Acer CloudMobile S500 Zwart Review

manuarmata 6 december 2012, laatste update op 13 november 2013, 3.288 views

Acer CloudMobile S500 Zwart

Pluspunten

• ongelofelijk scherp scherm
  • goed contrast
  • zware processor
  • ruimte voor een microSD kaart
  • aanschafprijs
  • android 4.0 (sinds maart 2013 andriod 4.1.2)
  • goed hanteerbaar
  • frontcamera
  • weinig bloatware
  • NFC sinds android 4.1.2

Minpunten

• achterklep sluit niet goed af bij mijn exemplaar (onder garantie een nieuwe telefoon gekregen.)
  • "slechts" 8 gb opslag
  • Radio applicatie.

Waarom deze aankoop?

Na het overlijden van mijn palm pre 2 zijn batterij was ik genoodzaakt om op vrij korte termijn een nieuwe GSM aan te schaffen. De keuze viel op deze acer. Acer bied veel telefoon voor zijn geld, Bovendien kan je ze bij electroketen Van den Borre in België erg goedkoop aanschaffen. deze kostte 285 euro. Goedkoper dan de goedkoopste onlineshop hier op tweakers (momenteel 315 euro)

De telefoon is nog maar net in mijn bezit. Mijn impressies zijn dan ook die van het eerste uur, later zal ik nog mijn bevindingen geven van de zaken die na lang gebruik duidelijk worden.

Uitpakken, Eerste indruk.

De Acer komt in een net kartonnen doosje dat de vlaggeschipstatus van dit toestel extra in de verf zet. eens geopend prijkt het toestel bovenin het doosje, daaronder een klepje dat eens geopend toegang verschaft tot een set oortjes de lader/usb kabel combinatie, de batterij en de handleiding.

Om de batterij en de (micro) sim in het toestel te plaatsen moet je eerst het dekseltje verwijderen, dit hadden ze beter los meegeleverd, Het verwijderen van het deksel is zeker de eerste keer een stresserend moment. Je hebt schrik dat het dekseltje gaat breken. tot overmaat van ramp sluit het dekseltje na het plaatsen van de batterij niet goed in één hoekje. ik kan echter geen schade aan het klepje vaststellen. Bizar.

Uiterlijk.

Voor de rest geeft het toestel een degelijke indruk de koppen en knoppen zijn van echt metaal en geen chroomlak. Het ontwerp is mooi en heeft zelfs een design award gewonnen maar kan naar mijn persoonlijke mening niet tippen aan het design van een iphone 4. Het is in ieder geval geen flauw afkooksel van de voorgenoemde.
Wat mij wel opviel is hoe dun de telefoon wel is, ik had hem dikker verwacht, en het had mij niet eens gestoord. de grip is ondanks de beperkte dikte goed door het rubberachtige oppervlak.

Opstarten, processor.

Het toestel zelf doorloopt na een snelle boot enkele stappen om je toestel te configureren en te registreren. Nadien wordt je verwelkomd door een vrij standaard android interface. Dat bevalt prima. de telefoon voelt erg vloeiend en responsief aan. nergens tijdens het bedienen kwam ik een hapering tegen. met een dualcore krait aan 1.5 Ghz had ik niets minder verwacht.

Scherm.

Het scherm is in een woord adembenemend. Mijn laatste telefoon had een resolutie van 480x320 dus ineens een 720p scherm is voor mij een ware revolutie. dit scherm is zo scherp dat ik met de grootste moeite ter wereld geen pixels kan onderscheiden. Beter dan dit wordt het volgens mij niet.
Het contrast van het scherm is eveneens goed.

Andere randapparatuur.

Verder bevat het toestel 2 camera's, die heb ik summier getest en doen wat ik van een telefooncamera verwacht. plaatjes schieten en filmpjes maken.

8 Gb opslag is niet overdreven veel, Met een micro SD uitbreiding kan je dit gelukkig flink uitbreiden.

Ontvangst en geluid zijn nog niet uitgebreid getest. Hier kan ik nog geen oordeel over vellen.

Conclusie.

Al bij al is deze acer en indrukwekkend toestel dat ik de komende dagen met plezier verder zal uittesten.

Dit toestel is ondanks zijn mid-range prijs echt wel high-end. Aleen die 8 GB geheugen vallen op dat vlak wat uit de toon. in zijn prijsklasse heeft dit toestel dan ook geen concurentie. wie beter wil zit al snel aan een toestel 400 ¤ en meer. ik kan dit toestel dan ook van harte aanbevelen voor mensen die in deze prijsklasse een telefoon willen aanschaffen.

Update: 1 dag na aankoop.

Vandaag teruggegaan met mijn telefoon naar Van Den Borre voor het slecht sluitende dekseltje. De oorzaak blijkt niet aan het dekseltje maar aan de telefoon te liggen. Het bovenste metalen plaatje lijkt niet goed te passen waardoor het deksel niet kan vastklikken. Netjes een ander toestel gekregen dat wel goed vastklikt. Dit dekseltje en daarmee ook de hele telefoon voelt ineens veel steviger aan. Van Den Borre Dendermonde krijgt van mij een pluimpje voor de correcte afhandeling.

Ondertussen ook nog wat gespeeld met het toestel en het geluid is prima, de meegeleverde oortjes zijn gewoon OK. die mochten ze van mij weglaten maar dat geld eigenlijk voor alle gsm's die ik heb gehad.

Beide camera's werken vlot en maken scherpe foto's. de korrelvorming is ook nog binnen de perken zeker gezien het weinige zonlicht op deze donkere decemberdagen. Al bij al een camera die goed voldoet voor feestkiekjes en dergelijke.

De ontvangst van GPS WIFI en GSM is op hetzelfde niveau als bij de palm Pre 2 en die was goed. Echte metingen kan ik natuurlijk niet doen maar er zijn zeker geen signalen waarvan de ontvangst ondermaats is.

De batterij heeft na een werkdag nog iets meer dan de helft van zijn capaciteit wat evenveel is dan wat de meeste smartphones die ik bezat presteren. Beter was leuk geweest.

Om een idee te geven van de prestaties van de Soc heb ik de antutu benchmark gedraaid en die kwam uit op een niet onaardige 8860 punten.

Update: 18 April 2013;

Ik heb de acer nu een vijftal maanden en ben totnogtoe steeds tevreden.

Android heeft inmiddels een update gekregen naar versie 4.1.2. Wat dat betreft ben ik best tevreden dat acer niet verzaakt aan een goede service na aanschaf. De upgrade verliep rechtstreeks via de telefoon, Dit verliep vlot en heb ik zeker als pluspunt ervaren. Andriod 4.1 herbergt enkele kleine verbeteringen en wat extra functionaliteit waarvan de meest in het oog springende misschien wel het activeren van de NFC functionaliteit is op dit toestel.

Na gebruik in diverse omstandigheden kan ik nu concluderen dat de camera prima kwaliteit levert, Vooral de full-HD video opnames maken indruk op mij.

Een laatst ontdekt minpuntje is de radio, die werkt wel goed maar afsluiten is niet evident. als je de radio app afsluit of je hoofdtelefoon uittrekt blijft de tuner actief. die zuigt vervolgens binnen een paar uur je batterij leeg. je moet dus eerst in je radio app je tuner afzetten en daarna pas je app afsluiten.

Gebruikssporen zijn nauwelijks te zien na 5 maand gebruik. Ook zit alles nog stevig op zijn plaats . de bouwkwaliteit blijkt dus best goed te zijn.

Bevriezen en haperen heb ik bij deze telefoon nog niet meegemaakt. de stock andriod draagt hier waarschijnlijk we aan bij. Het heeft er ook alle schijn van dat acer goed test voor het een upgrade vrijgeeft. dit verklaart misschien ook waarom men nu nog op android 4.1.2 zit en nog niet op 4.2.

Update: 13 november 2013;

De Cloudmobile is ni bijna een jaar in mijn bezit en kan nog prima mee. Hoewel het telefoonlandschap razendsnel verandert heb ik niet het gevoel dat deze jongen achterop begint te raken.

Ook de behuizing verkeert nog steeds in een goede conditie, er is een minuscuul krasje in het scherm en op de aan-uit knop maar voor de rest is hij nog steeds als nieuw. Op de materiaalkwaliteit is dus na een jaar weinig aan te merken.

Wat na een jaar wel begint te minderen is de batterij. Die is al niet overgemeten maar kon in het begin nog wel mee. Nu de capaciteit wat begint te minderen merk ik wel dat een uurtje continue gebruik 50 % van de batterij kost.
2 uur continue gebruiken wordt krap.

Bij dagelijks gebruik kom ik daar niet aan maar er zijn situaties waarbij dat wel het geval is en dan komt hij de dag niet meer door zonder tussentijdse laadbeurt.

Heb jij ook een Acer CloudMobile S500 Zwart?

dank voor de review, de benchmark doet me deugd, ik denk deze ook aan te gaan schaffen, ik heb nu een xperia u, die komt met antutu niet verder dan 4880... dus de 8860 die deze Acer haalt zal hopelijk de kleine minpunten die ik nu ondervind, doen vergeten. De Xperia U heeft vaak een erg trage camera, gaat de acer vlot? Ook blijft de xperia u soms hangen/stotteren, hopelijk is dat bij de acer ook niet aanwezig?

gr.
Wil
De camera presteert prima. Opstarten gaat in minder dan een seconde en je kunt meerdere foto's per seconde nemen.
Wel na 4 maanden gebruik kan ik zeggen dat de acer niet teleurstelt. Ik heb hem nog niet weten haperen, de camera is snel en na enig gebruik kan ik nu ook beamen dat hij goede kwaliteit levert.
kan je 'm trouwens goed met 1 hand bedienen?
gr.
Wil
Ik wel, het is geen frigodeur en grip is goed. Ik heb wel grote handen.
heb 'm nu ook, en idd, is nog goed met 1 hand te bedienen, en past nog in m'n broekzak, camera is erg snel idd, en geeft ook volgens mij prima foto's voor een telefoon ;-)
hij is een stuk sneller dan mijn Xperia U, merkt het aan alles, apps installeren, navigeren, fotocamera-gebruik etc. 1e indruk zeer goed! hopelijk houdt de batterij het uit...
hen Antutu benchmark gedraaid na alle updates, en de score bij mij kwam op 10810 uit :)
misschien heeft de hogere benchmark score te maken met de recentere android versie, ik heb 'm dedstijds gedraaid onder android 4.0.
Hallo Manuarmata
Ik heb je review gelezen en heb inderdaad ook een probleem met de radio app.
Deze trekt inderdaad mijn accu leeg.
Nu schreef je , dat je eerst de tuner moet uitzetten, voordat je de koptelefoon er uit trekt of de app afsluit.
Maas hoe Zet je de tuner uit?
Heb al van alles geprobeerd maar het lukt mij niet !
En kun je die app ook verwijderen , want heb die radio app eigenlijk helemaal niet nodig.
Alvast bedankt voor je eventuele reactie.
Sinds Versie 4.1 is die mogelijkheid inderdaad niet meer aanwezig, Hoe je het nu doet is me ook een raadsel. wat lijkt te werken is de aan uitknop van de tuner app gebruiken, nadien de koptelefoon er uit en nadien de radio app verwijderen uit je werkgeheugen. De radio app verwijderen wordt lastig, ik vrees dat je hem eerst moet rooten.