Specificaties Dual core @ 3GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Core 2 Duo E8400 Boxed Review

TERW_DAN 11 maart 2008, laatste update op 17 november 2015, 14.336 views

Intel Core 2 Duo E8400 Boxed

Pluspunten

• in vergelijking met de E6750
  • lagere temp
  • lager stroomverbruik
  • algemeen.
  • stabiele werking
  • goede OCbaarheid

Minpunten

• ietwat hoge prijs, vergelijken met de E6750 op dit moment.

Via een dom gelukje kon ik een E8400 krijgen voor een heel nette prijs. Hij was eigenlijk bedoeld voor een computer die we op het werk gingen bouwen, maar de E8400 bleek niet leverbaar. Om de pc toch op tijd uit te leveren ging daar een E8200 in en kon ik de E8400 krijgen die toen op backorder stond. Wat mooi uitkwam, gezien ik net een Gigabyte EP35-DS4 bordje had gekregen.

Ik zal in deze review voornamelijk kijken naar het verschil tussen de E8400 en de E6750. Benchmarks zijn leuk en aardig, maar daar zijn er al zat van gepost (incl de reviews van andere tweakers). Alleen willen veel mensen overstappen van een E6xxx cpu naar een E8400, daarom een korte vergelijking tussen deze 2 cpus.

verbruik
Ik had een E6750 hiervoor in gebruik, eentje die aardig gelijkend is met de E8400. De E8400 heeft een hogere MP (9 ipv 8) en 2MB cache meer. Daarnaast is hij gebakken op 45nm ipv 65nm, wat betekent dat hij iets zuiniger moet zijn. Dat laatste klopt ook wel, als we kijken naar de vergelijkingstabel die ik heb gemaakt.

configoffbootidleCoD4InternetFilmSuperPi
E8400 @ 3,00GHz (stock) w/o DES w EIST
19W146W122W167W123W136W137W
E8400 @ 3,00GHz (stock) w DES/EIST
19W146W116W159W118W131W127W

Zoals te zien loopt de E8400 op stock (waarin hij sowieso hoger geclockt is dan de E6750) iets zuiniger dan de E6750. Dit gemeten zowel met als zonder EIST en de Gigabyte Dynamic Energy Saver die op mijn EP35-DS4 bordje zit.
Daarover meer in: http://tweakers.net/productreview/6806

prestaties
Ik heb niet echt uitvoerig een benchmark gedaan, maar de E6750 presteert ietsje langzamer dan de E8400.
Met een E6750 @ 3,40GHz deed ik 15 sec over een 1M superPi, met de E8400 @ 3,60GHz deed ik daar 13 sec over.
Maar met het normale gebruik moet ik zeggen dat er niet echt een geweldig snelheidsverschil merkbaar is.
Heb je nu dus al een redelijk vlotte proc, dan zou ik niet gaan updgraden. Het is dat ik een extra mobo kreeg waardoor ik deze cpu goed kon gebruiken (zodat de E6750 naar mijn HTPC kon), maar als je al en E6750 hebt, die erg populair was omdat de E8400 er nog niet was, of moeilijk leverbaar was, dan zou ik niet gaan upgraden.

temperaturen
De temperaturen zijn zowel onder load als idle 2 tot 3 graden lager als de E6750 met dezelfde koeler. Idle draai ik (op 3,60GHz) 36 graden op de E8400, de E6750 deed het met 39C. Onder load lopen de temperaturen iets hoger op, al is de proc bij mij nog niet boven de 50C uit (hij blijft rond de 48/49 schommelen). De E6750 kwam er net bovenuit, die zat op de 51C. Beide getest met een potje CoD4.
Op de proc zit een Arctic Freezer 7 koeler, waarbij ik eerlijk moet vermelden dat er momenteel geen koelpasta opzit, omdat die op was. Nu is dat imho niet echt nodig, maar het zou wellicht nog een paar graadjes kunnen schelen.

stabiliteit en OCing
De proc draait ook op hogere snelheden prima statbiel. Ipv de 333MHz FSB draai ik nu op 400, wat geen problemen oplevert. Bij de 425 kreeg ik hangers, en de 415 was net niet helemaal stabiel. Ik denk eerlijk dat die schuld bij het mem ligt, gezien het maar PC6400 spul is. De proc is in elk geval goed te clocken, gezien ik de verhoging naar de 400MHz in 1 keer kon doen zonder ook maar iets met de voltages gedaan te hebben. Die staan nog gewoon op de defaults.

Ik heb geen verschil in OCbaarheid tussen de E6750 en de E8400 kunnen opmerken, gezien mijn geheugen de bottleneck vormt. Als ik de OCers (de echte diehards zullen we maar zeggen) mag geloven, dan is de E8400 toch leuker, maar imho zijn beide procs erg leuk te doen.

Voor wat betreft de betrouwbaarheid is weinig te zeggen, het ding doet gewoon wat hij moet doen en verwacht eerlijk gezegd dat hij net zo lekker zal werken als mijn E4300 en E6750 Core 2 Duos.

De prijs is erg aardig te noemen. De cpu heeft me 167 euro gekost (waarschijnlijk ben ik een van de goedkoopste geweest omdat ik hem via de groothandel kon krijgen). Dat vind ik een leuke prijs voor deze cpu. Je vind ze momenteel (10-03-2008) voor een flink bedrag hoger in de winkel, tot zo'n 230§. Dat vind ik hem eerlijk gezegd echt niet waard, dan zou ik liever de E6750 kopen, die nu voor 138§ te vinden is. Die is wel ietsje trager dan de E8400, maar een verschil van zo'n 90§ is het dat niet waard. Kun je deze cpu krijgen voor ~170§, dan is het zeker het overwegen waard.

Een laatste leuk verschil om op te merken is dat Intel blijkbaar doorheeft dat de 45nm cpu's een stukje zuiniger zijn. De stockkoeler die je erbij krijgt is namelijk gehalveerd ten opzichte van de vorige serie.
Links de E6750 stock koeler, rechts die van de E8400.

conclusie
De E8400 is een leuke en vrij betaalbare proc die lekker vlot werkt en daarbij ook nog een leuke OCer is. Heb je een beperkt budget en hoef je niet per se het snelste van het snelste, tik dan een E6xxx op de kop (al dan niet 2ehands). Maar wil je gewoon de cpu die nu het beste bang for buck biedt, dan is dit een aanrader.

Heb jij ook een Intel Core 2 Duo E8400 Boxed?

Reviews door de redactie

Meer advertenties

Ik had verwacht met dezelfde koeler toch een groter temperatuur verschil te zien zoals in andere reviews terugkomt. Zeker omdat andere reviews claimen dat de E8xxx serie net zo koel blijft onder half het aluminium als de E7xxx serie (zoals je op foto van terw_dan ziet).

Jij hebt dit echter helemaal niet ervaren?
Nee, niet echt. Maar daarbij moet ik opmerken dat het gebrek aan koelpasta een oorzaak zou kunnen zijn dat het een relatief klein verschil is. Maar zolang het ding niet uitvalt of terugklokt vind ik het eerlijk gezegd niet de moeite de koeler weer te gaan vervangen.
Bedankt voor de puike review, Terw ;)

Heb er zelf eentje besteld (tesamen met een MSI P7N Diamond mobo), leverbaar midden April, tegen de redelijke vergoeding van §190, wat met de BTW in BelgiŽ op 21% voorwaar niet slecht is...

[Reactie gewijzigd door JimmyJump op 11 maart 2008 01:35]

*kuch* 150 euro cool-prices.nl
ik wil misschien van een e6300 naar een e8500 overstappen. Is het verstandig om de oude koeler te gebruiken, als ik wil OCen, aangezien deze groter is? Ik heb ook nog wel een TT Blue Orb maar deze geeft geen betere resultaten dan mijn standaard e6xxx koeler.

[Reactie gewijzigd door D2D op 11 maart 2008 09:55]

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik geen van beide koelers gebruikt heb op dit bordje, enkel de arctic. Een grotere koeler geeft een beter koelvermogen, dus als je ze toch hebt liggen dan zou ik gewoon de grootste gebruiken.
scythe mugen cooler, gebruiken veel op het moment!
Hele nette review! Leuk om het vergelijk zo te kunnen zien tussen de e8400 en e6750 (die dus niet heel erg groot is)!
top ding, kan niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben hiermee.