Specificaties 4,3" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC Windows Phone 8X Blauw Review

L-VIS 18 december 2012, laatste update op 18 december 2012, 1.316 views

HTC Windows Phone 8X Blauw

Pluspunten

• Uniforme UI, strakke minimalistische vormgeving
  • Controle over fragmentatie, doordat MS de baas blijft over software updates
  • Persoonlijk OS, vooral doordat alles mooi voorbij vloeit op het scherm inclusief vrienden en foto's

Minpunten

• Beschikbaarheid Apps
  • Snelheid koud starten apps

Ik heb deze telefoon gekocht als opvolger van mijn HTC Desire. Ik gebruik het Windows platform professioneel erg vaak en wilde Windows Phone wel een eerlijke kans geven. Ik wilde ook meteen een toptoestel en hierdoor bleven twee mogelijkheden over: de HTC 8X en de Nokia Lumia 920. Aangezien de Nokia te lang op zich laat wachten heb de knoop maar doorgehakt en gekozen voor de HTC 8X.

Uiterlijk:
Ik heb gekozen voor de blauwe versie, hierdoor valt het toestel in mijn ogen lekker op, maar ook weer niet té. Het toestel ziet er verder erg goed uit en ligt prima in de hand. Voor een toestel met een 4,3" scherm is het wel aan de hoge kant, maar de breedte is dan weer prima. Het toestel is in mm niet echt dun, maar iedereen die hem pakt vindt hem wel dun. HTC heeft de hoeken slim afgerond waardoor het toestel inderdaad niet dik aanvoelt. Knappe prestatie! Ook is de body mooi afgewerkt met weinig naden e.d. Het geheel voelt hierdoor stevig aan! De knoppen liggen mooi verzonken in de behuizing al is de aan/uit switch soms moeilijk te vinden. Vooral ook omdat deze weinig feedback heeft. Het is niet mogelijk om (zoals bij de iPhone) met behulp van de Windows knop het toestel te ontgrendelen waardoor dit een klein minpuntje is op het design. Al met al is dit toestel prima met mijn niet al te grote handen te bedienen.

Hardware:
De hardware in dit toestel is dik in orde. HTC heeft veel, zo niet alles, wat ze kunnen en weten uit de kast getrokken en in dit toestel gestopt. Om te beginnen met het scherm. Dit is top, kleuren en scherpte zijn echt dik in orde. Afleesbaarheid is prima en de kijkhoeken zijn dat ook. Ik heb dit nog niet in de felle zon kunnen testen, daar was het helaas het weer nog niet voor :).

De twee camera's zijn ook dik in orde. De front-camera is er eentje met een groothoek-lens. Hierdoor zul je als je veel aan Skype doet niet snel in de problemen komen als je met meerdere mensen wilt videobellen. De beeldkwaliteit is wat je van een front-camera mag verwachten. Niet top, maar veel beter zul je ook niet snel vinden. De camera op de achterkant is van een andere orde, dankzij de F2.0 lens kun je ook in het donker redelijk uit de voeten (voorbeeld: https://skydrive.live.com...&authkey=!AJuIcehq_yu2XYI). Op die foto zie je ook meteen het grootste minpunt van de camera, hij heeft wat moeite met verlichtingen in het donker. Zoals je aan de lantaarnpaal kan zien. Met daglicht maak je echter, voor een telefoon, prachtige foto's (https://skydrive.live.com...&authkey=!AD5DxcA0u70C7Dc). Met andere woorden de camera is heel erg bruikbaar, al zullen er betere cameratelefoons zijn op dit moment.

De geluidskwaliteit is in vergelijking met de HTC Desire een enorme sprong voorwaarts. Al heb ik geen ervaringen met andere toptoestellen op dit moment.

Verder zitten er de gebruikelijke connectiviteitsmogelijkheden op. Hier zitten geen verrassingen bij, zowel negatief als positief. Wifi, bluetooth, GPS en NFC het zit erop. Dit werkt ook precies zoals je verwacht.

De batterij is er eentje van 1800mAh. Dit lijkt in het Android geweld van ruim >2000mAh een beetje onder bemeten. Echter als je eenmaal gewent bent aan elke dag opladen dan is er geen probleem. De batterij heeft genoeg power om het einde van de dag te halen met 30-40% sap over. Hierbij dient wel de aantekening gemaakt te worden dat ik alles sync (Gmail, werk outlook, Twitter, Facebook, LinkedIn, Skydrive) en Wifi en Bluetooth constant aanstaan. Ik vind dit een nette prestatie en veel beter dan mijn HTC Desire. Maar het is moeilijk om hier goede profielen van te maken, er zijn namelijk ook gebruikers die makkelijk 2 dagen halen. We heeft de telefoon een handige optie, namelijk betterijbesparing. Als je dit aanzet (kan bij lage power, tot volgende keer opladen of altijd) dan zal de telefoon alle dataverbindingen uitzetten en zal niets meer syncen. Echter open je bijvoorbeeld je mail, dan zal hij dan pas de mail gaan ophalen. Dit kan erg handig zijn als je weet dat het nog lang duurt voordat je weer in de buurt van een lader bent.

In het quadcore geweld van de Android toestellen is het misschien een vreemde keuze van HTC om in de 8X een dualcore te zetten. Deze keuze lijkt minder vreemd als je een tijdje met Windows Phone (WP) speelt. WP is altijd erg vlot en alles reageert heel erg soepel. Er is nergens, maar ook echt nergens een hapering in dit toestel te vinden. Scrollen door de contacten (+/- 250) gaat soepel en blijft dat doen. Webpagina's worden snel geladen, en apps resumen erg snel. Er is 1 grote maar, en dat is als een app is afgesloten (dat gebeurd automatisch of door de back-knop in de drukken) is, hij niet zo snel meer opstart. Hier lijken altijd een paar seconden over heen te gaan.

Gebruiksgemak en Windows Phone:
WP is duidelijk anders opgezet dan de andere besturingssystemen op dit moment. Het hoogtepunt van WP is in mijn ogen de people app. Gebruik je veel sociale netwerken dan is dit echt super handig. Alles wordt netjes verzamelt en onder de contacten gezet. Ik zie bijna geen dubbele contacten en als dat wel zo is, is dat simpel recht te zetten. Je kan meteen vanuit de people app dingen delen met elkaar, maar ook bijvoorbeeld de laatste facebook foto's bekijken van die persoon. Het werkt allemaal erg goed, en het voelt daardoor echt als jouw toestel! Dat laatste komt ook echt door het feit dat het startschem helemaal naar wens is aan te passen. De icoontje zijn vervangen door tiles, en ze update constant. Of het nu jou laatste foto's zijn van de foto app, of de contactpersonen van de people app of de mails uit je mail app. Het voelt allemaal heel erg persoonlijk.

Voor WP zijn inmiddels veel apps te krijgen, maar veel ook niet. Zoek uit welke je veel gebruikt en of je dingen kan missen bij een overstap. Het enige wat ik zelf mis als app, is Instagram. Hier zijn wel alternatieven voor maar die zijn matig van kwaliteit. Verder zijn de belangrijkste apps wel te krijgen op het WP platform. Je kan door de store bladeren op de volgende locatie: http://www.windowsphone.com/nl-nl/store. Ook kun je, al je inlogt met je Microsoft account, apps direct op je telefoon installeren, erg handig dus.

Conclusie:
De belangrijkste vraag is misschien wel, moet ik overstappen? Ik kan dit met een volmondig "Ja!" beantwoorden. Echter heb je veel geďnvesteerd in apps op je huidige platform dan moet je er misschien goed over nadenken. Ben je toe aan iets nieuws en een goede telefoon (zijn ze bijna allemaal tegenwoordig), die ook niet al te duur is, dan zal ik de 8X zeker overwegen. Hij is snel, heeft een prachtig scherm, ligt goed in te hand en de camera's zijn bovengemiddeld. Al met al reden om in mijn ogen een overstap te wagen. Het zal in geen gevallen liggen aan WP of aan het toestel, eerder aan je persoonlijke voorkeuren en wensen!

Heb jij ook een HTC Windows Phone 8X Blauw?

Nu nog wat benchmarks en wat foto's en deze review gaat naar een +2 waardering toe voor mij, voor nu gewioon een +1 gegeven.
Benchmarks vind ik zelf lastig. Ik kan idd een browsermark draaien, maar die kun je ook hier op t.net vinden. Maar wat voor specifieke benchmarks zoek j, misschien kan ik er wel wat draaien.

Foto's van het toestel kan ik ook nog wel proberen toe te voegen.