Specificaties 11,6" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus VivoBook X202E-CT009H Review

m0ridin 9 december 2012, 12.036 views

Asus VivoBook X202E-CT009H

Pluspunten

• Prima bouwkwaliteit
  • Goed werkend touchscreen, fijn met windows 8
  • Harde schijf en wifi module te vervangen
  • Goed werkend toetsenbord en trackpad
  • Fijne prestaties
  • Niet al te duur

Minpunten

• CPU Throttling/CPU temps

Introductie:

Na al een tijdje een Asus Transformer tablet te hebben (eerst de TF101, nu de Transformer Prime TF201) was ik al fan van een touchscreen, echter miste ik in Android toch de kracht en mogelijkheden van (bepaalde) windows applicaties. Om die reden had ik ook een netbook aangeschaft (de Samsung 305U1A) waarbij ik merkte dat ik daardoor mijn tablet amper gebruikte.

Eigenlijk zat/zit ik te wachten op windows 8 tablets/hybrids maar door de prijs en het feit dat ik mijn prime ook altijd met dock gebruikte besloten op dit moment voor een goedkopere oplossing te gaan in de vorm van deze Asus X202E. Mijn eisen waren als volgt:

Intel i3/i5+ cpu
Touchscreen
Compact

Deze Asus biedt dat allemaal en dat voor een, relatief, lage prijs van zo'n 550 euro. Er is een goedkopere versie met kleinere HD, wat niet zo'n punt is, maar ook minder RAM en aangezien dit niet zelf bij te prikken is is dat toch wel een minpuntje.

Hoe dan ook, de eerste ervaringen van mensen waren erg positief dus ook maar over gegaan tot aanschaf!

De laptop zelf:

De verpakking is redelijk standaard, een laptop met schoonmaakdoekje, wat boekjes en de lader. De laptop ziet er erg netjes uit, aluminium behuizing en voelt erg degelijk aan. Hij is iets groter dan andere 11.6" laptops, wellicht door het touchscreen? Maar alsnog erg compact met een prettig gewicht waardoor hij eenvoudig mee te nemen is. De lader zelf is ook erg compact, wat het meenemen ervan ook geen enkel issue maakt. Dat is fijn aangezien de batterij duur niet enorm sterk is (maar dat is ook niet te verwachten), het is dus fijn dat je de lader makkelijk mee kan nemen.

Een van mijn eerste akties was het vervangen van de harde schijf door een SSD, reden is dat ik in mijn vorige laptopje merkte wat voor een verschil dit maakte en ik bij deze Asus toch het idee had dat de schijf een beperkende factor was. Belangirjk hierbij is te onthouden dat de SSD niet dikker dan 7mm mag zijn, anders gaat het niet passen. Nu had ik nog een Samsung 830 liggen welke aan de voorwaarden voldeed dus dat was geen issue.

Openmaken is geen probleem, een kwestie van de schroefjes aan de onderkant losschroeven en de bodem eraf wrikken. Dit moet wel met zorg gebeuren en ik heb daar zelf plastic tools voor liggen om beschadigingen te voorkomen. De onderkant zit vastgeklikt, maar door voorzichtig openwrikken (zelf begonnen vanaf de hengsels waar het scherm vast zit) is deze redelijk eenvoudig te verwijderen.

Vervolgens kan de harddisk er makkelijk uitgeschroefd worden. Ook de WIFI module is te vervangen, ligt ook nog in de planning maar voor een later moment. Na de SSD erin te hebben gezet ook maar Windows8 schoon geinstalleerd en het feest kon beginnen. In het begin loeide de laptop nogal door de overaktieve fan, iets wat met een update van de bios naar versie 205 ook verholpen is.

De prestaties zijn prima, de i3 cpu kan alle taken vrij eenvoudig aan en (helemaal icm de SSD) applicaties starten vlot op. HD Youtube is geen probleem, browsen gaat enorm vlot, etc. Het is geen powerbak, maar voor alledaagse taken voldoet hij prima. Ik heb er zelfs Rocksmith op gezet welke op laagste settings nog te spelen is ook.

Even wat scores:

Cinebench Multi core: 1.66
Cinebench Single Core: 0.76
Cinebench OpenGL: 7.55

Een opmerking hierbij is dat de CPU erg heet kan worden, zo staat hij in idle of met wat normaal gebruik bij mij als snel op de 50 graden maar zo gauw hij echt aan het werk moet loopt de de temperatuur op. Het probleem daarbij is dat hij bij de 80 graden last krijgt van throttling, hij gaat zichzelf terugklokken om de temperatuur te beheersen. Bij mij kwam het er op neer dat hij zichzelf tijdens Cinebench terugklokte naar 1600Mhz (ipv 1800) en de GPU naar 800 (ipv 1000). Dit is toch echt wel een issue...

De laptop zelf voelt niet enorm heet aan, wel warm, maar binnenin gaat het dus toch niet helemaal lekker. Er zit een ventilator rooster iets boven het midden op de odnerkant en ik vraag me of of dat heel handig is omdat daar gewoon weinig ruimte vrij is als je de laptop ergens op hebt staan. Hopelijk kan hier in de toekomst nog wat aan gedaan worden, maar ik vraag het me af...

Het scherm heeft een 1366x768 resolutie welke niet erg hoog is, echter voor dit formaat scherm prima. Het scherm zelf is ook dik in orde qua kwaliteit wat mij betreft, kijkhoeken misschien iets minder en vooral erg spiegelend maar vrij helder en fijne kleuren. Touch werkt ook naar behoren en is in combinatie met windows 8 toch wel heel fijn. Doordat de resolutie niet al te hoog is kun je zelfs in de desktop omgeving ook prima overweg met touch. Aanklikken van folders, klikken van links, het gaat allemaal zonder al te veel problemen. Moet hierbij wel opmerken dat ik geen enorme handen heb, dat speelt dan wel mee. In het Windows 8 startscherm had ik wel graag wat meer rijen gehad, maar vooruit.

Het toetsenbord tikt lekker, het touchpad is vrij groot voor een dergelijke laptop maar werkt ook prima. Een irritant iets is dat in sommige apps (weet even niet of het alleen in Metro apps is) het on screen toetsenbord omhoogt komt als je tekst in moet voeren, dat zou niet moeten gebeuren naar mijn gevoel.

Het geluid is voor een dergelijk laptopje ook prima te noemen, niet enorm luid of denderend maar naar mijn gevoel niet zo blikkerig als andere netbooks/laptops. Wifi verbinding werkt prima, krijg zelf zo'n 1.5MB/s waarvan ik even niet weet of dat aan mijn setup thuis ligt of dat dit een beperking is van de laptop wifi module. Moet ik iets verder testen. De ethernet aansluiting is 100mbit, had daar liever 1gbit gezien maar aan de andere kant gebruik je deze ook weer niet zo vaak...

De batterij gaat bij normaal gebruik, ik denk, een uurtje of 4 (misschien 5) mee... Voor een hele dag moet je de lader dus toch meenemen, maar zoals gezegd is deze erg klein en is dit wat mij betreft niet zo'n issue.

Verder zitten er 2 USB2.0 en 1 USB3.0 aansluitingen op, een SDkaart slot, een HDMI aansluiting en de 3.5mm speaker aansluiting. Ik zou niet weten wat er nog meer op zou moeten zitten.

Conclusie:

Voor het geld is dit een heerlijke laptop. Het touchscreen werkt erg prettig in combinatie met Windows 8 en de Core i3 cpu kan (bijna) alle taken prima aan. Het enige nadeel is dat de cpu toch wel erg heet wordt en zichzelf dan terug gaat klokken. Ik weet niet of dit in het dagelijks gebruik zal opspelen maar als je de laptop stressed kan dit wel een issue zijn... Batterijverbruik is redelijk normaal voor een laptop van dit formaat/prijs. Ik weet niet of het vervangen van de harddisk echt een noodzaak is, maar een SSD verbetert de prestaties over het algemeen toch wel (en hoewel ik de originele HD maar kort heb gebruik heb ik wel het idee dat ik een aardig verschil merk).

Al met al een aanrader wat mij betreft!

*Edit*
Had genoemd in deze review dat ik slechts 10-15MBit/s kreeg over wifi... Nu bleek dat aan mn router te liggen. Nu haal ik zo'n 40Mbit dus dat is prima :)

Heb jij ook een Asus VivoBook X202E-CT009H?

Naar mijn mening is de geluidsproductie van de fan geen issue, althans bij mij weinig last van (heb wel de BIOS update gedaan). Helaas heb ik geen geluidsmeter anders konden we het vergelijken. Misschien dat Tweakers of Hardware.info deze laptop nog gaan reviewen
Prima review
Ik zit nog na te denken of ik een SSD upgrade ga doen...
Hoe heb je Windows 8 weer legitiem op je SDD gezet aangezien er geen W8 dvd bij zit?
Cheers :)

Wat betreft Windows 8, Ik heb gebruikt gemaakt van een bootable windows8 installatie usb.

Installatie was wat vreemd want volgens mij heb ik nergens een serienummer in hoeven vullen. Hij installeerde gewoon en daarna had ik weer legaal windows 8 erop (de versie die bij de X202e geleverd wordt), geactiveerd en al.

Twijfelde eerst aan mezelf, maar dacht later gelezen te hebben dat het een nieuwe manier van licening is waarbij het in de bios of ergens verwerkt zit... Je kan eventueel naar Pro upgraden (nog in de planning misschien) door dit als 'uitbreiding' of 'feature toevoegen' te doen.

Zie de faq voor meer info :)

[Reactie gewijzigd door m0ridin op 4 december 2012 23:25]

Hoe kom je aan een bootable W8 installatie bestand?

Wat mij opvalt is dat in CPU-Z de CPU op bijna 1800Mhz draait en het CPU verbruik in Windows taakbeheer maar op 10% zit...

[Reactie gewijzigd door floesh op 4 december 2012 23:54]

Goed verhaal. Ik kan me, net als in de review van floesh, helemaal vinden in je op- en aanmerkingen. Ik ben benieuwd hoeveel verschil je merkt tussen de normale harddisk en de SSD, heb er zelf ook aan zitten denken maar nog niet gedaan. Ik vind het opstarten van Windows 8 en de eerste keer starten van programma's vrij traag met de harddisk, maar daarna werkt het wel lekker vlot allemaal, is het met de SSD nog een heel stuk beter?

@floesh, ik gok zo een 1 op 1 kopie maken van de harddisk OS partitie+MBR naar de SSD, maar of je SSD dan net zo mooi benut wordt als bij een schone installatie weet ik niet. Anders moet je toch een W8 oem installatie cd ergens vandaan plukken en een externe speler. Ik zie overigens ook geen W8 licentiesticker op de laptop, of zit deze onder de klep als je deze verwijderd?

Het temperatuur "probleem" boeide me nog niet zo, maar die throttling is wel een vervelende bijkomstigheid. Ik vraag me af in hoeverre ze daar bij het huidige ontwerp nog wat aan kunnen doen, misschien komt er nog een nieuwe revisie maar daar hebben wij dan niet veel meer aan tenzij het onder garantie valt natuurlijk. Via de software/bios is het niet veel beter te krijgen ben ik bang.
Thanks...

Als programmas eenmaal draaien gaat het idd soepel, maar vooral het opstarten van zowel laptop als programmas (voor de 1e keer) voelt toch echt wel wat vlotter aan.

Ik had de ssd ook nog uit een andere laptop liggen dus dat maakte het ook wat 'logischer'. Of het echt de moeite waarde voor je is weet ik niet, zal anders morgen even meten hoe snel hij opstart enzo... En even kijken hoe snel dingen nu opstarten, kun je dat wellicht vergelijken met jouw versie :)

(Dingen als de store, andere metro en andere apps?)

[Reactie gewijzigd door m0ridin op 4 december 2012 23:34]

Het ging me vooral om het opstarten van Windows 8 zelf dus vanuit koude start, als ik op het "oude" bureaublad kijk duurt het best lang voor alles is ingeladen, ik heb er momenteel nog geen extra software opstaan behalve Office 2007. De standaard applicaties zoals Video, Foto enzovoorts vind ik ook vrij lang laden (zie het programma logo dan lang staan voor er daadwerkelijk iets gebeurd).
Cold boot gaat in ~17sec... Dan staat alles op mn buroblad.

Applicaties staan gemiddeld in zo'n 2 seconden max open (store, mail, agenda, weer)...

Heb bij booten nog n restant windows 7 (krijg win7 nog als optie ook als staat win7 er niet op, heb de timer op 1 sec gezet) dus weet niet of dat nog invloed heeft...
Het is echt een enorm verschil wat mij betreft. Ik heb dit apparaat gekocht met de intentie om de harde schijf te vervangen door een SSD en dat heb ik dan ook maar gedaan :)

Ik zet het apparaat eigenlijk nooit uit, ik zet hem altijd op Sleep/standby, vanaf daar is het ongeveer een seconde voor het Lock-screen verschijnt. Zeer acceptabel. Applicaties starten duurt even met de HDD, maar met de SSD is er geen laadtijd merkbaar.

Als je er een SSD in wil bouwen, let dan even op dat de HDD zeer plat is. Mijn OCZ Agility 3 SSD paste er bijvoorbeeld niet in. Dus ik heb de SSD uit zijn behuizing moeten halen en toen paste het wel makkelijk (die SSD-behuizingen zijn >50% leeg blijkbaar). Ik heb geen afmetingen van de HDD (heb hem in een externe behuizing gestopt dus kan het niet makkelijk controleren) maar je kan de afmetingen van mijn SSD opzoeken en dat paste dus ruim (enkele millimeters) niet.
Top, dank voor je info. Ik vind momenteel de 500GB nog wel prettig om alle foto's en muziek enzovoorts bij de hand te hebben continu bij de hand te hebben zonder gedoe met een externe hdd. 256GB wordt dan wel vrij krap en een 512GB SSD vind ik nog veel te prijzig. Ik kijk het nog wel even aan denk ik, zo heel veel gebruik ik 'm toch nog niet en vanuit slaapstand vind ik het dus best acceptabel allemaal. Maar het zal vroeg of laat toch gaan kriebelen om het nog vlotter te krijgen ;)
Prima review, enige punten die ik een beetje mis in deze en ook de andere review zijn met name de oplaadtijd, het ding gaat 4 uur mee op de accu, maar het opladen duurt ook minstens 3 uur als hij aanstaat en als ie uit is duur het ook zeker 2,5-3 uur. Beetje teleurstellend wat mij betreft. De oplader is dan wel weer klein en niet al te zwaar, dus makkelijk mee te nemen..

Geluidproductie van de fan is toch wel irritant te noemen. De fan is gewoon luidruchtig, bovendien staat hij bijna altijd aan, meestal wel op een langzame(re) snelheid maar als je in een stille ruimte zit hoor je het ding wel.

Ik ben het met de reviewer eens dat de fan & rooster aan de onderkant stoppen niet heel handig is. Ik heb overigens nog geen last gehad van CPU throttling of het in elk geval niet gemerkt. Ik ga wel eens even meten hoe warm de cpu nu echt word.
Jammer te horen van het warmte probleem en harde geluid van de fan. De VGA output vind ik belachelijk. Op mijn Macbook van 4 jaar terug zit die zelfs al niet meer. Wie gebruikt dat nog? Verder lijkt het me een uitstekende laptop, zeker voor de prijs.
Mjah, fan stoort me persoonlijk voor geen meter... Je hoort m af en toe een beetje in idle en soms als ie hard bezig is wat meer. Ook qua performance merk je niet veel van t warmte probleem moet ik eerlijk zeggen.

VGA is idd compleet onnodig wat mij betreft ook maar kijk er niet van op dat het er nog op zit.
Dat is natuurlijk ook erg subjectief. De ene vindt het irritant, de ander merkt het niet eens. Heeft de 14" versie trouwens dezelfde "warmte problemen"?

[Reactie gewijzigd door Pelckie op 7 december 2012 22:34]

Mee eens. Ik gebruik de VGA uitgang regelmatig met mijn wat oudere flatpanel welke ik ideaal vind om af en toe aan te sluiten, zonder de VGA uitgang moest ik er anders een ander beeldscherm bij gaan kopen. Ook in de winkel waar ik werk krijg ik soms specifiek de vraag om een kleine laptop maar wel met VGA aansluiting om met een ouder typer beamer ook presentaties te kunnen geven. Juist voor een mobiel apparaat vind ik het dus verre van onzinnig.
Het schijnt dat na een 205 BIOS update de fans sowieso minder geluid maken.
Ook hier maar even mijn update achterlaten, wellicht interessant voor andere (bijna) kopers. Ook bij de review van floesh genoteerd overigens.

De bios is hier geupdate van 204 naar 206 (nieuwste momenteel). De temperaturen zijn daarmee ook mee omhoog gegaan van 83 graden max naar 89 tijdens Prime, niet echt gezond meer dus. De koeler is qua herrie wel een stuk aangenamer tijdens idle/internet maar komt ook veel later op gang, pas bij +-85 graden begint 'ie volop te draaien. Op moment van schrijven blijft de cpu temp ook continu op 88 graden hangen tijdens de Prime run en throttled de kloksnelheid in cpu-z alle kanten op (1600-1500-1000-1500-1000-1600, enz). Een top laptop, met dus een nog niet opgelost groot minpunt.
206? waar heb je die vandaan? Zie op de asus site alleen 202 t/m 205 (en dan voor de X202E en X202EP)... Maar temps zijn wel meh, wil wel eens testen wat ze worden als ik de bodem eraf heb. Misschien eens zien of de koeler er opnieuw op te proppen is... Dit ding moet toch wel iets koeler te krijgen zijn...
Ik snap 'm nu ook ff niet meer. Op http://support.asus.com/D...e=nl-nl&m=X202E&p=3&s=476 zie je ook Versie 206 staan, alleen staat in de omschrijving vervolgens weer Bios 202 (die van Update 2012.12.12). Als ik in CPU-Z kijk staat er bij de Bios versie ook gewoon X202E 206.
Ah, thanks... Had idd alleen de beschrijving gezien. Net maar geupdate, alleen boot ie nu niet meer. Had dat in het begin ook na het inbouwen van de ssd, geen idee wat toen uiteindelijk de truc was :/

Dat wordt even klooien dus, meh.

Doet t opeens weer, geboot vanaf windows 8 usb disk en tich keer dingen aan en uit gezet en opeens ging ie verder.

Meteen van de mogelijkheid gebruik gemaakt om de temps te testen zonder onderkant, maar alsnog komen ze boven de 85 (en volgens mij net zo snel). Gelukkig in die zin dat de onderkant er dus weer op kan, maar niet in de zin van dat het probleem dus dieper zit...

Als je direct op de cpu blaast tijdens het benchen (niet extreem hard, maar ok) komen de temperaturen rond de 70 graden uit...

Denk niet dat hier allemaal heel veel aan te doen is helaas,

[Reactie gewijzigd door m0ridin op 15 december 2012 12:58]

"Fast boot" uitzetten in de bios, dan wilt ie weer. (kan ook iets anders omschreven zijn). Anders boot de laptop echt alleen van de meegeleverde HDD.
Wat was het probleem bij jou? Probeer nu zelf een ssd er in te zetten, maar krijg de melding: fabrieksherstel kan niet worden uitgevoerd. Een vereiste stationspartitie ontbreekt. Heb de usb herstelpartitie er in zitten. Vraag me alleen af of de ssd eerst geformatteerd moet worden (is nieuw)?
Bij mij bootte hij direct naar de bios, de ssd werd daar wel gezien maar kon er niet van booten. Dit dus terwijl hij eerder wel gewoon werkte.

In het begin ook zoiets. Klinkt dus als iets anders dan bij jou.. ik heb windows wel clean op geinstalleerd vnaf n usb stick.
Ik zie de SSD wel in de bios als ik hem aansluit, maar hij is inderdaad niet beschikbaar als boot option.

Aangezien Windows 8 pre-installed is kan ik alleen maar de usb recovery partition aanmaken op USB stick (via de Windows, dit is dus niet de AI recovery van Asus, die kan ik nergens vinden op de laptop).
Of dit daadwerkelijk een Windows 8 installatie is of puur recovery weet ik niet, maar het menu waarin ik terecht kom laat me kiezen voor een taal, dan toetsenbord, en dan kan ik kiezen uit problemen oplossen of de PC uitzetten. En via problemen oplossen bij:
- pc vernieuwen (werkt niet)
- Fabrieksherstel (werkt niet, krijg melding: Fabrieksherstel kan niet worden uitgevoerd, Een vereiste stationspartitie ontbreekt. Wat ik nu niet weet is:
of de usb stick niet werkt (geen geschikte install voor op een nieuwe schijf)
of de SSD werkt niet (moet eesrt een (primaire) partitie hebben misschien?)
- Geavanceerde opties; Systeemherstel (nope), Herstellen met installatiekopie (njet).

Hoe heb jij de install gedaan? ISO op een USB stick geslingerd? Of ook op bovenstaande manier?

[Reactie gewijzigd door worsie op 19 december 2012 23:39]

Win8 iso op usb gezet idd...Gewoon mbv de officiele MS windows 7 usb tool: http://www.microsoftstore....Help_Win7_usbdvd_dwnTool

Je hoeft geen cdkey te hebben of in te vullen, dit zit in de bios oid verwerkt waardoor dit automatishc bij installatie ingevuld wordt.

Idd erg vaag hoe dit werkt (en dan bedoel ik dat een andere schijf niet simpelweg herkend wordt en bootable is... maar ok).
fast boot en secure boot uitzetten in de bios, dan wilt ie wel van andere schijven/usb sticks booten.
Thanks, volgens mij had ik dat onder andere gedaan... maar zal het een volgende keer dat het gebeurt proberen!
Zoeken naar een ISO dan maar. Nog niet gevonden helaas.