Specificaties 11,6" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus VivoBook X202E-CT009H Review

floesh 8 december 2012, laatste update op 11 december 2012, 12.971 views

Asus VivoBook X202E-CT009H

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit verhouding is uitstekend
  • Design
  • Bouwkwaliteit
  • Touchscreen werkt uitstekend
  • Toetsenbord/trackpad uitstekende kwaliteit
  • Met Windows 8 zonder SSD al voldoende snel
  • Geluid met Sonicmaster goed

Minpunten

• Geen IPS maar een TN panel
  • Geen backlit toetsenbord
  • Geen geheugenuitbreiding mogelijk

De Asus Vivobook X202 (in sommige landen de S200) is een zeer compacte en stijlvolle laptop die tussen een netbook en een ultrabook in zit.

Met een hoogte van 21,9mm voldoet de Vivobook net niet aan eisen van Intel om zich een Ultrabook te mogen noemen. Desondanks komt het heel dicht in de buurt. Wellicht is dit ook de reden dat in tegenstelling tot Ultrabooks deze laptop zeer vriendelijk geprijsd is.

Het uiterlijk van de Vivobook doet snel denken aan de (veel) duurdere Zenbook. Door de aluminium behuizing, de onderkant van plastic met zacht rubber touch voor extra grip, het grote trackpad en goed chiclet toetsenbord (helaas geen backlit) voelt deze laptop zeer "premium" aan.

Het 11,6" touchscreen heeft een standaard resolutie van 1366x768, maar voor het kleine schermdiagonaal vind ik dit ruim voldoende. Vanaf 13" en groter zou ik persoonlijk een hogere resolutie willen. De grotere broertjes van de Vivobook serie hebben helaas allemaal de standaard 1366x768 resolutie.
Ik zou graag zien dat notebook fabrikanten de ontwikkeling van hoge resoluties schermen zoals we die bij tablets zien ook doorvoeren naar laptops. Het scherm is overigens een TN panel en helaas geen IPS, maar dat is gezien het prijsniveau acceptabel. Het touchscreen reageert scherp en door de grote tiles in Windows 8 is dit prima functioneel (wel even wennen). In de klassieke weergave binnen Windows 8 zou ik gebruik met het trackpad aanraden.

De onderkant is door wat schroefjes los te maken goed te bereiken en binnenkant ziet er netjes afgewerkt uit. Het geheugen zit vast op het moederbord gesoldeerd en is dus niet uit te breiden, maar 4GB is voor alledaags gebruik ruim voldoende. Mocht je wel behoefte hebben aan meer geheugen voor zware taken dan is het raadzaam om wellicht naar een andere laptop te kijken. De Wi-Fi module is vervangbaar en de HDD is vervangbaar door bijvoorbeeld een SSD (7mm). Ik heb overwogen om er direct een SDD in te zetten, maar de laptop voelt met Windows 8 al snel aan dus doe ik dit nog niet.

Er zijn berichten op het internet te lezen dat de fan constant blaast, ook in idle modus, maar dit is middels een BIOS update vanaf de Asus website eenvoudig verholpen. De laptop wordt niet onaangenaam warm.

De accuduur lijkt voldoende te zijn voor normaal gebruik, maar ik wil de laptop eerst nog wat langer gebruiken voordat ik hier een definitief oordeel over schrijf.

De aansluitmogelijkheden zijn met 2xUSB 2.0, 1xUSB 3.0, een groot formaat HDMI aansluiting, VGA out, 2-in-1 cardreader, dik in orde. Persoonlijk zou ik de VGA out aansluiting hebben weg gelaten, maar voor sommige taken zoals het aansluiten op een beamer kan dit handig zijn. Ik vind het echter niet zo mooi en zal er geen gebruik van maken.

De Intel Mobile HM76 chipset biedt de mogelijkheid om een SATA III SSD erin te zetten en te laten werken op de hoogste snelheid. Zover ik heb kunnen nagaan beschikt de Vivobook ondanks deze chipset niet over een Wi-Di verbinding (Wireless Display), iets waar de duurdere Zenbooks wel over beschikken. Bluetooth v4 is wel aanwezig.

Voor zover je over goed geluid kan spreken bij laptops. is het geluid van de speakers met de SonicMaster-technologie best goed te noemen.

Het gewicht is met 1,4kg prima om te kunnen spreken van een portable laptop. Ook de acculader is klein en licht (geen zware 2-delige lader zoals bij veel grotere laptops) waardoor je het geheel makkelijk in een kleine tas of rugzak mee kan nemen.

Mijn voorlopige conclusie is dat deze Vivobook (met name de 11,6") met de nieuwste generatie Core i3 3217U (Ivy Bridge), HD4000, 4GB ram, Windows 8 met touchscreen, premium bouwkwaliteit en design voor rond de ¤550 echt een goede "bang for the buck" portable laptop is.

Heb jij ook een Asus VivoBook X202E-CT009H?

Inzake het herinstalleren van W8 na een SSD upgrade bijvoorbeeld op deze laptop heb je geen product key meer voor nodig want het zit in de Bios:

One of the improvements Microsoft is making to Activation 3.0 for newly built machines that come preloaded with Windows 8, you won't have a COA (Certificate of Authenticity) sticker attached to the machine anymore. Instead, this will be embedded in the BIOS. This will avoid product keys from being compromised and OEMs will buy what they need.

So if you need to reset or reinstall Windows 8, you don't need to hunt for the product key. It's automatically applied and activated. That's certainly a plus, especially when the numbers on those product key stickers wear out or are just too small to easily read
Kijk, da's nog eens goede info :) Dank je!
Hey, thanks voor je duidelijk review!
Zelf heb ik deze laptop ook op het oog maar ik ben toch wat afgeschrikt door de Duitse review op notebookcheck.net.
Zou je misschien eens willen kijken hoe de temperaturen reageren bij een burn test? Bijvoorbeeld Intel Burn Test of de Passmark Burn test?
Lijkt me interessant of de BIOS update het probleem echt verhelpt of gewoonweg de fan langzamer laat draaien waardoor hij warmer word...
Thanks!

Edit:
Bijvoorbeeld deze burn-test...
Zelf gebruik ik HWMonitor van CPUID voor het monitoren van de temperaturen

[Reactie gewijzigd door DRAFTER86 op 3 december 2012 22:47]

Heb net even furtest gedraaid en de temp loopt inderdaad in no time op naar 80 graden... CPU is dan geklokt op 800mhz en GPU op 450...

Prim95 levert een hard blazende fan op, temps gaan naar 83... CPU loopt op dat moment op 1300-1400mhz... CPU gebruik volgens Task manager ligt op 75%...

Mijn Cinebench scores zijn:
1.61 Multicore
0.75 Singlecore

Daarbij het CPU gebruik bekeken en de cores blijven op 1800 draaien tot de temp 80 graden bereikt, daarna gaan ze naar 1600 (soms even 1700) en de temp blijft daarbij 80 graden.

Kan niet anders dan zeggen dat temperatuur helaas een issue lijkt te zijn.

[Reactie gewijzigd door m0ridin op 4 december 2012 10:24]

Hm dat klinkt niet al te best natuurlijk.
Hoewel je je ook af moet vragen hoevaak je dat gaat doen natuurlijk, meeste zal voor mij office/browsen zijn.
Heb je trouwens de genoemde BIOS-update al gedaan?
Thanks voor het testen!
Njah, weet idd niet hoevaak je hier tegenaan zal lopen... maar toch.

En dit is met de 205 update ja (voor zover ik weet de nieuwste...)

[Reactie gewijzigd door m0ridin op 4 december 2012 11:49]

Ik zag je review en twijfel zelf nog over een SSD upgrade.
Hoe heb jij Windows 8 weer legitiem op je SDD gezet aangezien er geen W8 dvd bij zit?
Hi, had ook geantwoord mijn mijn review maar ook handig voor anderen dus even een copy paste ;)

---

Wat betreft Windows 8, Ik heb gebruikt gemaakt van een bootable windows8 installatie usb.

Installatie was wat vreemd want volgens mij heb ik nergens een serienummer in hoeven vullen. Hij installeerde gewoon en daarna had ik weer legaal windows 8 erop (de versie die bij de X202e geleverd wordt), geactiveerd en al.

Twijfelde eerst aan mezelf, maar dacht later gelezen te hebben dat het een nieuwe manier van licening is waarbij het in de bios of ergens verwerkt zit... Je kan eventueel naar Pro upgraden (nog in de planning misschien) door dit als 'uitbreiding' of 'feature toevoegen' te doen.

Zie de faq voor meer info :)

[Reactie gewijzigd door m0ridin op 4 december 2012 23:25]

Oplossing als mede-eigenaar van dit notebookje is voor mij:
- niet gebruiken voor video;
- CPU limiteren op max 40%-55% via windows energiebeheer;
- CPU koeling naar passief van actief zetten via windows energiebeheer.

Op die manier blijft de fan op haar laagste stand.
Ik heb inmiddels Intel Burn Test voor je gedraaid en dan gaan de CPU temps tot 80-83 waarna de CPU gaat terugklokken.

Zonder Intel Burn Test maar met 100% CPU load (installeren apps etc) zitten de CPU temps rond de 50-60 graden.

[Reactie gewijzigd door floesh op 5 december 2012 01:14]

Ik heb deze laptop ook sinds vorige week en kan me geheel in je review vinden. Echt een top apparaat voor dit geld en in mijn ogen veel interessanter dan een (notabene duurdere) ultrabook tenzij je iets meer power wil, de i3 U versie is niet echt heel krachtig. Inderdaad jammer dat er geen IPS scherm in zit, maar voor deze prijs hoeft/kan dat ook niet (net als het backlit keyboard). Een SSD is voorlopig voor mij ook nog niet nodig, met Windows 8 is hij vlot zat, maar je moet dan wel veel de slaapstand gebruiken en niet opnieuw starten, zodat alles redelijk ingeladen blijft. Ik heb dus liever iets meer schijfruimte, maar nogmaals, voorlopig :P Wel fijn dat je de schijf redelijk simpel kan omwisselen mocht je dat willen.

Waar ik met de PC niet echt kon wennen aan Windows 8 qua toetsenbord en muis, vind ik het met touchscreen wel erg fijn werken, en dan vooral in het vernieuwde start menu. Het "oude" bureaublad en veel programma's die daar nog in werken zijn wel erg klein om met touchscreen te gebruiken, dan moet je je beeld op 125% zetten maar da's ook niet erg prettig gezien de vrij lage resolutie. Maargoed, dat kan dus ook prima met het touchpad natuurlijk. Een fijne combinatie moet ik zeggen.

Voor de rest dus eens met jouw genoemde pluspunten. Fijn keyboardje, top afwerking/materiaal en verder ook lekker veel aansluitingen voor zo'n klein laptopje. De accutijd vind ik best redelijk voor een kleine 2 cells, ik haal zo'n 4-5 uur. De minpunten neem ik voor lief, nogmaals, het is voor dit geld gewoon een toppertje. Erg blij mee :)

edit: lees net je temp bevindingen, heb het hier nog niet gedraaid maar zal wel hetzelfde zijn. Schrik er wel van, 83 graden oef. Ik ben ook wel benieuwd of je de originele of nieuwere bios hebt. Ik heb de oude er nog op staan en de fan draait hier dan ook continu (wat dus nu ook nog een redelijk minpunt is).

edit 2: hier dezelfde temperaturen (met de originele bios), 83 graden tijdens prime95. Ik neem aan dat het niet te hoog is, maar het klinkt wel hoog :) De max operating temperature voor deze chip is 105 graden volgens CPU world (op de Intel site heet het Tjunction), voor een 17 watt chippie vind ik het nogal wat. Gelukkig draait mijn lappie zelden onder volle belasting dus ik ga me er maar niet te druk om maken. We vergeten trouwens nog wel een belangrijk minpunt, op deze netbook/laptop zit maar 1 jaar garantie, normaal is 2 jaar gebruikelijk bij Asus (voor de netbooks weet ik het niet, misschien hebben die altijd 1 jaar).

[Reactie gewijzigd door Neofloppy op 4 december 2012 11:16]

Bedankt voor je reactie

Ik dacht dat de garantie 2 jaar pick & return is of vergis ik me?
Huh ja inderdaad je hebt gelijk, bij de specificaties op Tweakers staat ook 2 jaar pickup & return. Ik dacht toch echt 1 jaar gezien te hebben bij een aantal webshops. Vond het al vreemd, 2 jaar is redelijk standaard bij Asus. Thanks dus, scheelt toch aanzienlijk, alleen al voor het idee haha.
Ben erg benieuwd naar de binnenkant, ik ben geļnteresseerd in zijn kleine broertje, zou je misschien wat foto's willen plaatsen? Bijvoorbaat dank!
Ik zal morgen wat foto's uploaden

Welk kleine broertje bedoel je?
Ik bedoel de ct001H, de variant met 2gb ram en een intel celeron 847
Ik ken beide programma's en zal ze deze week even draaien
Heb de laptop zelf ook maar hij is echt super: temperatuur is echt geen probleem (geen bios updates gedaan maar aankoop was een week geleden). Heb hem zelf voor 475 met de saturn 100 euro is 15 euro korting actie. Prima laptop en echt degelijk!
Nice, wanneer was/is die actie?
Inmiddels de bios geupdate van 204 naar de nieuwste versie momenteel, 206 die net 2 dagen terug is uitgekomen. Conclusie: Het wordt er alleen maar erger op met de temperaturen. De laptop is een stuk stiller, oke, fijn, maar de cpu temp klimt ook sneller naar waardes boven de 80 graden.

Waar de bios bij versie 204 tijdens Prime95 een max aantikte van 83 graden, is dat nu 88 (!) doordat de koeler later op gang komt en daarna continu 85/86. Niet echt ideaal dus.

Edit: continu temp tijdens stresstest is uiteindelijk 88, nog wat hoger dus dan 85/86. Max behaalde temp 89 graden. Throttle probleem ook aanwezig, schommelt tussen 1000 en 1600 Mhz tijdens deze temperaturen.

Je kan deze laptop dus goed met vochtig weer gebruiken. Aangezien de koelgaten op het scherm gericht zijn kan je mooi het scherm ontvochtigen met de hete lucht die er overheen stroomt ;)

Edit 2: zoveel stiller is het ding helaas ook niet geworden. Tijdens een beetje internetten en Steam downloads toch aardig aan het blazen (15-20% cpu gebruik)

[Reactie gewijzigd door Neofloppy op 14 december 2012 23:39]

Ik heb eigenlijk geen last van een hard blazende fan (BIOS 204), wat ik echter wel vreemd vindt is dat in CPU-Z het CPU verbruik constant maximaal is dus circa 1800Mhz, maar dat dit in Windows Task Manager maar circa 5-15 % CPU verbruik is...
Het is jammer dat ik dit en de links heb gelezen ;(

Ik ben gister bij de MediaMarkt geweest en heb deze laptop bekeken. Ik vind hem erg interessant maar nadat ik dit heb gelezen slaat de twijfel toe.

* ik zou voor de ct009h versie gaan voor mijn 9 jarige dochter,
* ze zal er veel op surfen maar ook de game minecraft
* veel flash games

Zal de laptop bij deze game de laptop ook al zo verhitten? en lawaai maken? of blijft het allemaal wel binnen de perken.
Geen problemen in de praktijk werkt het goed, het is een beetje opgeklopt verhaal met die stress testen.
@Raaf12

Ben je bezitter van deze X202E?

Weet je of een game zoals Minecraft goed functioneert?
(Zonder dat de laptop te heet wordt en de ventilatoren flink aan het werk moeten?)

(Als je een laptop via internet besteld heb je 7?of 14 dagen het recht deze te retourneren, mag je hem dan ook wel hebben gebruikt?)

[Reactie gewijzigd door Gymaroe op 18 januari 2013 11:40]