Zotac H67ITX-C-E Review

j0ren 3 december 2012, laatste update op 3 december 2012, 436 views

Zotac H67ITX-C-E

Pluspunten

• Veel aansluitmogelijkheden
  • Onboard gpu
  • Vol pci-e 16x en 2 ram sloten.
  • Snelle opstarttijden door korte bios
  • Sata 6Gbps

Minpunten

• Overclockbaarheid

Layout Score: 4
Enkele weken gelden heb ik dit moederbord gekocht voor mijn Mini-Itx game bak.
Omdat ik van te voren nog niet wist dat ik een 2500K zou gaan gebruiken, heb ik de fout gemaakt geen z68 of z77 bord te nemen.

Features
Ik ben erg blij met dit moederbord als het gaat om de features. Onder andere USB3.0, 7.1 direct geluid, Toslink, HDMI, DVI en Displayport onboard spraken me erg aan. Er is niet beknibbeld op de interne aansluitingen; Gewoon volle 16x pci-e en 2 full-size ramsloten. Om het helemaal af te maken zit er ook nog een flinke wifi kaart op.
Andere leuke opties zijn bijvoorbeeld de 2x sata 6gbps, merkbaar sneller icm een ssd!
Van de onboard grafische chip van de 2500k maak ik geen gebruik, dus hier heb ik ook geen benches van. Ik gebruik op dit moment een 5850 twinfrozzr.

Layout
Voor mij werkt de layout prima. Alles is aangesloten en niks zit elkaar in de weg.
Ik heb op het internet wel mensen horen klagen over de cpu-socket die te dicht bij het pci-e slot zit, waardoor het bijna onmogelijk is aftermarket platte cpu koelers ( zoals de Scythe Schuriken) te gebruiken.

Prestaties
Over de prestaties kan ik niet heel erg veel vertellen. De onboard videokaart gebruik ik niet.
Wat de prestaties van de cpu betreft, zullen deze niet veel onderdoen voor een ander 1155 bord.
Een gemis is wel dat de H67 chipset maar tot 1333mhz geheugen ondersteunt. Met mijn 1600mhz corsair kan ik nu dus niks.
Wat ik wel graag wil vermelden, is dat de opstarttijden absurd laag zijn. Dit komt vooral doordat hij tijdens het opstarten, binnen ongeveer 2 seconden door de bios heen is, waar dat bij andere moederborden nog wel eens 10+ seconden wil duren.

Zojuist heb ik nog even 3Dmark vantage gedraait.
Ik kwam uit op een score van 16588, een zeer nette score vind ik zelf.
Dit is zelfs hoger dan met mijn oude systeem waar ik een 5870 Matrix 2gb draaide. Dit verschil komt voornamelijk door de cpu score. Waar mijn AMD Phenom II 965BE @ 3.6Ghz maar 12.000 haalde, haalt de 2500k al 17.500

Stabiliteit en Betrouwbaarheid
Omdat ik het moederbord nog niet zo lang heb durf ik hier niet zoveel over te zeggen.
In ieder geval is de pc nog nooit uitgevallen, en ook nog nooit andere problemen gehad.
Wat ik wel opmerkte is dat toen ik alles had aangesloten, mijn 5.1 geluid niet goed meer werkte.
De oplossing bleek uiteinde de kabel van de rearspeakers en center/sub, om te wisselen.
Ik weet niet of dit aan het moederbord ligt, of aan mijn z-5500 die mij het de laatste tijd al vaker moeilijk maakt. Ik vermoed zelf toch dat het het moederbord is.

Overclockbaarheid
Hier belanden we dus bij het grote gemis van dit moederbord; overclocken.
Op deze functie na beschikt het moederbord zo'n beetje over alle wensbare features.
Het enige wat je met dit moederbord kunt doen, is de Turbo aanpassen.
Hierbij kun je instellen wat het maximaal aantal Watt is wat hij mag verbruiken, het maximale Amperage dat cpu ten alle tijde mag krijgen, en de maximale turbo multiplier.
Dit zorgt ervoor dat mijn 2500k tijden het gamen op 3395mhz loopt, ipv 3300. WAUW! :O
Bij single-core tasks wil de cpu wel eens naar de 3800mhz schieten, maar dit is in zeer uitzonderlijke gevallen.

Tempraturen
Niet onbelangerijk bij een Mini Itx systeem: tempraturen. Een normaal Itx systeem bouwen is zo gedaan, maar zodra je wat high-performance parts gaat gebruiken stijgen de temps al snel.
Op dit moment gebruik ik nog de boxed cooler op de 2500k. Na een tijdje Farcry 3 beland deze op zo'n 63c Load. Met prime95 heb je de processor binnen 1 minuut boven de 70c..
Vandaar mijn keus om binnenkort te gaan waterkoelen.

Het moederbord heb ik kunnen kopen voor 55 euro, volgens mij door een fout in een webshop, maargoed. Ik zie dat de gemiddelde prijs zo'n 120 euro is op dit moment. Dit vind ik veel te veel voor een moederbord zonder OC functies. Wanneer dit erop had gezeten was hij zijn prijs waard geweest!

Al met al is dit een zeer leuk bord, van Nas tot HTPC tot game pc, allemaal mogelijk met dit bord. Tenminste, als je hem goedkoop kan krijgen, en niet de behoefte hebt om over te clocken. Dat zijn namelijk de grote minpunten van dit bord.
Het klinkt nu misschien een beetje negatief, maar verder is het een super bord! Zodra de prijs weer zakt zou ik zeggen; massaal bestellen die handel!

Gezien ik bijna nooit reviews schrijf is opbouwende kritiek welkom. Het is geen uitgebreide review, dat was ook niet de intentie.

Heb jij ook een Zotac H67ITX-C-E?