Specificaties 5GHz WiFi + router, 3x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Apple AirPort Extreme Basisstation (zomer 2011) Review

virofi 2 december 2012, 4.058 views

Apple AirPort Extreme Basisstation (zomer 2011)

Pluspunten

• Gebruiksvriendelijk
  • Gemakkelijk in te stellen
  • Goed bereik
  • Integratie met OSX en iOS
  • Design

Minpunten

• Eventueel de prijs, voor mij geen negatief punt

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Waarom een Airport Extreme?
Omdat er tegenwoordig in ons huis enkel nog Apple apparaten worden gebruikt (Macbooks, iPads en iPhones) wilde ik ook graag qua draadloze verbinding overstappen op Apple apparatuur. Omdat de verbinding over drie verdiepingen goed bereikbaar moet zijn, heb ik tegelijkertijd een Airport Express aangeschaft.

Beheren
Qua beheerbaarheid is de Airport Extreme een stuk minder dan de WNDR3700v2. Er is geen webbased interface en alle configuratie gebeurd via de Airport Configuratie applicatie die standaard in OSX beschikbaar is. Daarnaast is er voor iOS devices een vergelijkbare App waarmee het netwerk beheerd kan worden. Zowel de OSX als de iOS apps ogen simpel en gebruiksvriendelijk. Geen ontzettend uitgebreide instellingsmogelijkheden, maar genoeg in mijn situatie.

Eerste setup
Via de Airport Configuratie applicatie is het instellen van de Airport Extreme een eitje. Na aansluiten van WAN en LAN apparatuur vindt mijn Macbook Pro automatisch de nieuwe Airport Extreme en is de installatie letterlijk met een paar klikken klaar. Na het instellen van een paar port forwards voor mijn Synology is alles klaar. Erg simpel, geen onoverzichtelijke webbased interfaces, erg Apple-like dus. Wat mij betreft een pluspunt.

Bereik
Het bereik is, na mijn eerste indrukken, relatief vergelijkbaar met de WNDR3700v2. Op onze slaapkamer (die ik voor het gemak maar gebruik als ijkpunt) is de verbindingssnelheid nagenoeg gelijk. Deze snelheid is echter niet toereikend. In de oude situatie gebruikte ik daarom een Sitecom Extender om het signaal op te krikken. In de nieuwe situatie heb ik daarvoor een Airport Express aangeschaft.

Airport Express
De installatie van de Airport Express is even simpel als de Airport Extreme. Op de slaapkamer hang ik de Airport Express aan een stopcontact en op mijn Mac verschijnt in het Airport Configuratie programma automatisch de nieuwe Airport Express. Ik krijg de optie "Bestaand netwerk uitbreiden" en klik op "Ok". Een minuutje later is de installatie klaar en is het signaal op de slaapkamer aanzienlijk sneller. De Airport Express is beter in staat het signaal op te schroeven dan de Sitecom Repeater. Waar ik met de Sitecom hier een verbinding van +/- 10MB/s haalde, levert de Express een verbinding van 26MB/s, erg netjes! Dikke plus!

Overige opmerkingen
De WNDR3700v2 maakte voor 2,4ghz en 5ghz twee verschillende netwerken aan, daarnaast zorgde de Sitecom nog voor een derde netwerk. De Airport Extreme schijnt zelf te bepalen of het apparaat dat verbonden wordt baat heeft bij een 2,4ghz of 5ghz verbinding en zend dus maar 1 SSID uit. De Aiport Express doet hetzelfde en zend geen eigen SSID uit. Voor het hele huis 1 SSID; wel zo overzichtelijk. Geen idee of ik dit in de oude situatie anders had kunnen instellen, maar erg prettig dat de Airport Extreme + Express combinatie dit zelf uitvogelt.

Al met al erg tevreden. Het signaal door het hele huis is aanzienlijk verbeterd. Ik schrijf dit persoonlijk toe aan het feit dat de Extreme & Express nou eenmaal makkelijker met elkaar samen werken dan de WNDR3700v2 en de Sitecom Repeater, maar ben geen expert wat dit betreft.

Zoals gezegd geen instellingen tot op detail, wat voor anderen misschien een minpunt is. Voor mij in mijn situatie zijn de opties echter geheel toereikend. De zeer eenvoudige installatie en het verbeterde signaal en bereik maken deze combinatie voor mij absoluut een aanrader.

De prijs, die ik zelf als "voldoende" heb beoordeelt omdat ik weet dat Apple producten nu eenmaal duurder zijn en ik bereid ben dit te betalen, zal voor anderen wellicht een nadeel zijn. Ik weet dat er goedkopere routers zijn die meer functionaliteit bieden, ik heb echter geen behoefte aan meer functionaliteit maar ben op zoek naar een simpele, gebruiksvriendelijke oplossing.

Heb jij ook een Apple AirPort Extreme Basisstation (zomer 2011)?

Je kan overigens wel (als je dit zou willen) een apart 2.4ghz en 5ghz netwerk (dus SSID) aanmaken :)
Ah, dat wist ik niet, goed om te weten, bedankt! Ik vind het echter wel overzichtelijk en makkelijk op deze manier, maar mocht ik problemen krijgen met het signaal zal ik het zeker een proberen!