Sparkle SF-PX96GT512D3-HM Cool-pipe Review

bnbaz 9 maart 2008, laatste update op 17 november 2015, 3.985 views

Sparkle SF-PX96GT512D3-HM Cool-pipe

Pluspunten

• Goedkoop
  • Snel
  • Stil

Minpunten

• Pieptoon onder load
  • Drivers (bij het overklokken)
  • Geen goede overkloks

Drivers en compatibiliteit Score: 4

Featureset:
De featureset is voor een videokaart uit deze tijd prima te noemen, maar aan de andere kant is het ook vanzelfsprekend :P In het kort: De kaart beschikt over 512MB GDDR3 geheugen dat standaard op 900 MHz textures en modellen aanlevert aan de op 650 MHz draaiende processor (1625 MHz shader). Televisies kun je aansturen met een S-Out poortje, maar ook beschikt de kaart over twee DVI poorten waarvan er één door middel van een bijgeleverd blokje omgezet kan worden in D-sub, en de andere in een HDMI-poort. Deze videokaart beschikt over DirectX 10, Shader Model 4.0, OpenGL 2.1, en PCI-Express 2.0 ondersteuning. Net als bij de Geforce 8-serie werkt de kaart ook prima in een PCI-e 1.0 slot.
Tri-SLI kan deze kaart nog niet, maar SLi is vanzelfsprekend mogelijk.

Prestaties:
Deze kaart, de mid-range kaart van de 9-series, presteert bijna even goed als de 8800GT. De 8800GT is een van de topmodellen van de 8-series en kost zo'n zestig euro meer. De allersnelste kaart die je nu kunt krijgen is een ATi HD3870 X2, welke 116% duurder is voor nog geen 30% extra performance (en bij het overklokken van beide kaarten wordt dit laatste percentage nog kleiner).
Op dit moment is de 9600GT - welk model dan ook - met 512MB zeker de kaart die de beste 'bang for the bucks' levert wanneer je je focused op het gamen.
In mijn systeem (hieronder kun je zien welke dat is) scoor ik op standaard instellingen met 3DMark03 33.521 punten. In games is de performance niet extreem afwijkend van de benchmarks, dus deze geven een goede indicatie van de werkelijke performance in dit geval.
Ik heb dit alles onder Windows XP getest, en heb vanzelfsprekend dus geen DirectX 10 getest met deze videokaart.

Boven de Asus EN7900GT met een VF700-Cu van Zalman, onder de 9600GT Cool-Pipe van Sparkle

Overklokbaarheid:
Hier zijn mijn voorlopige resulaten te zien. Dit zijn geen extreem goede getallen, maar ik heb slechtere kaarten gezien. Qua performance krijg ik hier behoorlijk watl winst mee: van 33.521 punten naar 37.686 punten in 3DMark03.
De core van de videokaart draait op de snelheid van 755 MHz met een shader van 1730 MHz. Het geheugen heb ik op 1110 MHz gekregen. Bij een hogere shader lijkt de videokaart artifacts te gaan geven, een hogere core geeft een crashend systeem door de driver.
Zonder vage trucjes en met de vroege drivers komt het erop neer dat door overklokken de kaart ongeveer 11% is toegenomen in performance in mijn geval, iets dat zeker nog tot 15% opgerekt kan worden met nieuwe drivers. Tegenover veel andere kaarten is dit geen enorme winst, maar als je ziet hoe de overklokbaarheid bij sommige kaarten hoog 'gehouden' wordt door de kaarten ondergeklokt te verkopen is het lang zo erg niet natuurlijk.

Beeldkwaliteit:
Op een TN panel kan ik hier weinig over zeggen, maar sowieso maakt beeldkwaliteit tegenwoordig weinig meer uit bij het aanschaffen van een videokaart. De aansluitingen op de kaart zijn de aansluitingen zoals identiek op andere kaarten te vinden is, dus dat zit wel snor.
Qua rendering is de kaart ook prima, HDR, Anti-Aliasing, Anistrophic Filtering en DX10 zijn geen probleem voor de kaart - ook niet tegelijk. Op dit moment maakt deze videokaart gewoon deel uit van de top van snelste kaarten qua gaming, dus de beeldkwaliteit die eruit komt rollen in spellen (met een fatsoenlijke framerate) is niet verkeerd.

Modbaarheid:
Zoals we inmiddels gewend zijn is er qua overklokken weinig meer aan een kaart als deze te modden, dus dat laat ik maar buiten beschouwing.
Wat de koeling betreft past er voor de heatsink prima een 80 mm casefan dit op een niet al te lastige wijze vastgemaakt kan worden. De temperaturen dalen hier (vooral als je geen enorme airflow hebt, wat veel mensen die een stil systeem willen niet hebben) erg veel van, zeker onder load zakken de temperaturen bij mij enorm: van zo'n 60 naar 40 graden wanneer de fan op 4 volt of 12 volt draait. Bij een fanloze opstelling (welke ik niet gebruikt heb) zal het verschil dus nog wel iets beter zijn.
Een totaal andere koeler zou je op deze videokaart kunnen zetten, volgens mij maakt de kaart gebruik van de standaard layout van een 9600GT, plus wat extra gaten. De vraag is alleen of je dan wel een kaart met standaard een al duurdere en passieve koeler moet kopen... Ik zou dat overigens zeker weer doen, en geen koeler vervangen. Voor de tien euro verschil tussen een basismodel en deze kun je geen heatsink kopen, en ook kun je hiervoor niet je garantie op het spel zetten.

Driverondersteuning en -compatibiliteit:
Nu is de 174.16 (WHQL) driver uit voor Windows XP, wat volgens mij de eerste finalversie van drivers is voor de 9600GT. De kwaliteit van deze drivers is voor een eerste oplage goed te noemen. Met het overklokken heb ik wanneer ik tegen het limiet aan zit last van de BSOD over een infinite loop van nv4_disp, dit maal niet te fixen door deze patch.
De featureset in de drivers is zoals we gewend zijn van de nVidia-drivers ook prima, er is genoeg in te stellen. Met een pluging kun je ook overklokken, tweaken en temperaturen uitlezen via de driver, dus een losse tool als RivaTuner zou je niet nodig moeten hebben (al is dat wel aan te raden als je iets meer knopjes wil dan alleen drie sliders voor snelheden).
Ook voor 64-bits operating systems van verschillende smaken zijn er drivers te verkrijgen, wat dat betreft is de ondersteuning van nVidia ook goed.

Warmte- en geluidsproductie:
Over de warmte kan ik kort zijn: Uiteraard heb je wat airflow nodig - of een simpel fannetje -, maar de temperaturen zijn goed. Idle kan ik de kaart zonder geluid van een fan op 40 graden houden, stressed komt hier ongeveer 12 graden bij (naast een hete northbridge in beide gevallen). Met een fan op de heatsink daalt dit tot respectievelijk 38 en 44 graden celcius, de heatsink doet zijn werk dus prima.
Wat de geluidsproductie betreft zou je een dikke prima verwachten op een passieve kaart. Echter.. Dat is niet het geval. Ikzelf geef er niet heel veel om, maar wanneer je een 3D-applicatie start die enigzinds van de GPU gebruik maakt begint de kaart te piepen, of beter: een condensator op de kaart doet dit. Ookal blijft de load 100%, de pieptoon gaat in frequentie evenredig omhoog met het aantal frames dat de kaart per seconde weergeeft, een oude benchmark (zoals 3DMark03) enkele malen draaien kan dus nog meer irritatie opwekken dan het normaal al doet. Bij het normale desktopwerk is het geluid niet te horen, en met wat geluid aan is het ook tijdens het gamen nauwelijks waar te nemen. De gemiddelde koptelefoon filtert de pieptoon helemaal, dus wanneer je (op watvoor manier dan ook) games speelt met geluid zul je weinig last hebben van de pieptoon. Qua intensiteit is de pieptoon lager dan het geluid dat in idle van een standaard nVidia-koeler komt, dus wat dat betreft heeft de passieve kaart met pieptoon nog steeds een voordeel tegenover een ander type kaart met een plastic koelertje. Let op: Elke 9600GT schijnt last te hebben van deze pieptoon.

Prijs:
Hier kan ik erg kort over zijn, dus dat doe ik ook: De prijs is prima.
Iets langer: Een high-end videokaart kost je meer dan ¤300, deze kaart iets meer dan de helft daarvan. Ondanks het grote prijsverschil doet de kaart toch leuk mee qua performance, erg goed zelfs. Wanneer je geen extreme eisen stelt (HD3870X2/8800GTX(Ultra)) maar wel fijn wil gamen is dit dé kaart, en de 8800GT mag alweer verdwijnen van het grote podium.
Voor een stil systeem is een andere 9600GT ook weinig concurrent; voor de iets meer dan tien euro verschil is nergens een vergelijkbare heatsink te krijgen, laat staan garantie op je kaart daarbij :)

Heb jij ook een Sparkle SF-PX96GT512D3-HM Cool-pipe?

Ik heb hier een xfx 9600gt en haal 12000 3dmark06 rond voor de geinteresseerden. Knap staaltje werk voor een kaartje van slechts 150 euro lijkt me.
Wat is je verdere setup met je kaart?
CPU? RAM? MOBO? etc..
Nette review! maar wat harde benchmarks zouden wel welkom zijn! 3dmark06 cijfertjes en wat game benches! verder net en uitgebreid.
Ik zie het voordeel van 3DMark06 tegenover 3DMark03 niet helemaal wanneer je bijvoorbeeld op een pagina als deze ziet dat relatief gezien de scores niet zouden moeten verschillen...

Een game bench zal ik nog wel eens draaien ja. Onthoud wel: Dit is een userreview, en daarvoor vind ik 'm imo al prima als ik eerlijk mag zijn :P

[Reactie gewijzigd door bnbaz op 8 maart 2008 21:36]

Klopt, maar in 3dmark06 word natuurlijk gebruik gemaakt van Shader Model 3.0 en HDR, wat ook in hedendaagse games word gebruikt, en daarom maakt het deze test wat realistischer.
Lekker uitgebreide review, maar nog wel een vraag/opmerking:
Qua performance krijg ik hier behoorlijk watl winst mee: van 33.521 punten naar 37.301 punten in 3DMark.
Statistieken-geil als ik ben, welke 3D mark?
Even erboven staat het: 3Dmark03. En editted :)

[Reactie gewijzigd door bnbaz op 8 maart 2008 21:38]

Ah, is 2 minuten na mij gepost, stiekemerd :+
Puik werk hoor!

Welke kast gebruik jij? En welke fans?
leuke review, maar een heleboel beweringen die je maakt, kloppen niet:
Net als bij de Geforce 8-serie werkt de kaart ook prima in een PCI-e 1.0 slot.
Ik had een Asus M2V met een PCI-E 1.0a en mooi dat mijn 8800GT PCI-E 2.0 daar niet op werkte. lijstje met 2.0 incompatible mobo's
De 9600GT is een aftreksel van de 8800GT, dezelfde chipset maar dan met een ander nummertje en de helft van de memorybuswidth!
De temperaturen dalen hier (vooral als je geen enorme airflow hebt, wat veel mensen die een stil systeem willen niet hebben) erg veel van,...
Niet waar, je kan Nocuta fans (of andere silent highperformance fans) in je systeem zetten die draaien langzaam, en toch een grote airflow op een laag toerental, met dus lage geluidsproductie, hebben.
Op dit moment maakt deze videokaart gewoon deel uit van de top vijf van snelste kaarten qua gaming,...
Ook niet waar:
1. 3870 X2
2. 8800Ultra
3. 8800GTX
4. 8800GTS (G92)
5. 8800GT/3870 OC
(lijstje onder voorbehoud, als de 9800GTX, 9800GTS en 9800GX2 gereleased worden is dit lijst je weer anders)
en hier komt de 9600GT dus niet in voor.

Een hedendaagse grafische kaart review wordt 3DMark06 gebruikt, puur omdat deze de boel nog zwaarder belast en ook meer CPU afhankelijker is! De CPU-snelheid bij elke benchmark verwerken aub. Ingame benchmarks zijn ook altijd handig (niet verplicht). En eventueel een netjes overzicht van je overklok resultaten met alle snelheden ed.

(eigenlijk niets wat ik opnoem is verplicht, alleen het staat zoveel netter).

Lange lap tekst, maar ik vond even dat ik het moest zeggen ;)
Verder leuk geschreven review en alle foto's er ook keurig bij.
Je kan eventueel links plaatsen naar de door jou gevonden info:
Hier bijvoorbeeld....

Succes met eventueel verbeteren en benchmarken en overklokken!
Zoals je in mijn review kunt zien staat mijn bord ook op de lijst met incompatible borden: 965P-chipset. Het zijn misschien enkele borden waar het niet op werkt, zoals die van jou, maar in het algemeen werken de kaarten gewoon in 1.0-sloten.
Ja en? De praktijk wijst uit dat de kaart prima prestaties levert, en die dubbele memorybus dus (nog?) helemaal niet veel doet.
Ook andere stille high-performance fans hoor je hoor, op 5v bijna niet natuurlijk, maar dan creëren ze toch echt wel weer een stuk minder airflow dan, zeg, een stuk of vijf Coolermasters op 12 volt. En ja, dat heb ik alletwee gehoord en gevoeld. Airflow geeft het zeker, maar als je echt een doodstil systeem wil zal het (zonder bij het gamen de toeren van de fans op te schroeven) misschien niet genoeg zijn, vooral omdat de koeler van de videokaart net onder de plaats zit waar veel kasten de outtake fan hebben.
Die belast de CPU inderdaad een stuk meer. Aangezien ik hier mijn videokaart review leek me dat niet zo'n verstandig plan.
Verder weet ik echt wel hoe je een enorm uitgebreide review in elkaar zet hoor. Feit is alleen, dat ik een leuke userreview schrijf, en geen review van vijf pagina's voor op de frontpage.
Je kan eventueel links plaatsen naar de door jou gevonden info:
Tja, ik kan wel een link naar een of ander OC-forum plaatsen waar Jantje dat zegt en ik het op twee opgegoogelde foto's kan bevestigen, maar dan vraag ik me toch af of ik dan betrouwbaarder ben als bron, of jan op dat forum ;)
Ik ook wel, daarom geef ik commentaar. Zie ook mijn reviews

Dankje voor je reactie terug, maar de memory buswidth komt echt naar voren zodra je hoge resoluties en AA aanzet, op zo'n moment nekt die buswidth de 9600GT en komt de 8800GT daar als winnaar uit de bus. En de 9600 is een mid-range kaart, en de 8800GT meer voor de medium high-end budget gamer die geen Ultra wil, maar voor 190 euro een zeer goede kaart.

Verder mis ik nog een stukje (ik ben denk ik niet de enige). Je hebt de passieve versie gekocht van de 9600GT, waarom?
Dan heb je dat blijkbaar gemist, maar ik heb toch een aantal malen het grote voordeel genoemd: Voor een tientje bovenop de goedkoopste versie (of iets meer) koop je een enorme heatsink ipv dat plakje koper met wat plastic eraan. Een Nexus 80mm had ik nog wel, en nu is de boel lekker stil (stiller dan met een aftermarket-koeler die een tientje kost, bovendien is m'n garantie nu nog steeds geldig).
De 9600Gt heeft ook maar 64 shaders als ik het goes weet t.o.v. de 112 van de 8800GT
Blijkt volgens een aantal sites dat de 9600GT op veel hogere snelheden loopt dan Nvidia beweert. Niet best, in de praktijk is het 783MHz ipv 650MHz (volgens rivatuner dan). Vandaar het kleine verschil met de 8800GT. Toch is de 8800GT nog een betere keuze omdat deze makkelijk naar 750MHz+ te tillen is.
http://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/Shady_9600_GT om exact te zijn.

Ik vind het maar vreemd dat ze dit constateren, ik heb namelijk exact dezelfde software open staan, en 650 MHz = 650 MHz, 765 MHz = 766.6 MHz (bij de grafiekjes). Mijn PCI-e bus staat op 101 MHz.

Dat de 8800GT te overklokken is is best wel een non-argument, de 9600GT doet ook prima 750 MHz. Zoals al gezegd is de 9600GT gebaseerd op de 8800GT, de kloks liggen alleen wat hoger en er zijn wat minder shaders / pipelines.
Ik blijf erbij dat het zinniger is om 3DMark06 te draaien ipv 03. 03 gebruikt een hele hoop features niet die deze kaart wel heeft. Ook is 06 niet alleen CPU-intensiever, maar ook (natuurlijk) GPU-intensiever! Daarom denk ik dat het verschil tussen bv. een 9600GT en een 8800GT groter zou worden in 3DMark06 dan in 3DMark03...
Dat het GPU-intensiever is omdat er meer functies in zitten klopt niet. De beelden zijn zwaarder om te renderen, maar in plaats van 1000 fps op sommige stukken zul je dan maar 100 fps halen op de lichte stukken. Het verschil in het stressen van de videokaart merk je dus niet.

Dat het wat meer instructies uitvoert klopt, maar alleen om SM 3.1 en twee personen hier ga ik geen 600 MB downloaden en installeren. Als je zo graag een lijst aan cijfers wil zoek je maar op ORB of hwbot.org :)
als je hem niet wilt downloaden dan wil ik wel even een cd voor je branden en die opsturen hoor, geen probleem. (stuur even een mailtje, dan kan hij morgen nog op de post)

en de verschillen in 3DMark06 zijn groter tussen de 9600GT en de 8800GT dan in 3DMark03 (de scores zijn wel lager, maar procentueel gezien)
Mooie review. Bedankt voor de waarschuwing omtrent de pieptoon, voor mij een belangrijke reden tegen het aanschaffen van deze kaart. Ik ben op zoek naar een passief gekoelde videokaart vanwege de stilte en aan een dergelijk geluid zou ik me waarschijnlijk snel gaan irriteren.