Asus P5K Pro Review

Prosje 8 maart 2008, 3.918 views

Asus P5K Pro

Pluspunten

• Snel
  • Stabiel
  • redelijk geprijst
  • Goede overclock mogenlijkheden

Minpunten

• "Slechte" geheugen compatibiliteit

Layout Score: 4
Inleiding:

Na een hele tijd op een x2 3800+ te hebben gewerkt, werd het tijd voor een nieuw systeem.

Ik had een aantal eisen hiervoor en een belangrijk onderdeel daarvan was uiteraard het moederbord. Ik wilde de nieuwe 8xxx serie van Intel en was daarom op zoek naar een bord wat native deze 45nm processoren zou ondersteunen. Daarnaast had ik een budget van ongeveer 100 euro voor dit specifieke onderdeel.

In die prijsklasse kom je toch al gauw uit bij een P35 chipset en aangezien ik in het verleden goede ervaringen heb gehad met Asus, heb ik voor de P5K Pro gekozen. Ik heb specifiek voor de Pro versie gekozen omdat deze uitgerust is met de ICH9R chipset en dus de Intel Matrix Storage Controller on-die heeft. De "gewone" P5K ondersteunt alleen RAID via de externe e-sata aansluiting en dat vond ik veels te omslachtig.

Algemene indruk:

De algemene indruk die ik momenteel heb van het bord is goed te noemen. Ik ben erg tevreden over de geboden opties. Het bord is stabiel en doet wat het moet doen.

Layout/Indeling:

De layout is ook prima. In mijn ervaring zitten alle aansluitingen op een logische plaats. Erg fijn is het feit dat de sataconnectors allemaal bij elkaar zitten, dat heb ik op andere borden weleens anders gezien. Aangezien mijn voorgaande upgrade alweer enige tijd geleden is, keek ik wel raar op van het feit dat er maar 1 IDE connector op het bord zat. Maar aangezien SATA nu al helemaal ingeburgerd is kan ik dat ook goed begrijpen en sta ik hier ook wel achter. Gelijk een goeie reden om een sata-burner aan te schaffen ;)

Prestaties:

De prestaties zijn in mijn opinie echt zeer goed te noemen. Het systeem is zeer responsive, de onboard raid-controller is bloedjesnel icm mijn 2 Seagate 7200.10's.

Stabiliteit/Overclocken:

Stabiliteit en overclocken kan ik ook heel duidelijk over zijn. Momenteel draait de E8200 die ik op het bord heb geprikt op een zeer respectabele 3,81Ghz (ipv van 2,66 stock) en het bord geeft geen krimp.

Fabrikant ondersteuning:

Tjah en dan de ondersteuning van de fabrikant. Ik baal zo gruwelijk van die trage website van Asus en dat is echt al jaren zo.. Dat vind ik een groot minpunt van Asus. Maar dat heeft eigenlijk weer niks te maken met de specifieke ondersteuning voor dit bord, maar ik moest het even kwijt.. :P

Prijs:

De prijs is gewoon goed te noemen. Ik heb zelf 99,- betaald bij cool-prices.nl en voor zover ik kan nagaan is dat gewoon een prima prijs. Je krijgt er ook een superstabiel en goed overclockbaar bord voor terug met alle opties die ik nodig heb.

edit

Ik ben een minpuntje vergeten. De memory-compatibility van dit bord laat toch een beetje te wensen over. Het schijnt dat lang niet alle reepjes goed in dit bord willen werken en dat heb ik zelf ook al gemerkt. De Corsair reepjes die ik gebruiken zouden met 2,1v op 4-4-4-12 moeten kunnen werken (@ stock speeds natuurlijk) maar de P5K weigert om te posten als ik dit instel. Dit schijnt een bekend probleem bij dit bord te zijn en men dient daar dus ook rekening mee te houden

Heb jij ook een Asus P5K Pro?

Van de week mn spullen binnengekregen en netjes in elkaar gestoken :

Gebruikte combinatie:

Antec Performance P150 - Antec 92 MM Front in en Antec 120 MM outtake fan
Asus P5K PRO Rev 1
Intel Core 2 Duo E8200 @ 2,66 + Coolermaster Hyper6 zonder fan - later met antec 120 MM DBB cooler
Corsair TWIN2X2048-8500C5D 2X1 op 5-5-5-15 @1066 2.1V
MSI 8800GTS (640mb)
Seagate Barracuda 7200.10 500GB

Na 2 keer de bios ingedoken te zijn en wat geheugeninstellingen te hebben gedaan draaide het setje meteen als een trein, dus

hup windows installeren, drivers van de ondersteunings cdrom geinstalleert, hmmm geen geluid en ook niet aan de gang gekregen

onder deze installatie.
Ik een installatie gedaan op een andere schijf en hoppa geluid deed het.
Mijn schijf weer terug gezet en ben wat gaan lopen rondneuzen in al die hw monitor tools.

OK zonder fan werd mn cpu rond de 65 graden maar waar ik van schrok was de temp van mn moederbord, danwel nordbridge, gewoon

85 graden heet.

Na 2 dagen dit systeem te hebben gebruikt daalde de nordbridge temp al naar rond de 62 graden, maar uiteraard nog veels te

hoog.

Ik denk poeh ik moet snel wat koeling regelen voorheen had ik een 120 MM fan op die hyper6, maar icm dit moederbord zag ik

dat niet zo zitten en was haastig opzoek naar 2x92 en een 100 MM fan, die laatste maat past namelijk zonder modden op mn

hyper6. Maar omdat ik zo snel niet iets kon vinden ben ik gaan kijken en heb ik toch een manier gevonden om die 120 MM fan

op mn cooler te plakken, het past ook maar net want de fan zit bijna tegen mn geheugen aan. Als het goed is kan ik de 2

geheugen latten ook opschuiven maar dat maakt bij aanschaf van nog 2 latten niks uit.

Op het moment heb ik dus een flinke airflow langs mn geheugen, nordbridge en cpu en nog komt de nordbridge temp bij idle rond

de 45-51 graden en bij gamen rond de 70-72.
Overigens kan ik mn cpu fan niet regelen via q-fan terwijl die fan indentiek is aan mn 92 mm frond intake fan op de chassis2

mb aansluiting dus die draait voluit op 2000 tpm.
Net nog een strook plakband aan de binnenkant van mn kast verwijdert om een strook perforatie af te dichten en de NB temp

zakt ook alweer 2 graden, dus nu neem ik aan dat 43 graden voor de NB wel aannemelijk is en kan ik met een gerust hart

verdergaan.
Over de cpu in idle zijn de temps nu 30 graden voor de core, 39 graden kern 1 en 2, dit lijken mij wel normale temperaturen

alhoewel ik toch had gedacht dat mn hyper6 deze E8200 iets cooler zou houden met een 120 mm fan erop.
Dit alles meet ik met everest Ultimate edition omdat ik in die asus tools niet veel zie.

Ik denk dat ik nu klaar ben om en beetje te gaan overclocken maar ik baar me dan toch een beetje zorgen om de temps.

Ik ben benieuwd naar andere ervaringen
Wat zijn je temps met bijv http://www.cpuid.com/download/HWMonitor.zip
Hwmonitor van zelfd site als van cpu-z..

Ik heb voor iemand dezelfde combo cpu/mobo gebouwd echter werden op stock snelheden en koeler met de prime 95 warmte test de cores al zo'n 70 graden cpu mobo 60 graden ongeveer en zit er 5 graden verschil soms tussen de cores. In quiet cpu q-fan mode is er zelfs een crash geweest bij cores 77 graden omg. temp 23+ .

Enigzins verouderde chipset vind ik niet echt een negatieve eigenschap (stel dat je verteld dit en dit is niet mogelijk en of trager tov van een nieuwe chipset dan is het misschien een punt) , maar wel nette review.

[Reactie gewijzigd door EnderQ op 8 maart 2008 20:04]

De temps in HWMonitor zijn voor de cores 43/43 @ idle en 65/66 @ full load

Realtemps daarentegen geeft een iets realistischer beeld:

33/32 @ idle en 54/55 @ full load

Ik ben het met je eens over negative eigenschappen. ik zal het aanpassen, het bordje kan er zelf helemaal nix aan doen ;)
Thx, Realtemps geeft beter temps aan ik had ook gevoeld aan het koelblok (heb er een iets hogere opgezet) en die was nog erg lauw.
Het komt wel vaker voor die temp verschillen maar nu ben ik zekerder.
Ik heb het moederbord asus pk5,het werkt goed met het corsair geheugen op 2.1 volt en 4-4-4-12,ik heb er geen problemen mee,mischien zit or toch verschil in tussen het pk5 en pk5 pro moederbord
Welke bios versie kreeg je geleverd bij dit bord?
En werkte je e8200 al gelijk goed? Of moest je eerst nog dingen instellen?
Ik weet eigenlijk niet meer welke bios er standaard op zat, maar de E8200 werd nog niet goed herkend. Ik heb toen de meest recente erop gezet en toen liep het eigenlijk allemaal gelijk perfect...
Leuke review. Gebruik zelf ook dit moederbord vandaar mijn intresse.
Ik heb op dit moment 2x1gb Corsair geheugen erin zitten. (pc8500). Zit er over na te denken om er nogmaals 2x1gb bij te zetten. Kunnen jullie mij vertellen of dit gaat werken en blijft ook mijn dual channel ondersteuning werken??
Die E8200 kun je zo te zien lekker overklokken. Heb hem zelf ook, maar nog met stock cooler. Welk voltage heb je hem gezet om deze snelheid te bereiken?

Hoor graag van je.

mvg
Simon!
Dan heb je sowieso 64bits OS nodig ;)

Waarom zou je trouwens 4gb willen? Is 2 gb niet genoeg?

Ik ben momenteel een pc aan het samenstellen met dezelfde processor en moederbord. Ik zit ook nog erg over het geheugen te twijfelen, maar voor mijn gevoel heb ik genoeg aan 2gb (PC8500)..

Hij blijft gewoon op dual channel werken want je hebt 2 aparte sets invoer (zwart en geel)
Volgens mij moet je er makkelijk nog 2 Gig bij kunnen zetten, maar ik heb wel gelezen dat 4 reepjes soms wat problemen kan geven. Tevens gaat de overclockbaarheid dan ook achteruit (volgens sommige bronnen) maar ik heb dit zelf nog niet kunnen testen, dus ik kan er ook geen uitspraken over doen.

het procje klokt zeker goed over, 4Ghz stabiel is al gehaald met stock-cooling.. Maar ik vind dit te link voor 24/7. Zodra ik de Ninja erop zet ga ik denk ik wel 4Ghz 24/7 gebruiken. Voltage om op stabiel op 3,81 te draaien was volgens mij 1.225v in de bios, wat na vdroop neerkwam op ongeveer 1,208v

[Reactie gewijzigd door Prosje op 25 maart 2008 22:39]

Op dit moment is het geheugen gewoon heel erg goedkoop en stap ik liever nu over naar 4gb. Onder XP 32bit zal ik niet alles gebruiken, maar zal er waarschijnlijk wel profijt van hebben. Game namelijk graag dus extra geheugen altijd welkom.
Ik moest op stage 5 computers met dit bord inelkaar zetten en ik ging me een beetje ergeren aan die 24 pins power connector, man wat zit dat ding daar irritant.
Vooral om die dikke kabel netjes weg te werken. Ik heb hem maar met tie wraps over de stock intel koelertje s laten lopen.
Ze hadden er zeker een logischere plek voor kunnen verzinnen, maar ik heb geen problemen gehad met het assembleren. Maar ik snap zeker wat je bedoelt :)
Ik heb gister dit moederbord binnengekregen met 2x hetzelfde corsair geheugensetje wat jij hebt.
Draait bij mij perfect op 2.1v met 4-4-4-12.

Geheugencompatibiliteit is gewoon goed dus imo