Asus R500VD-SX093V Review

ddrag 1 december 2012, 2.537 views

Asus R500VD-SX093V

Pluspunten

• krachtige processor
  • makkelijk uitbreidbaar geheugen
  • helder beeld
  • gebruikersvriendelijk
  • start snel op
  • draait soepel
  • sterke accu met een goede levensduur

Minpunten

• touchpad is wat gevoelig waardoor de cursor snel verspringt

Absoluut een hele fijne laptop voor deze prijs! Ik heb deze zelf aangeschaft, omdat ik voor mijn opleiding veel met virtualisatie werk en zoals iedereen weet zijn dat zware applicaties.

De i7-processor kan dat met zijn 4 cores al aardig verwerken, maar zodra dat teveel word springt de Hyper-Threading in en gaat de kloksnelheid omhoog. Dit resulteert in een constant soepel draaiende machine.

De videokaart is wel aardig, niet de beste in zijn soort, maar hij doet prima zijn werk. Het standaard DDR3 geheugen van 4 GB is voor de meeste voldoende, en werkt vrij vlot. Is dit niet genoeg, dan is het heel makkelijk om deze uit te breiden naar 8 GB.

De levensduur van de accu is ook naar mijn idee opmerkelijk. Onlangs kon ik met een volle accu 3 uur lang draaien met applicaties zoals VMWare Workstation, Ms Word en Internet Browser tegelijk. Dat vind ik opzichzelf een hele prestatie!

Hij heeft me tot nu toe erg positief verrast, en is een absolute topper in deze prijsklasse.

Heb jij ook een Asus R500VD-SX093V?

Ik vroeg me af of het mogelijk is om in deze laptop een tweede hardeschijf (bijvoorbeeld een SSD) te zetten. Heb zitten zoeken op internet maar kan er nergens iets definitiefs over vinden. Enig idee?
@Taz:

Ik heb zojuist even de laptop opengeschroeft voor je, en het is fabrieksaf niet mogelijk om er nog een tweede HDD bij te plaatsen.

Wat wel een optie is, is de DVD-ROM verwijderen en daar een tweede HDD te plaatsen. Ik hoorde dat van studiegenoten dat zij dat bij hun laptop (ook Asus) hebben gedaan om inderdaad een SSD te plaatsen voor de OS-partitie.

Hoe dit precies moet durf ik niet te zeggen.
Dit is heel makkelijk! Op internet zat HDD Caddy's te verkrijgen.
Hoe kun je de dvd drive verwijderen. Moet je daarvoor de achterklep helemaal open schroeven of is dat kleine metalen klepje de toegang tot de schroef waarmee de dirve losgemaakt kan worden??
Trouwens ik heb w8 er op gezet,laatste bios en drivers ge´nstalleerd en het geheugen met 4gb uitgebreid tot 8 gb. Is nu rete snel geworden en ook de benchmark cijfers zijn een stuk beter geworden. Nu nog de ssd erin. Zonder ssd booten in 14 seconden.

[Reactie gewijzigd door Joop557 op 26 juni 2013 23:28]

@Joop557,

Dat heb ik ook gedaan bij mijn Asus, w8 pro 64bit en 8gb ram. Idd een gouden combinatie.

Wat betreft de dvd drive verwijderen..hoe dat bij dit model zit, weet ik niet. Dat zou je in de manual van de R500VD op moeten zoeken...ik weet nog wel van de N-serie dat het toetsenbord er uit moest, en daaronder zat 1 schroef die de drive bay op z'n plek hield.

Waarschijnlijk zal het bij de R-serie aan de onderkant zitten van de laptop, ook met 1 schroef. En je moet er een bracket voor hebben natuurlijk ;)