Logitech Harmony 555 Advanced Universal Remote Review

EdKoF 7 maart 2008, 6.069 views

Logitech Harmony 555 Advanced Universal Remote

Pluspunten

• Configuratie
  • Activiteitenmodus
  • Zeer uitgebreide ondersteuning van apparaten
  • Voor gewone bezigheden heb je de oude afstandsbedieningen echt niet meer nodig

Minpunten

• Klein scherm
  • Bepaalde knoppen lijken niets te doen terwijl je daar wel een functie verwacht

Configuratie Score: 5
De Logitech Harmony 555 is hier in huis gehaald om de volgende apparaten te bedienen:
- Samsung LCD tv
- Toshiba HD DVD speler
- Kenwood CD speler (18 jaar oud)
- Freecom Multimediaplayer
- UPC settop box
- Onkyo AV Receiver

Alle apparaten staan in de database van Logitech. Zeer prettig!

De installatieprocedure vindt plaats middels bijgeleverde software en bijgeleverde USB kabel. Voor zo'n technisch proces is de installatie van alle apparaten op de afstandsbediening vrij intu´tief. Ik heb het volledig zonder handleiding doorlopen en slechts 2-3 keer de helpfunctie hoeven raadplegen.
Wel duurt het tot later in het proces hoe je erachter komt hoe je bepaalde ingangen van de TV en de Receiver moet aansturen. Bijvoorbeeld de tv kent een Component ingang. Deze wordt niet standaard aangegeven maar moet handmatig worden ingesteld.
Erg mooi is de leerfunctie van de afstandsbediening. Bepaalde apparaatkeuzes van de Onkyo werden niet standaard weergegeven in de software. Je legt je Onkyo afstandsbediening op 10 cm van de Logitech en drukt op bepaalde Onkyo knoppen als de software op je scherm daarom vraagt. De Logitech 'leest' het infrarood signaal en voila. Een genot om naar te kijken.

Maar het allermooiste zijn de 'activiteiten'. Naast het aansturen van alle apparaten kan je activiteiten instellen. Bijvoorbeeld om een dvd te kijken doet de Logitech: tv aanzetten & juiste ingang kiezen, Receiver aanzetten en juiste ingang kiezen, DVD speler aanzetten. Dat scheelt zoveel handelingen!
Verder stuurt de afstandsbediening ook meerdere apparaten tegelijk aan. Dus je kan vooruitspoelen op de DVD, geluid harder zetten op de receiver zonder te hoeven 'omschakelen'.
Schakelen tussen activiteiten en / of bepaalde apparaten gaat vrij soepel.

Is er dan niets 'negatiefs' te melden? Nee eigenlijk niet. Voor dit geld (in aanbieding gekocht voor 55 Euro bij 1DayFly) mag je niet veel meer verwachten.
Maar ok: wat zou ik meer willen hebben op zo'n apparaat:
- het schermpje is vrij klein: 6 regels met niet al te veel karakters. De AV Receiver heeft nogal veel functies, dat is dus flink bladeren voordat je bij de juiste bent.
- bepaalde knoppen lijken niets te doen, terwijl ik daar gevoelsmatig best een functie voor zou weten
- de kleurenknoppen van de teletekst (rood, groen, geel, blauw) lijken niet te werken.

Nou misschien kom ik nog wel meer tegen de komende tijd. Ik hou de afstandsbedieningen van de apparaten nog wel bij de hand. Als je lekker aan het spelen bent met je receiver, is het toch wel handig de afstandsbediening daarvan te kunnen gebruiken.
Echter voor huis, tuin en keuken bezigheden zonder veel speciale instellingen heb je de oude afstandsbedieningen echt niet meer nodig! En dat scheelt dus 4 afstandsbedieningen in mijn geval (die van de cd speler was ik al lang kwijt :) )

Mijn eerste ervaring: dit is een briljant apparaat. Zelfs exotische apparaten als een 18 jaar oude CD speler en een Freecom Mediaplayer worden perfect aangestuurd. De activiteit-modus is puur genot. Mijn losse afstandsbedieningen kunnen in de la al hou ik ze wel bij de hand.

• Samsung LE26R41B (26")
  • UPC Settopbox (Thomson DCI-52UPC02)
  • Toshiba HD-EP30
  • Kenwood CD Speler DP660SG
  • Freecom Network MediaPlayer-35 Drive-In Kit (3.5", USB 2.0 & LAN)
  • Onkyo AV Receiver HT-R508
  • Windows XP

Heb jij ook een Logitech Harmony 555 Advanced Universal Remote?

De kleurenknoppen van Teletekst doen het bij mij wel (met een Digi1 settopbox). Mooi apparaat, zeker voor 55 euro. Goeie survey!
Knoppen doen het hier ook (525). Kun je gewoon instellen in de software.

1 tip: raak NIET je gebruikersnaam en/of wachtwoord van de software kwijt. Wij hadden dat en onze complete configuratie werd gewist nadat ik de software uit arren moede maar had geherinstalleerd; hij was niet zo intelligent om te zien dat er al wat in de remote was geprogrammeerd.

Snap sowieso niet wat je met een gebruikersnaam/wachtwoord moet, en waarom alles in die software via internet moet gaan.

Ook duurt het updaten van de remote met een nieuwe configuratie eeuwen; gelukkig hoef je dat niet vaak te doen, maar als je aan het instellen bent en je wilt even snel iets proberen is dat erg irritant.

Daarnaast, als laatste punt, is de buildquality van de remote zelf niet je van het; hij kraakt nogal als je hem bedient en hij tordeert ook makkelijk. Ik heb dan wel een 525, maar zo te zien is dat exact hetzelfde spul als een 555.

Verder is het echt een briljant apparaat, en wegen de nadelen lang niet zo zwaar als de voordelen. Als hij kapot gaat haal ik morgen nog een nieuwe.
Dat is dus niet waar. De 555 zit velen malen beter in elkaar dan de 525. Kijk maar in het forum op GoT over deze afstandsbedieningen. Ik heb zelf ook de 555 genomen, eigenlijk alleen maar vanwege dat probleem.
Het moet via internet zodat de mensen van de helpdesk dan de settings in kunnen zien en aan kunnen passen, zodat de eindgebruiker alleen nog maar hoeft te updaten.

verder is het zo dat als je je wachtwoord of gebruikersnaam niet meer weet 1 belletje naar de gratis helpdesk genoeg is om met behulp van het emailadres de accountnaam op te vragen of het wachtwoord te resetten, met behoud van alle gegevens.

De harmony 555 is een een iets verbeterde versie van de 525, andere backlight en iets steviger gebouwd.
"...........Wel zijn dan alleen de hoofdfuncties beschikbaar. Voor meer detailfuncties moet je een bepaald apparaat activeren, bijvoorbeeld om de surround mode op je receiver te wijzigen.........."

Dit is niet waar; binnen de activiteiten kan je elke functie van een appoaraat toevoegen, detailfuncties zoals surround van je versterker kan je als extra knop toevoegen aan een activiteit. Dat is het prettige aan de activiteiten: meerdere zaken regelen zonder te wisselen tussen apparaten, zo heb ik bij de HTPC activiteit staan dat de volume knoppen zo zijn ingesteld dat ze softwarematige het volume aanpassen. Soms wil ik ook rechtstreeks het volume van mijn NAD versterker aanpassen: twee customknoppen aan de activiteit HTPC toegevoegd: NAD vol+ en NAD vol- :)