Verbatim Store 'n' Save SuperSpeed USB 3.0 2TB Zwart Review

Jeroen 29 november 2012, laatste update op 29 november 2012, 3.549 views

Verbatim Store 'n' Save SuperSpeed USB 3.0 2TB Zwart

Pluspunten

• Stevige bouw en aansluitingen
  • Simpel in gebruik
  • Goedkoop
  • Niet luidruchtig

Minpunten

• Dikke behuizing van plastic
  • Korte USB kabel
  • Behuizing niet eenvoudig open te maken

Mobiliteit Score: 3
Na de slechte reviews over andere 2TB USB 3.0 harde schijven ben ik voor de Verbatim gegaan. Op het moment van schrijven kostte deze 89 euro exclusief verzendkosten. In de review heb ik het over de fysieke eigenschappen van de schijf en hoe hij werkt, en niet over de lees of schrijfsnelheden.

De schijf wordt geleverd in een stevige kartonnen doos met glanzende bedrukking. Op de doos staan wat claims over de snelheid en dergelijke. Voor deze schijf is net als alle andere USB 3.0 harddisks een USB 2.0 of sneller aansluiting nodig, USB 1.1 zal niet meer werken.

In de doos zitten naast de schijf een USB kabel, de voeding en twee stekker-opzetstukjes voor de voeding; een met een euro-stekker en een voor een Engels stopcontact. De voeding is dan ook een blok wat direct in het stopcontact gaat, maar hij is niet erg groot. De kabel van de voeding is precies goed, ongeveer de hoogte van een bureau plus 30cm. De lengte van de USB kabel is minimaal, namelijk 60cm. Dat het een stugge USB 3.0 kabel betreft is voegt toe aan het probleem om hem aan te sluiten.

Punt van kritiek op andere harde schijven was de slechte aansluiting van de USB kabel. Aangezien dit gauw irritant kan worden heb ik dit ook bij deze getest. Zoals op de foto te zien is heeft deze schijf een gewone grote USB-3.0-B aansluiting, en de kabel gaat met een bevredigende klik goed vast in de connector. Naast de USB aansluiting heeft de schijf een gewone ronde DC plug voor stroom en een simpele aan/uit schakelaar die werkt zoals op menig stekkerblok.

Al met al voelt de schijf robuust aan. Hoewel alles van plastic is is de bouwkwaliteit is prima. Hij is wel erg dik, niet zoals bijvoorbeeld de LaCie met aluminium behuizing. Door de vormgeving lijkt het of de schijf aan de ene kant dikker is dan de andere maar dit is niet zo. Wel is hij lichtelijk bol, dus stapelen zit er niet in. Wel kan hij stevig rechtop staan en is daar ook voor gemaakt aan het logo te zien, maar worden dan wel een deel van de ventilatieroosters bedekt.

De behuizing is niet open te maken om de schijf te verwisselen. Ik heb niet doorgezet, maar hij lijkt strak dichtgemaakt te zijn zonder indicatie hoe hij open te maken is. De behuizing zal wel open gaan maar niet zonder schade.

Als de schijf aangaat licht het blauwe lichtje op. De schijf wordt als FAT32 voorgeformatteerd en bevat de handleidingen in allerlei talen en wat overbodige software zoals een formatteer-hulp, een backup-hulp en een secure-erase hulp voor zovel Mac als Windows.

De geluidsproductie van de schijf is normaal. Hij is niet opvallend stil, maar ook niet luidruchtig. Als hij aan staat is een subtiel geluid hoorbaar van dichtbij, en het is bijna niet te horen wanneer hij leest of schrijft. Met een gemiddelde PC zal deze schijf niet hoorbaar zijn.

Met Disk Utility (Mac) is de schijf eenvoudig gepartitioneerd en geformatteerd voor ander gebruik. De resulterende partities zijn dan gelijk zonder probleem te gebruiken in Time Machine. Ook in Windows 7 wordt de schijf zonder problemen herkend en ik kon hem mounten in een Linux rescue-cd.

Ik heb de lees- en schijfsnelheden niet getest omdat ik nog niet beschik over USB 3.0.

Al met al is mijn eerste indruk van deze schijf goed. De prijs is bijna de laagste, maar voor die extra euro krijg je wel een schijf die geen bekende problemen heeft. Geen fratsen, dat scheelt.

• Mac OS X 10.8 Mountain Lion
  • Windows 7
  • Linux Rescue CD

Heb jij ook een Verbatim Store 'n' Save SuperSpeed USB 3.0 2TB Zwart?

eergisteren besteld uit frankrijk blijkbaar.. en wordt met upc geleverd. Hoop dat hij vandaag komt :D
Voor 66,99 zonder verzendkosten. :P
Levering is wel erg raar volgens de traking is hij eerst naar duitsland gegaan, maar we zullen zien vandaag ik ga wel de snelheid testen met usb 3.0 _/-\o_

Edit:

Vandaag binnen gehad. Usb3 werkt heerlijk snel.
De snelheden zijn ongeveer met 1gb ->90mb/s (iso) en als ik allemaal mappen met kleine bestanden verplaats zakt het helaas af naar rond de 30/50 mb/s

[Reactie gewijzigd door pascalboy op 19 september 2013 17:13]