Specificaties 4,5" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 920 Zwart Review

X-Fighter 28 november 2012, 5.030 views

Nokia Lumia 920 Zwart

Pluspunten

• Camera
  • Nokia Apps
  • Stevigheid
  • Design

Minpunten

• App store
  • Kleine software bugs

Op vlak van hardware kan er bijna niets fout over deze telefoon gezegd worden. Hij is stevig, heeft een fantastische camera en het design is een van de mooiste die ik ooit gezien heb.
Als er toch een minpunt moet gezocht worden op vlak van hardware. Er mocht gerust een gleufje voor een SD kaart in. Ik heb natuurlijk +-30GB aan ruimte maar als je veel muziek of films hebt mag het al iets meer zijn.

Op vlak van software is het niet van het zelfde niveau. Versta me niet verkeerd Windows Phone 8 is een zeer goed OS maar er zitten soms nog kleine bugs in. Deze bugs zijn niet irriterend maar ze vallen op, en dan heb je het gevoel dat het beter kan. Als we eerlijk zijn komt dit wel meer voor bij producten van Microsoft bij hun eerste release, maar het is dan ook meestal allemaal opgelost binnen een paar maanden.

App gewijs is er wel veel positiefs te vertellen. De appstore zit aan 125.000 apps sinds de laatste telling. Dit is natuurlijk significant minder tegenover de App Store van Apple en de Playstore, maar de belangrijkste apps zijn wel altijd te vinden. Ook kunnen we aan de groeimarge concluderen dat er steeds meer developers hun apps uitbrengen voor Windows Phone. Nu dat Windows 8 uit is en dit ook effect zal hebben op het marktaandeel van Windows Phone 8 zie ik meer developers overschakelen naar Windows Phone.

Nokia heeft ook zelf een aantal apps standaard op de telefoon gezet. Nokia Maps, Nokia Drive, Nokia City Lens, enz. Vooral die laatste is een erg leuke toevoeging. Ik ga relatief veel op reis voor een student, ik probeer toch een 10-tal steden te zien per jaar. Ik ben nog nooit in die steden geweest, en dankzij Nokia City Lens kan ik makkelijk mijn weg vinden naar de trekplijsters in de stad. Dit kan gaan van de restaurants tot bezienswaardigheden.

Overal is dit dus een zeer degelijke telefoon. Zelf zie ik me ook langer met deze telefoon werken dan eentje waar Android of iOS op staat, maar dat is natuurlijk mijn mening. Ik heb het draadloos opladen nog niet kunnen testen, maar dat is dan ook beetje een gimmick in mijn ogen. Misschien verander ik nog van mening eenmaal ik het gebruik.

Heb jij ook een Nokia Lumia 920 Zwart?

Het gewicht van 185 gram (versus bijv 112 gram iPhone5 of 133 gram SIII) geen minpunt..?
Gewicht van verschillende GSM's is denk ik voor iedereen persoonlijk. De een vind het prettig de andere niet.
Dat is waar maar het spijtige aan de meeste reviews van de Lumia 920 is dat de meeste het gewicht dan vergelijken met het gewicht van andere high-end smartphones.
Nu dit is normaal dat ge het vergelijkt met andere high-end smartphones, maar dan vind ik ook dat ge de andere aspecten ook moet vergelijken. Dus als de iPhone 5 uit komt mag die camera ook met die van de Lumia 920 vergeleken worden, de rekenkracht ook, de meegeleverde apps zoals Nokia Drive,Maps vs Apple Maps.

Dat doen de meeste niet. Ik vind dat veel tech sites eigenlijk heel partijdig zijn en dat is nu net niet de bedoeling. Ik zelf ben ook wel een Microsoft fan, maar ik probeer toch een beetje objectief te zijn. En als dat niet is, wat maakt het uit, ik ben maar gewoon een user van een website, niet een van de schrijvers voor de website.
Ik vind van niet... Het zou zwaar genoemd kunnen worden tegenover andere telfoons, maar het is niet zwaar in het algemeen...

Trouwens die trend dat telefoons groter en lichter moeten worden heb ik nooit begrepen. Ik ga denk ik nooit over de 4.5 inch als telefoon, en het mag wel lichter maar is totaal geen must. Ik wil ook nog voelen dat ik een telefoon vast heb ipv lucht.
Ik vind van niet, want in dagelijks gebruik let je niet zo veel op het gewicht, maar bijvoorbeeld op de camera, OS, enz. Mijn zus heeft een iPhone5 en soms doe ik daar nog wel iets op, maar dan voel ik alleen de eerste 5 minuten dat de Nokia Lumia 920 zwaarder is.
Je hebt het over kleine bugs. Kun je wat voorbeelden geven?

En waar heb je besteld? Een Lumia 920 onder de kerstboom klinkt best goed namelijk ;-)
Whatsapp is helemaal gebugd. Hij geeft notificaties soms te traag, en ik heb hem al eens moeten herinstalleren omdat hij niet meer opstartte. Nu kan dit ook wel aan de developers liggen en niet perse aan Windows Phone 8.

Nog zo een kleine rare bug, stel ik ben berichten aan het sturen met mijn vriendin. En ik lock mijn telefoon terwijl ik in die berichten zit. Dan geeft hij geen melding als ik een nieuw bericht ontvang van haar, omdat het voor de telefoon lijkt alsof ik nog actief in die berichten zit, terwijl ik eigenlijk de telefoon gelocked heb...

Nu zijn er wel nog problemeb die ik zelf niet heb mee gemaakt maar andere blijkbaar wel.
Kleine opsomming:

- Batterij die heel snel leeg is
- Windows Phone 8 random reboot
- WP8 crash waardoor ge hem manueel moet resetten. Dit kan soms leiden tot de telefoon die onbruikbaar is. Dan moet ge hem terug gaan inruilen...

Ik heb hem gekocht bij cyberport. Die hebben heel weinig Lumia's nog door de grote aanvraag en slechte aanvoer. Ik weet dat er mensen zijn die hem de 3e november besteld hadden bij cyberport en nog steeds niet hebben. (Ik had hem de 2e november besteld)
Dat whatsapp niet werkt komt gewoon door een waardeloze support van de app developers. Hier gaat (hopelijk) vanzelf wat aan gebeuren zodra w8 ook wat groter wordt en dus ook interessanter voor de developers.
Ikzelf vraag me af waarom het in godsnaam zo moeilijk is een app te maken..

Batterij snel leeg kan als t goed is gefixt worden door een update.
Random reboot, tjah kan gebeuren maar is waarschijnlijk ook te fixen door een update.
Een crash waardoor die terug gestuurd moest worden? Zal misschien eenmalig (of heel weinig) voor komen. Vast niet meer dan andere bedrijven. Maarja daar heb je dus ook garantie voor.
Whatsapp voor windows phone 7 is ook niet zaligmakend en ook nog nooit geweest ;) Te laat notificaties, en app is vreselijk traag en log. Dacht dat dit was opgelost met WP8 aangezien WP7 nogal wat dichtgetimmerd is, maar het ligt dus echt puur aan die app developers.

Batterij etc. worden wel gefixed met updates, dat zijn de vervelende kinderziektes.
Er is wel vaak een uppdate voor whattsapp wat vaak wel weer help, maar ze zijn vaak wel goed
Ik zit te denken om deze telefoon te halen, kijk zeer naar release uit :)
Je kan altijd zoals mij hem bestellen in Duitsland, dan heb je hem nog op tijd onder de kerstboom liggen! In totaal heeft het mij "maar" 612§ gekost, die 12§ was door de verzendskosten. Dus al bij al valt die prijs goed mee imo.
Of als je Nederlandse garantie wilt heeft 4-launch telkens enkele modellen beschikbaar.
Geloof dat ze deze week de gele hebben voor EUR 699.
Die heb ik morgen binnen als het goed is :)
Thanks!

Whatsapp is inderdaad nogal crappy. Laatste update van gister lijkt echter wel wat verbetering te brengen. En dat ligt inderdaad aan de developers van WhatsApp, want andere messaging apps (Kik bijvoorbeeld) doen het prima.

Denk overigens dat veel van deze 'bugs' te maken hebben met de apps en minder met het systeem zelf. Het is nog even wennen aan de nieuwe versie van het systeem, zo lijkt het. Voor die korte batterijduur worden bijvoorbeeld vaak WhatsApp en Skype als boosdoeners aangewezen, en apps die op de achtergrond van GPS gebruik maken.

Bij Cyberport kost het toestel nu 649 euro en de leverdatum is vanaf 13 december. Nog maar even wachten op beschikbaarheid in Nederland dan, ben ik bang.
Ik zou sowieso overwegen om te wachten op de release in BelgiŽ en Nederland. Dan krijg je er meteen een gratis draadloze oplader bij. Ik hoop dat ik er ook eentje ga krijgen eenmaal ik een e-mail stuur naar Nokia. :)
goede review, bedankt voor deze info, maar wat voor een bugs zijn dat dan? een beetje specifiek alstublieft
Sinds de update niet echt meer gemerkt. Enkel nog steeds whatsapp... Maarja dat ligt aan de developers, en ik gebruik dan maar Viber :)
Maar bij viber staat dat er netwerkkosten kunnen komen, wat soms erg onverwachts kan komen. Whatsapp wordt door de meeste mensen gebruikt daarom gebruik ik gewoon whatsapp, maar ik merk geen bugs in whatsapp.
Ja laatste tijd in whatsapp ook minder bugs, enja netwerkkosten is wel geen probleem bij me.

Wat wel een probleem is, is dat de Lumia 920 nu richting repair center in Duitsland is :)