Specificaties Tower, 8 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Corsair Carbide 200R Closed Review

DutchMuffin90 28 november 2012, laatste update op 28 november 2012, 7.619 views

Corsair Carbide 200R Closed

Pluspunten

• Cable Management
  • Voeding onderin
  • Veel ruimte voor de Videokaart
  • Duimschroeven voor je PCI-sloten
  • Uiterlijk

Minpunten

• Plastic HDD/SSD kooi
  • Plastic paneel aan de voorkant

Woord Vooraf
Om even mijn referentie kader voor deze review op te bouwen. Ik ben computer hobbyist die voor kennissen en vrienden computer samenstelt en bouwt en dit is toevallig mijn privé pc.

Mijn ouwe pc kast was een Coolermaster Centurion 534, die voor zijn tijd een goede kast was. Maar het plexiglas venster begon me op een gegeven moment een beetje te irriteren, net als het gebrek aan cable management. Een dronken avond en een paar gerichte schoppen maakte een einde aan de kast, maar gelukkig liet ik de inhoud wel in een stuk.

Ik heb in dezelfde prijscategorie ervaring opgedaan met de Antec threehunderd two en de iets duurdere Cooler Master CM690 II.

Keuze voor de Corsair Carbide 200R
Ik had helemaal geen ervaring met Corsair als kastbouwer, ik heb voornamelijk met Coolermaster cases gewerkt, met een kleine uitstap naar Antec.

De reden om dat toch voor corsair te kiezen is dat de duurdere broertjes van de 200R (zowel de 400R en de Obsidian serie) veelal lovende reviews kregen. Daarnaast was het een van de goedkoopste kasten die ik kon vinden die aan mijn wensenlijstje voldeed namelijk:
- Voeding onderin (ik snap sowieso niet waarom dat altijd niet was)
- Cable management
- Sober toch luxe uitstraling
- Frontpanel zaken als USB, audio en aan/uit-knop boven aan de kast

Bouwkwaliteit en Afwerking: Stevig met Fopstaal
De bouwkwaliteit van de 200R vind ik voldoende, het gebruikte staal voor de kast voelt degelijk aan. De deuren van de kast voelen ook solide aan en het is al geheel een heel betrouwbaar uiterlijk.
Aan de andere kant hebben ze voor het frontpanel en de hardeschijf kooi plastic gebruikt. Toegegeven, het is goed plastic en ik had ook niet het idee dat het heel fragiel is. Maar toen ik de voorkant van de kast haalde om ruimte te maken voor de dvd gaf de voorkant toch meer mee dan ik gewend ben van een aluminium voorkant. ook waren de plastic plaatjes die de DVD-Slots dicht houden ook van een erg flexibel soort plastic.
Daarnaast hebben ze wel goed nagedacht over stoffilters voor de front intake en de voeding intake.

Kort gezegd is het een uitgebreide kast in een toch spartaanse uitvoering

Inbouw mogelijkheden
De kast komt met een legio aan inbouwmogelijkheden, een hardeschijf kooi waar 4 3.5" hardeschijven in kunnen. Daarnaast hebben ze een SSD kooi bovenop die van de hardeschijven gezet die ruimte bied aan 4 2.5" SSD's. Om het geheel af te maken zijn er 3 5.25" Sloten voor DVD spelers e.d.

Waar de 200R in mijn ogen echt de show steelt is de ruimte voor de videokaart. Waar ik in mijn oude kast echt moest frotten om de stroom plugs in mijn 25cm lange videokaart te krijgen heb je hier ruimte over door het weglaten van een 5.25" slot. In mijn optiek hebben ze daar goed over nagedacht en is het een heel welkome mogelijkheid.

Koelingsmogelijkheden
De 200R komt met genoeg plekken om ventilatoren aan te sluiten om dat ding waarschijnlijk rondjes door de kamer te laten vliegen. Standaard komt de 200R met 1x 120mm intake en 1x 120mm Outtake, maar er is plek voor 2x 140mm of 120mm aan de bovenkant, 2x 120mm in de zijdeur (een op CPU hoogte en een op GPU hoogte) en nog 1x 140mm in de bodem.

Daarnaast zijn de Intake aan de voorkant van de pc en de intake voor de voeding op de bodem voorzien van stof filters, de andere koeler plekken hebben dit daarentegen niet

De CPU en GPU zijn in mijn nieuwe kast een paar graden koeler dan in mijn Centurion 534, maar de eerlijkheid gebiedde mij wel te zeggen dat ik alle onderdelen stevig ontstoft heb voor ze in de nieuwe kast gingen. Dus ik kan deze claim niet goed verantwoorden.

Vormgeving
Dit is altijd een extreem subjectief, dus als je hem niet mooi vind, vooral doorscrollen met je ogen!

Ik vind het een erg mooie kast, ondanks de sobere uitstraling komt het over als een luxe kast.. Daarnaast hebben ze de verf aan de buitenkant een beetje grof gemaakt, zodat je zowel de vette vvingers niet ziet, en het een beetje een grove uitstraling krijgt, die ik de kast vind sieren. Waarom de kast geen uitstekend krijgt is omdat het plastic aan de voorkant van de kast net een beetje raar afsteekt met de zijkant in mijn optiek. Maar het is absoluut niet hinderlijk en ik kan me voorstellen dat andere mensen dat juist mooi vinden

Installatiegemak
Alle componenten installeren ging als een zonnetje bij deze kast. Ik hoefde niet raar te frotten om het moederbord goed uitgelijnd te krijgen, de voeding en hardeschijven schoven zonder enig probleem op hun plekje.

Een echt uitzonder pluspunt is dat ze voor er in alle PCI sloten duimschroeven zitten om het installeren te vergemakkelijken. Verder zijn de clips waarmee de hardeschijven en de DVD speler op hun plek gehouden worden voldoende stevig. uiteraard kunnen deze ook vastgezet worden met schroeven, iets wat ik niet heb gedaan.

Wat wel een minpuntje is, is dat er al spacers zitten in de moederbord plaat. Op zich is dat handig, maarze worden zowel in de mATX als de ATX plaatsen gezet, dus als je een ATX moederbord plaatst ben je alsnog spacers aan het verwijderen. Daarnaast zijn ze zo goed aangedraaid dat ik de tang erbij moest pakken om ze los te krijgen.

Wel heb ik een haat-liefde verhouding met een palletje dat ze in de moederbord plaat hebben zitten die niet te verwijderen is. Dit palletje zit bij mij in het schroefgat tussen de videokaart en de geheugen slots. Het is aan de ene kant handig dat er iets is waar je het moederbord op kan uitlijnen tijdens het installeren, maar het gaat wel ten koste van een schroef uiteindelijk.

Modbaarheid
Voor de mensen die het willen hebben ze rekening gehouden met plekken waar een radiator voor waterkoeling kunnen neerzetten of hangen. Echter ben ik niet van het modden dus ik ga hier niet verder op in.

De prijs is zeer goed te noemen. Ik heb hem zelf voor ¤55 gekocht bij de mycom, en de prijs is inmiddels nog iets verder gedaald. Voor die prijs is het een goed gemaakte kast met veel handigheden die ik vroeger alleen van dure kasten gewend ben. Zij het soms in een iets te spartaanse uitvoering, maar gezien de prijs is het teveel gevraagd om het in de deluxe uitvoering te krijgen

Het is een riant uitgevoerde kast die van alle gemakken voorzien is. Wel had ik de plastic onderdelen van de kast, namelijk de frontpanel en HDD/SSD cage liever van staal of aluminium gezien. het uiterlijk is spartaans en een beetje ruw, maar dat vind ik juist mooi aan de kast.

Ik zou hem zeker aanraden aan kennissen en mede-tweakers!

Heb jij ook een Corsair Carbide 200R Closed?

...en de voorkant van je "Coolermaster Centurion 534" is óók van plastic! :+
Nee, de buitenkant is van geborsteld aluminium gemaakt, evenals de 5.25" klepjes.
Zijn de zijpanelen niet redelijk dun bij deze kast in die mate dat ze gemakkelijk doorbuigen? Ik heb dit al in meerdere reviews gelezen. Ik ben nl ook op zoek naar een nieuwe kast.

Duidelijke review verder. Je had misschien ook nog iets kunnen schrijven over het geluid dat deze kast maakt.

Edit: Sorry, ik ben verkeerd. Die dunne zijpanelen is een klacht bij de 300r.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 29 november 2012 01:23]

Je zegt dat je ervaring hebt met de coolermaster CM690 II . Aan welke van deze 2 geef je dan voorkeur?
Om even duidelijk te zijn: de CM690II is de betere kast. Het is net wat luxer uitgevoerd met bijvoorbeeld rubber om de kabel gaten heen.

Aan de andere kant is de 200R weer duidelijk goedkoper met ongeveer 25 euro verschil en is het uiterlijk wat meer sober, aangezien de CM690II een grote blauwe koeler heeft, iets wat mij persoonlijk niet zo aanstaat.

Ook komt de de 690II wat robuuster over. Maar de 200R vind ik qua prijs/kwaliteit wel beter, dus het is echt suitvertje wisselen tussen die twee.
Groot gemis van deze 'budget' kast. Corsair stopt hier geen adapter kabel van USB 3.0 naar USB 2.0 intern aan. Dit doet Corsair alleen bij de duurdere kasten.

Oftewel die mag je zelf op ebay/buitenlandse shops gaan kopen want geen enkele NL (web) shop verkoopt hem.

Hier een voorbeeld van zo'n kabel.

Toch ververlend als je een moederbord hebt met alleen USB2.0 headers. Je kan dan in eerste instantie de front USB poorten niet gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Kadett op 29 november 2012 18:10]

Dat klopt, maar ik heb ze bij de Zercom gevonden en heb er eentje besteld. Maar met moderne moederborden hoort dit al geen probleem meer te zijn.
Hoeveel ruimte heb je ongeveer in de diepte voor moederbord+cpu+processorkoeler?
Zou je bijvoorbeeld een Scyte Mugen 3 (een 'hoogte' van ong. 16 cm) in deze kast kwijt kunnen, denk je?
Ik heb er zelf een Coolermaster Hyper 212 in zitten van 160mm hoog, dus dat zou dan wel moeten passen!
Bedankt voor deze review.
Heb deze kast besteld voor mijn nieuwe pc, jouw foto's vindt ik fijner dan die ik elders op internet heb kunnen vinden, en geven me een duidelijk beeld van de kast, en tevens wanneer er e.e.a. in is geplaatst.

Ik snap persoonlijk je minpuntene niet van de plastic kooien voor de HDD/SSD, het zit toch binnenin, of het moet fragiel blijken, dat werd me niet duidelijk.

Ik had je haatliefdeverhouding met het palletje eerder als minpunt verwacht.
Desalniettemin en goede review en helder geschreven.
Zoals ik al zei: haat/liefde: Met inbouwen is het een godsgeschenk, omdat die heel makkelijk het moederbord op zijn plaats houdt. En eerlijk gezegd hangt het moederbord met 5 schroeven ook wel voldoende vast, ik was toch niet van plan om met die pc te firsbeeën ;)
Ik begrijp het.
Inmiddels zelf ook mijn pc in elkaar geschroefd.

Moederbord zit bij mij ook met 5 schroeven vast. En dat is inderdaad afdoende.
Ik ga hem waarschijnlijk ook bestellen :D
Bedankt voor de review,

ik vroeg me af hoe lang de kabels van de frontpanel waren
De kabels zijn voldoende lang om de linker onderkant van de kast te bereiken, aansluiten lijkt me geen probleem. Ongeacht het moederbord.