Specificaties 22" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 226BW Zilver, Zwart Review

NoepZor 7 maart 2008, 1.683 views

Samsung Syncmaster 226BW Zilver, Zwart

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Vormgeving
  • No-nonsense
  • DVI + Kabel meegeleverd

Minpunten

• Niet in hoogte verstelbaar
  • Backlight-leakage
  • Verschillende panelen

Onlangs was er bij de Mediamarkt een BTW actie waardoor je de prijs zonder BTW betaalde. Op een Samsung 226BW betekende dit een leuke korting en een prijs onder de PW prijs. Na het kopen bleek het scherm een dode pixel te hebben, maar gelukkig kunnen ruilen tegen eentje zonder dode pixels. Echter heb ik wel een scherm met CMO paneel, dus de "minst goede".

Featureset
Om te beginnen met de featureset: Die is klein qua fysieke features; Geen speakers, geen USB hub, geen webcam, geen microfoon, niet in hoogte verstelbaar, helemaal niets, maar dat is niet erg als je net zoals mij op zoek bent naar een scherm zonder poespas. Verder is het scherm wel voor zien van "features" in de zin van Dynamic contrast, overdrive TN voor lage responstijden en Magic color om de kleuren aan te passen. Verder zit er een DVI poort op en is er standaard een DVI én een VGA kabel meegeleverd.

Beeldkwaliteit
De kleurweergave is aardig goed voor mijn gebruiksdoeleinden (gamen, films kijken en internetten). De kleuren zien er levendig en lekker fel uit, wat mij persoonlijk wel aanspreekt.

De helderheid staat af fabriek erg hoog, ze zouden er bijna een zonnebril bij moeten leveren. Ik heb het scherm op 45% helderheid ingesteld. De helderheid is dan prima in orde en het scherm is over het algemeen overal ongeveer even helder. Echter wanneer er een zwart beeld vertoond wordt, dan is er flink wat backlightbleeding te zien boven- en onderaan het scherm. Dit stoort mij echter niet zo erg, aangezien het scherm meestal niet helemaal zwart is en bij films je je toch op de film concentreert.

Ghosting
De responstijd van het scherm is prima in orde, ik kan geen zichtbare ghosting ontdekken en gamen gaat ook vloeiend. Bij films gaan de beeldwisselingen ook vloeiend en je merkt het niet.

Bouwkwaliteit en vormgeving
De bouwkwaliteit is aardig goed te noemen, het scherm staat op een stevige voet en je draait hem met een schroef goed vast. De rest van het scherm is ook aardig degelijk. Wel heb ik het idee dat mijn 930BF net een tikkeltje degelijker was, maar dat kan komen omdat die lichter is. Verder geen beschadigingen aan het plastic en alles is goed in elkaar gezet.

De vormgeving is gewoonweg geniaal. Vaak is het met Samsung "you hate it or you love it", omdat je van die pianolaklook moet houden. Verder heeft het scherm dunne randen wat ik erg prettig vind. In andere reviews wordt vaak wat gezegd over de storende blauwverlichte aan/uitschakelaar, maar ik ervaar hier in de praktijk geen hinder van.

Dan komen we tenslotte op het puntje prijs. Die is gewoonweg goed voor wat je krijgt. Het is een degelijk scherm met een goede beeldkwaliteit (vooral als je een Samsung panel weet te bemachtigen) voor een aardig nette prijs. Hij kost op dit moment zo'n ¤260,-. De CMO versie heeft last van leakage wat heel soms als storend kan worden ervaren, dit is een negatief puntje op mijn verder overwegend positieve indruk.

Foto's volgen nog

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 226BW Zilver, Zwart?

Heb je toevallig de afweging gemaakt om voor de 223BW te gaan?

Het enigste verschil is een lager contrast en 5msec ipv 2msec.

Correct me if i'm wrong...
De 223BW heeft ook gewoon 3000:1 contrast, enige wat mist is de overdrive techniek, waardoor het scherm op 5ms blijft steken. Ik heb dit scherm gekocht omdat hij mij 250 euro kostte en ik ook regelmatig game. Dit was ook mijn afweging, het scheelde 30 euro, maar ik heb uiteindelijk voor de snellere responstijd gekozen. Verder viel de 2232 reeks buiten beeld, omdat die een stuk duurder zijn, zoveel geld had ik er niet voor over.