Linksys WRT150N Review

Froos 7 maart 2008, laatste update op 5 oktober 2008, 4.388 views

Linksys WRT150N

Pluspunten

• Uitstekende Snelheid
  • Prima Reikwijdte
  • Keurige Afwerking

Minpunten

• Geen Gigabit Switch
  • De software mag best kompleter worden

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 4
De motivatie: waarom wil je (ik) Wireless-N?
Alweer wat langer geleden heb ik een WRT54GL gekocht om van de kabelellende af te zijn. Ik heb toen specifiek de GL gekocht omdat ik vantevoren had bekeken wat de mogelijkheden waren en de voor de GL waren er legio andere firmwares te downloaden.

Maar met enige regelmaat merk je dan toch dat 54Mbit toch niet helemaal je-van-het is. Het is niet geswitched dus je draait half duplex en als ik wat data heen en weer kopieerde tussen mn laptop en mn server, duurde het soms best lang voordat zoiets klaar was.

Toen deed Wireless-N zijn intrede. Dat was toch de oplossing. Hogere snelheden, groter bereik, wat wil ik meer.. maar er zat toen de "kleine" haak aan dat het verre van een officiele standaard was. Ondertussen zijn we al heel wat verder en zijn er diverse producenten die routers en accesspoints op de markt hebben met de weliswaar nog niet officiele maar bijna officiele Wireless-N standaard.

Dat deed mij besluiten, we moesten toch maar eens over. Ik had nog steeds een kabel door de woning liggen om te kunnen gamen want dat was met de latency-tijden van Wireless-G ondoenlijk. Eens kijken of Wireless-N een betere job doet.

Waarom nou weer een Linksys? 3 redenen. De eerste, Linksys is een onderdeel van Cisco en dat kan zeker geen slecht ding zijn. Ten tweede, ervaringen uit het verleden waren uitstekend te noemen. Ten derde, de kans dat er ook voor deze versie weer een firmware van derde partijen zou komen, leek mij zeker een goed argument. Een kleine check op internet leert je dat er al wat beschikbaar is.

Het kastje zelf
De doos doet gewoon Linksys aan. Blauw, de bekende opdrukken, etcetera. De WRT150N is echter van een nieuwe design-generatie. Hij is kleiner, niet meer blauw met zwart maar zilver met antraciet en de voeding is veranderd van een adapterstekker met een dun draadje naar een los snoertje met daartussen een omzetterblok. Een dikke pre, vind ik, want die dunne snoertjes van de adapterstekkers raken bij mij na 5 minuten al in de knoop met andere kabels.

Omdat ik goed met de producten bekend ben, negeer ik de waarschuwing dat je toch vooral eerst de CD moet inleggen voordat je em inprikt op je PC/Netwerk. Linksys kennende zal de router 192.168.1.1 hebben en jawel, dat had ie ook. Default wachtwoord was ook al bekend dus de configuratie kon meteen aangepast worden.

De ervaringen
De instellingen gemaakt, de router kon in bedrijf worden genomen. De "oude" wrt54gl verlost van zijn kabels en de nieuwe wrt150n op zn plek gezet. Aangezien ik mn WLAN instellingen exact zo gelaten heb, ging alles eigenlijk zonder meer door. Dit waren echter allemaal WLAN-BG apparaten. Die hebben geen voordeel bij WLAN-N. Wel mooi dat dit zonder problemen meedraait. Dat is zeker een dikke pre voor deze router.

Voor mijn laptop heb ik de Linksys PCMCIA WLAN-N kaart gekocht en die ging moeiteloos aan de haal met 300MBit. Nou is dit een beetje zinloos aangezien de server aan de wired-kant op 100Mbit zit, maar de latency was flink gezakt en de datatransfers gaan merkbaar veel vlotter.

In mijn game-PC heb ik een Netgear WLAN-N PCI kaartje geprikt want de Linksys versie was uitverkocht. Tot mijn vreugde kan ik roepen dat het EINDELIJK werkt. CounterStrike via een draadloos net werk zonder dat je om de haverklap kapotgeschoten wordt omdat je weer eens een stapel pakketten hebt gemist. De Netgear kaart heeft niet het voordeel van de Linksys kaart dat ie met 300MBit komt maar de aangegeven 130MBit doen uitstekend hun werk.

De prijs/kwaliteit verhouding
Als je bekijkt dat een Wireless-G router plusminus 50 euro kost en deze Wireless-N 70, krijg je voor 20 euro meer meer dan de dubbele snelheid (vooropgesteld dat je pc/laptop natuurlijk ook WLAN-N doet). Zelfs als je apparaten er nog niet aan voldoen, de toekomst zit hier zeker in dus in dat kader is het zeker een aanrader.

De afwerking is keurig, de installatie verloopt moeiteloos, ook als je geen expert bent, kun je met de bijgeleverde CD het bijna niet verklooien. Op de webpagina van Linksys kun je zonder veel problemen de info vinden. Er is op het moment van schrijven nog geen firmwareupdate beschikbaar maar die zal ongetwijfeld komen.

De negatieve dingen
Twee dingen vielen me op. Ten eerste is het best jammer dat de ingebouwde switch "slechts" 100MBit doet. Dit maakt een gedeelte van de verkregen snelheid weer wat ongedaan. Nou weet ik wel dat Linksys ook een GBit versie heeft, maar wat zou het plakken van een GBit-chipje in plaats van een 100MBit-chipje nou voor prijsverschil hebben uitgemaakt.. 5 Euro? Dat had er best af gemogen.

Ten tweede is de management software wat aan de magere kant. Aan de ene kant kun je dingen instellen die de doorsnee eindgebruiker waarschijnlijk niet eens nodig zal hebben, aan de andere kant mis ik dingen zoals een overzichtje van aangemelde WLAN-systemen wat er gewoon niet inzit. Ook mis ik het WDS gedeelte. De software is zeker niet verkeerd maar er mogen best wat dingen aan toegevoegd worden.

De WRT150N is zeker het aanschaffen waard als je een draadloos netwerk wilt dat goed presteert en toekomstgericht is. De aangeboden features voeldoen zeer zeker, de fysieke afwerking is prima, de ondersteuning is naar verwachting en ondersteuning van WLAN-B en WLAN-G maken het tot een allround toegang voor alles wat op internet moet en draadloos kan.

Dat neemt echter niet weg dat er nog wel wat verbeterpunten zijn. In de software is er zeker nog meer te halen en hopelijk gaat Linksys daarmee aan de slag. Indien niet, dan zal de opensource-community zeker in het gat springen wat Linksys open laat staan en een mooie firmware produceren die wel voldoet aan de eisen van een gevorderde gebruiker.

Heb jij ook een Linksys WRT150N?

Hoi,

Wij hebben hierzo laatst ook een nieuwe router gekocht. Dit was dan nog wel een G-versie. Wat ook scheelt is hoe het in het draadloos netwerk zelf geregeld wordt. We hebben allemaal nog hetzelfde bereik en snelheid, mr toch is deze sneller. Onze oude betrof een LinkSys G-versie uit 2005 (sorry voor de krakkemige info, maar we hebben hem al bij het vuilnis neergezet). De nieuwe is een Eminent EM4450.

Dat screenshotje van de configuratie ziet er vrijwel precies hetzelfde uit als bij de EM4450!

Nette review. ;)
Het wordt niet duidelijk waarom nu die WRT150N zo goed is. In onze (zakelijk+consumer) vergelijkende analyse is dit zogenaamde 'light-N product' niet alleen traag maar tevens beperkt in kwaliteit, het vermogen om dead spots op te heffen en qua reikwijdte (range) houdt het ook niet over.

Winnaar in de meeste testen (hardware.info bijv, maar ook in Duitsland en Amerika) is de NETGEAR WNR834. Geen wonder dat Linksys dit halve N-product al weer de nek heeft omgedraaid ten gunste van alweer een nieuwe WRT160. Nou is dat het eerste Linksys-product met interne antennes, wij houden ons hart vast. Dat is namelijk geen eenvoudig terrein, daar heb je expertise voor nodig. En dat heeft Linksys niet, want ze shoppen gewoon bij Aziatische printplaatbakkers in plaats van zelf iets te ontwerpen zoals Cisco.

Het argument dat het wel OK is omdat Linksys van Cisco is: BS. Linksys heeft verder helemaal NIETS met Cisco te maken heeft behalve het eigenaarschap, en koopt bij de ODM's in China bijzonder modale producten die echt NOOIT hoog scoren op snelheid. De kwaliteit is wel aardig, maar dat geldt ook voor de andere merken zoals NETGEAR en in mindere mate BELKIN. De prijs van de betere Linksys producten zoals modellen met gigabit boven de WRT300 nummering zijn ineens bespottelijk duur.
ff gecheckt: alle draft 2.0 802.11N producten halen theoretisch maximaal 300mbit, ook het kaartje van NETGEAR. Da's het leuke van 802.11N, het werkt allemaal samen en op hoge snelheid. Ik haal met een Apple iMac 24" met ingebouwde Broadcom Wireless N en een 802.11N router van Netgear ook met chip van Broadcom een continue doorvoer van boven de 64mbit/s. Er zit ongeveer 15 meter en 1 muur tussen, ik vind dat een geweldig resultaat in vergelijking met de Dlink 54g router die ik hiervoor had. Ik denk wel 10x sneller.
Ik heb ook deze router, maar kom niet boven de 54 mpbs uit ondanks mijn N nertwerkkaart. Op dit moment vind ik het zonde van mijn geld.