Specificaties GF GTX 660 (1,033GHz), 2GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI N660 TF 2GD5/OC Review

sh4rp88 27 november 2012, laatste update op 27 november 2012, 6.316 views

MSI N660 TF 2GD5/OC

Pluspunten

• Goede Prijs
  • Goede Prestaties
  • Lagen temperaturen

Minpunten

• Niet fluister stil

Drivers en compatibiliteit Score: 5
inleiding

Deze keer gooi ik het op een andere boeg, ik review nu is een budget kaart. Namelijk de MSI GTX 660 OC 2GB edition. Deze op het oog lijkende doodgewone kaart heeft heel wat power in zich. En dit aspect ga ik met jullie dieper onder de loep nemen. Zodat ik jullie ervan kan overtuigen wat voor krachtpatser deze kaart is, en hoe hij zich verhoud tegen zijn oudere broertje de MSI GTX 550-TI. Waarom ik echter de GTX 550-ti als reverentie model pak is omdat deze beide kaarten ongeveer in het zelfde segment vallen, maar de GTX 550-ti is een oudere serie.

specificaties

Graphics EngineGeForce GTX 660
InterfacePCI Express x16 3.0
Memory TypeGDDR5
Memory Size (MB) 2048MB GDDR5
Memory Interface192Bits
Core Clock (MHZ)1033 (Boost Clock: 1098)
Memory Clock (MHZ)6008 MHZ
OpenGL ondersteuning4.2
Afmetingen (MM)235x125x35.6MM
Volledige specs http://msi.com/product/vg...C.html#?div=Specification

Eerste indruk

Mijn eerste indruk was vrij wel nuchter, ik dacht daar gaan we weer een budget kaart vergelijkbaar met die van een generatie terug namelijk de GTX 550-ti. Maar toen ik hem eenmaal beter bekeken had en zag dat er 2GB aan ram-geheugen op deze kaart zat begon mijn benchmark-hero in mij te kloppen, en dacht een budget kaart met 2GB geheugen zie je niet vaak. En ik was gelijk begonnen met het benchmarken van deze kaart. Maar voor het zover is ga ik de kaart beter uitlichten.

De kaart op zich

De kaart op zich ziet er vrijwel standaard uit als alle andere MSI Twin frozn III kaarten, maar dan een stuk kleiner. Wat ik persoonlijk heel prettig vindt, want dat maakt deze kaart ook zeer geschikt voor het inbouwen in kleine kasten zoals : m-ATX kasten en zelf kleiner. De kaart is uitgerust met 2fans voor goede koeling tijdens het stressen van de kaart, en middels een dikke 8mm heatpipe wordt de hitte van de GPU weg gedragen naar de fans. Dit is een goed werkende koeler maar heeft echter wat minpunten, zo is hij wat aan de luidruchtige kant tijdens het gamen. Dit is niet als storend op te vatten maar voor de mensen die niet een al te beste kast hebben kan je het gaan horen naar maten de uren verstrekken tijdens het gamen. De grote pluspunt van deze koeler is dat hij zijn werk prima doet en de kaart goed koel houdt waar hij uiteraard voor bedoelt is.

Testen van de kaart GTX 660OC VS GTX550-TI

Nu zijn we beland bij het kopje voor de resultaten die het er toe doen of dat deze kaart wel geschikt is voor jou doeleindes. Ik kan u al een ding zeggen, deze kaart voldoet aan mijn eisen, en dat voor deze budget prijs had het niet verwacht.

Het test systeem:

processor AMD 8150FX 3.6GHZ
GeheugenDDR-3 1600MHZ 16GB 4x4GB
Voeding500Watt Coolermaster
BesturingssysteempWindows 8

Ik ga deze kaart in verschillende games testen, het leek mij heel erg leuk om de wat modernere games erbij te pakken. Wat dacht je van bijvoorbeeld:

Hitman Absolution

Settings: 1680x1050 alles op ultra, gedraaid met de in game benchmark en echte gameplay, en heb daarbij het gemiddelde gepakt.

Need for Speed Most Wanted

Settings: 1680x1050 Alles op max, en dit heb ik getest middels Fraps in loops van 3 minuten.

Sleeping Dogs

Settings: 1680x1050 Alles ultra, wederom gedraaid met Fraps in een loep van 3 minuten

3dMark 11

Hier onder vindt je de benchmark score van 3dmark 11 met de default settings.

Geluidsproductie

De kaart is zoals ik al aangegeven heb vrij luidruchtig naarmate de uren voorderen, maar wanneer je net begint met gamen of andere applicaties die je GPU stressen valt de geluidsproductie wel mee. Dit is een veel voorkomend probleem van de koelers die MSI gebruiken op hun kaarten maar ze doen hun werk goed en de kaart wordt niet warm. De warmte wordt goed weg gedragen voor de 8 mm heatpipe en dit zorgt ervoor dat de kaart niet oververhit raakt bij langere speelsessies, een groot compliment voor MSI, en wat we uiteraard gewend zijn van de Twin Frozn III koelers. In de afbeelding hieronder laat ik jullie mijn MSI Afterburner screenshot zien naar het draaien van 3Dmark 11 (een programma die de kaart goed laat zweten) .

Video review/unboxing

Ik heb ook voor de mensen die het interessant vinden een unboxing video gemaakt een, n gesproken review op youtube.

Unboxing: http://www.youtube.com/watch?v=b9mMIfVUt0Q&feature=plcp

Review: http://www.youtube.com/watch?v=bvrkdo9Fs9E

Als ik heel eerlijk ben over deze kaart dan moet ik zeggen dat ik heel anders ben gaan kijken naar deze kaart dan dat ik verwacht had. Ik dacht net als iedereen doet/deed dit is een budget kaart met weinig performance, maar schijn bedriegt zoals je al kon zien in de verschillende benchmarks die ik gedraaid heb. En zeker is het een upgrade waard wanneer je bijvoorbeeld een generatie terug de GTX 550-TI had of een kaart had die daar op lijkt, dan ga je ongeveer dubbel in performance omhoog, wat uiteraard mooi is voor de echter gamers. De kaart is wat aan de luidruchtige kant maar wanneer je dit combineert met een goede case die stil is,is dit te compenseren. Kortom voor mensen met een klein budget een mooie kaart waarmee je de komende jaren wel mee vooruit kan. Goed werk van MSI top kaart.

Heb jij ook een MSI N660 TF 2GD5/OC?

Heel mooie review
Deze kaart stond op mijn wenslijst voor het samenstellen van mijn niewe pc.
Echter twijfelde ik wat over de kwaliteit van deze kaart maar deze review brengt daar verandering in.
Ik hoop dat ik het iets wat hogere geluid productie kan onderdrukken met mijn case:
Cooler Master CM 690 II Advanced (USB 3.0 version)
Ja, uw case is uitstekend, voor het geluid tegen te gaan. En zult u geen last hebben van dit geluid. Het geluid is ook niet als storend te beschouwen maar mensen met een wat oudere case kunnen hem horen blazen wanneer hij zijn warmte kwijt wilt.
Not.

In die case zit veel mesh, dus veel zal hij niet dempen. Daarnaast stelt MSI de kaarten gewoon verkeerd af. Leuk dat je temps nooit >60 komen, maar hij mag echt wel wat warmer + stiller zijn.

Zelf de GTX560 Twin Frozr, maar wat een kabaal op het standaardfanprofiel... Doe mij maar de CDII reeks van ASUS.
Bedankt voor de review. Ik het alleen niet helemaal eens over de geluidsproductie..

Ik heb deze kaart in mijn SG-05 m-ITX behuizing gepropt en gebruikt deze als HTPC in de woonkamer.
Mijn bevinding is dat de kaart zeer stil is idle toestand.
Ik kan mij dan ook niet vinden in jouw oordeel dat deze kaart niet fluisterstil is. Dat is hij namelijk wel.
Tijdens gamen maakt hij iets meer geluid... maar dat is uiteraard normaal.

Deze kaart is ook getest door het testpanel van tweakers.net

Resultaat:

Geluidsdruk - Idle, 20cm 32,6 decibel

Geluidsdruk - Load, 20cm 38,8 decibel

Uiteraard is de behuizing (ventilatie) van groot belang..

[Reactie gewijzigd door Wim H op 29 november 2012 08:19]

Bedankt voor de aanvullende informatie, en bedankt voor je reactie :)
Ik heb dezelfde kaart al enige tijd, bevalt hier prima :)
Qua geluid hoor ik hem hier niet. Maar mijn PC is geen stiltekoning meer, eerder een rustige aanwezigheid. Maar zeker beter dan mijn HD4850 CrossFire opstelling.
Ben het compleet oneens met het label budget. Deze kaart is midrange. Zo is ie gepositioneerd, zo wordt ie overal genoemd. Dus ja, allicht als je in eerste instantie naar deze kaart kijkt als 'budget' dat je dan aan het einde van de rit er anders tegen aan kijkt.
Nee maar, wat een verbazing, een 2x zo dure kaart presteert 2x zo goed...
Zelfs de veel snellere GTX 560 TI 448 cores is nog goedkoper dan deze GTX 660. Wanneer je deze twee kaarten tegenover elkaar had gezet was de vergelijking een stuk interessant geweest.
Om een kaart van ruim 200 euro een budget kaart te noemen is ook wat vreemd.
Licht eraan hoe ver je gaat in de vergelijking natuurlijk, tevens is 200 voor een kaart vrij aan de lage kant. Als je bijvoorbeeld ook kaarten hebt van 600+ . Ik begrijp dat de norm budget niet voor iedereen het zelfde is, maar mensen met een hoger inkomen is budget voor iemand met een lager inkomen al gouw in het hoge segment. Tevens ben ik blij met je reactie :)
Nee dus. De fabrikant heeft duidelijk hun kaarten gepositioneerd en daarmee gedefinieerd wat voor hun 'de norm' is. Waarom zou je dan met een subjectieve eigen norm er van afwijken?

Alles van GTX 650 en hoger is mid en top. Alles met GT 640 en eronder is entry/budget.

En dan nog een minder wetenschappelijke bron:
Entry-level cards GT 605, GT 610, GT 620, GT 630, GT 640
Mid-range cards GT 645, GTX 650, GTX 650 Ti , GTX 660
High-end cards GTX 660 ti, GTX 670, GTX 680, GTX 690
En dan citeer ik uit je eigen stuk:
Nogmaals nee dus. Verder gecombineerd met je bovenstaande reactie hier zeg je dus feitelijk ik heb meer geld te besteden dus ik vind dit budget, welke op zichzelf staand al zeer neerbuigend is tegenover je potentile lezers.

[Reactie gewijzigd door Nefiorim op 6 december 2012 10:21]

Bedankt voor je research, maar ik praat vanuit persoonlijk perspectief, voor mij Persoonlijk is dit een budget kaart. En tevens is dit een review die ik geschreven heb, waarin ik mijn mening geef over een product. Het kan tevens zo zijn dat MSI de kaart als mid-range positioneerde maar ik zeg ook niet dat MSI dit een budget of Low-range kaart toen. In de review heb ik het over mijn eigen mening ;)
In mijn post waarop je reageert haal ik specifiek een quote aan uit je review waarin je je mening gelijkstelt aan die van anderen. Daarmee zeg je dat anderen ook zo denken, waarmee je argument dat het slechts over je eigen mening gaat onderuit gehaald wordt.

Daarbij wordt een eigen mening vooraf gegaan door: "Ik vind dat" of "Ik denk dat". Staat dat er niet bij dan wordt het als feit gepresenteerd.
Ben het volledig eens met Nefiorim, ongelofelijk wat een slechte bewoording en vreemde gedachtegang van sh4rp88 niet zo sharp.

"Een Audi A8 is een budget auto, want ik rijd een Bugatti Veyron"

[Reactie gewijzigd door PROximity op 15 juli 2013 22:56]

De 660 een budgetkaart noemen, en vergelijken met een 550 Ti? Dan heb je er f niet veel verstand van, f je wil de zaak mooier laten lijken dan hij is.
De 550TI was op moment van review de enige kaart die ik tot beschikking had, en daarbij komt het verhaal opnieuw ik vindt het persoonlijk geen dure kaart. Waardoor hij bij MIJ in het budget segment valt. En de GTX 660 is zeker een mooie kaart zeker voor het bedrag dat je er voor moet neer lappen :)
Heeft deze kaart geen ondersteuning voor OpenGL 4.3? In de specificaties staat van niet, maar ik kan dit eigenlijk niet geloven omdat alle 600 serie kaarten ondersteuning zouden moeten hebben voor versie 4.3. Ik heb voor een opdracht een kaart nodig die ondersteuning heeft hiervoor, en het liefst eentje met een beetje power zoals deze. Zou je dat kunnen checken? Hier staat hoe je dit kunt checken: http://gregs-blog.com/200...gl-version-youre-running/

Alvast reuze bedankt :)
Helaas beschik ik niet meer over deze kaart, ik zal het voor je na vragen.
Na wat nader onderzoek blijkt dat de stap van 4.2 naar 4.3 aan drivers ligt, niet aan hardware. Dus zodra NVIDIA drivers uitbrengt voor 4.3, wat ze geloof ik al gedaan hebben, ondersteunt ook deze kaart 4.3. Ik zie nu dat mijn huidige videokaart ook 4.2 ondersteunt terwijl die volgens de site van AMD met 4.1 is geleverd.
Bedankt voor de aanvulling, ik had de vraag al naar MSI gebracht.
Dit is zeker een hele goede kaart, ik had een budget van 350 euro.

En zag dat deze kaart maar 179 euro was, heb er 2 van in SLI draaien nu.
Omdat ik liever meer power heb dan betere spel ondersteuning. (single GPU)

Single is gewoon beter als je niet wilt zitten met SLI problemen/micro stotters.
Zelf heb ik dit nog niet mee gemaakt, alleen Crysis 3 loopt niet soepeltjes in SLI.

Met 1 kaart in Crysis 3 draaid die soepel op high settings 1080p, rond 40-50fps.
Goed te horen dat u positieve ervaringen hebt met deze kaart. Zelf was/ben ik ook zeer tevreden met deze kaart.
Tip: als je niet heel goed bent om zelf spelfouten eruit te halen, haal de tekst in elk geval door een spellingscontrole. Een paar stijlfouten gaat nog wel evenals wat d/t-fouten, maar er is geen reden om dan ook spelfouten te maken in woorden waar dit absoluut niet hoeft. Even de tekst door Microsoft Office Word te halen scheelt al een hele hoop, hoewel je dan wel alle grammaticafouten nog mist. In vrijwel elke zin staan nu n of meerdere fouten, alleen al in de allereerste zin van je review die de aandacht van de lezer moet trekken staan alleen al drie fouten. Dat je de spellings- en grammaticaregels niet beheerst kan gebeuren, maar om ook geen spellingscontrole te gebruiken is een slechte bezuiniging en zou ik een volgende keer zeker aanraden. Inhoudelijk is het verder een aardige review.

[Reactie gewijzigd door HMeijer op 29 april 2013 08:15]

Bedankt voor de tips, helaas heb ik echter deze review en mijn andere reviews in office geschreven. Helaas is grammatica voor mij een struikelblok dit omdat ik dyslexie heb.
"alleen al in de allereerste zin van je review die de aandacht van de lezer moet trekken staan alleen al drie fouten".

Weliswaar (dankzij Word?) geen spelfouten, jouw zinsopbouw verdient echter evenmin een schoonheidsprijs.

[Reactie gewijzigd door Ro808 op 27 februari 2015 19:51]

Goede review. Waarschijnlijk gaat deze kaart ook in mijn volgende project ;). Maar dan met waterkoeling i.v.m hier staat dat hij niet fluisterstil is.
Prima, leuk dat je voor dit product kiest, en bedankt voor de reactie :)