Samsung Syncmaster 245B Zwart Review

frankknopers 7 maart 2008, laatste update op 17 november 2015, 13.064 views

Samsung Syncmaster 245B Zwart

Pluspunten

• Robuust en strak design
  • Hoge resolutie (1920x1200)
  • Prima kleurweergave
  • Geen ghosting merkbaar
  • Scherm in hoogte verstelbaar

Minpunten

• Verticale kijkhoek is vrij klein
  • Scherm kan iets gekanteld worden op maximale hoogte

Afgelopen zomer heb ik een grote 42 inch Tatung LCD-TV gekocht. Omdat dit scherm een resolutie heeft van 1920x1080 was het scherm ook geschikt voor gebruik bij de PC. Na een half jaar met dit grote scherm gewerkt te hebben was ik er toch wel uit dat dit niet de ideale oplossing is voor allround gebruik (office werk, internetten, emailen enz). Waar de ervaring in 3D games erg indrukwekkend is was het beeld bij 2D niet echt mooi. Tekst op een donkere achtergrond zag er niet mooi uit en het beeld was over het algemeen wat korrelig.

Ik ging dus op zoek naar een kleiner scherm, maar qua resolutie wilde ik er niet op achteruit gaan. In combinatie met mijn budget viel de keuze dus op het 24 inch segment. Omdat ik de professionele PVA en IPS schermen te duur vond koos ik voor een TN scherm. Uiteindelijk is het deze Samsung 245B geworden omdat ik deze mooi vond, de prijs niet te hoog was en de ervaringen en reviews over het algemeen vrij positief waren.

Ik heb het scherm gekocht bij Azerty voor een bedrag van 390 euro en dinsdag kwam een collega van de TNT de nieuwe monitor brengen. Na twee dagen met de nieuwe aanwinst te hebben gewerkt vond ik het wel tijd om mijn ervaringen te delen in deze productreview.

Uitpakken
Als we de doos openmaken komen we alle bekende dingen tegen zoals een handleiding, een DVI (single link) en een VGA kabel, een 230V stroomkabel en een CD'tje met drivers en een digitale versie van de handleiding. Het 24 inch beeldscherm zat in een soort hoes en was verpakt tussen twee blokken piepschuim.

Eerste indruk en vormgeving
Omdat ik al een tijdje met een 42 inch scherm heb gewerkt vond ik deze Samsung 245B niet bijzonder groot. Het scherm is matzwart en heeft een relatief smalle lijst om het scherm heen (ongeveer 1 cm). De voet is in hoogte verstelbaar en scherm kan ook eenvoudig gedraaid worden. Wat meteen opvalt is de dikte van het scherm, deze Samsung 245B is zeker de helft dikker dan mijn kleinere 20 inch Acer TFT scherm. De Samsung 245B heeft zowel een DVI als VGA aansluiting, maar gezien de resolutie is VGA eigenlijk niet acceptabel meer. Ook heeft het scherm een stroom aansluiting voor een optionele 'soundbar', maar daar heb ik verder geen aandacht aan besteed.

Als je een ijzeren pin aan de achterkant van de voet weg haalt kun je het scherm ook in hoogte verstellen. Dit is zeker een positief punt, want voor een ergonomische werkhouding moet de bovenkant van het scherm eigenlijk op ooghoogte staan. Een extra voet erbij kopen kost ook al gauw 40 euro, dus dat is zeker een pluspunt.

Featureset
Laten we even kort langs de specificaties van de monitor gaan zoals de fabrikant deze opgeeft:

Grootte: 24 inch
Paneeltype: TN
Resolutie: 1920x1200
Pixelgrootte: 0,27 mm
Aantal kleuren: 16,7 miljoen
Helderheid: 400 cd/m
Contrastwaarde: 3000:1 (dynamisch)
Kijkhoek: 160 graden (h en v)
Reactietijd: 5 ms
Gewicht: 8,4 kg

Al met al hele normale specificaties, uitgezonder de responsetijd en het contrast. Volgens de testapparatuur van Hardware.info komt het contrast niet verder dan 927:1 en is de responsetijd 16 milliseconde. Tenslotte is het nog het vermelden waard dat deze monitor géén 1:1 pixelmapping heeft, waardoor het beeld van bijvoorbeeld een spelcomputer of een digitale TV ontvanger niet netjes 1:1 weergegeven wordt maar wordt uitgerekt naar volledig beeld. Omdat ik het scherm alleen voor bij de PC gebruik is dit geen probleem voor mij.

Bouwkwaliteit en afwerking
Hoewel het bovenste gedeelte van het scherm erg stevig in elkaar zit laat de voet toch het één en ander te wensen over. Er lijkt een soort speling in de voet te zitten, waardoor het scherm op maximale hoogte een beetje wankel is. Bij normaal gebruik geeft dit geen problemen, maar als je het scherm vastpakt en een beetje heen en weer beweegt voelt het toch niet zo stevig aan. Gelukkig gebruikt het scherm een standaard VESA 100x200 montage, waardoor een andere standaard altijd een optie is voor de veeleisende gebruiker. De afwerking is verder wel goed en omdat de lijst die om het paneel erg stevig en robuust oogt en aanvoelt is een score 'goed' toch gerechtvaardigd.

Tijd om het scherm aan te sluiten en aan te zetten :*)

Kleurweergave
In mijn geval is het scherm via de meegeleverde single-link DVI kabel aangesloten op een HD2900XT videokaart. Nadat ik het scherm had aangezet ging ik gelijk in het OSD kijken hoe de helderheid lager kon, want deze was standaard veel te hoog ingesteld. Voor gebruik overdag is een helderheid van 60 tot 80 procent voldoende, in de avond is 50% helderheid voldoende.

De kleurweergave is goed, maar dan moet je wel echt recht voor het scherm zitten. Wanneer je de verticale hoek vergroot zie je al snel verkleuring in het beeld. Wat dat betreft is de hoogte van het scherm en de kijkafstand dus heel belangrijk, want vooral de verticale kijkhoek is erg matig. Als je niet recht voor het scherm zit zie je dat de bovenkant van het scherm een beetje bruin-gelig verkleurt, een algemeen probleem bij TN schermen. Eigenlijk is 24 inch ongeveer het maximale wat je met een TN-paneel wilt hebben, want ik kan me voorstellen dat je bij 27 en 30 inch al snel verkleuring zult zien in de hoeken.

Kijkhoeken

Hieronder een simpele collage van de diverse kijkhoeken. Zoals je ziet is deze alleen van de onderkant gezien erg slecht, verder scoort het scherm wel aardig en zien de kleuren er prima uit.

Door de hoge resolutie van 1920x1200 is het beeld heel erg scherp, en in games ziet het er dan ook heel mooi strak uit. Ik heb een aantal foto's proberen te maken van het scherm tijdens het draaien van Call of Duty 4 en Crysis.

Ik heb ook even de film Casino Royale bekeken op dit scherm en zowel de donkere als de lichte scènes zien er uitstekend uit. Natuurlijk is zwart niet echt zwart, maar het is al wel beter dan de oudere generatie 20 inch TFT schermen en je hoeft de helderheid niet naar 0% terug te draaien om een donkere scene goed weer te geven.

Ghosting
Een sterk punt van TN schermen is dat ze een relatief snelle responsetijd hebben, waardoor ghosting niet meer merkbaar moet zijn. Na het spelen van snelle actiespellen zoals Call of Duty 4 (1 / 2) en Crysis (1) heb ik geen ghosting kunnen opmerken. Op dit punt is het scherm dus erg goed.

Pixeldefecten
Ik heb nog geen pixeldefecten kunnen vinden en ik hoop dat dat zo blijft. Vandaag de dag lijken dode pixels minder een issue te zijn dan een paar jaar geleden, waardoor een dode pixel eerder uitzondering dan regel zou moeten zijn.

Energieverbruik
Tot slot heb ik nog even het energiegebruik gemeten bij verschillende helderheid instellingen. Het energieverbruik was bij helderheid van 0 / 50 / 100% respectievelijk 31 / 55 / 79 watt. Bij normaal gebruik zal het verbruik dus ongeveer 65 watt zijn.

Voor 390 euro heb je met de Samsung 245B een heel mooi 24 inch beeldscherm. De bouwkwaliteit van het scherm is uitstekend, die van de voet iets minder. Dat de voet in hoogte verstelbaar is is een groot pluspunt, want dat is echt een vereiste bij zo'n groot TN paneel. De kleurweergave is prima en met 1920x1200 beeldpunten kun je heel veel informatie op je scherm kwijt. Voor allround gebruik en voor gamen is deze monitor een goede keus, maar als je wilt beeldbewerken of als je met pivotfunctie wilt gaan werken kun je beter verder sparen voor een PVA of IPS scherm zoals de Dell 2407 WFP.

Extra: Kijkhoeken Samsung 245B

• Jetway HD2900XT 512MB
  • Windows XP x64

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 245B Zwart?

Kijkhoek weet je van te voren bij een TN paneel, zeker met deze afmetingen. Goede review, lekker uitgebreid. :)

Misschien kan je nog even noemen welke professionele panelen je niet hebt gekozen.
Ik heb ongeveer een jaar gelden ook zo'n beeldscherm 2e hands over kunnen kopen voor 10 euro,
Was in het begin een beetje voorzichtig omdat ik bang was dat er dode pixels in zaten. Maar omdat het in de buurt was ben ik tog even langsgeweest. Niks op aan te merken. Na een jaar doet hij het nog prima. Enig nadeel is dat hij superwarm word.
Zeer goede review! ;) Maar dat zijn we wel gewend van jou.
Ik heb ook wat foto's van diverse kijkhoeken bij elkaar geplakt tot één afbeelding. De verlichting was niet optimaal in de ruimte.

Dag collega, mooi schermpje hoor, ik heb zelf laatst een 226BW gekocht, wel met kutte panel maargoed hij geeft nog wel een aardig goed beeld.
Als je hem via internet hebt gekocht heb je als het goed is het recht om om te ruilen binnen één of twee weken (koop op afstand). Je hoeft dan zelfs geen reden op te geven waarom je het scherm terugbrengt, alleen zorgen dat ie netjes in de originele doos en verpakking wordt gedaan en onbeschadigd is.

Maargoed, waarschijnlijk heb je je scherm al langer dan deze periode en dan is het blaat achteraf :P
Ik heb hem bij de media markt gekocht. Eerst had ik een exemplaar met een dode pixel verder wel redelijke kleuren, paneel weet ik zo niet. Nu dan een "slechte" versie, maar geen zin meer om hem te ruilen. Op internet lees je vaak genoeg dat men er tevreden mee is, wat ik uiteraard ook wel ben. Enige punt van kritiek is de backlightleakage, maar die zie je 99% van de tijd niet omdat je daar een zwarte achtergrond/balken voor moet hebben.

Verder heb ik een single GPU, dus ik ben voor een 1680x1050 modelletje gegaan, insteek was om meer ruimte te krijgen dan op mijn 19" 5:4 ding voor films en dergelijke.

[Reactie gewijzigd door NoepZor op 7 maart 2008 11:58]

Uit de foto's lijkt het niet dat de kijkhoek slecht is. Ziet er vrij netjes uit!
Hele goede review. :)
Bedankt voor de complete en keurige review, maakt mijn keuze erg makkelijk :)
Goeie review Frank.
Heb nog wel een verzoekje, kan je testen wat de input lag is van deze monitor?
Btw: de 245B heeft geen last van verschillende panelen zoals een 226BW toch? :)