Logitech Wireless Rechargeable Touchpad T650 Review

LCP 26 november 2012, laatste update op 27 november 2012, 2.482 views

Logitech Wireless Rechargeable Touchpad T650

Pluspunten

• Zeer prettig touchoppervlak
  • Plug and Play
  • Werkt zeer goed met Windows 8
  • Oplaadbare accu
  • SetPoint software combineert alle Logitech producten in 1 interface

Minpunten

• Niet meest recente software ge´nstalleerd met Plug and Play
  • Charms Balk functionaliteit werkt niet even handig

Met de komst van Windows 8 werd met de eerste consumer preview al duidelijk dat Microsoft meer richting touch zou gaan met zijn nieuwe OS. Ook muis en toetsenbord bediening werden ondersteund, maar dat is in de RTM pas goed bruikbaar. Ondanks dat muis en toetsenbord bediening prima werkt, mis je op de desktop toch een vorm van touch. Logitech heeft daar een oplossing voor in de vorm van de Logitech Wireless Rechargeable Touchpad T650. Een redelijk groot touchpad die alle gestures van Windows 8 ondersteund en meer.
Gezien ik het werken met Windows 8 als zeer prettig ervaar, leek me dit een nuttige aanschaf. We gaan eens kijken hoe dit product zich profileert icm met Windows 8.

In de doos

In het kleine doosje (doos is amper groter dan het touchpad zelf) vinden we naast het touchpad, die een afmeting heeft van iets meer dan 12x12 cm) een Micro-USB kabel, de Wireless ontvanger en de quickstart guide.

T650_1

T650_2

De Software

De installatie blijkt kinderlijk eenvoudig. Het touchpad aanzetten met de on/off schuifbutton aan de zijkant, de USB ontvanger inpluggen en klaar. Windows 8 komt met een Pop-up Notificatie die je vertelt dat er software benodigd is om het touchpad optimaal te laten functioneren.

T650_3

Dit wordt vervolgend automatisch ge´nstalleerd waarna je meteen aan de slag kan.

T650_4

Dat is pas Plug and Play! :)
Na de installatie bleek wel dat de ge´nstalleerde SetPoint software niet de meest recente versie was. Het touchpad was niet meteen te configureren. Echter, na de update te downloaden kwam het configuratiescherm tevoorschijn waar je diverse instellingen kan maken.
Naast het Touchpad heb ik een Logitech diNovo Media Desktop Laser. De SetPoint software combineert de instellingen van het Touchpad met de bestaande Logitech apparaten in 1 interface. Dit vind ik persoonlijk zeer prettig omdat je niet verschillende tools nodig hebt.

SetPoint

De standaard instellingen van de Touchpad geven je de volgende mogelijkheden:
  • Windows 8 Startscherm: Met 3 vingers omhoog vegen
  • Bureaublad weergeven/verbergen: Met 3 vingers omlaag vegen
  • Tussen applicaties schakelen: Met 1 vinger vanaf de linkerzijkant vegen
  • Charms weergeven: Met 1 vinger vanaf de rechterzijkant vegen
  • Windows 8 App-Balk weergeven: Met 1 vinger vanaf de bovenkant vegen
  • Schermen op bureaublad maximaliseren/minimaliseren: Met 4 vingers omhoog en omlaag vegen
  • Vensters links of rechts vast "snappen": Met 4 vingers naar links en rechts vegen
  • Verticaal scrollen: Met 2 vingers omhoog en omlaag vegen
  • Horizontaal scrollen: Met 2 vingers naar links en rechts vegen
  • Terug/Vooruit: Met 3 vingers naar links en rechts vegen
  • In- en uitzoomen: Met 2 vingers spreiden of knijpen
Dit werkt naar mijn idee behoorlijk goed. Ook standaard touchpad bewegingen zoals we die allemaal kennen van laptops werken prima zoals het tappen om te klikken. Het Touchpad heeft zelf ook een klikmechanisme, zodat je ook met het drukken op het Touchpad kunt klikken zoals met een muis. Rechtsklikken gaat ook op het Touchpad. Hiervoor moet je in de rechteronderhoek drukken. Dit werkt niet altijd even makkelijk omdat het precieze punt aangeklikt moet worden hiervoor. Maar na even oefenen bleek dit ook prima te werken.
Wat me wel tegenvalt is hoe je met de Charmsbalk tussen het Windows 8 Homescreen en de desktop moet switchen. De charmsbalk is weliswaar op te roepen door van rechts naar links te swipen, echter om een optie in de Charms balk te kiezen, moet je met je muiscursor er op klikken. Ik had liever gezien dat een tap na het swipen al voldoende was.

Kwaliteit en prijs

Het touchpad heeft een licht naar voren gekanteld glazen oppervlak die zeer prettig aanvoelt. Het swipen gaat vloeiend en het Touchpad blijft goed op zijn plaats liggen. Het gewicht is niet te licht waardoor je toch een gevoel van degelijkheid hebt bij een dergelijk klein apparaatje. Al met al een dikke voldoende. Dan de prijs. Dit is naar mijn idee best stevig. Ik heb er Ą59,00 excl. verzendkosten voor betaald en dat is een redelijk hoge prijs voor puur een touchpad. Echter, het kan je muis volledig vervangen en het biedt uitstekende software zodat de functionaliteit niet alleen bij 'standaard touchpad' blijft. Als de prijs nog iets gaat zakken is dit de aanschaf meer dan waard.

Accuduur

Een groot voordeel vind ik zelf, is dat het Touchpad een oplaadbare accu heeft. Geen gewissel meer met batterijen, maar gewoon met een USB kabeltje aan je PC hangen en opladen maar. Intussen kun je gewoon doorwerken.
Wat natuurlijk erg interessant is om te weten is hoe lang de Logitech Wireless Rechargeable Touchpad T650 het volhoudt na het opladen. Dit kan ik nog niet aangeven, gezien ik het apparaatje pas een paar uur in gebruik heb, maar ik zal de review over een tijdje hiermee aanvullen.

Na een paar uurtjes ermee gewerkt te hebben, moet ik zeggen dat het even wennen is om icm je Pc een touchpad te gebruiken naast je Muis en Keyboard. Ben je hier eenmaal aan gewend, dan werkt het zeer prettig. Zeker in combinatie met Windows 8 is dit een prima aanschaf en geeft het net even dat stukje extra user experience. Vooral het switchen tussen apps en de swipe bewegingen zijn zeer prettig. Als je wilt, kan je zelfs je muis helemaal aan de kant leggen. Het Touchpad ziet er mooi uit, de bouwkwaliteit is in orde en de software werkt prettig en eenvoudig. Wat mij betreft een aanrader!

Heb jij ook een Logitech Wireless Rechargeable Touchpad T650?

Ik heb hem nu ook twee weken. Vooral om te ervaren hoe 'dat vegen' nu eigenlijk werkt. Mijn ervaring is tot nu dat het prima werkt voor internetten, foto's kijken (scrollen met twee vingers) of facebook of welke web applicatie dan ook. het systeem is daarentegen volkomen ongeschikt voor applicaties die precieze handelingen nodig hebben. Hier verschil ik dus van mening met LCP.

Het heft de muis dus niet op, daar werkt het te grof voor. Dat kan uiteraard ook aan mijn onhandigheid liggen, maar dat was vooraf uiteraard wŔl mijn gedachte. De levering van de hardware is prima, het usb kabeltje met de kabelgeleiders on het ordentelijk te houden, je hebt het maar ÚÚn keer per maand nodig, vind ik een trouvaille. De prijs is relatief pittig, vooral als je je bedenkt dat het Windows 8 besturingssysteem zelf slechts de helft van deze aankoopprijs kost. Het wachten is op het Logitech keyboard waar het touchpad gewoon naast het numerieke gedeelte zit, of is dat er al?

[Reactie gewijzigd door hank.dussen op 26 november 2012 23:30]

Hier verschillen we inderdaad van mening. Ik vind de touchpad behoorlijk nauwkeurig werken. Mijn Logitech Laser muis heeft wel de voorkeur met veel klikwerk, dat wel. Maar het touchpad is voldoende geschikt om dagelijks te gebruiken. De nauwkeurigheid vind ik zelfs beter dan op menig laptop.
Keyboard met touchpad naast het numerieke gedeelte is er al een tijdje.
K400
Ik heb zelf ervaring met de K400r van Logitech, maar ondanks dat het aardig werkt, ben ik er toch niet echt enthousiast over. Het touchpad is niet echt nauwkeurig en het scrollen met multitouch is erg schokkerig. In vergelijking met mijn laptop met een synaptics touchpad, die ik erg prettig vind om op te werken. Daarnaast heb ik ook ervaring met bijvoorbeeld de diNovo Edge om een luxer toetsenbord te noemen. Ook dit werkt wel, maar toch niet echt super.... De touchpads zijn relatief klein en ondersteunen vaak maar maximaal 2 vingers.

Ik heb zelf geen T650 touchpad, maar ik begin wel een beetje op zoek te zijn naar een een touchpad voor achter mijn destkop pc. Enerzijds omdat Windows 8 zich, in mijn ogen, goed leent voor guestures anderzijds omdat ik mijn pc ook als HTPC gebruik. Helaas moet voor mij een dergelijk touchpad als de T650 ingebouwd/ vastzitten aan het toetsenbord, om het prettig als HTPC toetsenbord te kunnen gebruiken.

In mijn ogen zou bijvoorbeeld een K810 met ingebouwde T650 wel dicht in de buurt komen van een optimaal toetsenbord-touchpad-combo voor mij.

Vooralsnog heb ik een dergelijke combo nog niet echt kunnen vinden. Dus als iemand een tip heeft hoor ik het graag!!

Ik was het vergeten maar; @ LCP bedankt voor een nette en duidelijke review. Dat wordt zeer gewaardeerd! Ik zie je bevindingen over de batterijtijd nog graag tegemoet.

[Reactie gewijzigd door bartheijt op 12 december 2012 12:31]

@Mistermo, Goed dat je reageert. Dit keyboard is alleen geschikt voor W7 niet voor W8. W8 vraagt wat meer. Hetzelfde overkwam mij met de T650 voor W8. Eerst werd mij ook de T620 verkocht voor W7, die z.g. geschikt was voor W8, maar die kan nog niet de helft qua handelingen van de T650. (vergroten verkleinen bijvoorbeeld) Maar zo'n W8 keyboard komt er natuurlijk wel!

@LCP Hallo, Je bent hartstikke goed bezig hoor! En ik hou absoluut niet van afzeikreacties, maar qua co÷rdinatie nauwkeurigheid bedoel ik programma's als (willekeurige volgorde) photoshop, excel, autocad of adobe audition bijvoorbeeld. Om daarin precies alles voor elkaar te krijgen wat ik wil, gebruik ik al vele jaren de Logitech Trackman Marble Trackball Mouse. (ingewikkelde naam, daar kan ik ook niets aan doen) Daar kan, volgens mij, qua precisie en anti RSI helemaal niets tegenop. Helaas niet meer te koop. Ik koester mijn exemplaar dus. :+ Mvg Hank