Specificaties 14,4MP, Full HD filmen, 5x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Fujifilm FinePix XP50 Zwart Review

Isra 26 november 2012, laatste update op 3 maart 2013, 2.117 views

Fujifilm FinePix XP50 Zwart

Pluspunten

• Goede prijs kwaliteit verhouding
  • Water-, stofdicht, Schok bestendig
  • Start snel op.
  • Een accu en geen batterijen
  • Datum en tijdstempel direct in-camera
  • intern geheugen

Minpunten

• Accu kan er op 2 verschillende manieren in maar werkt er maar op 1.
  • Accu gaat niet zo lang mee
  • Gaat snel naar hoger ISO waarde met dramatisch kwaliteitsverlies
  • Heeft geen audio bij High speed film
  • Traag met opstarten van film opname
  • Geen evenwichtsorgaan > Foto's moet je handmatig draaien op de computer.

Snelheid en automatiek Score: 2
Batterijduur Score: 2
Update 03-03-13 *negative punten en aanvulling op test
Aanschaf onderbouwing
Voor in de uitvoering heb ik flink wat camera's bij collega's lopen.
Diverse camera's komen terug vanwege een defect zoom element of zijn verzopen in tijdens een nat avontuur op het werk.
garantie kun je naar fluiten.

Toch maar weer eens kijken naar een camera die stootvast en waterdicht is.
Een accu vind ik ook belangrijk. Dat geneuzel met batterijen worden de mannen buiten niet vrolijk.

Voor de rest moet ie foto's maken.

Uitpakken en aan zetten
Hij ziet er goed stevig uit.
Niet te veel knoppen en niet te groot.

De accu is wel heel klein qua formaat. type 720mAh (min. 700mAh) |:(
Daar krijg ik dan wel een beetje jeuk van maar goed.
De accu past er op 2 manieren in.
De eerste keer dacht ik dat de accu leeg was.
Accu omdraaien en ja...ja hij doet het.
Dat verwacht ik anno 2012 echt niet meer.

SD kaartje erin...mmm. links en rechts een USB aansluiting!
Beide niet de standaard die je tegenwoodig verwacht. (Micro type B)
Het kabeltje zit er wel bij dus dat valt mee.
De andere is een HDMI aansluiting.

Er zit ook nog een kortje en een nette accu lader bij.

Dan maar even aanzetten.
Taal selecteren, datum en eenmelding van de wijze waarop je de batterijklep moet afsluiten. Dat is het dan.

Het geluid staat wel op niveau van doven en slechthorenden maar dat draai je zo om in het menu.

menu en werking
Hij start rete snel op en weer af. Een seconde ofzo.

De knoppen zijn duidelijk en prima van positie.
Het zoomen gaat van links naar rechts waar ik naar voren en achteren een betere oplossing vind.
Direct een filmpje opnemen knop houd ik van.
Iconen bij de knoppen zijn duidelijk.

Er zit een heel leger aan standen in zoals HDR, Panorama, Sneeuw, Onder water, Onderwater close-up en ga zo maar door.
Voor het werk is het belangrijk om een datum en tijd op de foto te plaatsen.
Dat klinkt vanzelfsprekend maar bij Sony denken ze daar bijvoorbeeld heel anders over en is deze functie weggelaten.

Opname
De kwaliteit is in eerste opzicht goed maar heb hem nog niet veel gebruikt.
Ik zal de toekomstig gebruikers vragen om een mening te vormen hier over.

Na gebruik
Met het gezin naar het zwembad. Een mooie gelegeneheid om de camera eens aan de tand te voelen.
Op het begin alleen maar bewogen en vage beelden.
Met flits ben ik ook niet zo te spreken over de kwaliteit. Inflits stand is beter.
Pas na het schakelen op Sportstand kreeg ik er aardige beelden uit.
Zonder flits is het nog erg droevig. In een normale situatie overdag in een licht zwembad schiet de ISO zo naar 800.
Al met al doet mij deze camera de broek niet bollen maar waterdicht is wel erg fijn. In verhouding met een Canon IXUS 105 ofzo is de kwaliteit van de afbeedlingen echt een stuk minder.

Achteraf kwam ik er achter dat de High Speed opneme met 80fps zonder audio is. Jammer. De camera heeft ook geen evenwicht orgaan. Je moet zelf de foto's draaien. Gemiste kans en extra werk voor de gebruiker.

foto resultaat
1x met flits en 1x zonder (gelijk naar ISO800) direct uit de camera.

Heb jij ook een Fujifilm FinePix XP50 Zwart?

RE: "2x een aparte micro USB aansluiting"
Is een van die 2 niet de micro-HDMI-aansluiting?

Ik lees hier:
Full-HD Video in höchster Qualität

Nehmen Sie hochauflösende Fotos und Videos im 16:9-Format auf für vollformatigen Bildgenuss auf HDTV-Bildschirmen. Die Micro HDMI-Verbindung passt direkt in Ihr TV-Gerät oder Ihr Unterhaltungssystem.
Het is inderdaad een HDMI aansluiting.
Ik ga het wijzigen in de beschrijving.
Ik heb vorig jaar een exemplaar aangeschaft om mee te nemen op vakantie naar de Rode Zee.
Helaas begaf het toestel het na een 2e snorkeltrip. Paar dagen op het droge en hij doet het weer, maar de zoomfunctie heeft het inderdaad begeven. Aanvraag tot herstelling onder garantie werd ook bij mij geweigerd!