Freecom MusicPal Internet Radio v2 Review

jan-marten 6 maart 2008, 2.526 views

Freecom MusicPal Internet Radio v2

Pluspunten

• Klein, doet wat je ervan verwacht. Lekker goedkoop. Veel internetstations. vTuner en Shoutcast support.

Minpunten

• Schermpje is sloom, WiFi is 24/7 ingeschakeld, geen remote control.

Geluidskwaliteit Score: 4
Na een korte zoektocht heb ik dan deze speler gekocht. Hij is een stuk goedkoper dan de Squeezebox en ziet er beter uit dan die dingen van SoundBridge (imho). Het aansluiten was zo gedaan, wat ik mij ervan kan herinneren; selecteren van SSID en het invoeren van de WEP-key wat een beetje omslachtig verliep.

Het opzoeken van zenders via vTuner gaat erg soepel. Je kunt kiezen uit Genre en landen. Indien een land maar 1 zender heeft wordt hier automatisch op afgestemd wat soms verassend kan werken.

Achterop zitten maar een paar aansluitingen; voeding, koptelefoon, stereo-out (cinch) en een LAN-port. Aangezien ik gebruik maak van WiFi heb ik die laatste niet nodig. De set is aangesloten via Cinch (helaas geen spdif) maar geeft prima geluid. Echter bij bandbreedte problemen wil de zender nog weleens wegvallen en indien dat 3 maal gebeurt in korte tijd schakelt de radio over naar het volgende station. Voorzover ik weet heeft alleen Slam-FM hier last van.

Een probleem bij de initiele release was overigens dat WMA niet werd ondersteund. Dit is met de laatste patch verholpen echter zijn er natuurlijk nog vele andere formaten in de wereld (bijvoorbeeld MMS). Verder vraag ik me ook een beetje af wat je met al die extra toeters en bellen wilt bereiken met zo'n gaar scherm (van onleesbare RSS-reader tot aan een sullige calendar control). Wel leuk voor een keer maar onnodige features imo. Een opmerkelijke UI-wijziging sinds de update is de Favo-knop functie. Die doet het niet meer sinds de update. Je schijnt nu op de rechter dial te moeten drukken om de Favo's tevoorschijn te halen.

Heb jij ook een Freecom MusicPal Internet Radio v2?

Bedoel je dat de wifi ook aanstaat als je de utp aansluiting gebruikt?