Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Razer Lycosa Review

Smarron 6 maart 2008, laatste update op 6 maart 2008, 3.157 views

Razer Lycosa

Pluspunten

• Laptoptoetsen, solide en stroef
  • Strak design, simpel en duidelijke toetsindeling
  • Macro-mogelijkheid (tot 8 toetsen)
  • USB-, audio- en microfoonaansluiting

Minpunten

• Het glimmende gedeelte wordt snel vies, zeer goed te zien bij veel licht
  • Zonder blauwe verlichting alleen geschikt voor blind-typers
  • Polssteun alleen dmv schroeven te demonteren
  • Touch-pad voelt gevoelloos aan.

Inleiding:
Ik was op zoek naar een waardige vervanger van mijn Saitek Eclipse (blauw) toetsenbord. Deze heb ik ooit aangeschaft vanwege de blauw verlichte knoppen. In het donker ziet dit er mooi uit (ik ben fan van blauw). Dit toetsenbord was verder een no-nonsense toetsenbord met amper multimediatoetsen. Slechts geluid hard, zacht of uit en een knop voor de verlichting. Ik heb de speciale mediatoetsen nooit echt gebruikt en dit zou dan in elk geval ook geen eis zijn voor mijn volgende aankoop.

Wat stond er in het eisenpakket:

- Brede SHIFT-knop links
- Blauwe verlichting
- DEL-toets welke niet lang is en verticaal ingedeeld zit
- Korte “laptop”-toetsen
- Minder geluid dan huidige toetsenbord
- Straks design

Zonder veel moeite kwam ik op de Razer Lycosa. Deze heb ik dan ook aangeschaft.

In de mooie doos (omringd met een plastic hoes waar Razer opgedrukt stond) was het volgende te vinden:

- Toetsenbord met een lange kabel
- Boekje
- CD-Rom

Direct aangesloten en hier mijn bevindingen tot nu toe:

Ergonomie:
Dit toetsenbord is rechttoe rechtaan. Simpel en duidelijk. Geen knoppen op vreemde plekken. Gewoon een indeling die in de jaren 80 al gebruikt werd. Niks op aan te merken. Ik heb zelf een hekel aan SHIFT-toetsen welke net zo klein zijn als de A-Z-toetsen. Ik druk dan altijd het verkeerde knopje in met mijn pink. De Lycosa heeft gewoon een brede knop. Voor de DEL-toets wilde ik per se dat het horizontaal ingedeeld stond. Microsoft (en goedkope Logitech’s) hebben dit nog weleens verticaal ingedeeld.

Functionaliteit:
De Lycosa doet wat je er van verwacht: typen. De enige “multimedia” toetsen die aanwezig zijn, zijn knoppen voor een mediaspeler (play/pause, stop, skip forward/backward, volume up/down en een knop om de verlichting te bepalen. Deze knoppen gebruiken wel het zogenaamde touch-screen principe.
Het plankje kan ook overweg met macro-functies. Ik heb hier zelf geen ervaring mee en nu ook nog geen behoefte aan, zelfs niet met gamen! Maar wie mij ervan kan overtuigen het toch handig is om te gebruiken mag het mij wijsmaken. :)
Bovendien zit er een USB 1.1 poort op, om bijvoorbeeld een muis op aan te sluiten. En als laatste nog een audio in en audio uit. Via het dikke snoer wat uit het toetsenbord komt, komen dan uiteindelijk 4 kabels naar boven. USB toetsenbord, USB poort, audio in en audio uit. Ik heb ze niet aangesloten, dus ik kan hier ook geen ervaringen in delen.

Precisie:
Om door te gaan op het touch-screen van die mediatoetsen. Dit werkt wel, maar niet altijd even goed. Er zit geen gevoel in en je moet behoorlijk precies drukken wil het werken. De gevoeligheid is eveneens niet in te stellen waardoor het per ongeluk weleens vaker ingedrukt wordt dan bedoeld.
De knoppen van het toetsenbord zelf zijn erg fijn. Slechts een lichte druk op de knop zorgt er al voor dat je typt. De knoppen zelf zijn lekker stroef en voelen goed aan met normaal typen (Internet/Word/Email etc.) als met gamen (CoD 4 en UT2004/2007).

Vormgeving:
De Lycosa ziet er strak uit, voor sommigen ietwat saai uit. Het toetsenbord is in de basis zeer laag. Dit viel mij al op toen ik de doos zag. Deze was zowat 2x zo laag als menig Logitech toetsenbord. Mede te danken dus aan de plattere knoppen. Verder is het blauwe licht geweldig, vooral in het donker. Uiteraard moet je hiervan houden. Buiten de knoppen om is het materiaal zeer glimmend wat het toetsenbord een flashy uiterlijk geeft. In het midden van de polssteun zit een inkeping, puur voor design. Het oogt wel mooi!

Bouwkwaliteit:
Het hele bord oogt stevig, maar voelt ook stevig aan. Knoppen blijven op hun plek zitten. De polssteun zit perfect op het toetsenbord aangesloten. Nadeel hiervan is, is dat deze ook daadwerkelijk vastzit. Alleen door schroeven te verwijderen kun je de steun demonteren. Volgens Razer is dit goed te doen. Maar ik vind de steun juist wel fijn en door het inhammetje in het midden komt dit ook ten goede aan het design!

Prijs:
Vanaf ¤ 75,- kun je er in bezit komen van een strak toetsenbord. Dit lijkt (en is voor sommigen mensen ook) veel, maar als ik kijk naar vergelijkbare opties, dan vind ik er geen enkele die over alle voordelen beschikt van deze Lycosa. Daarom denk ik dat de prijs wel in orde is. Ik heb het er in elk geval wel voor over gehad en zou hem zo weer kopen.

Algemene beoordeling:
Na het lezen van de andere Lycosa-review (en na het beantwoorden van een paar vragen) heb ik besloten dit toetsenbord te kopen. Ik heb er geen moment spijt van gekregen. Hij voldoet aan al mijn eisen en verwachtingen. Het typt heerlijk, is veel stiller dan mijn vorige toetsenbord, heeft een zeer strak uiterlijk en is mijn ogen gewoon een aanwinst voor mijn PC-hoek. Wat mij echt opviel in negatief opzicht is het glimmende design wat zeer snel vies wordt. Bij veel lichtval is dit ook erg goed te zien. Zo uit de doos is het toetsenbord een prachtig produkt, maar zodra je er een paar dagen op hebt gewerkt zie je al snel waar je handen zich veel hebben gemanouvreerd. Veel schoonmaken dus! Hierom dus geen perfecte score, want het lijkt net of ik een viespeuk ben die nooit mijn handen wast. Een extra USB-aansluiting in de zijkant van het toetsenbord is mooi meegenomen, nadeeltje hiervan is dat het slechts een 1.1 aansluiting betreft, eigenlijk alleen geschikt voor een muis, telefoon of een USB-stick (en dan kleine bestanden). Buiten deze opties blijft het een zeer aantrekkelijk ogend toetsenbord welke ook nog eens zeer solide typt. Het blauw verlichte maakt het gewoon af! Aanrader!

Heb jij ook een Razer Lycosa?

Met die vraag zat ik ook, ik ben namelijk aan het twijfelen tussen de gewone en de Mirror editie...
Nou ik heb er een gekocht, een gewone versie. Hij is helemaal top! Ik zou aanraden de normale versie te kopen, niet de mirror. De gewone heeft hele fijne rubberen toetsen wat echt goed aan voelt. de mirror is misschien ietsje mooier als je hem net uit de doos haalt, maar voelt lang ziet zo goed aan als de normale versie.
nette review hoor! op die 4e foto lijken je toetsen net zwartgeblakert
Thanks!

Ja, zo ziet het plankje er echt uit als de verlichting uit is. Eigenlijk niet om aan te zien. De letters zijn amper zichtbaar, dus alleen geschikt voor mensen die blindelings kunnen typen. Gelukkig heb ik de verlichting altijd aan (moet ook wel om normaal te werken eigenlijk).
Goeie review, en zeker mooi toetsenbord.
Ook mooi is dat scherm van acer he? de AL**51 versie :P
Nice review, een vraagje;
Heb je de normale versie, of de special edition Mirror?
Ik heb pas een Logitech Illuminated keyboard gehaald, maar ik ben van plan om deze in te ruilen, vanwege de Key Blocking. Jammer hij typt wel lekker.
Maar ik wou weten hoe dat zit met dit toetsenbord. Hebben jullie hier ook last van? Kunnen jullie de knoppen "asd jkl" tegelijkertijd indrukken? Deze combinatie gebruik ik bij een spel dat ik laatste tijd veel speel :P. Met me huidige toetsenbord lukt dit dus niet en blokkeert bij sommige combinaties al als ik 3 toetsen indruk, terwijl ik op me laptop hiermee geen problemen heb.
En als je BEIDE shift knoppen inhoud en het alfabet typt, welke letters krijg je dan? Dit heb ik met mijn huidige: ABCDFGIJKLOQRSUVXZ, ehmnptwy ontbreken dus. Weinig toetsenborden kunnen het hele alfabet geloof ik.
Ik heb hem vandaag geruild voor een Razer Lycosa. De combinatie "asd jkl" kan ik helaas niet allemaal tegelijk gebruiken. Ik kan er maar maximaal 3 tegelijk indrukken, bij sommige combinaties zelfs maar 2. Ik had toch wel beter verwacht voor een toetsenbord van 80 euro. Veel toetsenborden van 20 euro kunnen dit zelfs :(. Ik weet niet of dit te verhelpen is met een firmware update, maar ik zie geen firmware updates op de site vermeld en de drivers zijn op het moment ook niet downloadbaar. Verder vind ik het tot nu toe een fijne toetsenbord om mee te typen. Ik zit nog te twijfelen of ik deze ga houden, want ken bijna geen andere toetsenborden met zo'n design. Dat probleem met de "asd jkl" knoppen is volgens mij toevallig dat deze knoppen het samen niet tegelijk doen. Er zijn vast wel andere 6 knoppen, die wel tegelijkertijd willen werken. Misschien is dit op te lossen met de macro functie, door andere knoppen die functie van "asd jkl" te laten gebruiken. Maar moet ik eerst de drivers gedownload krijgen.

Als ik beide shift keys inhoud, krijg ik het volgende alfabet: ABCDEGHIMNOPQRSUVWXZ, fjklty ontbreken dus.
Dit heeft te maken met het aantal verbindingen pér toets, en is niet driver gerelateerd. Ik ben het met je eens, voor een toetsenbord van 77 euro verwacht je meer; ik ben, weer eens, teleurgesteld in razer.. De 1e keer, bij aanschaf van een headset van 95 euro, was de microfoon bagger; scheen, na een internetzoektocht, normaal te zijn voor de microfoon van dit type.. Bullshit, voor 95 euro verwacht ik state-of-the-art gamermateriaal.. Nu heb ik de steelseries siberia V2, waar ik een stuk tevredener over ben.

Zelfde geld voor het toetsenbord: heb 'm weer geruild voor een 15 euro logitech ultrax flat, maar ook hier geldt: Max. 6 toetsen tegelijk, alleen voor 1/6e van de prijs ;). Het probleem is wel te verhelpen met een USB to PS2 connector, echter dan schijnt de input-lag groter te zijn; 't is maar wat je wil ;). Met Cod4 en UT99 is het maximaal aantal toetsen dat ik indruk 5, dus dan kom ik met de goedkopere plank prima weg.

Nou, ik kan je vertellen dat dat niet waar is. Ik heb de mijne nu 1 jaar, en de A , W en D Capslock en linker shift zijn niet meer te lezen, en de spacebar ziet er niet meer uit... Het hele rubber op de toetsen laat los, en wat eronder uit komt zijn irritante felle lampjes en gladde toetsen. Desondanks, voor de minder fanatieke FPS gamer, een fijn toetsenbord, maar slijtvast bij veelvuldig gebruik: absoluut niet. Razer laat hier steken vallen imo, door dit bord als een van 'de' gamerborden aan te prijzen.. 'de' gamer zal dan om het jaar een nieuw bord moeten aanschaffen.

De logitech eeft dan ook geen programmeerbare toetsen en fancy lampjes, maar ik ben er tijdens het gebruik van de lycosa achter gekomen dat ik daar helemaal geen behoefte aan heb. (Speel alleen COD4 en UT99) Het enige wat ik ga missen, is denk ik wel het uitschakelen van de ' return to desktop' toets, maar daar zal ik dan maar een tandenstoker of iets onder leggen ;p. Van de 'zero-lag' toetsen rond WASD heb ik niets gemerkt, en ook meer dan 6 toetsen tegelijk registreren heb ik niet nodig, met 1 hand op de muis, en de andere 5 vingers voor movement -.- Wel fijn is de hoogte van de toetsen; ik heb liever de 'laptop-feel' , maar ok, dat heeft de logitech van 15 euro ook

Ik zal zelf eens een review schrijven... Al die info moet de menigte in ;)