Specificaties 4,5" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 920 Geel Review

mkools24 25 november 2012, laatste update op 27 november 2012, 3.107 views

Nokia Lumia 920 Geel

Pluspunten

• Degelijk toestel
  • Mooi design, modern, verfrissend, 'anders dan anderen'
  • Mooi scherm
  • Metro is super, mits de apps goed geschreven zijn.
  • Prima bediening

Minpunten

• Telefoon bevriest regelmatig.
  • Autorotate kan niet uitgeschakeld worden.
  • Wifi, GSM en batterij indicatoren niet zichtbaar.
  • Soms wat 'lag' bij bepaalde handelingen
  • Veel apps zijn van slechte kwaliteit.
  • Multitasken werkt niet helemaal super.

Na vier Android toestellen te hebben gehad was ik een beetje uitgekeken op dat OS. Het design blijft evenals iOS een beetje hetzelfde, nog steeds de icoontjes die we al sinds Windows 3.11 (of ouder) kennen en dus vond ik het tijd voor iets nieuws en toen ik een paar maanden geleden de Lumia 920 aangekondigd zag worden wist ik al dat dit mijn volgende toestel ging worden.

Ik zat nog even te twijfelen (niet echt) tussen de 920 en de HTC 8X maar over mijn laatste HTC, de One X, was ik niet zo heel erg tevreden en de Nokia Lumia 920 sprong er echt uit, zeker qua design. Bovendien heb ik altijd wel een zwak voor Nokia gehad dus ik vond het echt gewoon leuk om weer eens een Nokia te kopen, iets wat ik en velen met mij allang niet meer hadden gedaan.

Het moest en zou wel de gele worden. De rode en zwarte heb ik overgeslagen totdat op eBay een aantal dagen geleden ineens de gele opdook. 4 stuks waren er in Duitsland te vinden en ééntje daarvan heb ik nu in bezit voor de prijs van EUR 750,- (slik). Een hoop geld dus, maar als je één van de eerste wilt zijn en je koopt hem nog eens via grijze import ook weet je gewoon dat je kunt gaan betalen. Ik denk als het toestel straks een euro of 600-650 gaat kosten dit een realistische en in mijn ogen een eerlijke prijs zou zijn.

Wat het eerste opvalt aan de Lumia 920 zodra je hem uit de verpakking haalt is het gewicht. De telefoon is een flink stuk zwaarder dan mijn One X. Sommigen zullen dit als negatief zien maar ik zie het juist als positief. Je hebt echt het gevoel dat je iets degelijks vast hebt.

Het nadeel van het gewicht kan wel zijn dat de klap harder is wanneer je je telefoon op de straatstenen laat stuiteren. Dat zal me vast nog wel een keer overkomen en dan gaan we zien of het toestel dat overleeft maar ik was niet echt van plan om dat nu even uit te gaan testen.

Wat wel een nadeel is is de manier waarop de simkaart geplaatst moet worden. Met een paperclip moet je de houder uit de telefoon drukken en hierbij ben ik altijd al snel bang dat ik uitschiet en de telefoon beschadig. Daar moet toch wel een betere manier voor zijn zou je denken. Ook als je even geen paperclip hebt is het soms nog best lastig zoeken naar iets kleins en scherps waar het wel mee lukt en kun je behoorlijk aan het pielen zijn. In de handleiding stond een 'simkaartverwijderpin' afgebeeld maar deze werd niet meegeleverd bij het toestel. Althans niet bij die van mij, of ik moet er overheen hebben gekeken. Waar heb je het over denk je nu vast, maar het is toch irritant dat je een hulpmiddel nodig hebt.

Wat opvalt wanneer je de telefoon voor de eerste keer opstart is dat je persee een simkaart met internet moet hebben. Waar Android direct met je Wifi router connectie probeert te maken zodat heel het signup proces over Wifi kan verlopen is dat bij WinPhone niet. Eerst signup doen over 3G en daarna kun je pas Wifi instellen. Dat is echt iets waar naar mijn mening totaal niet over is nagedacht. Sterker nog ik vind dat echt te dom voor woorden.

Maar wat een verademing is dit toestel, het is totaal iets anders dan wat ik gewend was. Nieuw, verfrissend, strak, modern. Ik ben altijd zeer negatief geweest (en nog steeds) over Windows 8 op de desktop maar op een telefoon is het echt geweldig. Metro oogt en werkt echt super en ook de applicaties die ervoor geschreven zijn kunnen geweldig zijn. Metrotube is een goed voorbeeld van een geweldige Metro applicatie die echt tot zijn recht komt en het is gewoon een genot om met zulke applicaties te werken/spelen.

Ook de Nokia applicaties zijn super, vooral Nokia drive de navigatie tool. Je kunt gratis alle kaarten van de wereld downloaden en je hebt turn by turn navigatie. Ook is de GPS vele malen beter dan de zwakke GPS in mijn One X, gisterenavond stond ik achter in de kroeg en daar kreeg ik zelfs binnen enkele seconden een fix (de kroeg was zelf was niet zo spannend dus dan ga je maar testen he ;)).

Verder is Nokia maps prima en ook Nokia City Lens is een neate app met een mooie duidelijke interface. Met deze app kun je snel zien wat er allemaal te doen is in de stad waar je bent. Je kunt vanuit deze app direct naar bepaalde bestemmingen navigeren zoals restaurants, musea etc. zowel te voet als met de auto.

Office ziet er ook wel geinig uit maar dat is niet iets wat ik veel zal gaan gebruiken denk ik. Het is leuk dat het er is maar daar heb je ook alles mee gezegd.

Uiteraard heeft het toestel, of het besturingssysteem in dit geval ook zo zijn nadelen of zeg maar gerust irritaties. Het venijn zit hierbij zoals altijd in de details en die zijn juist zo belangrijk om een OS te maken of te kraken.

Zo is bijv. de auto-rotate functie niet uit te schakelen. Dit vind ik geen detail meer maar een heel groot gebrek want zo kun je bijv. als je in bed ligt bijna niet surfen of sms-en, zeg maar gerust dat het vrijwel onmogelijk is zonder een hele rare houding aan te nemen. Ik kan gewoon niet begrijpen dat dit er niet in zit en ik lees hier ook veel klachten over. Dit is echt een functie waar je vanuit gaat dat het er gewoon standaard in zit, zeker omdat we al WP7 en WP 7.5 hebben gehad, dan verwacht je dat het in ieder geval in 8 wel aanwezig is. Als ik een toestel koop verwacht ik gewoon dat dit kan, ik ga echt niet eerst op internet zoeken of dat wel mogelijk is, voor mij is dat een no-brainer.

Wat me ook irriteert is de Windows Store, als ik door de applijst blader en een app installeer kan ik daarna niet terug waar ik gebleven was in de Windows Store, ik kom dan altijd weer op de beginpagina. Heel vervelend, dit is overgens met meerdere apps het geval. Het multitasken is dus niet echt geweldig.

Ook zijn bepaalde apps slecht geschreven, Whatsapp bijv. heeft echt een waardeloze interface en Wordfeud loopt constant vast. Dit zijn applicaties die op Android echt stukken beter zijn.

Een ander, ongelooflijk stupide iets is de batterij indicator. Je kunt alleen maar zien hoeveel sap je nog hebt wanneer je de telefoon uit de slaapstand haalt, daarna verdwijnt de batterij indicator. Ik heb dus voor 1 euro een batterijindicator app moeten kopen zodat ik in ieder geval in een metrotile nog kan zien hoeveel stroom ik nog heb (zie foto). Dit is echt een must buy voor iedereen die een WP8 toestel op de kop tikt (Battery Indicator in de Windows Store).

Dit geldt overgens ook voor Wifi, GSM en de klok. Je kan niet echt zien hoe goed je Wifi verbinding is en of je uberhaupt Wifi verbinding hebt. Je ziet alles even zodra je de telefoon uit de slaapstand haalt, daarna is het gelijk weg. Wellicht is hier een setting voor die ik nog niet heb gevonden, zo ja dan hoor ik graag van iemand hoe je ervoor kan zorgen dat ik die informatie permanent in mijn beeld heb staan.

Wat ook een nadeel is is dat er soms toch nog wat lag is in het besturingssysteem. Wanneer je een swipe doet of een bepaalde handeling treed er soms even een stotter op maar dit is maar zeer regelmatig en ervaar ik verder niet als irritant. Ik verwacht dat e.e.a. in de volgende update nog wel verder geoptimaliseerd zal worden.

Ik heb het toestel nu 2 dagen in bezit dus heel veel zinnigs kan ik nog niet over bepaalde zaken zeggen zoals accuduur maar dus wel over dingen die er gelijk uitspringen zoals de nadelen die ik hierboven noem.

Ik kan wel zeggen dat ik tot nu toe ontzettend blij ben met dit toestel en dat ik totaal geen spijt van mijn aankoop heb. Metro is geweldig, ik mis geen apps die ik op Android wel had (nu ben ik niet zo veeleisend qua apps). De bouw van het toestel is super, het scherm ziet er prima uit en ook de bediening is dik in orde.

Ook de reacties uit mijn omgeving zijn zeer positief. Mensen die nooit een Windows Phone zouden kopen denken er na het spelen met mijn 920 ineens heel anders over.

Dus al met al, er zijn wat irritaties waar ik zeker van ben dat deze nog wel gefixed worden wanneer genoeg mensen erover zeuren maar voor wat het toestel nu is kan ik hem iedereen aanbevelen. Vooral de mensen die altijd met Android of iOS hebben gewerkt zal het een hele nieuwe en zeer aangename beleving zijn, een stap in de toekomst zogezegd.

Ik weet dat dit geen uitgebreide review is, ik kan wel de CPU charts gaan posten en foto's gaan vergelijken met andere toestellen maar dat vind ik vaak onzinnig, met deze review wil ik een algemene indruk geven van het toestel en dan vooral over de dingen die er toe doen, dus neem deze review voor wat hij is en doe er je voordeel mee.

Update 27/11:

Ik ondervind nu toch wat problemen met de Lumia 920. Soms bevriest de telefoon volledig. Het scherm wordt dan zwart en de telefoon heel warm. De softbuttons reageren nog wel maar dat is ook alles, het scherm krijg je niet terug aan.

Na 10 minuten reset de telefoon zichzelf dan. Je kunt ook een hard reset doen door 3 knoppen tegelijk in te drukken. Ik ging eens kijken of ik de enige was met dit probleem maar blijkbaar niet:

Ik heb het nu 3x gehad in 4 dagen tijd maar bij sommige mensen gebeurt het nog vaker. Als het te vaak voor komt ga ik hem omruilen. Het lijkt erop dat het vooral gebeurt wanneer je scherm te lang aanstaat. Bijv. tijdens het navigeren had ik het en tijdens het wat langer lezen van een webpagina ook.

Heb jij ook een Nokia Lumia 920 Geel?

Altijd leuk om de ervaringen van iemand te lezen die 'in het diepe is gesprongen' en een Windows Phone heeft gekocht :)
Ik heb zelf een WP7 toestel gehad en heb nu een 8X - ben zelf ook zeer tevreden.
Er zijn wel een paar dingetjes in je review waar ik even op wil reageren.
Dit is onbekend voor mij. Ik heb mijn 8X helemaal geconfigureerd zonder dat er een simkaart in zat, gewoon over WiFi. Een bekende van mij heeft het ook via WiFi gedaan. Nu was dat ook een 8X, maar het lijkt me dat de setup op elk toestel gelijk is.
Als je een app koopt/installeert ga je naar de app lijst inderdaad, maar als je vervolgens op de terugtoets drukt (links onderin op je toestel) zit je gewoon weer in de Store, op het scherm van de app. Nog een keer op terug drukken en je zit weer in het vorige scherm in de Store
Je kunt batterij-indicator, WiFi status en 3G connectiviteit zien als je boven in je scherm drukt (waar die icoontjes ongeveer zitten). Ik swipe altijd een stukje naar beneden vanaf de bovenkant van m'n scherm (denk aan notificatiecentrum van Android). Dan staat het een seconde of wat in beeld en daarna verdwijnt het weer. Misschien verzacht dat de pijn een beetje ;)

Verder crasht Wordfeud bij mij ook wel eens als ik een letter neer wil leggen en dat te snel doe. Deed de app op WP7 niet, heel raar. Net zoals heel veel andere apps is ook Wordfeud helaas nog niet geupdate. Neem aan dat het dan wel verholpen zal worden.
Whatsapp is inderdaad een crime op Windows Phone. Nu op WP8 is het in ieder geval wel snel (was het bij mij op WP7 totaal niet), maar ik kan je wel vertellen: als je je afvraagt waarom je batterij zo snel leeg is... Whatsapp vréét energie.

Voor extra batterijduur kan het ook helpen om NFC uit te zetten overigens.

Gegroet, een medeWPgebruiker.
As je op dit toestel de mobiele dataverkeer uitschakel Doen alle aps het dan nog? Schakelt hij ook dan nooit van zelf meer aan? Mijn ervaring met Windows mobile 6.1 was dat data verkeer niet uitgezet kon worden, wanneer je het uitschakelende schakelde hij vaak kort daarna gewoon weer in. Hoe zit dat met Windows phone 8? Ik zelf ben een persoon wat alles via Wifi doet en ook geen i-net ABO heeft. Dus ik heb er baat bij dat het, net zoals bij android, nooit over 3G/dataverkeer gaat. Anders ben ik bereidt de overstap te wagen.
Ja je hebt net als bij Android gewoon de optie om roaming uit te zetten en ook je data verbinding uit te schakelen. Apps die afhankelijk van internet zijn zullen dan uiteraard niet meer werken of je moet wifi aan hebben staan.

[Reactie gewijzigd door Ceaneye op 17 december 2012 11:43]

Lumia 920 gebruiker hier! Leuk om je ervaringen te lezen, ook ik heb sinds dag een een lumia (pre order KPN).

Ik kan een paar dingen met je delen. Bij mijn toestel zat WEL een pennetje om het simkaart klepje te openen. Zet recht onder het toestel, onder het houdertje, waar de boekjes inzitten. Daarnaast is het ook op de lumia 920 gewoon mogelijk om de sign in via wifi te doen. Let er echter wel op dat de tijden datum goed staat, dit kan er nl voor zorgen dat je niet kunt aanmelden bij Microsoft!

Ik gebruik sinds dag 1 windows phone, dus het OS kent voor mij niet veel geheimen meer, ik merk echter dat je tegen een aantal dingen aanloopt die even wennen zijn, zeker als je van android afkomt is het heel anders. En Alamo heeft daar al heel veel over gezegd, wat ik me echter afvraag, heb jij de laatste update al binnen? Je geeft aan veel crashes enzo te hebben, mijn toestel staat echter sinds dag 1 aan, nog nooit uitgeweest, door mij of iets anders. En mijn toestel heeft de nieuwste update van Nokia op het toestel zitten, mss iets om even naar te kijken?
dat is tegenwoordig bij elke telefoon zo, kijk maar eens bij de iphone4,4s,5.
er zit ook geen Windows 8 op, maar Windows Phone 8 wat er bijna hetzelfde uit zien, maar toch eigenlijk totaal anders is
(de kroeg was zelf was niet zo spannend dus dan ga je maar testen he ;)).
lol. zouden ze iets aan moeten doen eigenlijk.

Het is een goede review, maar ik heb toch nog veel op aan te merken. Je hebt het over het besturingssysteem en het is onderverdeeld in 7allinea's, daar zou je een kopje van maken en er boven schrijven wat het is. Je moet ook plaatjes gebruiken. Iets meer tekst over een onderwerp zodat het er niet afgeraffeld uit ziet, enz.