Specificaties PCI-e x1 geluidskaart met 5.1 geluid - Bekijk alle specificaties

Creative Sound Blaster Z (retail) Review

loekf2 23 november 2012, 5.710 views

Creative Sound Blaster Z (retail)

Pluspunten

• Werkende Windows 8 drivers.
  • Simpele installatie.
  • Kwalitatief goeie uitstraling (metalen behuizing/casing om PCIe kaart)

Minpunten

• Prijs (99 euro voor een geluidskaart blijft natuurlijk een afweging)

Opnamekwaliteit Score: 4
Aansluitingen Score: 4
Drivers en support Score: 4
Snelle, eerste indruk. Ik kocht deze kaart gisteren bij Mycom, voor 99 euro.

Ik zocht voor mijn nieuwe Windows 8 machine een nieuwe geluidskaart ter vervanging van mijn X-Fi Titanium. Creative heeft er het handje van om erg traag met drivers voor nieuwe besturingssystemen te komen. Het is dus geen verrassing dat een maand na release, de Windows 8 drivers nog steeds in beta zijn. En nog met bugs, de settings worden bv. niet onthouden zonder een reboot in safe mode. Drivers schijnen eind November voor de oudere kaarten te komen.

Terug naar de Crreative Z...

Dit is het "instapmodel" uit een een serie van drie. De Z heeft als eigenschappen:

- 5.1, dus geen 7.1 of 7.2. Voor dit moet je een duurder model kopen.
- > 116 dB SNR (op de doos, kan dat lastig na meten)
- Geen externe volume knop (heb ik niet nodig, zit bv. wel bij ZX)
- Beamforming microfoon meegeleverd. Soort licht plastic, ietwat breed microfoontje, gaat standaard in een analoge mic-in, dus wat er beamforming aan is, geen idee. Ik zou een microfoon array van digitale microfoons (MEMS) verwachten zoals ook in bv. een smartphone tegenwoordig zit, zodat je in een ruimte met meerdere stemmen en omgevingsgeluid, het gewenste geluid (bv. persoon die spreekt) eruit kan filteren.
- DVD met drivers.
- Handleiding
- Geheel zit in een wat luxere verpakken met doorkijkvenster.

De kaart zit in een rode metalen behuizing, past in een PCI x1 slot, met een ronde uitsparing in de behuizing voor de processor. Kaart heeft aan de zijkant een connector voor een HDaudio stekker, zodat je hem aan de front-panel I/O van je kast kan hangen.

Installatie was soepel. Qua software:

- Veel van de Creative meuk (Wave Editor etc) zit er niet bij. DVD bevat eigenlijk alleen de control panel SW en de driver. Dit is wel via de website te downloaden.
- Windows 8 driver was unsigned (?). Ik moest aangeven dat ik een driver van Creative Labs vertrouwde.
- De control SW (instel SW) is gerestyled. DTS/AC3 encoding zit er standaard (zowaar) in. Ik heb dat bij X-Fi wel eens andere gezien.
- Driver werkt, heb nog niet de problemen gezien die op de Sound Blaster forums werden gerapporteerd met Windows 8 voor de oudere kaarten.

Heb jij ook een Creative Sound Blaster Z (retail)?

Vertel eens iets over de geluidskwaliteit voor zover je dat op gehoor kunt beoordelen.
Kwaliteit is ok. Hoewel mijn crappy Creative 5.1 speakers niet top zijn. Klinkt zeker beter dan de on-board Realtek die ik eerst gebruikte, ook geen plops of gekraak.
Nu heb ik de Sound Blaster Zx in gebruik - maar vooral voor de headset gebruikers onder ons ... wie heeft er tegenwoordig geen headset om te gamen ... geeft het super geluid ook met de 600 amp die er inzit. Eindelijk geen geplop of gekraak meer met de realtek chipset en een verlaagde cpu usage.
Leuke review, ik heb deze kaart ook onlangs aangeschaft. Met welke headset combineer je dit ? Of gebruik je er alleen de speakers bij ?
Nah, alleen speakers, Creative 5.1 setje dat al jaaaaren meegaat ;-)