Creative Zen 4GB Zwart Review

notsonewbie 26 december 2008, laatste update op 26 december 2008, 2.233 views

Creative Zen 4GB Zwart

Pluspunten

• NIet te duur, veel mogelijkheden en opties, leuke gadget maar ook practisch, software voor dit al bijgeleverd. Eventueel auto updaten na inpluggen op pc.
  • Menu aanpasbaar naar wens kwa volgorde kleur en achtergrond.

Minpunten

• Nog niet gevonden of tegengekomen. Ik houd wel een slag om de arm vanwege en niet zelf uitschakelend beeld, dat gaat terug naar zeer zwak (met kleur) belicht, maar niet uit zoals de manual zegt.
  • EDIT: Het scherm kan alleen geheel uit en dus meer stroom besparen als de LOCK toets gebruikt wordt, dan schakelt ie direct uit. Men melde dit al op creative fora sinds oktober 2007. Dus ondanks de laatste firmware, is dit nog niet opgelost, jammer want het kost onnodig stroom zo een zwak verlicht scherm de hele tijd.
  • Edit: Bol heeft na deze review kennelijk gelijk de prijzen ernstig hoger gemaakt :-) ! zie de 2e foto, een zojuist gemaakte screencapture eigenlijk, onder deze review.

Geluidskwaliteit Score: 4
UPDATE 26-12-2008
Ik gebruik deze ZEN +-'s 3 maal per week, auto shutt-off staat op 3 kwartier. Gekocht in maart dit jaar 2008. Hoewel opladen van de accu wel bijna net zo lang duurt als voorheen, is het leeggaan wel heel vlot, 1 a 1,5 uur en het is op met de pret, ik heb het dan over best al oude MP3's van 90 a 128 kbps, screen lite uit, volume op een lage 4 a 8, met de originele oordopjes (Geluid is prima) een zelfs de equaliser heb ik uit gezet.
Kortom hij gaat terug naar bol . com vanwege een mijn inziens wel erg slechte accu.
Ter vergelijking, mijn enorm oude creative rhomba (128 MB opslag :) ) werkt nog steeds 2 a 3 uur !

Ik heb deze Creative ZEN ook vandaag 5-3-2008 binnengekregen, de 2 GB versie maar verder identiek. 77 79 euro incl. btw, bol . com
Creditkaart afmetingen en toch 2,5 inch scherm, erg helder en 16,7 miljoen kleuren bij 320x240 pixels. Speelt niet alleen mp3, ook wav, wma en aac alles tot 320 kbps.

Hiervoor had ik een trekstor i.beat organic 1 GB, die kreeg ik niet helemaal vol met mijn favoriete muziek, maar op deze kan je o.a. ook MJPEG, WMV9, MPEG4, XviD, DivX 4.x en DivX 5.x kijken :) En die video bestanden nemen nu eenmaal meer data opslag in.
Maar geen nood, SD kaartjes, ook fat 32 kunnen er in, en HighDensity SD ? of zo, maar die heb ik (nog ) niet. Foto's viewen kan, maar alleen JPG files.
Die kan je dan nog kantelen en op inzoomen en dan verschuiven in het scherm.

Gaaf ding en zowaar op de vele review sites en webshop 'onder-geadverteerd' want hoewel ik het na de trekstor op had gegeven kwa dat alles vinden, ook deze beschikt over:
Auto-shutoff bij geen activiteit, sleep-timer, 'alarm' (op de earphone uitgang, geen sound uit het device zelf, die heeft geen speakertje), voice recorder met 1 setting, namelijk 16 kHz mono, maar voldoende voor mijn gebruik en 10 uur max. opname maar dat l+l ik nooit vol.
Je kan het maximale volume (als je wilt als ouder ook nog met pincode te beveiligen!) van te voren in stellen, minder volume dan dat kan je wel gewoon naar wens in stellen.

Sound
20 tot 20000 KHz Goed geluid zelfs met de bijgeleverde creative 'mini-oorwarmer oordoppen'.
De klank smaak is in te stellen middels equaliser, pre sets of custom en wel of geen bass-boost.
Radio is FM only , mono čn stereo, bevat maar liefst 32 presets, die ook met autoscan zijn vast te leggen. Naam aan de presets kan je zelf ook geven.
Binnen haalt ie 8 preset stations, en dat buiten amsterdam, dus goede ontvangst dunkt mij.(Nog niet buiten mee geweest)

Customizen?
Dat kan ook deels, achtergrond, menu volgorde, wat je wel en niet in het menu wilt zien, er is zelfs 1 custom toets die je kan toewijzen aan welke functie je maar wil.
Er zijn ook accessoires voor te koop, armband, silicone cases (heb ik ook er bij ter bescherming), draagclip, beschermtas of clearcase e.d.

Opladen:
Dat zou 4 uur duren en mag niet op een usb hub. Na aansluiten op de standaard usb poort aan de voorkant van de pc was hij al na 2 uur en zeg 15 minuten vol. Het laad icoon veranderd dan in een stekkertje, de blauwe LED die knippert bij opladen stopte.
Inmiddels heb ik alle menus, fotos en video's die er standaard op staan bekeken en geluisterd, de boel ingesteld, veranderd, firmware up to date enz. maar de batterij is nog steeds geheel groen en dus 'vol' , dat belooft wat.
Officieel is er bij volle lading 25 uur audio en 5 uur video prik, maar dan moet je niet equalisen, niet snel spoelen of skippen, display niet te helder, vlotte uitschakeling van beeld 'screensaver'.

Ook inbegrepen:
Er zit software bij op cd, voor updates en beheer, synchronisen, kalender, taken, contacten en de manual, ook in NLs. Videotje er op plaatsen? of dat kent ie gewoon, of niet en dan converteert de software het zodat ie het wel kan.

Kortom, veel belovend, veel mogelijkheden, accessoires verkrijgbaar, lijkt me een heel goede koop.

1 apart ding ga ik wel aan creative vragen, het beeld is helder en gaat op 'screensaver' terug naar bijna geheel donker, zoals andere devices met tft schermpjes. Maar zoals ik al zei, _bijna_ donker, hij blijft een zwak (met kleuren) licht uitzenden, wordt niet geheel donker, dat kost toch ook stroom?
Uit de manual: "De duur van de achtergrondverlichting instellen :
Selecteer in het hoofdmenu Systeem Scherminstellingen Verlichtingstijd.
Selecteer de tijd die moet verstrijken voordat de achtergrondverlichting van uw speler automatisch wordt uitgeschakeld." Het scherm gaat van helder naar amper verlicht maar wel verlicht, zeker niet uitgeschakeld zoals bijv. mijn garmin nuvi gps device wel doet.

• amd 3700+
  • vista x64
  • 2 GB dualchannel van kingston
  • Asrock 939nf6g-vsta mobo 6 x usb
  • Windows Vista x64

Heb jij ook een Creative Zen 4GB Zwart?

Reviews door de redactie

Ik heb mijn vader dit ding afgelopen week kado gedaan voor zijn verjaardag. Van tevoren even goed uitgetest natuurlijk :)
Ik moet zeggen dat het een super ding is, zapt snel tussen de nummers, films spelen vlot af, vooruitspoelen e.d. gaat ook goed. Het geluid is best goed, al kan het uiteraard beter (even met Sennheiser getest).
De accu-duur heb ik ook proberen te testen, maar dat heb ik halverwege opgegeven. Ik heb hem op vol volume spelend neergelegd op tafel (auto-off uit) en ben af en toe gaan kijken. Na een uur of 9-10 sprong hij net op half leeg (ik weet overigens niet of hij na 2 uur aan de pc hangen wel al helemaal vol was). Maar een volle accu zou dus min. 20 uur plezier moeten geven (bij het luisteren naar muziek).
In het begin was hij ook inderdaad 10+ uur.
De laatste 2 weken viel het op hoe vlot het ineens terugliep de afspeelduur (en geen videotjes !) staat 5 uur voor)
Dit is dus begonnen na grof weg 1200 uur.

Enne masterlans, gaat het scherm vanzelf inmiddels wel uit bij de nieuwere, of nog steeds niet, en alleen als hij op 'lock' staat?

[Reactie gewijzigd door notsonewbie op 26 december 2008 23:25]

is het iemand al eindelijk eens gelukt om de software van creative te draaien op x64 os?

verder nice review
heb zelf de 16gig erg tevreden mee
Uit deze review: " Dit apparaatje beheren kan echter ook via windows mediaplayer. En zelfs wat anderen soms niet lukt las ik elders, kan vista x64 kennelijk wel, gewoon mappen/nummers slepen in verkenner. "
Zonder kunstgrepen, werkte in 1 keer.
Volgens mij zag ik op de creative site wel iets van aangepast en nu werkende op x64 vista. Kon ik ook aanvinken bij gewenste update downloads voor software.