Lenovo IdeaPad U310 (MAG66MH) Review

kroonjuweel 22 november 2012, laatste update op 24 november 2012, 4.769 views

Lenovo IdeaPad U310 (MAG66MH)

Pluspunten

• Prestaties
  • Formaat
  • Toetsenbord (zie review voor verduidelijking)
  • Trackpad

Minpunten

• Scherm
  • Toetsenbord (zie review voor verduidelijking)

Zoals veel mensen, die hun eerste geschreven review beginnen, begin ook ik met het vermelden dat dit mijn eerste uitgebreid geschreven review gaat worden. Een van te voren gegeven verontschuldiging, wanneer het geen goede review blijkt te zijn.
Ik schrijf deze review op mijn Lenovo U310...

Ik heb de Lenovo U310 afgelopen zomer aangeschaft nadat ik opzoek was naar een betaalbare 13" laptop. Mijn eisen waren: de laptop moet compact zijn, hij moet beschikken over vlotte hardware en hij mag niet meer kosten dan Ą700,-.
Geheel toevallig stuitte ik bij mijn zoektocht naar de geschikte kandidaat op deze laptop toen ik in Amsterdam de winkelketen Paradigit binnenliep. Paradigit bood de Lenovo U310 op dat moment voor de zeer verwarrende prijs van Ą688,- aan. Nadat ik thuis op o.a. tweakers.net/pricewatch wat vergelijkingsonderzoek had verricht, besloot ik de U310 in huis te halen. Vooral de prijs en het formaat (de kleur blauw iets minder), spraken me in de winkel erg aan.

Prestaties
Ik heb de laptop even uitgeprobeerd met de standaard voorge´nstalleerde Windows 7 versie, maar ik was al snel benieuwd naar de prestaties van deze laptop met de SSD cache disk als primary disk. Ik heb Windows 7 daarom vrijwel meteen op de 32GB grootte SSD ge´nstalleerd. Om dit voor elkaar te krijgen heb ik in de BIOS de RAID configuratie uitgeschakeld. De eerste schijf is nu de SSD, waar Windows op staat en de tweede schijf, van 500GB, gebruik ik voor al mijn data.

Nadat ik Windows 7 op de SSD had ge´nstalleerd, merkte ik meteen een flink verschil met de situatie waarin de SSD enkel als cache disk fungeerde. De laptop heeft Windows veel sneller opgestart en ook programma's starten veel vlotter. Op dit moment heeft de 'c' schijf nog 4 gb aan ruimte over, maar er staat meer dan alleen Windows 7 op de SSD. De taken die ik met deze laptop uitvoer gaan zonder enig probleem. Ik gebruik de laptop vooral voor internet, maar onlangs heb ik de game Need for Speed Most Wanted 2012 op de U310 gespeeld en zelfs met de maximale resolutie van 1366x768 loopt de game soepel.

Bouwkwaliteit
De buitenkant van de laptop is van aluminium (naar ik aanneem) en dit voelt stevig aan. Ook open geklapt voelt de laptop stevig aan, ook al is de binnenkant van uitsluitend kunststof.
Het toetsenbord, waar een groot gedeelte van de tijd je handen zich zullen bevinden, heeft een dubbele persoonlijkheid. Het toetsenbord typt lekker. De toetsen bevinden zich met een kleine tussenruimte van elkaar, wat het typen aangenaam maakt. Ook heeft het toetsenbord een zachte aanslag, waardoor het lekker typt. Het enige nadeel vind ik dat het toetsenbord licht 'veert' en klinkt het tijdens het typen nogal 'goedkoop' aan. Echter vind dit 'veren' alleen plaats wanneer de laptop zich op een niet harde ondergrond, bijvoorbeeld op schoot, bevindt. Wanneer de laptop op een harde ondergrond rust, is het 'veren' niet te merken en klinkt het ook niet meer 'goedkoop' aan. Overigens vind ik de 'Home' en 'End' toets een fijne toevoeging aan de rechterkant van het toetsenbord.
De trackpad is prettig in de bediening. Je hoeft je vingers maar licht over het trackpad te 'strelen' om het zijn werk te laten doen. Uiteraard werkt het trackpad ook met meerdere vingers, waardoor je een ouderwetse muis totaal niet hoeft te missen.
Ik heb wel een aanpassing moeten doen in het register om ervoor te zorgen dat wanneer je met twee vingers tegelijk de trackpad aanraakt, hij reageert als een 'rechter' muisklik. Standaard is deze functie om onbegrijpelijke reden niet ingeschakeld. Al met al een fijne trackpad die wat mij betreft vergelijkbaar is met die van de MacBook. Ik zeg vergelijkbaar en niet hetzelfde...

Beeldscherm
Het beeldscherm is misschien het enige nadeel van de U310. Het beeldscherm is wat mij betreft niet slecht, maar de kijkhoek is wel erg minimaal. Ook de zwartwaarde vind ik erg laag. Op zich is dit geen erg groot probleem, maar soms moet je het scherm wel bijstellen om het te kunnen aflezen. In vel en direct zonlicht is het scherm helemaal niet af te lezen, maar in zo'n situatie moet je eigenlijk ook helemaal niet achter een laptop zitten..... Voor het bewerken van foto's zou ik deze laptop absoluut niet aanraden, maar daarvoor is hij vast ook niet ontworpen.

Accu
Over de accu kan ik eigenlijk weinig zinvols zeggen, gezien ik de laptop altijd op de netvoeding aangesloten heb. Misschien moet ik hier in versie 2.0 van deze review aandacht aanbesteden, mocht hier interesse naar zijn. Gezien mijn wens voor een compacte laptop klinkt dit wellicht nogal vreemd, ik moet zeggen dat ik van te voren ook had verwacht dat ik van de laptop meer mobiel gebruik zou maken.

Warmte/geluidsproductie
De U310 wordt warm, maar dit is absoluut niet overdreven. De laptop rust tijdens het schrijven van deze review op mijn schoot en ik voel niet dat hij warmte afgeeft. Qua geluidsproductie vind ik de U310 ook acceptabel. Bij lichte processor belasting hoor ik een licht geruis, wanneer de processor zwaarder belast wordt neemt het geruis ook toe, maar nog steeds niet onacceptabel. Ik heb geen cijfers van db's, maar het zal je gehoor absoluut niet beschadigen.

Kwaliteit speakers
Natuurlijk koop je een laptop niet voor de geweldige geluidskwaliteit, al beweren sommige fabrikanten wel dat hun laptops hierover beschikken. Het geluid dat de speakers van deze laptop produceren is redelijk. Ik vind het geluid vergelijkbaar met dat van een witte MacBook uit 2010. Filmpjes of andere content waarbij geluid zit zijn prima te horen. Geen probleem om deze laptop zonder externe speakers te gebruiken.

Verdict
De Lenovo U310 is een fijne compacte laptop met goede prestaties voor een betaalbare prijs. Naar mijn idee kan hij qua prestaties meekomen met laptops uit het dure segment. Alleen op het scherm lijkt te zijn ingeleverd om de prijs laag te houden. Het scherm is niet slecht, maar een hogere resolutie met een betere kijkhoek was fijn geweest. Dit is uiteraard een van te voren bekend gegeven en daar heb ik bij aanschaf dan ook rekening mee gehouden.
Voor wie opzoek is naar een vlotte, compacte laptop met een leuk prijskaartje zou ik de U310 zeker aanraden.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad U310 (MAG66MH)?