Philips FC8144 Review

baafie 11 december 2012, 4.292 views

Philips FC8144

Pluspunten

• lage geluidsproductie en vermeend stroomgebruik
  • bruikbaar ondanks allergieen + astma
  • goede bouwkwaliteit
  • prijs

Minpunten

• de stofbak goed legen is vijf minuten werk
  • de filters zijn niet verkrijgbaar in buurtwinkels

modelkeuze

Na in het verleden een redelijk goede ervaring gehad te hebben met een zakloze stofzuiger heb ik besloten er zelf een te kopen. Ik heb astma en stofallergie en een gewone stofzuiger is voor mij riskant.

De kennelijk beste zakloze stofzuigers worden gemaakt door Dyson maar die hanteert prijzen die ik niet kan betalen. Ik kwam deze Philips tegen voor een schappelijke prijs (90 euro) die ook nog eens relatief weinig stroom zou verbruiken. De keuze was aldus snel gemaakt.

zuigkracht en geluidsopbrengst

Deze stofzuiger heeft meer dan voldoende zuigkracht voor mijn woning (harde vloeren) en meestal stel ik het vermogen in op rond de 75%. Desondanks heb ik het gevoel dat de zuigkracht hoger is dan mijn oude stofzuiger van 2000 Watt. De geluidsopbrengst is opvallend laag; het is eigenlijk niet zo vervelend meer om de stofzuiger aan te hebben staan. Philips adverteert dat de stofzuiger ondanks zijn lage stroomverbruik van 1400W niet onderdoet voor zijn broers van 1800W. Of dat klopt kan ik niet meten, maar het klinkt in ieder geval goed.

gebruikservaring

In het dagelijks gebruik is deze stofzuiger wat mij betreft prima. Alle knoppen zijn met de voet te bedienen en er zijn twee stevige uitsparingen waar je de stofzuigerstang aan kunt ophangen. De stofzuiger is iets zwaarder dan mijn vorige stofzuiger maar de wielen lopen soepel. Belangrijk voor mij is dat het gebruik van de stofzuiger geen effect heeft op mijn astma en allergie.

Wanneer de stofbak volraakt gaat er een lampje branden. Het legen van de stofbak en het schoonhouden van de filters is meer werk dan je bij een zakstofzuiger hebt en je moet er wel even de handleiding voor doornemen. Ik doe het leegmaken eigenlijk altijd buiten, met de wind in de rug, omdat hierbij nog wel eens wat stof bij wil vrijkomen. Ik leeg de stofbak eens per maand hoewel ik met minder vaak zou kunnen volstaan.

bouwkwaliteit

Na de stofzuiger ruim een jaar gebruikt te hebben kan ik zeggen dat dit een degelijk model is. Het inrolsnoer is bij de gemiddelde stofzuiger binnen een half jaar kaduuk, maar deze werkt nog prima. Ik merk geen verschil in zuigkracht vergeleken met toen ik hem net had gekocht.

In de eerste maand van gebruik komt er een merkwaardig geur uit de luchtafvoer; je zult een raampje open willen zetten.

Op andere websites staan reviews van mensen voor wie de capaciteit van de stofbak te klein is (en de filters vaak moeten worden schoongemaakt); deze mensen hebben meestal tapijt en huisdieren; mocht jij in dezelfde situatie zitten moet je wellicht naar een ander model kijken. Voor mij is de stofbak groot zat.

verbruiksartikelen- en kosten

De invoer- en uitvoerfilters (HEPA niveau E10) moeten elk jaar en elke twee jaar resp. vervangen worden. Daarbij heb je voor het uitvoerfilter de keuze tussen een wasbaar en een niet-wasbaar model. Ongeacht je keuze kom je voor invoer- en uitvoerfilters samen uit op zo'n 25 euro per jaar. Volgens de consumentenbond betaal je voor een gewone stofzuiger ongeveer hetzelfde bedrag per jaar aan zakken. Mijn ervaring is dat de wasbare filter moeilijk te drogen is en ik neig daarom zelf naar het niet-wasbare model.

Volgens de website van Philips worden de filters verkocht bij Blokker maar daar klopt geen zak (haha...) van. Uiteindelijk heb ik er online een paar besteld.

eindoordeel

Ik ben reuze tevreden. Deze stofzuiger is effectief, stil, robuust en goedkoop.

Heb jij ook een Philips FC8144?

bedankt voor de review, daar heb ik wat aan!