Specificaties 24" @ 1920x1080 (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Iiyama ProLite E2409HDS-B1 Zwart Review

RichardMau5 21 november 2012, laatste update op 21 november 2012, 629 views

Iiyama ProLite E2409HDS-B1 Zwart

Pluspunten

• Waar voor je geld;
  • Doet wat hij behoort te doen;
  • AUX-AUX kabel;
  • 30-45W;
  • Vertoont geen defecten binnen een jaar
  • Geen glanzend scherm
  • Stroombesparende stand
  • Scherp
  • Goede zwartniveau's

Minpunten

• Geen mooi design;
  • Geen HDMI-kabel meegeleverd;
  • Standaard is te laag, naar mijn mening;
  • Redelijk fors naar achteren toe;
  • Buitenrand verder naar voren dan beeldschermoppervlak
  • Stroombesparende stand zorgt voor slechte kleurweergave
  • Slechte beeldscherminstellingen
  • Slechte kleurenweergave
  • Slechte witniveau's
  • Teleurstellende banding

Dit beeldscherm kocht ik omdat ik op relatief op korte termijn een redelijk beeldscherm nodig had voor een lage prijs.
Dat is dan ook precies wat je krijgt: een zeer degelijk beeldscherm, waar niet is gelet op het uiterlijk, maar dat simpelweg gewoon werkt. Niks fancy, maar hij doet gewoon wat hij moet doen.
Hij heeft een stroombesparende stand en wordt geleverd met een AUX-AUX kabel, die handig van pas kwam voor andere doeleinden. Ook een DVI-kabeltje werd meegeleverd wat natuurlijk nooit mis is.

De stroombesparende stand is het niet waard voor de echte kleurenliefhebben. De kleurintensiteit neemt dan drastisch af.
Voor degene die lange dagen maakt achter de computer kan ik het echter zeker wel aanraden. Het scherm is een stuk minder fel, waardoor je sneller inslaapt. Zeker in combinatie met het programma f.lux werkt dit prettig!

Na een jaar gebruik heb ik geen last gehad van pixeluitval. Ik denk dat dat niet meer dan te verwachten is. Echter verwacht ik ook niet dat hij defecten zal vertonen de komende tijd.

De instellingen van het beeldscherm aanpassen gaat ook niet helemaal makkelijk. Bij het aanpassen van de ene instelling wordt een andere instelling tegelijkertijd aangepast. Dit is niet altijd meteen te zien. Dit maakt het erg lastig het beeldscherm aan te passen naar jouw smaak. Naar mijn mening is het ook niet altijd duidelijk wat je precies aanpast in de instellingen.

De kleurenweergave is dan ook niet High-End. Een klein onderzoekje levert op dat het voor deze monitor lastig is om verschillende kleuren uit elkaar te halen. Vooral bij donkerblauw is dit goed merkbaar.

De scherpte daarentegen is wel erg goed. Enkele scherptesten around the web laten dat meteen zien. Iedere pixel is te onderscheiden van iedere andere pixel. Dat betekent niet dat het scherm voor designers aan te raden is, zeker niet. Dat komt door de slechte kleurenweergave. Voor de browsende mensen onder ons is dat prima.

Tevens is het erg lastig om met de Gamma-instelling te spelen. Het is mij vooralsnog niet gelukt. Wellicht kan iemand mij daarover adviseren.

Ik heb vervolgens de zwart- en witniveaus getest. Na redelijk goede resultaten gehaald te hebben bij de zwarttest, verwachtte ik het zelfde voor witniveaus. Niets is echter minder waar. In tegenstelling tot de zwartniveaus zijn de witniveaus teleurstellend.

De banding is ook niet wat het zou moeten zijn. Wr wordt duidelijk dat men niet te maken heeft met een High-End monitor.

De spanningsverdeling in de monitor is ook niet lang over na gedacht. Voor iemand die hoge eisen stelt aan zijn monitor is dit dus totaal niet wat men moet hebben. Pixelvlakken lijken af en toe dus te flikkeren.

De Ghosting en responstijd zijn ook teleurstellend. Uit een simpel testje blijkt dit al gauw.

Toch is niet alles slecht aan dit beeldschermpje. Deze 24" heeft een goede kijkhoek. Ook bij grote hoeken verkleurt het beeld niet. Echter zoiets niet tegen al het andere falen, omdat niet veel mensen graag tegen de zijkant van hun scherm kijken.

Conclusie: Mensen die geven om hoge beeldkwaliteit kunnen maar beter gauw verder zoeken. Dit beeldscherm is er niet voor mensen die het willen gebruiken voor grafische doeleinden. Ook voor de veeleisende gamer onder ons, is dit scherm af te raden. Maakt beeldkwaliteit je echter niet zoveel uit en wil je vooral een degelijk beeldscherm, dan kan dit wel het ideale scherm voor je zijn.
De prijs mag het in ieder geval niet baten. En als je niet technisch bent ingesteld kan dit zeker een handig en snel ding zijn.

Heb jij ook een Iiyama ProLite E2409HDS-B1 Zwart?

Zeer beknopte review waarin weinig over het scherm gezegd word (enkel wat unboxing details)
Ben eerlijk gezegd niet zo into Hardware e.d.
Moet nog veel leren :)
Ik wil even wat kwijt over de kijkhoeken van het scherm (smaken verschillen): die zijn horizontaal zeker niet verkeerd, maar verticaal vindt ik ze niet geweldig. De kleuren vervagen redelijk snel. Daarnaast is back-light bleeding ook zeer goed waarneembaar, i.i.g. bij mijn monitor.