Samsung Galaxy Gio S5660 Zwart Review

skrall 20 november 2012, laatste update op 20 november 2012, 2.064 views

Samsung Galaxy Gio S5660 Zwart

Pluspunten

• Design
  • Camera doet het goed voor zo'n kleine smartphone
  • Compact
  • Geluid is uitstekend, zowel door de standaard oortjes als door een headset

Minpunten

• Stock Android 2.3 met TouchWiz liep vaak vast en rebootte soms
  • Klein intern geheugen, staat snel vol
  • Batterijduur mocht iets meer zijn

Als universiteitsstudent vond ik het wel handig om een smartphone te kunnen gebruiken. Uiteraard mag zoiets niet te veel kosten dus heb ik het rond de 150 willen houden. Ik heb een Samsung gekozen omdat bijna al mijn vorige gsm's ook van dit merk waren en van die keuze heb ik nooit spijt gehad.

Ik heb dit toestel nu bijna een jaar.
Aangezien dit een budgetsmartphone is, kan men er niet te veel van verwachten op het vlak van prestaties. Angry Birds draait degelijk, zolang het over de eenvoudige versies gaat. Als je Space wil spelen, verwacht dan wel vrij veel lag.
Qua muziek (ook belangrijk voor mij) was er in de stock Android Gingerbread niet veel aan te configureren. Daarom staat er al een tijdje Cyanogenmod op, lekker licht en veel meer met te doen.
Ik heb er gratis 3 gekleurde covers bijgekregen en die beschermen enkel de achterkant van het toestel. De voorkant is gemaakt uit glas dat niet krasvrij is dus er staan al enkele krasjes op. Die zijn wel enkel te zien onder de juiste hoek in het licht, dus ze zijn niet erg storend.
Op het gebied van software heb ik niet lang rondgeklooid met TouchWiz. Spontane reboots, vastlopen,... Algauw stond er een custom ROM van XDA op. Daarmee was het probleem dat het intern geheugen snel vol zat, door het installeren van apps, ook meteen opgelost.
De batterijcapaciteit van 1350mAh is vrij weinig, ondanks dat het scherm zo klein is (3.2"). Mijn Gio hangt dan ook elke dag aan de lader. Als ik het rustigaan doe dan kom ik gemakkelijk de hele dag door.
Het relatief kleine scherm van 320x480 pixels impliceert wel dat er vaak verkeerd wordt getypt. In liggende modus (van het scherm) typ ik soms nog wel eens een fout. Het is dan ook slim gezien van Google om de keuze te laten tussen een uitgebreid toetsenbord (qwerty) en een toetsenbord zoals op de normale gsm (123).
De 800MHz single core cpu is voldoende voor de normale gebruiker, maar toch heb ik die iets overclocked.
De camera is een 3.2MP, zonder flits. Foto's zijn acceptabel maar het nemen van een foto duurt wel lang.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Gio S5660 Zwart?