Seagate Barracuda 7200.11 ST3500320AS, 500GB Review

willyfreak 20 november 2012, laatste update op 21 november 2012, 318 views

Seagate Barracuda 7200.11 ST3500320AS, 500GB

Pluspunten

• prijs/prestatie verhouden
  • Garantie periode van 5 jaar
  • Raid resultaten prima

Minpunten

• Bij 24/7 gebruik na 4 jaar defect (tussen de 4 en 5,5 jaar gebruik zijn er 4 defect gegaan)

Ik ben momenteel tussen de 4,5 en 5,5 jaar in het bezit van een 4-tal van deze Seagate schijven. Doordat ik de schijven al zolang in bezit heb en er onlangs ook veel problemen mee gekregen heb schrijf ik deze review.

Daarbij verwacht ik niet dat deze review veel toe zal voegen omdat deze schijven al tijden niet meer te koop zijn maar ik zou toch graag mijn mening willen delen voor de mensen die er alsnog interesse in hebben.

Hierdoor zal ik ook geen uitgebreide test resultaten en andere onderdelen van een review omschrijven.

De schijven hadden destijds een van de beste prijs/prestatie verhouding.

Heb ze altijd in een raid opstelling in mijn computer gebruikt (geen NAS) waar ze goede resultaten neer zetten.

Op deze schijven zat totaal 5 jaar garantie via Seagate, en ben erg tevreden over de garantie afhandelingen! Nadat ik de een schijf opgestuurd had kreeg ik iedere keer binnen 7 dagen een refurbished exemplaar opgestuurd (zelfde of beter type).

Hier komt mijn verhaal eigenlijk met de ervaring na een langere periode.

Mijn computer staat 24/7 aan waarbij de schijven ook al deze tijd aanstaan. Na 4 jaar begon mijn eerste schijf het te begeven en binnen dit jaar zijn alle schijven defect gegaan (wel allemaal andere defecten verschillend tussen bad sectors tot het niet meer goed opstarten van de schijven).

We praten hier over desktop schijven die dus ook een lagere MTBF hebben dan de enterprise variant. Ik heb ze daardoor wel vrij intensief gebruikt (normale desktop staat niet 24/7 aan).

De schijven zijn dus ruim voldoende voor normaal gebruik maar gebruik je ze 24/7 en voor een periode van 4+ jaar dan heb je dus grote kans dat de schijven aan het eind van zijn latijn zal zijn.

Om even posts te voorkomen van misschien licht het aan een slechte voeding of andere onderdelen van de pc, ik heb er ook 2 seagate enterprise schijven in zitten (ook al 4+ jaar) en die werken tot op heden nog wel zonder problemen. Ook heb ik een 750W zallman voeding die het systeem met gemak zou moeten kunnen voorzien van stroom.

Ga ik in mijn volgende aankoop van harde schijven hier rekening mee houden met de levensduur van de schijven? Het antwoord hierop is nee, als je kijkt naar de enterprise schijven (van alle merken) zijn deze 1,5 tot 2x duurder dan de desktop variant. Dit is toch een flink bedrag waarbij het (voor mij) goedkoper is om de schijven na 4 jaar te vervangen voor het bedrag wat ik anders extra kwijt was geweest aan nieuwe schijven. En dan heb je waarschijnlijk weer nieuwe schijven met een hogere capaciteit.

Heb jij ook een Seagate Barracuda 7200.11 ST3500320AS, 500GB?