Zotac ZBOX nano AD12 Review

fvdg 20 november 2012, laatste update op 20 november 2012, 4.564 views

Zotac ZBOX nano AD12

Pluspunten

• Klein
  • Uiterlijk
  • Featureset
  • Aansluitingen (HDMI, USB 3.0)

Minpunten

• Drivers op CD/DVD ipv USB
  • Geluid fan, maar niet storend

Features Score: 5

Vorige week 13 november 2012 heb ik de Zotac Zbox nano AD 12 aangeschaft. Hiervoor had ik een Foxconn Nettop nT330i, welke inmiddels niet meer te koop is. Dat apparaat was me te traag, draaide geen HD films, dus heb ik cadeau gedaan aan me ouders die niet zoveel eisen stellen. Na zoeken en vergelijken kwam ik op de Zotac uit, omdat hij simpelweg de beste specificaties had ten opzichte van de concurrenten (MSI Windbox, Foxconn, ASrock iON).

Specificaties
CPU: AMD E2-1800 APU Platform (dual-core) (1.7 GHz)
MEMORY: geen
HDD: geen
VIDEO: AMD Radeon™ HD 7340 (256mb)
USB: 4 USB 2.0 (2 front en 2 back) en 2 USB 3.0 (back)
AUDIO: Headphone, Microphone, mini-Optical S/PDIF, HDMI
VIDEOPORTS: HDMI
NETWORK: 10/100/1000Mbps + WiFi 802.11m/g/b + Bluetooth 3.0
CARD READER: 7-in-1 (MMC/SD/SDHC/SDXC/MS/MS Pro/xD)
OS: geen

Gebruikt met de volgende hardware:
MEMORY: Kingston Value Ram 8GB
HDD: Samsung 830 SSD (64GB)
OS: Windows 7 Ultimate x64

De Zotac
De Zotac is een klein vierkant doosje. Voorop zitten 2 USB 2.0 poorten, 2x 3.5mm audiojacks, de 7-in-1 kaartlezer en de aan/uit knop.
Aan de achterkant zit de voeding, HDMI, 2x USB 3.0, LAN, 2x USB 2.0 en een eSATA.

De aansluitingen op de achterkant:

De aansluitingen op de voorkant:

Installatie
Om te beginnen vier schroefjes uit de onderkant halen en deksel eraf trekken. Dan de HDD of in mijn geval SSD plaatsen en het geheugen erin prikken. Voor deze stappen levert Zotac een keurige handleiding met plaatsjes en al, dus dit zou geen probleem mogen zijn.

Na een clean install van Windows 7 (vanaf USB) missen er een groot aantal drivers, waaronder de LAN/Wifi driver. Vreemd genoeg blijft men bij dit soort apparaten de drivers en dergelijke op een CD-rom/DVD erbij leveren. Ik heb de cd-rom dus in me workstation gepropt, toen de inhoud op een USB stekker gekopieerd en vervolgens vanaf die USB de LAN en dergelijke geļnstalleerd. Dan werkt internet en kun je probleemloos updaten en alles naar wens maken. Voor de huis, tuin en keuken gebruiker kan dit dus een behoorlijke tegenvaller zijn.

Vervolgens heb ik hem in een kast geplaatst, maar je kunt hem ook achter je scherm ophangen met een vesa mount. Mijn tv hangt straks tegen de muur, dus in de kast leek me handiger :)

Aan de slag
Computers in dit formaat hebben bescheiden specificaties, maar dat mag de pret niet drukken. Onder andere door de SSD reageert het apparaat snel en programma's starten direct op. Ik gebruik hem als 24/7 'server' en als mediaplayer. Voor de data heb ik een Western Digital 4TB USB 3.0 external drive. Door de aanwezige USB 3.0 aansluiting gaat ook dit supersnel!

Kopiėren via USB 3.0 naar SSD:

Daarnaast heb ik direct XBMC getest, aangezien ik op de Foxconn hiermee problemen had. Met deze totaal geen problemen, x264 1080p draait vlekkeloos vanaf de externe drive. Ondertussen waren er nog wat updates aan het installeren. Tijdens installatie van programma's zie je in taakbeheer wel dat de CPU load 100% is. Maar als je dan bijvoorbeeld gaat browsen merk je er niks van. Gamen heb ik niet getest, de wat oudere games zal die best doen, maar in mijn ogen moet je als gamer niet op zo'n apparaat gaan prutsen.
Verder verbruikt het apparaat weinig energie, wat voor mij als 24/7 gebruiker erg wenselijk is. Het geluid van de fan is duidelijk hoorbaar, vooral tijdens installatie. Echter heb ik hem in de kast geplaatst, achter een deurtje en hoor ik hem eigenlijk niet meer. Tijdens het gebruik als mediaplayer maakt de muziek/film sowieso meer geluid dan de fan en zul je er geen last van hebben. Tijdens browsen maakt de fan niet veel geluid.
In het pakket zit ook nog een afstandbediening, deze heb ik tot op heden nog niet getest.

Ik heb de Zotac voor ¤ 246,60 opgehaald bij Afuture in Veenendaal. (Eerder besteld bij Salland in Raalte, maar geen levering)
Het geheugen heb ik voor ¤ 34,40 ook direct meegenomen bij Afuture.
De SSD had ik nog, maar kost op dit moment ¤ 61,70.
Totaalprijs van mijn setup komt daarmee op ¤ 342,70. (inclusief 4TB USB 3.0 (¤ 182,70) disk is dit ¤ 525,40.
Persoonlijk vind ik dit een nette prijs voor een mini pc met dergelijke specs.

Conclusie:
De Zotac is kort gezegd gewoon een gaaf apparaat! De prestaties zijn goed, niet fantastisch, maar voor het dagelijks gebruik zeer geschikt. Het grootste voordeel zit hem in zijn formaat en hij verbruikt weinig energie. Het laatste is voornamelijk een pre bij 24/7 gebruik. Het geluid van de fan is hoorbaar, maar zoals gezegd stoort het mij niet. Nadeel vind ik toch echt de manier waarop de drivers meegeleverd worden, namelijk een CD/DVD in plaats van een USB.

Heb jij ook een Zotac ZBOX nano AD12?

Bedankt voor deze nuttige review. Vooral het gefrutsel met drivers is belangrijk om te weten.

Overigens heb ik problemen met Android remote controls met XBMC 12 beta, de voorlaatste versie 11 werkt wel goed, alleen worden DTS-HD audio tracks gedownmixed naar DTS (ook niet slecht, maar toch minder voor de purist).
"Je hebt vertelt over de streaming met HD materiaal via XBMC. Nu ben ik ook fan van XBMC en zou wel eens willen weten of je ook video met DTS, DTS-HD en Dolby True-HD hebt kunnen afspelen?"

Het kastje ondersteunt dit prima. Via XBMC 'Frodo' op Win7 kan je genieten van alle bovenstaande audio formats.(mits je receiver dit ondersteunt natuurlijk)