Sony HDR-HC7E Review

Who Am I? 18 maart 2009, laatste update op 18 maart 2009, 2.777 views

Sony HDR-HC7E

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Gebruiksgemak
  • Bouwkwaliteit/betrouwbaarheid/stabiliteit
  • Batterijduur

Minpunten

• Tijd tot opnemen na aanzetten.
  • Alleen Memory Stick DUO ondersteuning.
  • Onrustig bij snelle bewegingen.
  • Onscherpte bij lange filmsessies.

Beeldweergave Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 5
Features Score: 4
Design & bouwkwaliteit Score: 5
De Sony HDR-HC7E.
De Sony HDR-HC7E is een fantastische video camera. Ik heb deze camera gekocht van de erfenis van mijn oma. Ik mocht het geld alleen gebruiken voor mijn studie of voor dingen die mijn creatieve ontwikkeling zouden stimuleren. Ik ben altijd veel in de weer geweest met het filmen van familie evenementen, vakanties en dat soort dingen. In de familie ben ik altijd de gene die dan een film bewerkt en dan een DVDtje rond stuurt naar iedereen.
Maar nu over de camera. Ik heb voor een Sony camera gekozen omdat ik altijd erg goede ervaringen heb gehad met videocamera's van Sony. Ik wilde dat mijn volgende camera een HD camera zou zijn en na het bekijken van wat vergelijkingen kwam ik bij deze terecht. Discovery Channel heeft de voorganger van de Sony HDR-HC7E, de HDR-HC3E gebruikt om Atlas documentaires te filmen.

Algemene beoordeling
Zoals je aan de mooie groene balkjes kunt zien ben ik zeer tevreden over deze camera. Hij levert een fantastische beeld- en geluidskwaliteit en heeft erg veel handige features. Ook de kwaliteit van de digitale foto's zijn erg goed en zijn er tal van aansluitingen om de camera op een TV of PC aan te sluiten. Verder heb ik er wel een grotere batterij bij gekocht waardoor de batterijduur van +- 90min werd verhoogd naar +-385 min.

Features
Wat betreft de features zit het wel goed met deze camera. De camera beschikt over een hoogwaardige Carl Zeiss® Vario-Sonnar® T*-lens en 10x optische zoom. Het opnemen van video en audio gebeurt op traditionele mini-DV tapejes. De video word hierop in MPEG2 formaat opgeslagen en de audio in 2.0 stereo PCM. Tegenwoordig komen er steeds meer camera's die in 5.1 opnemen, maar ik heb dit nog niet als gemis ervaren. Op een mini-DV Tapeje past, net als bij standaard defenition, 60 min film materiaal op Full-HD kwaliteit. Als je foto's neemt met deze camera worden deze opgeslagen op een Memory Stick DUO, helaas dus niet de veel meer gebruikte SD standaard. Je moet er alleen op letten dat als je in de film modus zit, je slechts op 3.2MP kan fotograferen. Pas als je in het foto menu zit kun je op 6.1MP foto's maken. De camera is ook voorzien van een flitser aan de rechter zijkant van de lens. Op de camera zit een groot aantal aansluitmogelijkheden:
  • Audio in/uit
  • Component Video uit
  • HDMI uit
  • Externe Microfoon in
  • Hoofdtelefoon aansluiting
De audio, video en S-Video aansluitingen hebben een gebundelde aansluiting, waardoor hoef je dus maar een stekkertje aan te sluiten. Je kunt echter geen HD video over deze aansluiting naar je TV sturen, de camera zal dan het beeldmateriaal 'down-converten'. Om de video in HD kwaliteit te bekijken zul je gebruik moeten maken van de component aansluiting of de HDMI aansluiting. Tevens is het een vereiste om een (Full)HD TV te hebben om van de HD kwaliteit te kunnen genieten. Om de opgenomen film op de PC te krijgen moet er gebruik gemaakt worden van de Fire-Wire aansluiting (Sony blijft deze aansluiting eigenwijs i-Link noemen). Voor de foto's heb je de USB 2.0 aansluiting nodig.
Als laatste heeft de camera een uitklapbaar en draaibaar kleuren LCD scherm. Dit scherm is een touch screen. Via dit scherm kun je alle instellingen van de camera aanpassen, opgenomen foto's en video's bekijken en eventueel zelfs effecten invoegen. Dit heb ik nooit gedaan omdat ik dat later op de PC doe. Het scherm is van hoge kwaliteit, de kleuren zijn erg goed en het touch screen reageert erg goed. Wat wel vervelend is, dat er na verloop van tijd vieze vingerafdrukken op het scherm komen.

Opnamekwaliteit
De kwaliteit van de opgenomen video's is nabij professioneel. De opnames zijn haarscherp en de kleuren spatten van het scherm! Ik bekijk de opnames op mijn Toshiba 37X3000P, 37" Full-HD LCD TV en alle beelden zijn haarscherp. Volgens de specificaties wordt er opgenomen in 1080i wat suggereert dat de resolutie 1920x1080 is, dit is echter 1440x1080. Alle (betaalbare) HD camera's op dit moment hebben die resolutie, 1920x1080 is 16:9 en 1440x1080 is 4:3. Je merkt hier echter weinig van omdat de TV het beeld op een manier uit rekt dat je er niets van ziet (getest op verschillende HDTV's).
De eerste keer dat de camera echt op de proef werd gesteld was met mijn bergwandel vakantie in de Pyreneeėn. Hier kan je zowel panorama opnames maken van uitzichten van vele kilometers als detailopnames van plantjes. Ook heb ik hier veel in bossen gefilmd, wat erg mooie plaatjes heeft opgeleverd.
*Ik wilde hier een aantal screenshots invoegen, maar op de een of andere manier zijn de screenshots niet scherp te krijgen*
Wat wel erg jammer is, dat er wordt opgenomen in 1080i. Dit heeft als gevolg dat bij snelle bewegingen het beeld onrustig wordt. Sommige mensen kunnen hier misselijk van worden en hoofdpijn van krijgen, je moet dus altijd zorgen dat je een vaste hand hebt en erg rustige vloeiende bewegingen maakt. Het is wel mogelijk om achteraf in Adobe Premiere het beeld om te zetten naar progrssive. Hierdoor schkel je alle problemen met interlacing uit! Een ander klein minpuntje is dat er standaard een functie is ingeschakeld waardoor het beeld gaat schokken als er erg weinig licht is. Dit is wel erg gemakkelijk uit te schakelen, maar het is handig om te weten.

Beeldweergave
Zoals ik bij de features al gezegd heb, is de kwaliteit van het uitklapbare LCD scherm erg goed. Het scherm heeft een afmeting van 2,7" en een resolutie van 0,2MP. Je kunt dus niet de volledige resolutie op het schermpje bekijken, maar dit is geen gemis. Het scherm is ook in direct zonlicht nog goed leesbaar. De zoeker (view-finder) heeft een resolutie van 0,1MP, je kunt zelf de scherpte instellen met een hendeltje onder de zoeker.

Gebruiksgemak
Doordat het uitklapscherm is voorzien van een touch screen zijn alle instellingen en functies van de camera snel te benaderen en te veranderen. De belangrijkste onderwerpen (filmmodus, terugkijkmodus en de geheugenkaart) zijn snel te benaderen via de aan uit schakelaar. Dit is een soort tilt-wieltje die als je hem naar beneden beweegt een signaal geeft dat de modus veranderd moet worden. Het verwisselen van een tapeje gaat erg gemakkelijk, ook als de camera uit staat kun je gewoon het tapeje verwisselen. Zoals ik bij het algemene onderdeel al gezegd heb, heb ik een optionele batterij aangeschaft. Hierdoor hoefde ik geen zware oplader mee te nemen op vakantie (als je gaat bergwandelen is elke gram minder mooi meegenomen). De werking van de camera is erg gemakkelijk en voor de hand liggend.
Een klein minpuntje is wel dat, vlak na het aanzetten van de camera, het relatief lang duurt voor je kan beginnen met filmen. Ik heb een paar keer gehad dat er een vale gier vlak boven mijn hoofd vloog en dat ik iedere keer te laat was omdat de camera niet wilde beginnen met opnemen.
Ook heb je voor het bewerken van de video een krachtige PC nodig. Een videokaart uit de GeForce 8 serie of vergelijkbare ATI kaart is een vereiste. Minimaal 1GB ram geheugen en een Dual Core processor zijn ook geen overbodige luxe. Erg handig is ook een of meerdere grote harde schijven, de opslag van 60 minuten beeldmateriaal neemt ongeveer 13GB in beslag.
Er is een handleiding meegeleverd in veel meer talen dan nodig, waaronder Nederlands.

Design & bouwkwaliteit
Over de bouwkwaliteit ben ik erg tevreden! Ik heb de camera gebruikt tot ruim boven de 4000m(Niet in Pyreneeėn) bij -10C į -15C en ook bij temperaturen van meer dan 35C. Op sommige momenten is de camera flink heen en weer geslingerd en tegen rotsen aan gebotst, hierbij zat hij overigens wel in een cameratas. Over het design ben ik ook wel tevreden, ik heb de camera gekocht vanwege de beeldkwaliteit, dat hij er ook wel aardig uitziet is mooi meegenomen. Wel is de camera aan de zware kant. Zonder batterij is hij 550gram en met de grote batterij komt daar zo'n 150gram bij.

-Edit:
Inmiddels heeft de camera ook zonder problemen een vakantie in de Sahara overleefd. De compact camera van mijn broertje heeft het hier begeven doordat het fijne Sahara stof doordrong tot de vitale delen van zijn camera.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Ik heb nog geen last gehad van vastgelopen tapejes of andere vage dingen. Dit heb ik bij een vorige Sony wel gehad (na een ritje in de Python). Ik kon toen echter de camera bij Sony in Badhoevedorp langsbrengen, waarna hij kosteloos werd gerepareerd. De camera krijgt aardig wat te verduren zoals bij Design & bouwkwaliteit al is aangegeven. Ook bij hoge vochtigheid, zoals mist geeft de camera geen problemen.

-Edit:
Er zijn toch wat kleine gebreken aan het licht gekomen na bijna 2 jaar trouwe dienst. Als ik langere tijd onafgebroken film, langer dan 45min wordt het beeld onscherp. Dit is erg jammer, sommige stukken film zijn hierdoor onbruikbaar. Gelukkig hersteld dit zich weer als ik de camera 1 minuut uitschakel en de batterij er een paar seconden vanaf haal, maar het is natuurlijk niet acceptabel. Ik weet niet of het ouderdom is, of iets wat al vanaf het begin speelt. Ik heb in het eerste jaar van gebruik namelijk nooit langer dan 10 min achter elkaar gefilmd.

Toen ik de Sony HDR-HC7E kocht was deze ongeveer 1200 euro. Dit was in April 2007 en staat nu voor 955 euro in de pricewatch. De batterij kostte nog eens 100 euro extra, wat inmiddels is gedaald tot 55 euro. Toen ik de camera kocht was hij net uit en een van de weinige HD camera's van dit formaat. Ik heb de camera gekocht van een erfenis en hoefde me dus niet echt druk te maken om de prijs. De camera is voor mij in ieder geval zijn prijs dubbel en dwars waard!

• Toshiba 37X3000P
  • Hama Statief Tripod Star 61

Heb jij ook een Sony HDR-HC7E?

1080i probleem kan je oplossen door later in bijvoorbeeld Adobe Premiere Pro het beeld te deļnterlacen!
Dank je voor de tip!
Heb recent video moeten bewerken met zelfde probleem als TS, zodoende.
Zit er nou ook een 24P stand op? Dat is zo'n cinema stand en dat schijnt echt de bom te zijn.
Ik ben het nog niet tegen gekomen, dus ik denk ook niet dat dit er op zit. Als je graag een camera wilt die dit heeft zou je wat moeten rondzoeken op internet.