Specificaties 18,2MP, Full HD filmen, 20x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Sony Cyber-shot DSC-HX20V Zwart Review

118226 19 november 2012, laatste update op 23 november 2012, 1.990 views

Sony Cyber-shot DSC-HX20V Zwart

Pluspunten

• Snelheid van aanzetten t/m foto nemen
  • Zoombereik icm beeldstabilisatie

Minpunten

• Ontbreken manual
  • Flitser zit op een plek waar je automatisch je vinger legt.
  • Ontbreken viewfinder

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 4
Update 26/08/2013Na een zeer zonnige vakantie in zuid Frankrijk is het ontbreken van een viewfinder weer eens pijnlijk duidelijk geworden. Het lcd scherm is in het zonnetje gewoon totaal onbruikbaar want je ziet er niets op. Daarmee is de bediening van de camera meteen zo goed als onmogelijk en het ik de beoordeling van de camera naar beneden aangepast.

Introductie
Omdat ik van plan was van een verre vakantie te genieten was ik van plan om een nieuwe foto camera te kopen. Ik ben niet iemand die op elke pixel let en fotograferen is ook niet mijn hobby dus een erg duur en geavanceerd toestel zocht ik niet. Mijn vorige camera was een Panasonic DMC-FZ4, die ik vooral voor de zoomfunctionaliteit heb uitgezocht. Dat model is nog best groot, vandaar dat ik deze keer iets kleiners gekozen heb, maar wel weer met veel zoombereik. Waar je dan in terecht komt heeft een travelzoom camera. Deze review is zeker geen technische review (daarvoor verwijs ik graag naar dpreview maar is vooral een beschrijving van mijn ervaringen met het toestel.

Alternatieven
In de travelzoom categorie zijn een aantal min of meer vergelijkbare camera's. Panasonic heeft DMC-ZS20, Canon de PowerShot SX260 HS en Samsung de WB850F. Bij de winkel waar ik ben geweest werd vooral het amoled scherm Samsung aangeprezen, maar op mijn vraag waarom een kleur onecht scherm als amoled is een pre op een camera is kreeg ik niet echt een antwoord. Voor de rest zijn de camera's wat mij betreft min of meer gelijk. Experts zullen best verschillen zien. Bij mij heeft de intelligente mode van de Sony de doorslag gegeven die meerdere opnames snel achter elkaar kan maken en kan combineren tot 1 foto. In de reviews vond ik het er indrukwekkend uit zien. Ook het uiterlijk van de Sony vond ik het mooist.

Beeldkwaliteit
Zoals al in de inleiding gezegd, het gaat mij niet om technisch perfecte foto's, maar meer om het vastleggen van herinneringen. Zolang de ruis en artefacten binnen de perken blijven en de foto's scherp zijn ben ik al redelijk te vrede.
Om met dat laatste te beginnen. Niet alle foto's zijn goed scherp gesteld. Het percentage mislukte foto's is niet hoger dan bij mijn vorige camera, de Panasonic fz4 en de simpele point en click samsung die ik nog heb liggen levert een stuk meer onscherpe foto's op. De sony presteert hier niet beter of slechter dan ik had verwacht.
De camera heeft de mgelijkheid om panoramafoto's te maken. Er zijn nog wel wat instellingen waar ik mee moet expirimenteren, maar als ik panoramafoto's zo breed maak als het toestel het toelaat moet ik toch redelijk snel draaien en worden de foto's hakkelig. (zie bijgevoegde foto). Als de panorama foto's lukken zijn het wel heel erg mooie foto's.
Bij wat tegenlicht kan het wel eens gebeuren dat je wat rode vlekken, of een wat rode waas over je foto krijgt. (zie bijgevoegde foto).
Het zoombereik van de camera is indrukwekkend. Dankzij de goede beeldstabilisatie is het heel goed mogelijk om vanuit de hand, volledig ingezoomd, scherpe foto's te maken.

Ergonomie en bouwkwaliteit
De body is opgebouwd uit een combinatie van alluminium en plastic. Het geheel voelt stevig aan. Het alluminium heeft een soort retro look die ik er zelf wel mooi vind uit zien. Wel is het alluminium heel erg gevoelig voor krasjes.
De ergonomie laat op een aantal punten te wensen over. Wat in veel reviews genoemd wordt klopt inderdaad: de fliters zit op een plek waar je zelf automatisch je vinger legt. Dit is toch wel een serieus probleem. Zelf kan je daar aan wennen om er rekening mee te houden, maar af en toe wil je zelf ook op de foto en dan geef je je camera aan iemand anders. Het pop up mechanisme van de flitser voelt al niet al te stevig aan en als deze met enige regelmaat geblokkeerd wordt vraag ik me af hoe lang dit blijft werken.

Voor de afmetingen is het toestel nog redelijk zwaar. Onder de concurrenten zijn lichtere exemplaren te vinden. Voor mij persoonlijk zit het nog aan de goede kant, maar ik kan me voorstellen dat iemand het toestel te zwaar vind. Ga dus even in een winkel voelen om niet teleurgesteld te worden.
De afmetingen zelf zijn heel goed. De camera kan je makkelijk bij de hand houden zodat je gewoon meer foto's maakt.

Het keuzewieltje bovenop de camera die het type opname bepaald is vrij makkelijk te draaien. Het is me 2 keer gebeurd dat ik de camera uit mijn hoesje haalde en het wieltje verdraaid was.

Net als zoveel (of bijna alle) compact camera's heeft ook deze camera alleen een scherm achterop die als zoeker gebruikt kan worden. Een aparte viewfinder wordt erg gemist als het zonnig is buiten. Dan zie je practisch niets op het scherm.

Behalve een optische zoom heeft deze camera uiteraard (of helaas) ook een digitale zoom. Waarbij de mogelijkheid van optisch zoomen, door de constructie van de lens, alleen ten koste van de lichtgevoeligheid gaat, gaat bij digitaal zoomen de kwaliteit van de foto drastisch naar beneden. Optisch en digitaal zoomen gaat op dezelfde manier, maar waar mijn vorige camera nog een beveiliging had zodat je niet automatisch van optisch zoomen kon doorgaan in digitaal zoomen heeft deze Sony dat niet. Op het scherm is wel (vrij klein) te zien of je in het optische of digitale zoom bereik zit. Ook is digitaal zoomen in de settings uit te zetten, maar deze setting heeft geen merkbaar effect gehad: digitaal zoomen was nog steeds mogelijk.

De ontbrekende manual
Hier komen we toch wel op een vervelend minpunt terecht. De camera wordt in de doos geleverd met een flink boekwerk. Hierin worden echter alleen de meest basale fucnties uitgelegd maar wel in verschrikkelijk veel verschillende talen. Echt iets wat je al niet zelf kan uitvogelen staat er niet in.
De echte manual is alleen on-line in de vorm van html te lezen. Die is, ten eerste, al niet handig ingedeeld en de hele manual van a tot z lezen lukt niet. Ten tweede is de manual niet handig om te zetten naar iets wat je wel mee kan nemen op vakantie. Merkwaardig genoeg is het pak papier wat in de doos bij de camera zit wel weer te downloaden als PDF. Navraag bij de Sony helpdesk leert dat de vraag om een PDF van de complete manual meer voorkomt en Sony Nederland heeft deze vraag doorgestuurd naar Sony Europa.
Als derde optie om wat over de functionaliteit van het toestel te weten te komen is er in het toestel zelf een uitgebreide helpfunctie. Althans, in meerdere reviews heb ik gelezen dat die uitgebreide helpfunctie aanwezig is. Het zit er wel in, maar ik heb het nog niet gebruikt. Echt heel uitnodigend om op een klein schermpje dat te gaan lezen vind ik het niet.

Featureset
In de automatische mode neemt de camera met enige regelmaat 2 foto's achter elkaar met iets andere belichting. Je kan dan thuis bepalen welke je mooier vindt. Wel maak je zo ongemerkt meer foto's dus bespaar niet op een SD kaartje.
De camera heeft een ingebouwde GPS. Ik heb deze nog niet gebruikt dus daar kan ik nog niets over zeggen.

De camera heeft zich op reis goed gedragen. Altijd snel paraat en danzij het grote zoombereik is het makkelijk van alles en nog wat vast te leggen. Ergonomisch is er wel en en ander mis waarbij de plaats van de flitser de grootste misser is. Ook kan er waarschijnlijk veel meer met de camera, maar daarvoor zou ik graag de manual van a t/m z willen lezen.

Heb jij ook een Sony Cyber-shot DSC-HX20V Zwart?

Reviews door de redactie