Sony PlayStation 3 60Gb + WiFi + Card Reader Review

Markofnikoff 4 maart 2008, 2.191 views

Sony PlayStation 3 60Gb + WiFi + Card Reader

Pluspunten

• Veel mogelijkheden, kan nagenoeg alles afspelen
  • Veel aankomende games
  • Stil en betrouwbaar
  • mooi

Minpunten

• momenteel wat weinig games
  • geen HDMI kabel

Randapparatuur Score: 4
Spelaanbod Score: 4
Multiplayer Score: 4
Multimedia Score: 5
Ik heb sinds oktober 2007 een PS3 en nu ik er genoeg ervaringen mee op heb gedaan werd het eens tijd voor een review.
De PS3 is de opvolger van de PS2 (duh) welke ik ook in mij bezit heb gehad. De PS3 heeft alleen de beschikking over nog meer multimedia mogelijkheden, netwerk mogelijkheden, een blu-ray speler en een sterk verbeterde rekenkracht.

PS3 out of the box
Als je de PS3 thuis uitpakt zul je een aantal voorwerpen in de doos vinden die nodig zijn voor het gebruiken van de console; de PS3 zelf, controller(s), bekabeling en afhangend van het gekochte pakket twee spellen. In de toekomst komen er ook pakketten met twee films op blu-ray(BR). Wat jammer is van het pakket is voornamelijk het gemis van een HDMI kabel welke nodig is om een HD televisie maximaal te benutten. Voor de leken onder ons: HDMI kabels kunnen HD signalen naar je HD ready of full HD tv sturen. Het voordeel van een HD tv boven 'oudere' beeldbuizen is dat het aantal beeldlijnen is toegenomen. Een oude TV heeft 576 lijnen in de breedte, terwijl een HD ready tv er 720 en een full HD tv er 1080 hebben. Dit verschil is zeer duidelijk te zien, en als je een HD tv hebt is het gebruik van een HDMI kabel zeker aan te bevelen. Maar zoals gezegt deze moet er los bij gekocht worden.

Mogelijkheden
De PS3 heeft van de 3 consoles (de Xbox360, PS3 en de Wii) de meeste multimedia mogelijkheden in huis, dit komt door de ingebouwde blu-ray speler. Blu-ray is de opvolger van de DVD en kan films in HD kwaliteit bevatten maar ook games die normaal niet op een DVD passen. Een blu-ray schijfje kan maar lieft 50GB aan data bevatten tegen de 9GB van de huidige DVD's. Ik heb zelf een aantal films op blu-ray bekeken en ik was eerst erg sceptisch, hoe kan iets nu nog mooier worden dan een DVD? Maar het verschil is verbluffend, HD films zijn echt scherper en meer levendig dan DVD's!
Naast het kijken van films, is de PS3 natuurlijk voornamelijk bedoelt als game console. Ook dit doet de PS3 zeer goed, door de krachtige CELL processor welke maar liefst 7 cores van 3.2 ghz bezit is er geen spel te zwaar voor de PS3. Er zijn altijd hele discussies over welke console er nu krachtiger is, de Xbox360 of de PS3, ik hou het erop dat ze beide hun voor en nadelen hebben, en dat ze als gelijken beschouwt mogen worden op dat gebied.
Verder heeft de PS3 de mogelijkheid om films te streamen vanaf iederen media server in je thuis netwerk, ook DivX formats! Ook is het nog mogelijk om te internetten met een ingebouwde browser.
Wat ook erg belangrijk is, is dat de PS3 om de zoveel tijd firmware updates krijgt waarmee de mogelijkheden worden uitgebreid. Zo zal bij de volgende update blu-ray profile 2.0 worden gelevert.

De games en multiplay
Op dit moment heb ik een aantal spellen gespeeld, zowel exclusieve spellen voor de PS3 als multi platform spellen. Deze spellen zijn: Assassins Creed, Motorstorm, Resistance: Fall of men, Ratchet & Clank, Uncharted:Drake's fortune, Warhawk en Devil May Cry 4. De spellen zien er allemaal erg goed uit, en spelen lekker weg. Vroeger hadden voornamelijk multiplatform titels nogal eens het probleem dat ze voor de PS3 slecht waren geprogrameerd omdat het een relatief nieuw apparaat is. Hier heb ik zelf (met assassins creed en devil may cry) totaal geen last meer van gehad. Hoewel het spellen aanbod op dit moment nog als wat zwak kan worden gezien gaat daar zeer spoedig verandering in komen met aankomende titels als Metal Gear Solid 4, Haze, Little big planet, Gran Turismo 5 prologue en ga zo nog maar even door.
Wat multiplay (via internet spelen) aangaat is er het playstation network. Bij de PS2 was dit erg slecht uitgewerkt en waren er weinig games die multiplayer ondersteunden, bij de PS3 is dit compleet anders aangepakt. Er zijn heel wat games die network features hebben, en online spelen gaat soepel en probleemloos. Ik heb dit in resistance en warhawk uitgeprobeerd, en het werkt gewoon goed. Voordeel van het playstation network is ook nog eens dat het gratis is.

Randapparatuur
Hier wil ik kort iets zeggen over de controller, de Sixaxis. Deze controller die qua uiterlijk nagenoeg het zelfde is gebleven in vergelijk met de Dualshock2 (PS2 controller),maar is nu draadloos geworden en heeft nu geen rumble meer maar motionsensing. Dit stelt je in staat om bijvoorbeeld een vliegtuig te besturen door met je contoller te bewegen. Erg jammer is wel dat ze de rumble (trillen) eruit hebben gelaten. Maar niet getreurd de Dualshock3 (de sixaxis mét rumble) komt dit jaar nog naar europa. Persoonlijk vind in de Sixaxis wat goedkoop aanvoelen, en ben ik soms bang dat ik het ding doormidden breek. Maar dat is nog niet gelukt gelukkig.

Bouwkwaliteit en afwerking
De PS3 oogt super solide en voelt ook lekker zwaar aan. Als het apparaat aanstaat is deze ook nog eens heerlijk stil (in vergelijk met de gemiddelde PC en andere console) Hoewel er heel wat warmte van het apparaat afkomt, is er geen enkel moment geweest waar hij overhit is geraakt.

Playstation Store
Ik wou dit nog even appart aantikken, want de PS store verdient ook wat extra aandacht. Elke regio heeft een eigen PS store, waarin trailers, demo's, extra's voor spellen en volledige games te vinden zijn. Dit concept is erg leuk maar het lijkt er op dat europa nogal achter gesteld wordt in de keuze binnen de store. Vaak komen demo's en games hier stukken later, of zelfs helemaal niet. Ook het gemis van pre-paid kaarten is een minpunt, je zult dus altijd met credit card moeten betalen. Hopelijk veranderd dit in de toekomst.

Ik zal er nog wat foto's bij zetten de komende dagen, en wat kleine dingen toevoegen die me nog invallen. Heb je vragen of opmerkingen stel ze gerust :)

Heb jij ook een Sony PlayStation 3 60Gb + WiFi + Card Reader?

Reviews door de redactie

Nette review, maar ik denk dat het aanbevelen van een HDMI kabel niet altijd waar is, is welliswaar digitaal maar ik vind zelf dat met Component de kleuren veel meer naar boven komen.
Inderdaad
Dat ligt puur aan de gebruikte tv (en ook aan de ps3 zelf natuurlijk, maar ik denk dat de omzetting van digitaal (beeld wat door de gpu aangeboden wordt) naar analoog (component) wel goed zal zijn in de ps3). Dus afhankelijk van de tv is HDMI of component het beste al zal er bij een goede tv geen verschil te zien zijn.

Edit:
Verder wel een leuk geschreven review al zou ik graag wat meer echte info hebben over de streaming mogelijkheden bijvoorbeeld. Dit lijkt een beetje op een advertentie :+ .

[Reactie gewijzigd door 4ourty2 op 4 maart 2008 13:51]

Het is niet als een advertentie bedoelt, maar je hebt wel gelijk er zijn bepaalde zaken waar ik zelf ook nog wat dieper op in wil gaan, maar waar ik nu even geen tijd voor had. Maar zoals ik al zei, ik zal deze review op tijd nog wat uitbreiden :)
Nog een kleine aanmerking:
Het gaat bij HD juist om het aantal horizontale beeldlijnen. De term in de breedte is erg onduidelijk en slaat volgens mij juist op verticale beeldlijnen.
in de breedte ... __________ zo dus, dat lijkt me horizontaal ;)
Ja, maar als je het aantal lijnen in de breedte telt, dan tel je de verticale lijnen; zoals: ||||||

Dit bedoelt _WgV_ ook, volgens mij...
Bij 1080 hoort dus 1920. Kortom die 1080 is de hoogte van het beeld. 1920 de breedte.

FullHd is dus 1920*1080 waar dit op slaat.
Nee, want de breedtezijde is altijd de korte zijde
nee de breedte is de lange zijde

jij bent toch ook niet 1,80 m breed? Eerder 1,80m hoog (voorbeeld, niet teveel op ingaan :P)
"de 9GB van de huidige DVD's"

Dit is geen 9GB, maar 8,5 GB voor een dual layer schijfje. }>