TP-Link TL-WN851N Review

bermuda1980 16 november 2012, laatste update op 16 november 2012, 2.780 views

TP-Link TL-WN851N

Pluspunten

• Prima snel
  • Geen lag

Minpunten

Dag Tweakers,

Ik heb deze wifi-kaart enkele weken geleden gekocht omdat ik geen directe verbinding van router naar computer kon leggen. De criteria waren redelijk simpel:
  • < 15 ¤
Dit criteria maakte de zoektocht er niet beter op, aangezien er nog een behoorlijk aantal overbleven. Om de legio mogelijkheden wat uit te dunnen ben ik toen maar gaan schuiven aan de slidertjes in de pricewatch... Kijken wat je allemaal kan krijgen voor je 15¤. Omdat dit nog steeds niet erg opschoot maar op goed geluk deze uitgezocht (en TP-Link klinkt ergens bekend en vertrouwd van... geen idee waarvan precies though).

Ondanks het verschuiven van slidertjes voor optimale specs bij 15¤, moet ik zeggen dat ik toch nog behoorlijk huiverig was bij deze aankoop. Ik vreesde voornamelijk een hoge latency, en een trage internetverbinding. Dit was niet product specifiek, maar meer wifi in zijn algemeenheid.

Installatie volgde enkele dagen na bestelling, en was bijzonder simpel.

1. Aansluiten op moederbord
2. Drivers installeren

Klaar.

Nu kwam het moment om mijn angsten bevestigd te zien... Vol huivering en met mijn ogen zo ver mogelijk afgewend klikte ik het Firefox icoontje aan...
En verrek! Ik had verbinding! Bovendien kwam Google ook nog aardig vlug tevoorschijn. Dat is geen onaardig begin, maar Google is een websitetje van niks!

En dus bewoog ik angstig mijn muis naar de adresblak, en -met trillende vingers- typte ik in: www.speedtest.net (ik ben zo'n badass die nooit http:// typt). Ook deze site laadde vlot, en ik begon een soort van vertrouwen te krijgen in dit kleine kreng. Tijd dus om te kijken hoeveel snelheid ik had opgegeven om nog op internet te kunnen...

Helemaal niets (noemenswaardigs)! Ook de latency lag laag. Voorzichtigheid was echter geboden, en voor ik lofzangen zou schrijven op T.net zou ik eerst enkele weken kijken of dit wonder inderdaad iedere dag bleef geschieden.

En dus zijn we nu op dit punt aanbeland.

Hogelijk verbaasd en aangenaam verrrast mag ik mijzelf toch wel noemen na enkele weken aan gebruik! Mijn snelheid verschilt nauwelijks van de snelheid die ik met een draad behaal, en van lag tijdens spelletjes hed ik ook al geen last! Kortom, bijzonder tevreden met mijn aankoop, en een warme aanrader!

PS: Dit verhaal is geschreven in een bui van verveling, en zal waarschijnlijk een niet onaardige hoeveelheid nutteloze info, loze praat, danwel retorische verfraaiingen bevatten. Je m'excuse. Foto's kunnen worden toegevoegd, mocht daar behoefte aan zijn. Roepen in de comments mag daarvoor.

• Asrock Z77 pro3
  • Win 7 x64

Heb jij ook een TP-Link TL-WN851N?

wat was de score van je download speed op speedtest.net?
u Hum Niemand typt http:// meer in. Ik weet niet in welke wereld jij leeft maar het intypen van http:// is als het verlichten met een kaars. Als het op vakantie gaan met paard en wagen.

Zelf gebruik ik niet eens de adres balk ik zoek op Google. Als ik naar bijvoorbeeld Youtube wil typ ik snel in "youthewbe" verbazingwekkent genoeg kom ik er nog terecht ook door ook de bovenste link te drukken.
... Zeg me alsjeblieft dat je een grap maakt.
Hahahaha, deze review heeft er voor gezorgd dat ik naast dat ik het kaartje ga kopen ook nog hardop lachend in bed zat. Bedankt ;)
heb deze kaart zelf ook maar krijg elke keer een bsod.
Heb je de bijgeleverde driver gebruikt of 1tje van internet gedownload?
De bijgeleverde driver. Hopelijk lukt het je snel een oplossing te vinden!
Ik las ergens dat deze adapter niet goed werkt met Windows 8.1. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb hem ook in een andere PC geļnstalleerd, en hoewel daarop 8.1 draait geeft dit kaartje ook daar geen problemen. Ben er nog (dus) nog steeds erg gelukkig mee! :)
Veel draadloze adapters hebben dit probleem, via PCI(e) en via USB. Wat vaak (maar lang niet altijd) helpt met USB adapters is het gebruiken van een USB 2.0 poort in plaats van een USB 3.0 poort. Zelf zie ik hier de logica niet van in, maar mijn Windows 8.1 systeem valt binnen een half uur uit wanneer ik USB3 gebruik en valt niet uit wanneer ik USB2 gebruik. Enfin, ik hoef ik niet alles te begrijpen: zolang het maar werkt.