Sony Ericsson K770i Bruin Review

MikeyMan 12 maart 2008, 3.980 views

Sony Ericsson K770i Bruin

Pluspunten

• Design
  • Chique Kleur
  • Features
  • Snelheid

Minpunten

• Stevigheid behuizing
  • Firmware foutjes
  • Aansluiting aan de zijkant
  • Korte accuduur met UMTS

Sinds afgelopen vrijdag in bezit van deze telefoon, via verlenging van mijn contract in de T-Mobile winkel.

Is voor mij ondertussen m'n vijfde SonyEricsson, na een T68, T610, T630 en K750.

Om met de deur in huis te vallen;

De Verpakking

Het apparaat zit in een relatief kleine doos, met een eigen design. In deze doos vind je het volgende:
- Toestel
- Headset
- Accu
- Lader
- CDRom
- Gebruiksaanwijzingen in Engels en Nederlands
- 256mb Sandisk M2 MemoryStick Micro

Al met al weinig mis mee, alleen zou een verloopje van MemoryStick Micro voor gebruik in cardreaders zou een welkome aanvulling zijn.

De Buitenkant

Ik vind het persoonlijk een nette telefoon. Vond de kleur in eerste instantie -van plaatjes- niet zo mooi, maar in real-life is hij erg chique.
Wellicht wat groot van oppervlak, maar dat komt natuurlijk ook deels door het schermformaat en de vele features. Er zijn echter in mijn ogen wel twee kleine ontwerpmissers:
- De aansluiting zit aan de zijkant. Enigszins storend met opladen in de auto, een actieve houder zit er sowieso niet meer in...
- De achterste cover is niet zo stevig als je zou willen. Het kraakt enigszins, wat afbreuk doet aan het kwaliteitsgevoel.
- De knoppen moeten vaak wat hard ingedrukt worden voordat ze reageren. Kwestie van wennen waarschijnlijk, maar toch opvallend.

Pluspunten zijn er natuurlijk ook:
- Degelijke lenscover
- Joystick van vorige modellen is vervangen door een grote vierpuntsdruktoets met een kleiner knopje in het midden. Joystickje bleek in het verleden wat kwetsbaar, en dit lijkt een goede oplossing.
- Verlichting van de camera is ook te gebruiken als "zaklamp"
- Scherm lijkt nu al minder krasgevoelig dan die van zijn voorganger

Gebruik

Na het uitpakken natuurlijk de simkaart in het apparaat gestopt, waarna een handige "first time setup" tevoorschijn komt, om wat instellingen te personaliseren. Gelukkig is deze setup redelijk beperkt gehouden, gezien de vele features en instellingen die het toestel bezit.
Alles wat ik erop zou willen is aanwezig.

Grote voordeel van de K770 t.o.v. de K750 is voor mij de snellere verbinding. Met de 3g kan ik in combinatie met T-Mobile PIT een stuk sneller mijn e-mail checken en internetten. Instellen van de e-mailclient ging zonder problemen, en internetten met Opera Mini is eveneens probleemloos.
Ook de hogere resolutie biedt hier zo zijn voordelen.
Nadeel van het gebruik van UMTS is echter wel dat het de batterijduur erg nadelig be´nvloedt. Met 3G ingeschakeld haal ik amper de twee dagen standby, dit terwijl ik niet veel bel.
Oplossing is dus: 3G uit, maar in tegenstelling tot GPRS, schakelt deze zichzelf niet automatisch in bij een dataverbinding. Hierdoor moet in feite de afweging gemaakt worden tussen een snelle connectie of een lange accuduur.

Naast Opera Mini maak ik geregeld gebruik van Google Maps en Nav4All. Deze werkten beiden goed, een stuk sneller dan m'n K750 ook.
Echter, toen ik via de SonyEricsson Update Utility de nieuwste firmware heb ge´nstalleerd, werkte de "mijn locatie" functie van Google Maps niet meer. Ook kreeg ik geregeld connection errors en kon er geen verbinding meer gemaakt worden met m'n bluetooth carkit.

Met wat moeite een nieuwere versie van de firmware gevonden, welke nog niet in de SonyEricsson Updater was verwerkt. De problemen bleken hiermee opgelost.

In mijn auto heb ik een Parrot CK3300GPS ge´nstalleerd, een bluetooth carkit. Wist vantevoren niet of de K770 zou werken met dit apparaat, maar dit blijkt gelukkig geen probleem te zijn. De telefoon verbindt vlot en automatische telefoonboek synchronisatie is ook geen probleem.
De GPS functie van de carkit kostte echter iets meer moeite om aan het werk te krijgen. Na wat aandringen (letterlijk meerdere keren proberen te verbinden) werkt ook dit naar behoren.

Camera

Ik maak persoonlijk niet veel gebruik van de foto-functie van een telefoon, aangezien ik vind dat een echte camera daar een stuk beter in is. Moet echter wel toegeven dat het fotogedeelte van deze telefoon prima voor elkaar is. Natuurlijk; geen 10 megapixel of een Carl-Zeiss met 5x optische zoom, maar de kwaliteit is in mijn ogen zeer acceptabel.
Op het moment dat de lenscover wordt geopend, verandert het licht van de toetsen van de normale witte kleur naar blauw, welke het accent leggen op de verschillende foto-functies die achter de toetsen zit.
Hierna kun je verschillende dingen instellen. Er zijn vier verschillende foto-modi, te weten:
- Normaal
- Burst
- Panorama
- Kaders

Hierbinnen kan gekozen worden voor drie verschillende zoomvoorkeuren; normaal, oneindig en macro. Dit zorgt in combinatie met de autofocus voor een vrij simpele scherpstelling.
Naast de foto-modi kun je nog kiezen uit verschillende scene-opties:
- Auto
- Schemer (nachtstand)
- Schemerportret (nachtstand)
- Landschap
- Portret
- Strand/Sneeuw
- Sport
- Document

Ook een digitale zoom behoort tot de mogelijkheden, echter is deze functie voorbehouden aan de laagste resolutie. Boven VGA is dit dus niet beschikbaar. De telefoon beschikt verder nog over een "flitser" die bestaat uit een vrij felle led waarmee in het donker best aardige foto's gemaakt kunnen worden. Ook een zelfontspanner en een nachtstand zijn aanwezig.
Laatste fotofuncties die in mijn ogen een vermelding verdient zijn de "foto-fix" en "photo mate". De "FotoFix" functie stelt automatisch de kleurbalans van de foto's in. Lijkt -voor zover ik dat nu gezien heb- zeker een meerwaarde te bieden. De foto's lijken inderdaad beter gebalanceerd te worden door deze functie. PhotoMate is een programmaatje wat meegeleverd wordt waarin wat uitleg over fotograferen wordt gegeven. Jammer hierbij is dat maar 3 van de 9 functies beschikbaar zijn. De overige functies zouden gedownload moeten kunnen worden, maar hierbij stuit je op een foutmelding.
Naast de gewone camera is er op de voorkant van het toestel ook een extra cameraatje te vinden die gebruikt kan worden voor beeldbellen, icm UMTS.
De kwaliteit hiervan valt niet tegen, maar de kosten hiervan zijn iets minder aantrekkelijk.

Mediaspeler

Naast de fotofunctie beschikt de telefoon ook over vrij uitgebreide audio-mogelijkheden. Er zit een goed bruikbare mediaspeler, welke het handigst te gebruiken is door het aanmaken van afspeellijsten, aangezien je anders telkens de verschillende beltonen in de lijst tegenkomt. Ook een radio is aanwezig, hiervoor moet je echter wel de headset aangekoppeld hebben, aangezien deze als antenne fungeert. De radio-ontvangst is flink beter dan die van m'n k750.
Leuk extraatje bij deze radio is "TrackID". Je kunt van de radio of via de microfoon een liedje opnemen, waarvan een deel naar een server gestuurd wordt via de internetverbinding. Hierna krijg je op je scherm te zien welk nummer het is, wie het gezongen heeft en op welk album het verschenen is. Erg leuke functie, en heeft tot nu toe altijd gelijk gehad. Zelfs relatief onbekende nummers worden -zelfs live- herkend.

Aan de Computer
De connectiviteit met de computer is een klein puntje van kritiek. Op het moment dat de telefoon via usb aan de computer wordt aangesloten, kun je kiezen tussen drie functies: Bestandsoverdracht, telefoonfunctie en foto's afdrukken.
In de eerste modus gaat het toestel volledig uit. Erg vervelend in mijn ogen, aangezien je totaal niet meer bereikbaar bent. Dit mag in mijn ogen wel verbeterd worden. Overigens kun je via bluetooth en de bijgeleverde SonyEricsson suite wel toegang krijgen tot de bestanden, zij het wat omslachtiger.
In de telefoonmodus kun je contacten verzenden, en met foto's afdrukken kun je via de telefoon via een pictbridge verbinding direct foto's afdrukken op een printer die dit ondersteunt.

edit 04-03-2008: Fotogedeelte aangepast, mediafuncties beschreven, USB functie toegevoegd. Mis je nog iets aan de review; laat het horen, ben er nog niet heel bedreven in...
edit 05-03-2008: Foto's gemaakt met toestel toegevoegd. Eerste foto is macrostand zonder fotofix, tweede in macrostand mÚt fotofix en derde zonder macrostand, met fotofix. Ook een foto gemaakt van m'n nieuwe monitor, maar die kon hier niet meer bij, dus zie andere review...
edit 12-03-2008: hele review nagelopen en aangepast

• Parrot CK-3300GPS
  • Promedion Bluetooth Stick

Heb jij ook een Sony Ericsson K770i Bruin?

Heeft deze telefoon microSD of MMC? Hoe lang doe je met de batterij?
Ik zoek een opvolger voor mijn antieke t610, en ik twijfel tussen deze en de T650.
Er zit MicroSD in, zoals ik al had neergezet...
Batterijduur is een beetje lastig, heb hem nu een paar dagen, en ben dus nog volop aan het spelen met het apparaat. Denk dat ik er bij normaal gebruik niet langer dan drie dagen mee doe, deels geholpen door de 3g ondersteuning en het feit dat ik een bluetooth carkit heb, denk ik...

Maar denk niet dat dat het verschil gaat maken tussen de k770 en de t650. Daar zit volgens mij dezelfde memorycard in, en dezelfde accu...

[Reactie gewijzigd door MikeyMan op 4 maart 2008 12:03]

Volgens de SE website wordt er een 256MB micro-MMC meegeleverd, geen MicroSD.
Het verschil met de T650 zou vooral de bouwkwaliteit zijn, met bijv. metalen vs. plastic behuizing.
Even nagekeken, en het blijkt geen SD en geen MMC te zijn...

Het is een Sandisk M2, ofwel een MemoryStick Micro. Zal het meteen even aanpassen... :)