Apple iPad Mini Wi-Fi 16GB Zwart Review

steff261991 16 november 2012, laatste update op 26 november 2012, 5.941 views

Apple iPad Mini Wi-Fi 16GB Zwart

Pluspunten

• Weer eens wat nieuws
  • Kleiner
  • Snel
  • Werkt gewoon

Minpunten

• Feature set
  • Grote

Na 2 weken spelen tijd voor een uitbreiding

Ongeveer 4 weken geleden kondigde Apple de iPad mini aan tegelijkertijd met de iPad 4. Na 2 jaar te hebben gewerkt met de iPad 1st gen had ik behoefte aan wat anders. Ik gebruikte mijn iPad steeds minder, deels door de aanschaf van een Mac air deels door de verouderde hardware (het liep gewoon niet lekker meer). Omdat ik eens wat anders wilde proberen ben ik rond gaan kijken wat is er nog anders. Je hebt de nexus en de kindleHD. Beide apparaten hebben voor mijn gevoel wat grote randen (wat blijkt te grote randen), dus toen ik de mini zag was voor mij de knoop door. Dat wordt hem.

De box
Zoals van Apple gewend een uiterst minimalistische doos met de iPad, de lightning adapter en de lichtnet adapter. Helaas geen oortjes wat ik toch een minpunt vind. Ik gebruik mijn iPad vaak voor video's te kijken in de trein en niet iedereen die een iPad koopt heeft een iPhone waar de oortjes bijzitten.

Ergonomie
De iPad is erg licht en dun. Ter vergelijking de iPhone 5 is ietsjes dikker dan de iPad mini. Verder ligt hij ook heerlijk in de hand, je kan hem met een hand vasthouden als je wat leest alleen heb je dan niet de hele iPad vast. Ik heb tamelijk grote handen en mij lukt het net om de iPad comfortabel vast te houden op de achterkant. Vasthouden aan de zijkant wat gewoon gaat is voor korte periode goed te doen. Maar voor langere periodes lijkt me dat niet fijn/goed voor je pols.

Geluid / Beeld
Beide hebben mij positief verrast. Er komt een goed geluid uit wat niet schel klinkt zelfs als je de iPad hard zet blijft het geluid goed. Het beeld is helder en scherp. Tekst leest lekker weg en pagina's worden goed weergegeven. Wel is het aan te raden om een app als readability te gebruiken. Dit bevordert het lees plezier aanzienlijk.

Gaming
Waar ik bij mijn iPad 1st gen nog weleens abrupt uit een game werd gegooid is dit bij de mini niet het geval. Ik heb een aantal games gespeeld:
PuzzleJuice Het doel is om tetris te spelen en woorden te maken van de letters die verschijnen als je lijnen vol hebt. Het spel draait soepel op de Mini en je kan makkelijk het spel spelen met een hand.
Cut The Rope Snij het snoepje los van een touw en laat het in de mond van Omnom vallen. Simpel spel en leuk tijd verdrijf. Soms duw ik op perongeluk op knoppen ingame omdat mijn vast houdt hand het scherm raakt. Verder draait het spel erg goed op de Mini.
Infinity Blade 2 Hack Slash spel, vermoord de enemy's en uit eindelijk de godking (en begin weer opnieuw :P) Spel werkt erg goed en loopt lekker soepel. Ik heb geprobeerd met 2 handen te spelen maar bij het vechten is het lastig om met 2 handen de enemy te bewerken(Wellicht moet ik zelf nog wat oefenen). Het ontwijken is wel weer handiger omdat de iPad Mini wat kleiner en dus beter vast te houden is.
Spellen zoals Flight Control en Pig Rush spelen gewoon goed af.

Camera
Afgelopen weekend naar Parijs geweest en de iPad Mini meegenomen om foto's te maken. Als je in een voortbewegend voertuig zit is foto's maken die onbewogen zijn erg moeilijk, (lees onmogelijk) en dat is erg jammer. Maar als je gewoon stil staat en een foto schiet is er niks op aan te merken. in zoomen is net zoals bij de iPhone 4 en 5 een doodzonde, (lees het vernielt elke foto). Dus dat raad ik niemand aan.

Ik heb dit hele stuk op de iPad getikt, het ging lekker vlot de autocorrectie is soms wat voorbarig met het afmaken van woorden. Maar overal typte het lekker.
Voor mij is de iPad mini een nieuw hoofdstuk aan mijn Apple avontuur, het is een leuk klein apparaatje wat goed werkt en snel genoeg is om games vloeiend af te spelen. Voor mensen met kleine handen weet ik niet zeker of je de iPad makkelijk in een hand kan houden. Zodra ik meer met de iPad heb gespeeld zal ik de review wat vergroten.

Review is vergroot Gaming en Camera stukje erbij gevoegd. Zal over 4/8 weken de review afmaken dan heb ik alle features zeker wel gebruikt

Heeft u vragen stel ze gerust

Heb jij ook een Apple iPad Mini Wi-Fi 16GB Zwart?

Reviews door de redactie

Meer advertenties

Hoe werkt lekker gamen, ik denk dat het iets te breed is namelijk.
Hee maxx,

tot nu toe heb ik alleen games gespeeld als, cut the rope, puzzlejuice en flight control. Bij zo'n games heeft de grote van het scherm weinig invloed.

Ik zal morgen eens Infinity blade 2 spelen en dat proberen te doen met 1 hand.

ps. einde van de week zal ik de review upgraden heb foto's etc genomen en er al wat meegespeeld.
Okee, hartstikke bedankt voor de moeite.
Heb wat gespeeld, en moet zeggen het gaat best goed het ontwijken van de slagen van je tegenstanders gaat best goed maar ik moet erg wennen en het zelf maken van aanvallen en aan het pareren van aanvallen normaal deed ik dat met 1 hand, maar omdat het nu makkelijk is om met 2 handen te werken is het even wennen.
Super bedankt, ik ga nou maar is vergelijken met de Nexus 7 bij de MediaMarkt.
Succes, en vergeet niet voor apps in de apple store moet je veelal betalen en in de playstore minder dus tel nog eens 50 euro op bij de iPad dit geef je over 1 jaar wel uit aan apps
Logisch dat je geen foto kunt maken in een bewegend voertuig. Misschien moet je je toch eens verdiepen in de beginselen van fotografie.....
Met mijn iPhone krijgt ik perfecte foto's, so rest your case ;)

En fotografie boeit me vrij weinig, het enige wat mij uitmaakt is dat mijn apparaat functioneert zoals ik denk dat hij zou moeten functioneren. Wat dus niet het geval is

[Reactie gewijzigd door steff261991 op 26 november 2012 15:12]