Specificaties 14" (1280x800), 120GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus A8JN-4P006M Review

gerbenvandijk 7 april 2008, 668 views

Asus A8JN-4P006M

Pluspunten

• Goede prijs/kwaliteit, Goede prestaties, goed uit te breiden, zeer mobiel.

Minpunten

• De scharnieren van het scherm zijn behoorlijk fragiel. Na een jaartje scheurde de hele casing open omdat de scharnieren los zitten, maar dit werd binnen een week door Asus gerepareerd. Nu (een half jaartje later) begin ik alweer het begin van een scheurtje te zien, dus de dingen zijn gewoon niet goed.
  • De koeling valt tegen, ik moet de fan zelf op zn hoogst instellen om uitvallen te voorkomen.

Featureset: Deze heb ik als goed gewaardeerd, de specs zijn voor die tijd erg goed, en de laptop is makkelijk te upgraden. Geheugen is zeer goed bereikbaar, en wat mij na nadere inspectie opviel is dat de videokaart vervangbaar is.

Prestaties: De laptop doet zijn werk zeer goed. Van grafisch werk tot gamen, hij doet het allemaal (ik kon zelfs crysis draaien op 1024x786, wel netjes van die 7300 go :P). Ik heb nog niet vaak zon soepele laptop mogen gebruiken.

Beeldkwaliteit: Het beeldscherm is prima, verder niet heel bijzonder maar ik ben wel te spreken over de helderheid, het is me nog niet overkomen dat het scherm echt niet leesbaar was. Ook erg prettig, je kan de helderheid zelf bijstellen, of de backlight uitzetten (stroombesparing).

Bouwkwaliteit en robuustheid: Hier heb ik een behoorlijk issue mee. Hij is zeer krasgevoelig, ik ben er erg zuinig mee en toch komt er bij het minste of geringste een kras op. Hier kan ik opzich mee leven, maar er is nog een issue:
De scharnieren van het scherm neigen los te gaan en te breken. Ik heb het zelf een keer gehad, er zat een scheurtje in de behuizing van het scherm, en ik deed hem open en tadaa, KRAK. Scharnieren gebroken, behuizing kapot. Dit werd binnen een week door Asus gerepareerd, maar op het moment zie ik de volgende scheur al weer aankomen :(

Ergonomie: Ik heb hier goed over te spreken. Zelf heb ik geen grote handen (het is ook een klein laptopje). maar ik heb nog nooit last van mijn handen gekregen, ook niet bij zeer lang gebruik (8 uren achtereenvolgend). het toetsenbord typt lekker licht, en doet het nog altijd perfect. Wel hoor je hier verschillende geluiden over, bij sommige mensen schijnen de toetsen wat te snel los te laten.
Het trackpad voelde in eerste instantie wat stroef aan, maar het gaat al snel wennen, waarna ikzelf het gevoel kreeg dat het zelfs wat preciezer werkte dan ik gewend was.

Warmte- en geluidsproductie: Nog een minpuntje. De laptop word behoorlijk snel heet als je hem op schoot hebt, je benen blokkeren dan een aantal luchtgaten aan de onderkant :( ook bij gamen wordt de videokaart erg heet, daarom gebruik ik NHC om tijdens het gamen mijn fan op vol te zetten, en dit beperkt de hitte behoorlijk. Wel maakt ie een behoorlijk lawaai hierdoor. Bij normaal gebruik (dus buiten de zware grafische taken) hoor je hem echter bijna niet lopen :)

Mobiliteit en accuduur: Aangezien de grootte van het apparaat (14inch), is het een behoorlijk mobiel apparaat. Daar komt nog bij dat hij niet zwaar is. De batterij gaat bij mij bij wat photoshoppen en internetten zon 2,5 uur mee.

Prijs: Destijds was het een behoorlijk prijzige laptop, ik heb er 1,5 jaar geleden 1300 euro voor betaald. Wel waar voor je geld.

//edit maandag 7 april 2008:

De warmteproblemen zijn inmiddels opgelost. Asus heeft een nieuw moederbord geplaatst, en alles werkt toppie :) zelfs tijdens 100% load word hij niet meer heet, en de fans zijn nauwelijks te horen.

Toppie service bij Asus!

Heb jij ook een Asus A8JN-4P006M?

Ik heb zelf een ASUS A6, bij mij gaat ook de rechterkant van de LCD-cover langzamerhand kapot. Kraken bij openen, kraken bij sluiten en afgebroken schroefgaten.

Maar nu vraag ik me af of je daar coulantie voor hebt gekregen aangezien het gebruikersschade betreft? :)
hij werd kosteloos gerepareerd ;) compleet nieuwe casing.
Ter aanvulling: Mijn laptop is ondertussen 3 keer voor hetzelfde probleem weggeweest, en het probleem doet zich weer voor. De a8 serie is blijkbaar niet zo lekker, mijn 2 huisgenoten hebben een ander type Asus en die ervaren helemaal geen problemen.