Specificaties 850W (80 Plus Bronze), volledig modulair - Bekijk alle specificaties

Antec TruePower Quattro 850 Review

JimmyJump 3 maart 2008, laatste update op 5 maart 2008, 4.451 views

Antec TruePower Quattro 850

Pluspunten

• Fluisterend stil.
  • Blijft, onder alle omstandigheden, koel als een lentebries.
  • Energiezuinig.
  • Zéér stabiel.
  • Excellente uitrusting.
  • Goed verpakt.
  • PSU ziet eruit als een Ferrari GTB, klaar voor de start van Le Mans.
  • Fantastische prijs.

Minpunten

• Geen kabelbinders.
  • Onhandige afneembare 4-pins voeding.
  • Geen Nederlandstalige handleiding.

Prestaties en stabiliteit Score: 5

- Type apparaat: Voeding - actieve Power Factor Correction (PFC) - intern
- Naleving van specificatie: ATX12V 2.2/ EPS12V 2.91
- Afmetingen (BxDxH):15 cm x 18 cm x 8,6 cm
- Netto gewicht: 2,6Kg
- Input Voltage: Universele100-240 Volt wisselstroom (Automatische adapter)
- Geleverde energie: 850 Watt
- Output Connector(s): 4-PIN interne voeding, 4-PIN mini-stroomconnector, voeding, 4-pens ATX 12 Volt connector, stroom-AUX, 15-pens seriële ATA-voeding, vermogen 8-pins +12 Volt, voeding 24-pins ATX met afneembaar 4-pins deel, 2x 8-pins PCI Express voeding en 2x 6-pins PCI Express voeding voor 2 Graphic Cards
- Garantie van de fabrikant: AQ5 -Antec Quality five-year parts and labor warranty
- NVIDIA™ SLI™-ready certified
- Komt tegemoet aan de 80PLUS® Certification
- Active Power Factor Correction (PFC) gaat stroomverspilling tegen.
- Vier 12V output circuits voorzien in supreme system stability
- Accurate Power Rating laat de TruePower Quattro toe 24 uur per dag aan volle capaciteit te werken, aan een warmte generering van 50° C.
- Tot 85% efficientie (Certified).
- 80mm low noise cooling fan
- Heavy Duty Protection Circuitry voorkomt schade door kortsluiting (short circuits - SCP), over voltages (OVP), under voltages (UVP), en over current (OCP)
- MTBF: 100,000 hours
- Voldoet aan de volgende veiligheidsvoorschriften: UL, CUL, FCC, TÜV, CE, C-tick, CCC, CB
- Gold plated connectors voor superieure conductiviteit

Algemeen:

Antec is een bedrijf dat reeds 20 jaar bestaat en vooral bekend is vanwage de productie van degelijke PC behuizingen en coolers. Sinds een aantal jaar maakt Antec echter ook goeie, tot zéér degelijke PSU's (Power Supply Unit), ofte voedingen.

Aangezien ondergetekende, videokaarts-gewijs, was overgestapt van een GForce 7 (Asus EN7600GT) naar een Asus EN8800GTS 512MB, en de voeding één van de belangerijkste componenten is in een PC, was de tijd rijp om de huidige Antec Blue Power 400W voeding te vervangen door een degelijk én zwaarder exemplaar.

Wegens mijn goede ervaring met de vorige Antec voeding, eerst eens op hun website gekeken en werd daar onmiddellijk met de nieuwste telgen geconfronteerd, namelijk de TPQ 850 en de TPQ 1000.

Na nog wat reviews te hebben geconsulteerd bleek BeQuiet eigenlijk de beste keus qua stabiliteit, maar mijn eerdere ervaring met Antec, in combinatie met de look én de toenmalige prijs, heeft me doen besluiten van voor de Antec True Power Quattro 850 te kiezen.

Toebehoren & Montage:

De Antec TPQ 850W zit degelijk en schokvrij verpakt in een knalgele doos die gewoon uitnodigt tot aanschaf, maar belangerijker is natuurlijk wat er in de doos zit. Eens kijken...

- 6-talige, overzichtelijke én duidelijke handleiding (echter geen Nederlands).
- Twee uit de kluiten gewassen plastic zakken met aansluitsnoeren.
- Een tamelijk lichte, matte-finish donkerbruin gespoten Power Supply met knalgele Racestrepen en het racewagen nummer 850. Lekker
- Zakje met schroeven.

De plastic zakken openrukken is even schrikken wanneer de inhoud voor je uit op de tafel ligt. Er zitten namelijk heel wat kabels bij deze PSU.

Buiten de reguliere stroomkabel krijg je het volgende op je brood:

- 2x Peripheral power cable SATA connectors op 55cm, 70cm en 85cm.
- 1x Peripheral power cable SATA connectors op 55 en 70cm.
- 2x Peripheral power cable 4-pin molex type connector op 32,5cm, 67,5cm rn 82,5cm met floppy connector op 92,5cm.
- 1x Peripheral power cable 4-pin molex type connector op 32,5cm, 67,5cm rn 82,5cm
- 2x PCI-E cable met 6-pin connector op 32,5cm.

Tot zover de losse kabels. Hier volgen de vaste kabels die aan de voeding hangen:

- 1x ATX 24/20 Pin mainboard connector. (50cm lang)
- 2x PCI-E 8/6-pin connector. (50cm lang)
- 1x EPS/12V 8 pin CPU power cable. (50cm lang)
- 1x 12V/P4 cable met 4 pin connector. (50cm lang)

Dus, wat kabels betreft is dit niet mis, met alles bij elkaar 4 PCIe kabels, 15 molex en 8 S-ATA aansluitingen. Verder zijn alle kabels van hoge kwaliteit, allen omzwachteld met een harness, ofte beschermingshoes, wat er voor zorgt dat alles mooi en ordentelijk kan worden aangesloten en weggewerkt. Speciale vermelding ook voor de lengte van de kabelsets. Zelfs in een behuizing als de Chieftec Bravo Tower Case komt men nergens in de problemen door té korte kabels. Mooi is dat.

Hier echter toch ook al even 2 kleine nadelen en één onduidelijkheid aanstippen:

Primo, er zitten géén zip-kabeltjes bij de toebehoren, om de boel te bundelen na alles te hebben aangesloten. Okay, de meeste knutselaars hebben dat wel in huis, maar het was tip-top geweest moesten ze bij ingesloten zitten.

Secundo, de extra mobo 4-pins voeding kan van de 12-pins stekker worden losgemaakt, maar niet weer worden aangehecht. De 4-pins stekker hangt trouwens slechts met één van z'n vier zijden aan grote broer vast. In beide gevallen, vast of ontkoppeld, blijft het onhandig om de beide stekkers, tegelijk of apart, op het moederbord geprikt te krijgen, deels omdat de stroomkabels redelijk stug zijn.

Eens de 4-pins stekker vast zit, heeft die echter de neiging van, wederom door de stugheid van de kabels, weer los te komen van het moederbord, omdat de kleine stekker nogal ruim bemeten is én een clipje mist dat hem op het mobo vast zou zetten.

Opletten dus dat je de bekabeling mooi terug rechtplooit na aanhechting op het mobo, zodat het stekkertje op zijn plaats blijft.

Tertio: op de voeding zitten 5 afzonderlijke 12-volt rail aansluitingen, terwijl er 8 losse kabels zijn. Twee van de 12-volt rails hebben een rode kleur, alsook 2 van de losse kabels een rooie stekker hebben. Maar, bij een closer look, zijn de kabels met de rooie stekkers voorzien voor de PCI-e videocards, wat tot verwarring leidt, aangezien de andere kabels, met de molex/sata aansluitingen, in mijn geval alle vijf aan de bak moesten, wat dus géén plaats meer laat voor de PCI-e aansluitingen. Verwarrend.

Over de verschillende kleuren staat trouwens niks in de handleiding.

Gelukkig zitten er bij de vaste kabels ook 2 PCI-e exemplaren, of ik had serieus in de rats gezeten bij het vervangen van mijn 7600GT door de 8800GTS, die een extra 6-pins voeding nodig heeft.

De eigenlijke montage van de voeding, behoeft geen extra uitleg. Om 4 schroefjes in hun respectieve gaatjes te mikken en aan te draaien, is niet echt een tekeningetje nodig. (Ja...Okay George W. ... Voor jou maak ik straks wel een plannetje...)

Werking & Beoordeling:

Na alles te hebben aangesloten en grondig gecheckt te hebben, voorzichtig op de "ON" button van m'n PC gedrukt.

En toen gebeurde er... Niets...

Ah nee, vermits ondergetekende vergeten was de power-switch achteraan de PSU van "O" op "1" te zetten... Slim is ook anders...

Okay. Tweede poging. Alles nog eens nagekeken, en hup, Power On. Eerlijk gezegd, trok ik nogal een raar gezicht (er zijn spijtig genoeg geen fotos), toen mijn computer een geluid maakte alsof het ding zich aan de zwaartekracht der Aarde probeerde te onttrekken. Potverdékke, wat een herrie...

Maar... na een 20-tal seconden nam het kabaal even snel af dan het was begonnen, en bleef alleen een stil gefluister over. Véél stiller dan mijn PC tevoor was.

Nu blijkt, dat bij een eerste in gebruikname, de PSU alles wat erop aangesloten is, op volle kracht laat werken om zo een 'idee' te hebben van de maximaal mogelijke beslasting. Naderhand wordt alles op een laag pitje gezet en wordt de hele santekraam geregeld al naargelang de belasting van elk component apart. Da's het voordeel van die afzonderlijke 12-volt rails.

In de zeven maanden dat de PSU in mijn PC zit, is het ding nog nooit boven de 40° C uitgekomen, terwijl de temperatuur in mijn behuizing schommelt tussen de 21° en de 28° C, en dit zowel bij het spelen van redelijk 'zware' games als "The Elder Scrolls IV: Oblivion", "Crysis" of andere "Bioshock"s... wat mijn vrees voor de koeling, bij het zien van de eenzame, kleine 80mm fan die de TPQ 850 'rijk' is, totaal wegnam.

Even een kleine specificatie wat die 'miezerige fan' aangaat: het betreft hier een ADDA AD0812UB-A70GL. Dit is een 12Volt, ultra high speed (3400TPM) 7-vins, op gelijkstroom werkende, Ball Bearing Smart-Fan, ontworpen voor duurzame geluidsarme werking. Olé.

Van de HardWareLogic site:
The spec says it will pull 44 CFM at 40db using only 0.25 amps / 3 watts (although the fan itself says 0.30 amps). ADDA is a popular fan choice in quality power units. We were pleased to see it.

Echte tests of benchmarks heb ik nog niet gedaan, maar daarvoor verwijs ik jullie graag door naar 'HardWareLogic' of naar 'BenchMark Review.com'.

Zie ook de Antec website.

Om te besluiten kan ik alleen maar zeggen dat ik 'wreed content' ben met deze PSU. Niet alleen is het een blitze uitvoering, die me regelmatig onder m'n bureau naar een gaspedaal doet tasten, het is ook een zeer stille, erg stabiele én temperatuursvriendelijke Power Supply...

Er zij er 'betere' op de markt, bijvoorbeeld Enermax of BeQuiet, maar in juli van vorig jaar, was voor mij de prijs doorslaggevend. Ik heb de TPQ 850 namelijk 'slechts' ¤175,- betaald bij mijn leverancier, terwijl toen de reguliere prijs om en bij de ¤250,- lag... een koopje dus. Zeker in vergelijking met de hoger vermeldde merken. Nu, amper 7 maand later, kan je deze Antec True Power Quattro op de kop tikken voor zo'n ¤135,-... wat zéér zeker een koopje is.

JJ

Heb jij ook een Antec TruePower Quattro 850?

Ik heb deze voeding nu ook maar ik denk dat hij niet goed is.
Na een koude start loopt de fan van de voeding lekker rustig
Maar ben ik zo'n 3 a 5 min in windows dan gaat de fan heel hard draaien en maakt hij een lawaai dat wil je niet weten.

Ik heb een Antec 1200 case en alles is zeer koel.
Ook de lucht uit de voeding is erg koud voelt als 23c tot 25c.
Ik snap niet waarom hij zo hard draai ik erger me er nadeloos aan.
Heel me case is nu lekker silent, gaat me voeding lawaai zitten maken.

Omgevingstemp is 20,2c.
Dus ja ik denk dat die sensor ofozo niet goed is..

Zijn er meer mensen die dit hebben ?
Anders stuur ik hem terug.
Helaas heb ik hem 100% netjes gestripped 1 dag geleden en nu dit :-(
mooie review de plaatjes verduidelijken ook maar ... hoe weet je dat je voeding zo die temperatuur heeft ?
Bedankt voor de respons, Lennoow :)
... hoe weet je dat je voeding zo die temperatuur heeft ?
Dankzij het regelmatig checken van de draaisnelheid van de cooler die in de PSU zit...

Het blijft natuurlijk een schatting, maar aan een temperatuur van 50°C, zou de fan een snelheid halen van om en bij de 2500 rotaties per minuut, terwijl ik nog nooit rotaties van boven de 2000 heb gemeten.

Bijvoorbeeld, bij normaal PC-gebruik hangt het toerental rond de 1125RPM en vlak na het spelen van Crysis zit ik aan 1850RPM.

De bedrijfstemperatuur zou ongeveer 30°C moeten bedragen, wat mij deed concluderen dat ik nog nooit boven de 40°C ben uitgekomen.

Fanspeeds worden gechekt via Everest Home Edition...

Ik heb hier een sensor liggen, maar die ga ik pas inbouwen nadat ik mijn nieuw mobo geïnstalleerd heb...

[Reactie gewijzigd door JimmyJump op 3 maart 2008 17:57]

Ik weet niet hoe hij dat weet, maar meestal is dat de AUX temperatuur, je kan het wel vaak vinden bij speedfan en dergelijke programma"s :)
AUX temp is meestal de temperatuur van de SouthBridge... ;)

JJ
Ik heb hem nog niet helemaal gelezen, ga ik nu doen. Denk er zelf over om deze voeding aan te schaffen namelijk (komen 2x 3870X2's + Q6600 OC + 8GB ram + 3HD's aan te hangen nl). Maar waarom heb jij zo'n zware voeding met relatief minder zware componenten als het gaat om stroom verbruik?

Edit: Gelezen, mooie review 5 punten waard! Doet mij weer een stapje verder brengen naar deze voeding.

Het geluid van die kleine fan stoorde mij, na het lezen van een review op internet (geloof anandtech?) en daar zeiden ze dat deze de beste was in zijn caliber, samen met de 850W van cooler master. De Antec had een hogere efficientie, maar de cooler master was aanzienlijk stiller.

Nadat ik jou review lees valt die reuuuuze mee. Echter heb ik nu een Zalman 600-HP, die het zaakje eigenlijk ook zou moeten kunnen trekken. Er zit nu nog 1 3870x2 in, maar straks met quad CF en mn q6600 die ik nog verder ga pushen (nu 3ghz) en 3 HD's + DVD-RW, begin ik me toch wel af te vragen of die 600Hp nog zwaar genoeg is, en dan met name de amperes... Kenmerk van Zalman is dat ze o.a. zeer stil zijn, wat ik ook ervaar. Ik wil dus niet dalijk dat mijn voeding het luidruchtigste onderdeel van mn PC wordt!

[Reactie gewijzigd door peakaboo op 3 maart 2008 18:28]

De Pentium D 940 verbruikt al ongeveer 130 Watt. Daarenboven hangen er 6 HDD's aan mijn mobo, twee printers, 1 scanner plus nu nog eens die 8800GTS.

Vermits mijn 400 Watts PSU wat krapjes begon te worden, ben ik maar onmiddelijk voor een voeding gegaan waarmee ik redelijk wat overschot had... vandaar. Trouwens, was ik beter bij kas geweest, dan had ik zelfs gekozen voor de TPQ 1000, héhé... 8-)

JJ
Naja, je scanner en printers hebben natuurlijk hun eigen voeding en je draait geen SLI. Deze voeding is al zwaar overkill, laat staan een Kilowatt. Maargoed, een kwaliteitsvoeding is natuurlijk wel wat waard.
Groot gelijk, Realone... maar gezien wat de hardwarefabrikanten allemaal uitspoken, is het beter van goed voorbereid te zijn ;)
Een beetje een late opmerking, maar het is niet de bedoeling dat je dat 4-pins stekertje losmaakt van de rest.

Als je een 20 pins aansluiting op je moederbord hebt, draai je de overige 4 pinnen naar buiten, waardoor deze nog vast zit aan de rest maar naast de aansluiting hangt.

Wanneer je dan later een keer een ander moederbord hebt met 24 pins aansluiting, is het een kwestie van de boel weer tegen elkaar draaien en aansluiten, zonder dat er iets losschiet.

Niet dat jij er nog veel aan hebt, maar misschien dat iemand anders er iets mee kan. Verder mooie review, bedankt.
Dat is afhankelijk van de lay-out van het moederbord. Soms is het niet mogelijk om de overtollige stekker "weg te draaien" omdat, bijvoorbeeld, de PSU aansluiting zit weggemoffeld tusen het CPU koelblok en de geheugen-slots...
Heeft de Voeding nou wel of niet de mogelijkheid om 2 videokaarten aan te sluiten? want dat is wel wat ik graag zou willen.
(en dan bedoel ik dus 2x 6-pins PCI-e en 2x 8-pins PCI-e)
Ik heb hem nu ook een jaartje en heb sinds 3 dagen hetzelfde probleem als Knight, als ik de pc nu aanzet is het net of er een straaljager opstijgt. Soms deed hij dit wel eens in de zomer als het echt warm was en hij al lang aanstond maar nu gaat de fan al over zijn toeren bij een koude start zowel in windows 7 als in xp. Iemand enig idee wat dit kan zijn of dat die sensor te saboteren is op 1 of andere manier ?