Ducky DK 9008S Yellow Led Cherry MX Brown Review

Com. Hunter 16 november 2012, laatste update op 28 oktober 2013, 1.031 views

Ducky DK 9008S Yellow Led Cherry MX Brown

Pluspunten

• (bouw)kwaliteit
  • aanslag
  • functies
  • de mogelijkheid om je kabel los te maken van je toetsenbord!
  • mee geleverde keypuller

Minpunten

• De prijs...

Ongeveer een jaar of 2 geleden heb ik mijn eerste mechanisch-toetsenbord aangeschaft, namelijk de Razer BlackWidow Ultimate. Altijd erg tevreden mee geweest, typt heerlijk en daarom wou ik hem graag op mijn werk (programmeur) gebruiken.

Dit kreeg ik niet rond met mijn werkgever. (Die vond het maar een hoop herrie maken!) Dus dit gaf me een mooi excuus om een nieuwe uit te zoeken :)

Na een hoop research heb ik voor de Ducky dk9008s-b gekozen. Het is een gedoe om ze te bestellen (Namelijk uit de VS of uit AziŽ), het kost een hoop extra geld (+- 45 inklaring, BTW, etc) en het geheel kan nog even duren ook.

Gelukkig waren al mijn zorgen weg toen ik het toetsenbord uit de verpakking haalde. De verpakking was niet zo bijzonder, maar na het openen vond ik het toetsenbord in een Ducky hoesje.

In de doos:
  • Keyboard
  • Hoesje voor keyboard
  • Plastic stofkap
  • USB => Mini usb kabel(gold plated)
  • PS/2 => USB
  • Handleiding (onder andere in het Engels)
  • Keypuller
  • Rode WASD toetsen
Eenmaal aangesloten even de backlite uitgeprobeerd!

Het toetsenbord typt heerlijk, met een prachtig, bescheiden geluidje. Het voelt erg solide aan en het is een mooi toetsenbord om op je bureau te hebben liggen.

[EDIT - Hotkeys]
Er zitten een aantal hotkeys boven de numpad. Deze dienen als schortcuts naar Rekenmachine, Dece computer, Email en een knop om de browser te openen. Daarnaast is de repeat-rate aan te passen. De toetsen zijn genummerd van 1x tot 4x, door deze in combinatie met FN in te drukken zet je deze dus hoger of lager. Dit houdt in als je de toets langer ingedrukt houdt, de toets 2x, 3x of 4x sneller wordt herhaald. Tijdens het typen van text heeft dit niet zoveel effect, tenzij je de repeat-rate erg hoog zet; DDDddddaaaannnn kkkkrrriijjjgg jee ddiiittt ssooooorrrtt ttteexxxtt. Maar met games als Starcraft komt 2x goed van pas. Dan hoef je niet 5x op S te drukken om 5 units te maken, maar houd je deze gewoon een fractie van de tijd ingedrukt voor hetzelfde resultaat.

Aan de onderkant van het toetsenbord zitten 3 schakelaars.
  • De eerste om je Windows-key in/uit te schakelen.
  • Nummer twee om CapsLock en CRTL om te draaien
  • Nummer 3 om ALT & Windows-key om te draaien
Ik ben erg tevreden met mijn aankoop en een aantal van mijn collega's zullen beslist binnen afzienbare tijd overstappen van rubber dome's naar Cherry Switches!

[EDIT]
Nu bijna een jaar sinds het aanschaffen van dit toetsenbord heb ik er nog geen enkel probleem gehad. Alle toetsen werken nog naar behoren en heeft ondertussen heel Europa doorgereisd, zonder kapot te gaan (iets wat ik niet van mijn (oude) monitor kan zeggen ).

Ik heb het toetsenbord na een paar maanden niet meer in zijn hoes vervoerd, daardoor zijn de toetsen op de bovenrandjes een klein beetje beschadigd en komt hier wat licht doorheen, echter vind ik het er eigenlijk wel mooi uit zien en ontdoet het niets de ervaring. Ben er nog zeer tevreden mee!

Heb jij ook een Ducky DK 9008S Yellow Led Cherry MX Brown?

Het lijkt me een prachtig toetsenbord, en ik wil eigenlijk naast mijn Das Keyboard ook een mechanical voor bij mn Mac. Maar de prijs voor deze toetsenborden is wel een drempel. Misschien later dit jaar.

De review is beknopt, maar zegt mij in principe alles wat ik wil weten. :)

[Reactie gewijzigd door BioHazard op 16 november 2012 14:34]

ik denk dat je bedoelt dat je collega's binnen afzienbare (dus korte) tijd ook MX gaan en niet over aanzienlijke (=lange) tijd) :+

(getypt op mijn Qpad MK-80 met cherry reds (bring the noise, it's all about the feel)