Specificaties HTPC, 3 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Silverstone Grandia GD05B Review

The Executer 15 november 2012, laatste update op 15 november 2012, 775 views

Silverstone Grandia GD05B

Pluspunten

• Uiterlijk van de kast
  • Duimschroeven voor bovenpaneel
  • Goede mogelijkheid tot

Minpunten

• Inbouwen van hardware vereist veel schroefwerk
  • Plaatsen van 3 opslagmedia is lastig ivm kabels
  • Wanneer volledig gevuld lijkt de kast rommelig

Voor mijn mediacenter was ik op zoek naar een compacte kast welke twee 3.5" schijven kwijt kon, en in mijn televisiemeubel geplaatst kon worden. Dit is bij veel kasten een probleem, maar niet bij de Silverstone Grandia GD05B.

Algemeen:

De kast geeft een goede indruk. Zeer stevig, goed afgewerkt. Geen scherpe randen waar je met de handen bij komt. Op diverse punten waar de verschillende losse onderdelen van de kast bij elkaar komen is er voor gekozen om dit met rubber af te werken. Een voorbeeld hiervan is de tussenbalk waar de bovenkant op rust. Hier zijn 3 dopjes geplaatst welke er voor zorgen dat de bovenplaat niet gaat resoneren. Daarnaast zijn ook de schroefgaten waar de harde schijven geplaatst worden afgewerkt met rubberen doppen, alles ten bate van stilte. Hier is bij de fans niet over nagedacht: Ondanks dat de fans uitgevoerd zijn in 120MM maken deze behoorlijk geluid. Wanneer ik in de keuken sta, kan ik de fans nog net horen. Persoonlijk heb ik mij er nog niet genoeg aan geŽrgerd om andere fans aan te schaffen. Een kameraad wie dit wel heeft gedaan, heeft er een stille kast aan overgehouden. Wanneer je op de bank zit (plus minus 3 meter van de kast) hoor je deze eigenlijk al niet meer.

De met aluminium afgewerkte voorkant ziet er erg strak uit. Wel had het vak voor de DVD speler als slimline uitgevoerd mogen worden. Op zo'n strakke kast komt dat het uiterlijk wel ten goede. Verder zit er niet teveel poespas op.

Inbouwen van hardware:

Het inbouwen van hardware bij deze kast vereist wel enig schroefwerk: Voordat je de hardware kan plaatsen zal de bovenkant los moeten. Deze zit vast met duimschroeven, wat een pluspunt is. Hierna zul je de tussenbalk los moeten schroeven, waar ook gelijk de bay voor de DVD-speler aan vastgeschroefd zit.

Mijn kast heb ik gevuld met twee keer een 3.5" schijf, een SSD en een DVD brander. Hiermee heb je de kast volledig gevuld, wat wel een enigzins rommelijk uiterlijk geeft.

Door de DVD-bay ben je wel beperkt aan je keuze voor een CPU koeler. Ik gebruik de boxed koeler, welke goed past. Wanneer je hier een andere koeler wilt gebruiken die wat hoger is, zul je de DVD-speler achterwege moeten laten.

Heb jij ook een Silverstone Grandia GD05B?