ZyXEL NSA310 2TB Review

baptist69 15 november 2012, laatste update op 28 november 2012, 508 views

ZyXEL NSA310 2TB

Pluspunten

• Goedkoop
  • Stevig materiaal
  • Uitgebreide config mogelijkheden

Minpunten

• Luid
  • Regelmatig herstart nodig
  • Trage lees/schrijf snelheid

Features Score: 4
Ik kocht mezelf via iBood een dik jaar geleden deze budget-NAS aan.

Materiaal: Het apparaat is grotendeels gemaakt van sterk zwart metaal. Het frontpanel is van kunstof maar is wel stevig genoeg.

Software: Er word een CD meegeleverd waarop myZyxel software staat. Met deze software kan je de installatie van de NSA300 doen. Tijdens deze installatie kan je het administrator wachtwoord instellen en andere gebruikers aanmaken. Overigens kan je via deze software ook netwerkmappings maken naar verschillende folders op NAS.
Het eigelijke netwerkconfiguratie en dergelijke gebeurd via de webinterface van de NAS.

Webinterface: De NSA310 is te bereiken via een webinterface. Op deze webinterface kan je ofwel in administrator mode of user mode aanmelden. De administrator mode bied de optie op verschillende instellingen zoals netwerkinstellingen aan te passen en firmware upgrades te doen.
Wanneer men via de usermode aanmeld kan je via een geintegreerde media speler videos of muziek bijkijken/luisteren.

Gebruik & prestaties: Het wegschrijven van data naar de NAS gaat niet al te snel. Ik heb zelf ene dedicated 100 MB netwerk thuis dus aan het netwerk zullen vertragingen niet liggen, echter ligt dit aan de lees/schrijf snelheid van de NAS.
Ik kijk thuis alle films via een windows 7 pc (VLC Media player) en merkte al redelijk snel dat dit niet vlot gaat bij het streamen van de NAS. Hierdoor heb ik er vaak voor gekozen om de .avi (of andere) file te kopieren naar mij desktop en hem zo af te spelen. Dit is eigenlijk niet de bedoeling.
Een ander probleem wat zich voordoet is dat als de NAS te lang aan staan (weken), is de webinterface niet te bereiken. Je moet dan de NAS uitzetten en terug aanzetten. (Rebooten van de NAS kan ook via de webinterarface maar dit kan natuurlijk niet als je die niet kan bereiken)

Verbruik/geluid: Over het verbruik kan ik niet veel zeggen, enkel dat de NAS me niet echt in een standby mode lijkt te gaan. Je kan via de webinterface wel een aantal power settings aanpassen maar hiermee heb ik nog niet gewerkt.
In zake van geluid moet ik zeggen dat het een vrij luid apparaat is. Je hoort de schijf draaien en de schijfkop maakt ook redelijk wat geluid

Heb jij ook een ZyXEL NSA310 2TB?

Welke snelheid haal je over je 100Mbit thuis netwerk dan?
Welke snelheid haal je over je 100Mbit thuis netwerk dan?
Nooit een werkelijke test gedaan met de huidige netwerkcomponenten. Zal daar binnekort eens werk van maken. Je mag er vanuit gaan dan ik ten alle tijden vlot boven de 100MB/s haal :)