Specificaties 18,8dB, bij maximaal 1.200rpm - Bekijk alle specificaties

Antec TrueQuiet Pro 120, 120mm Review

MrMilco 22 januari 2013, 553 views

Antec TrueQuiet Pro 120, 120mm

Pluspunten

• Hij doet wat hij moet doen
  • Hij is zeer stil

Minpunten

• De lengte van de speedcontrol kabeltjes is net te kort
  • En als je de fan aan de front van je kast zet, schuurt de fan ( met de meedraaiende ring) tegen de front van mijn kast aan, uiteraard kan dit ook aan mijn kast liggen.

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 4
Luchtverplaatsing (min) Score: 4
Luchtverplaatsing (max) Score: 5
ik heb een tijdje contact gehad met Antec, uit deze gesprekken is ontstaan dat ik fans kon gaan reviewen, dit sloeg ik natuurlijk niet af, en heb het direct geaccepteerd.
Toen ben ik me druk gaan concentreren om deze case fans te testen, zodat ik er een goede, en vooral eerlijke review over kan geven.

Verpakking
De verpakking is niet te uitgebreid, een mooie plastic verpakking, met alleen zicht op de fan zelf, de kabels zitten erboven netjes in een doosje weggewerkt.
De informatie staat er in meerdere talen op, 6 om precies te zijn, dit omdat het ook mooi internationaal bedrijf is.

Het verzenden werd in een mooie ruime doos gedaan, met allemaal schuimpjes erin, zeer degelijk verpakt, om kans om vervoerschade te voorkomen.

Specificaties
Volgens Antec zou deze fan erg stil wezen, dit is hij zeker, op low is hij niet te horen, en op high, dan is hij wel wat te horen, maar niet erg hinderlijk, je zet bijvoorbeeld muziek aan, en je hoort m niet meer.
Ook zou hij een goede airflow moeten hebben, ook dit maken ze waar, zowel op low als op high heeft hij een goede doorvoer van lucht. Dit komt doordat de ring om de fan aan de bladen vastzit zodat je een goede stroom krijgt, en de fan de hele breedte kan gebruiken.

Ook draait de fan erg soepel, nadat je je pc hebt uitgezet, blijft hij nog een mooi tijdje doordraaien, wat voor type lagers erin zitten, heb ik niet kunnen vinden.

Ik was vergeten om de lengte van de power kabel erin te vermelden, maar zelf vind ik dit ook best belangrijk, bij deze, de lengte van de kabel is 30CM

Extra’s
Bij de Antec True Quiet Pro 120, worden een paar extra’s bijgeleverd.
Zoals hieronder op de foto te zien is, wordt er een 3pin to molex kabeltje meegeleverd, en ook ontbreken de anti vibratie rubbers niet.

Design
Zelf vind ik deze fan een mooi design hebben, mijn eigen case is zwart, en dit is er een mooie aanvulling voor.
Ik denk dat deze fan ook mooi staat in een witte case, maar dat is natuurlijk weer voor iedereen verschillend.
Ook aan de afwerking van de fan kabel is gedacht, deze is netjes zwart gesleeved, alleen hadden ze naar mijn mening ook de kabel van de molex to 3pin connector mogen sleeven.

Installatie gemak
Het plaatsen van deze fans was niet erg lastig, met de bijgeleverde anti vibratie rubbers was het werk nog simpeler.
Het was eigenlijk de 1e keer dat ik met deze rubbers werkte, en het ging heel erg simpel.

Temperatuur Verschil
Eerder wou ik nooit te veel fans in mijn systeem, dit komt omdat ik een lekker stil systeem wou hebben en dat door veel fans niet mogelijk was.
Hierdoor had ik verwacht dat de temperatuur wel verder zou gaan zakken dan nu, maar dat valt best wel mee, en is uiteraard ook niet nodig.

Hieronder heb ik een grafiek met de temperaturen zonder fans en met deze Antec fans, verder heb ik niets aan de opstelling veranderd.
Deze 24 graden idle vind ik erg mooi behaald, en ook de 41 graden load vind ik erg mooi.

Dit alles is gemeten op de cpu temperatuur. En is gestrest met Prime95.

Dit is voor mij een top fan.
-Hij doet wat hij moet doen.
-Hij is ook erg stil zoals ze zelf al beweren.
Maar zelf vind ik er 2 verbeterpunten aan:
-De lengte van de speedcontrol kabeltjes.
-En als je de fan aan de front van je kast zet, schuurt de fan ( met de meedraaiende ring) tegen de front van mijn kast aan, uiteraard kan dit ook aan mijn kast liggen.

Deze fan is best aan de hogere kant, maar dat zou niets uitmaken als je er ook goede service, levensduur en natuurlijk het belangrijkste, goede fans voor krijgt! Dit is alle 3 het geval, de garantie is 2 jaar op deze fans, service naar mijn mening bij Antec vind ik ook erg goed, en de levensduur ( afgaande op andere Antec producten hier in huis) zou dat ook wel erg goed zitten.

Deze Fan is dus zeker het kopen waard als je wat meer wilt besteden aan een fan!

Update’s
21-01-2013: Review Geplaatst
22-01-2013: Meer informatie over de geluidsproductie e.d. toegevoegd
Temperatuur toegevoegd.

Heb jij ook een Antec TrueQuiet Pro 120, 120mm?

Stil??? Hij moet veel luchtverplaatsing hebben en stil zijn volgens de specs, hier mag de review wel iets uitgebreider. Ze zijn niet goedkoop, dan mag er iets verwacht worden.
Zien er wel netjes uit. Meld ook iets over gebruikte lagers in de fan en de verwachte levensduur en garantie
klopt, ik ga er straks nog mee bezig om de informatie erin te verwerken,
dit is ook mijn eerste goede review, dus ik zet me er voor in

Edit @ 16:50
Meer informatie toegevoegd, bedankt voor de tip!

[Reactie gewijzigd door MrMilco op 22 januari 2013 16:50]

Nette review nu hoor :) ik zal je even +jes geven :D

Ik mis alleen een benchmarkje:
Daarmee bedoel ik hiervoor had je waarschijnlijk een andere FAN?
Hoeveel RPM draaide deze + wat waren de temperaturen in de kast of de de CPU bijvoorbeeld

En wat is het verschil nu je deze Antec fan hebt aangeschaft:
is die zuiniger, stiller, maar verplaatst die ook meer lucht -> en zie je dat ook terug in de temperatuur van verschillende onderdelen door een verbeterde airflow.

Dat lijkt me een van de belangrijkste punten he, dat die stil is maar ook goed performed.

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 22 januari 2013 17:02]

goed dat je het hebt over de temperatuur, dit had ik allemaal al klaar, maar stond weer ergens verscholen op mn hdd, dus heb m nu opgezocht, en dan zet ik hem er straks bij in de review,

In de oude opstelling had ik geen fans, dit omdat ik een stil systeem wil, en de temperatuur goed bleef

over zowel de energiezuinigheid en cfm kan ik weinig zeggen, dit om onder andere de bovenstaande reden

edit @ 18:15
Temperatuur is toegevoegd

[Reactie gewijzigd door MrMilco op 22 januari 2013 18:15]

Andere tips altijd welkom, dan kan ik het hier nog in proberen aan te passen, en dan kan ik als ik evt nog meer ga reviewen het daar in 1x goed doen!
Ikzelf heb ook 2 van deze fans. Stil zijn ze maar luchtverplaatsing is nu niet WAUW. Maar dit neem ik er graag bij vanwege de stille werking.

Ook ik zit met het probleem dat het roterende schijfje schuurt tegen mijn kast...Volgens mij is er een grote constructiefout voor deze fan als je hem als intake wilt gebruiken...

De rubberen aansluiting vind ik niet ideaal. Deze dempen wel trillingen maar zijn niet herbruikbaar.... Ik wil graag mijn ene fan (die tegen case aanschuurt) verplaatsen maar dit gaat nu dus niet...

Heb ik maar opgelost door een stokje onder de fan te steken om deze te verhogen...NIET ideaal dus... en zeker niet voor de prijs van deze fan!