Specificaties 4,5" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 920 Wit Review

sunflame 14 november 2012, laatste update op 14 november 2012, 5.002 views

Nokia Lumia 920 Wit

Pluspunten

• Haarscherp display
  • Livetiles
  • Nokia apps (o.a. Drive)
  • Synchronisatie met Windows 8
  • Groot scherm
  • Camerakwaliteit is super
  • Videokwaliteit / anti shake is fantastisch

Minpunten

• Batterijduur is niet veel beter dan een gemiddelde smartphone
  • Apps aanbod is (nog) niet overweldigend

Sinds eergister ben ik de trotse eigenaar van een Nokia Lumia 920. Deze heeft mijn iPhone 4 vervangen.

Mijn iPhone 4 was echt aan vervanging toe en na de iPhone 5, de Samsung Galaxy S3, de HTC X8 en de Nokia Lumia 920 naast elkaar gehouden te hebben kwam er voor mij maar 1 keuze uit; De Lumia 920.

Uiteraard is dit een volledig persoonlijke keuze en heb ik niets tegen iOS / Android (vandaar ook dat ik ze meegenomen heb in de vergelijking).

De keuze voor de Lumia was voor mij doorslaggevend op de volgende punten:
- Camerakwaliteit (foto's maken in lichtarme omgeving is fantastisch)
- Videokwaliteit (Stability / antishake is fantastisch)
- Sync met windows 8 (Yay eindelijk van iTunes op Windows af!)
- Standaard fatsoenlijke navigatie (Nokia Drive voldoet goed)
- Groot scherm (kijkt echt heel fijn)

Na het apparaat 2 dagen in gebruik te hebben kan ik zeggen dat het een fantastisch toestel is. Ik was bang dat het apparaat wellicht te groot was, te zwaar was, etc, maar gelukkig valt dat helemaal mee.

Het voelt als een solide apparaat (geen cheap-ass plastic gevoel) en ondanks dat hij redelijk dik is heb je dit door de vorm eigenlijk amper in de gaten.

De Nokia apps zijn echt super en alleen daarom al een goed argument om voor een Nokia te gaan in plaats van voor een HTC. Ik noem bijvoorbeeld;
- Nokia Drive (Navigatie)
- Nokia Music (Gratis onbeperkte muziekmixen streamen / downloaden)
- Nokia City Lens (Layar achtige applicatie die het verassend goed doet in Nederland)
- Nokia Panorama (Panorama photo app...duh)
- Nokia Smart shoot (App om iedereen in een groep knap op een foto te krijgen)
- Nokia Creative Studio (instagram achtige app)
- Nokia Cinemagraph (animated gifs maken)

Het enige dat eigenlijk tegenviel was de batterij. Wellicht door de dikte / zwaarte had ik verwacht dat ik nu eens een smartphone zou hebben die ik niet elke dag moet opladen, maar helaas; Ook deze telefoon moet minimaal 1x per dag aan de lader. In vergelijking met mijn iPhone 4 gaat hij wel een stuk langer mee. Deze haalde bij mij net aan de lunch en moest op kantoor altijd aan een draadje liggen.

Note: Ik ben een zware gebruiker (veel bellen, 6 e-mail accounts op push, bluetooth hele dag aan, wifi hele dag aan, facebooken, filmpje / trailer kijken, whatsappen, etc)

Heb jij ook een Nokia Lumia 920 Wit?

Blijkbaar is de accu voor veel mensen in het begin nogal onbetrouwbaar en kan hij nog al snel leeg gaan, afgaande op dit nieuwsbericht en deze forum posts. Wat blijkbaar helpt is hem gewoon een aantal keer helemaal opladen en gebruiken tot ie uitvalt.

Afgaande op je intensieve gebruik weet ik echter niet of dit nog veel winst op zal leveren voor jou, maar het is altijd het proberen waard.
Thanks, ga dit zeker even proberen.
Ben overigens nu al meer dan tevreden dat ik gewoon de dag door kom hoor :)
Inmiddels inderdaad 2 x zo goed als volledig ontladen en opgeladen.
Zit nu bijna rond lunchtijd en zit nog op 83% van mijn batterij. _/-\o_ _/-\o_
Neem aan dat je je oude iPhone al verkocht hebt, maar gezien voor velen het formaat van de 920 een heikel punt is zouden een paar vergelijkingsfoto's van de 2 toestellen wel een leuk extraatje zijn voor de review. :)

[Reactie gewijzigd door Beanie op 14 november 2012 19:18]

Hierbij een foto met de Lumia 920 en iPhone 4 naast elkaar
Top! Dat ie groters is was duidelijk, maar het lijkt zo nog best mee te vallen. Zeker gezien de inch (2.5cm) grotere schermdiagonaal is het nog niet eens zo verschrikkelijk.
Bedankt voor de review en foto in vergelijking tot d iPhone 4. Top.

Waar ik eigenlijk ook wel benieuwd naar ben is foto's gemaakt met de 920. Je schrijft dat hij ook in uitdagende lichtomstandigheden goede foto's maakt, dus ben benieuwd.

En... nu je nog een iPhone hebt liggen... een vergelijking van de output in foto's tussen die twee (hoewel de 4s en 5 intussen natuurlijk al wel een stuk verbeterd zijn t.o.v. de 4)
ja, de nokia is groter, dat is mooi
kan je er eigenlijk ook goede games op spelen?
zou je daar ook een paar foto's van willen maken
Dat kan geregeld worden... Zet ze er straks even bij...
Goede review; sluit goed aan bij mijn eigen ervaringen met de Lumia 920.
De batterijduur is inderdaad goed, toch een stuk beter dan andere smartphones maar iedere dag laden is tegenwoordig nou eenmaal onvermijdelijk. Gelukkig heeft deze telefoon daarom wireless charging.

Ook goed om te horen dat er iPhone gebruikers overstappen naar deze telefoon. Ik hoop echt dat Nokia / Windows marktaandeel van apple weten af te snoepen want dat houdt de markt, inclusief apple, scherp.
Ik ben enorm benieuwd naar de NFC en QI functionaliteit.
Heb je al een draadloze lader geprobeerd?
Nee nog niet, ik hoop stiekem dat nokiafreecharger.com een globale deal wordt. Mocht dat niet zo zijn, dab ga ik volgende week eens op zoek...
Op de Nokia NL site lees ik het volgende:

Draadloos laden
En het mooiste is dat hij geleverd wordt met draadloos laden en een hele reeks voor Qi geschikte laders om uit te kiezen.

Ik vraag me dan ook af of ze het hierbij puur en alleen hebben dat de 920 daarmee compatible is, of dat je ook daadwerkelijk een Qi charger krijgt.
Ze bedoelen alleen de mogelijkheid en dus niet de lader zelf.
De actie die hierboven wordt aangehaald is helaas alleen voor klanten die hun telefoon bij het Engelse P4U hebben gekocht.

Wij zullen hier dus gewoon ¤50 moeten neerleggen voor een charger.
Ik koop wel een paar normale laders op dx.com
het mobiel is niet draadloos oplaadbaar, maar de batterij is oplaadbaar. doordat de batterij elektriciteit uit de lucht kan vangen. en daarom kan de batterij niet vervangen worden. omdat het een speciale batterij is. daardoor kan hij soms ook raar doen,
En dan vind je een volledige dag op 1 acculading tegenvallen??? Is dit je eerste smartphone? Want een volledige dag met al bovenstaande functies aan, zul je niet vinden op menig ander smartphone.
Ik snap niet dat ze dat ding niet een paar mm dikker maken.
The Verge had een tijdje geleden een artikel waarin stond dat iedere mm 27% extra batterij betekende voor een iPhone...
Hij is al 190 gram, en daarmee één van de zwaargewichten op de smartphonemarkt. Nok dikker en hij zou nog zwaarder worden.
dat valt best mee, je merkt het niet echt.
het is maar ongeveer 50 gram zwaarder dan een ander variant :+
Dank voor de review!, zodra hij met een abbo te krijgen is in nederland ga ik hem ook halen. En ik stap over van de iphone 4s, ben gelukkig al gewend om hem elke avond bij slapen gaan in de oplader te doen :-)
Ik wacht ook tot ik kan verlengen, ik heb net afgelopen april verlengd en een HTC One X aangeschaf maar ik begin een beetje moe te worden van die ouderwetse en rommelige Android interface.

WP8 ziet er echt strak en modern uit. Ook de kleuren van de Lumia 920 zijn erg gewaagd en ik zou dan ook zeker voor geel gaan.

Gelukkig heb ik maar een jaarcontract dus nog een paar maandjes wachten en als de reviews goed zijn en alle kinderziektes er voor het grootste gedeelte uti ben ik ook zo over.

Nog een vraag btw ik las een review van de HTC X8 op Osnews (http://www.osnews.com/sto...Phone_8_first_impressions) waar hij zegt:
Sadly, some tiles' notification counters still refuse to reset themselves, and so I'm still stuck with a Facebook tile that shows 8 notifications even though I've checked them all hours ago. Very infuriating.
Dat probleem heb ik ook gezien bij een kennis van mij met WP 7.5. Dan zag hij bij zijn Whatsapp icoon 4 staan terwijl hij ze echt allemaal al had gelezen, heel irritant dus en als dit ook bij WP8 zo is vrij knullig.

Ik lees het alleen in jou review niet terug dus ik ben benieuwd of het je opgevallen is.
Ik heb hiervoor ook al een Lumia 800 gehad. Daar had ik het probleem niet.

Bij deze nieuwe Lumia heb ik ook zowel Facebook, Whatsapp, Berichten etc... op de phone staan en bij geen van allen ooit een counter gehad die niet reset...
Nice, ik heb hem inmiddels ook besteld maar dan de gele :)
ik wil de zwarte, maar die is duurder dan de witte en gele, maar dan koop ik de witte, met een mooi zwart hoesje er omheen
Hier een Lumia 520 waarbij het heel af en toe een keer gebeurt. Meestal gaat het vanzelf weg, binnen een kwartier.
'Note: Ik ben een zware gebruiker: (6 e-mail accounts op push)'
Word het niet eens tijd voor office 365 dan ?:D

Verder goede review :). Ik kan niet wachten op mijn Nokia lumia 920 al zal ik er nog wel even op moeten wachten. Aangezien geld niet aan de boom groeit. Ik zal eens zuinig aan doen met de feestdagen en kijken wat we kunnen betekenen voor nokia in het nieuwe jaar :)
Word het niet eens tijd voor office 365 dan ?:D
Ik vind Office 365 nog best aan de prijs. Even heel simpel gezien betaal ik nu niets voor mijn mail. Om dan meteen over te stappen naar 6x EUR 19 in de maand (want 6 verschillende bedrijven) is best een groot verschil.