Specificaties Bedrade muis met PS/2 aansluiting en 800dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech RX300 Premium Optical Mouse Review

Wiethoofd 17 december 2008, laatste update op 27 december 2008, 2.679 views

Logitech RX300 Premium Optical Mouse

Pluspunten

• Voor links- en rechtshandigen
  • Bedraad
  • SetPoint is uitgebreid

Minpunten

• Tiltwiel werkt niet zonder SetPoint
  • SetPoint botst met Sweex KB040US

Wat is het
Een bedrade, zwarte Logitech muis met een 'tiltable' scrollwiel.

Logitech Logo

Reden van aanschaf
Ik heb de muis ooit eens als actie bij een behuizing gekregen. Reden van gebruik is toepasselijker. Ik gebruik deze muis omdat het scrollwiel kantelbaar is naar links en rechts, wat van pas kan komen op internet of in bepaalde applicaties. Ook bevalt de muis tot nu toe goed in spellen qua nauwkeurigheid.
Ik heb nog geen echte ervaring met een gamersmuis gehad, maar de Roccat Kone is besteld en inmiddels binnen.

Bouwkwaliteit
De muis voelt solide aan en kan spannende ingame momenten aan, mocht je van schrik hard in je muis knijpen. Per ongeluk de muis laten vallen kan ook geen kwaad. Het is een muis van 102 gram. De muis voelt niet plakkerig aan, maar kan eventueel na lang intensief gamen wel zweterig worden (ligt aan mijn handen dan ook) en dan kan je grip gaan verliezen.

Vormgeving
De muis is symmetrisch gevormd en kan dus voor zowel rechts- als linkshandigen zonder problemen gebruikt worden. Het is niet een al te grote muis en houdt lekker in de hand.

Boven aanzichtLinks achter aanzicht
Links is de symmetrie te zien en rechts een zij aanzicht voor een idee van de hoogte (38mm)

Functionaliteit
De muis heeft de standaard linker- en rechterknop met een scrollwiel. Dit scrollwiel kan naar links en rechts gekanteld worden zodat eventueel horizontaal gescrolled kan worden.
Het 'kantelen' van het scrollwiel werkt onder elk besturingssysteem pas na de installatie van SetPoint.

Drivers
Met behulp van de Logitech Setpoint kan je een andere functie toekennen aan elke muisknop, op de linker- en rechterknop na. Zo heb ik het indrukken van het scrollwiel ingesteld als toetsencombinatie 'Ctrl + Numlock 6'. Dit omdat ik dat als toetsencombinatie heb om naar het volgende nummer in Winamp te gaan.

Standaard staat het scrollwiel naar links bewegen als 'Volgende (Internet)' en rechts als 'Vorige (Internet)', wat niet handig is omdat de knoppen in je browser precies andersom staan. Gelukkig kan je heel makkelijk een andere functie toewijzen met de SetPoint software en heb ik links nu ingesteld als 'Vorige (Internet)' en rechts als 'Maximaliseren, omdat ik een breedbeeldscherm heb en soms vensters schermvullend wil hebben of juist meerder naast elkaar.

Het enige nadeel van de SetPoint software is, dat als je deze installeert met een Sweex KB040US dat dan de standaard Windows 102/103 toetsenbord driver overgenomen wordt door de Logitech driver en alle functietoesten niet meer (of anders) werken. Zie ook mijn andere review over dit Sweex toetsenbord en de oplossing voor dit probleem.

Ingame
Omdat ik nog geen gamemuis heb, gebruik ik deze muis ook in Counter Strike: Source en al mijn andere spellen. Eerst gebruikte ik deze muis in combinatie met A4-tjes die na bijna elke 'gamesessie' afgeschreven werden. Vervolgens heb ik een Sweex Gaming Muismat XL gekocht als budget muismat waarop de muis al beter gleed dan op een A4. Na twee maanden ben ik overgestapt op een Everglide Titan Monstermat Fnatic die nog beter glijdt. Zie ook mijn review over deze muismat.

Omdat ik deze muis gekregen heb mag ik eigenlijk geen oordeel vellen over de prijs, maar aan de hand van de laagste prijs in de Pricewatch (op dit moment 7,02 exclusief verzendkosten) is dit een zeer schappelijke prijs voor een goed werkende muis die goed vast houdt.

Een zeer simpele, goedkope muis met een kantelbaar scrollwiel.
Het 'kantelen' werkt helaas pas na de installatie van de SetPoint software.
Als je de muis in de winkel koopt, krijg je er ook een USB -> PS/2 verloopstekker bij (die ik niet gebruikt heb).
De muis werkt tot nu toe nog goed ingame en heeft voor mij tot nu toe nog geen meerwaarde ten opzichte van een gamemuis.

Bijschrift bij foto's
1: De symetrie van de muis (dus te gebruiken met beide handen)
2: 'Zijaanzicht' voor een idee van de hoogte van de muis (38mm)
3: Screenshot van SetPoint met mogelijke knopopties
4: Deathmatch met de RX300 op een Everglide Titan Monstermat Fnatic (review)

Changelog
17-12-2008: Spelfouten er uit gehaald, tekst iets bijgewerkt, linkcheck en muis in meerdere OS'en geprobeerd.

Gebruikte bronnen:
Google
Logitech site
Tweakers.net
Logitech RX300 Optical Mouse product site

Heb jij ook een Logitech RX300 Premium Optical Mouse?

Hoe voelt, naast solide, het materiaal en gewicht van de muis aan? Sommige muizen kunnen bijvoorbeeld wat plakkerig aanvoelen terwijl anderen een wat zachte anti-slijtage laag hebben.
het is een niet lichte, maar ook geen zware muis (ik zal zo de weegschaal nog even pakken)
De muis voelt niet plakkerig aan, maar kan evt na lang intensief gamen wel zweterig worden (ligt aan mijn handen dan ook) en dan kan je grip gaan verliezen.

Dankje voor je opmerking, ik zal het zo nog even in de review verwerken.

[update]
toegevoegd, muis is exact 102 gram.

[Reactie gewijzigd door Wiethoofd op 6 maart 2008 18:42]

De muis zoals je 'm koopt is zwaar maar als je 'm open schroeft (1 schroefje) dan kun je eenvoudig de gewichtjes er uit halen en is 't een lichte muis. :)
In Vista werkt de tiltwiel wl zonder driver.
Ik heb hem in 64-bit Ultimate geprobeerd, en bij mij wou hij niet werken. Ik kan het mis hebben, maar zal het binnenkort nog eens gaan testen.
Ik weet zeker dat 't werkte onder Vista Beta, mischien ff wachten tot Windows opdate 'm herkent.