BenQ MS513 Review

reit0705 13 november 2012, 1.961 views

BenQ MS513

Pluspunten

• Niet duur
  • Veel aansluitingen
  • Hoge helderheid (ANSI lumen)
  • Lage geluidsproductie
  • Lange levensduur lamp

Minpunten

• DLP, mocht je gevoelig zijn voor het 'regenboogeffect'

Contrast / helderheid Score: 5
Sinds een jaar of 4 heb ik een beamer op mijn slaapkamer, waar mijn XboX op aangesloten is. Het was een Acer X1160, welke slechts was voorzien van VGA, S-Video en RCA. Ik was niet echt op zoek naar een andere, maar deze BenQ kwam ik tegen bij de ALDI voor een gereduceerde prijs. Doordat hij in de opruiming was, had ik hem voor onder de §200,-.

De Acer had ik na die paar jaar dat ik hem had nog maar 300 branduren, dus erg veel gebruik ik hem niet. De reden dat ik deze BenQ toch heb gekocht is omdat deze aanzienlijk meer aansluitingen heeft. Hier kom ik later op terug.

What’s in the box

- Audio: RCA (rood, wit)
Uitgangen:
- VGA uit
- Audio, jackplug

Tevens heeft de beamer een ingebouwde speaker van 2W, welke leuk is om een eenvoudige presentatie te ondersteunen. De geluidssterkte valt me niks tegen, maar gebruik heb alsjeblieft niet voor games of films, want dat is gewoon bagger.

Beeldkwaliteit
De resolutie is 800x600. Voor het doeleinde dat ik de beamer gebruik, het incidentele gamen en zo nu en dan een film, is het meer dan genoeg. Uiteraard is dit subjectief. Ik heb een 1080p LCD staan van Sony beneden en dat is veel scherper, maar met 800x600 is het voor gamen en films echt niet behelpen. Sluit je er een PC op aan, dan merk je wel dat je erg weinig pixels hebt, aangezien een standaard beeldscherm 1366x768 heeft en vaak zelfs al hoger.

Doordat de beamer voorzien is van slechts 800x600, is de meerwaarde van HDMI qua beeldkwaliteit niet een directe must. De meerwaarde komt naar voren bij het aansluiten van apparatuur, omdat ik zo mijn laptop via de HDMI aan kan sluiten en de XboX via de VGA. Ook de speaker krijgt via de HDMI zijn signaal, maar ik denk dat niemand de speaker serieus gaat gebruiken.

Door het hoge ANSI lumen van 2700 is de beamer zelfs overdag nog helder. Ik heb het slaapkamerraam aan de westkant, dus directe zoninval heb ik nooit. Het is wel zo dat ik de horizontale jaloezieŽn liever dicht heb, omdat in het donker het beeld beter tot zijn recht komt. Wil je je echter niet in een donker hol opsluiten tijdens, dan hoeft dat dus niet per se. De lamp gaat 4500 uur mee in de normale stand en 6000 uur in eco-mode. Verschil is dat in de eco-mode de helderheid terug wordt geschroefd.

Na de pixels en de lumen besproken te hebben even een kort stukje over de kleuren. Het valt me op dat de kleurweergave erg goed is. Ik heb de beamer vergeleken met mijn laptopscherm, een Samsung-monitor en voorgenoemde Sony-LCD en hij doet niet wezenlijk onder aan de rest. Voor een beamer in deze prijsklasse dus ruim voldoende.

De BenQ maakt gebruik van DLP-techniek en dus komt weer de vraag naar boven het bekende ‘regenboogeffect’ er ook is. Mijn ervaring is dat dit zeer subjectief is. Ikzelf heb tot nu toe bij een beamer nog nooit last gehad van het effect, waar vrienden van me het wel duidelijk zagen. Wat ik wel kan melden is dat tot nu toe niemand iets heeft gezegd over het regenboogeffect, dus dat zal ik dan maar als een positief iets opvatten.

Ik gebruik de beamer op een scherm van 160cm en de beamer hangt 2,3 meter verder aan het plafond. De maximale diameter van een scherm zou 7,6 bedragen, maar ik denk dat je bij dit formaat scherm niet voor een beamer in deze prijsklasse moet zijn.

Geluidsproductie
De beamer geeft volgens de specs een ‘lawaai’ van 27dB. In de praktijk betekent dat dat je hem bijna niet hoort. Sowieso als ik met de Xbox speel, maakt die al zo’n hoeveelheid geluid met de fans, dat ik de beamer niet eens zou kunnen horen, als zou ik het willen. Tijdens films hoor je hem lichtjes op de achtergrond ‘zoeven’, hetgeen niet stoort. Mijn voorgaande Acer was een stuk luider.

Gebruiksgemak
Doordat er een afstandsbediening bij de beamer zit, is hij gemakkelijk te bedienen en hoef ik niet uit bed om de beamer aan/uit te zetten. Indien het signaal wegvalt, schakelt de beamer na een paar minuten zichzelf uit. Nadat hij uit staat, gaat hij niet nog een paar minuten door met koelen, wat ik prettig vindt. De Acer die ik eerst had ging nog ruim een minuut door met blazen.

Ik besluit mijn review met mijn conclusie. Zoek je een beamer voor niet te veel geld, dan is dit een hele mooie keus. Hij is op moment van schrijven te koop voor rond de §300,-. De lamp gaat 4500 uur mee, wat lang genoeg is om een het leven van de beamer mee te gaan. De beeldkwaliteit is goed, de kleurweergave is realistisch. Mijn antwoord op de vraag of ik je deze beamer aan zou raden: Ja.

Mochten er vragen of opmerkingen zijn, laat het me dan maar weten! Ik heb bewust geen afbeeldingen toegevoegd, omdat het denk ik geen meerwaarde aan de review geeft.

• Xbox 360 (zonder HDMI)
  • Dell E5520

Heb jij ook een BenQ MS513?