EK Water Blocks EK-FC88 GT Acetal Review

PilatuS 2 maart 2008, laatste update op 5 maart 2008, 878 views

EK Water Blocks EK-FC88 GT Acetal

Pluspunten

• Erg hoge kwaliteit.
  • Koelt zeer goed.
  • Werkt met SLI of single kaart.
  • Handleiding is erg netjes.

Minpunten

• Montage met mosfet blokje gaat verkeerd.
  • Prijs.

Koelvermogen Score: 5
Intro

Aangezien mijn oude X1900XT wel aan vervanging toe was heb ik een 8800GT aangeschaft. Het gaat hier om een XFX 8800GT Alpha Dog Edition. De stock koeler op deze kaart draait standaard op 100% fan speed maar dit is met het waterblok natuurlijk geen enkel probleem. De waterkoeling op de videokaart heb ik niet eens echt voor het overklokken maar meer voor de stilte.

Ik vind het gewoon heerlijk als de PC geen enkele dB meer produceert als ik ga gamen en dus net zoveel geluid maakt als ik alleen aan het internetten ben.

Gebruikte hardware.

Het waterblok wordt gebuikt samen met de volgende onderdelen.

Alphacool 3x120mm radiator met 3x 120mm Papst op 7 volt.
Eheim 1048 waterpomp (600l/u)
Verder gekoeld met de zelfde radiator: CPU/NB/SB/Mosfets.

Bij waterkoeling hebben de rest van de onderdelen erg veel invloed op de temps. Hier bij zeg ik ook dat als iemand dit blok gebruikt met andere onderdelen de temps compleet anders kunnen zijn. Mijn waterkoeling is niet voor de temps maar voor de stilte. Daarom zijn mijn temps waarschijnlijk ook hoger als bij iemand die het niet voor de stilte doet.

Het waterblok.

EK heeft met dit waterblok en vele andere een erg mooi stukje vakmanschap laten zien. Het koper en de Acetal top zijn van zeer hoge kwalteit. Het waterblok is erg precies gemaakt en past ook perfect op de videokaart mits deze het reference design van Nvidia heeft. Als je dit blok zou kopen is het erg belangrijk dat je een reference design 8800GT koopt want anders is de kans groot dat het blok niet goed past.

Het blok is zo ontworpen dat ie geschikt is voor zowel 8800GT kaarten als 8800GTS kaarten. Hij past echter alleen op de G92 GTS en niet de oudere GTS kaarten.

De kaart is geschikt voor SLI door dat aan beide kanten van de kaart aansluitingen zitten. Hier door is het ook mogelijk om in verschillende PC's de waterslangen goed te laten lopen omdat je meer opties hebt waar je de koppelingen plaatst.

Er zit bij het waterblok een extra stukje metaal voor de mosfets van de GPU. Op die manier kan je de hele videokaart waterkoelen en is airflow voor de videokaart eigenlijk niet meer nodig.

De top van de videokaart is gemaakt van Acetal. Hier heb ik expres voor gekozen ipv plexiglas omdat een CPU waterblokje met plexi bij mij is gaan scheuren waardoor het water over het moederbord is gaan lopen. Verder is er toen niets kapot gegaan maar voor mij geen plexiglas meer.

De montage

Het waterblok past perfect op de videokaart en is makkelijk vast te schroeven. Er zit een prima handleiding bij in het engels waar zoveel info op staat dat zelfs iemand die er geen verstand van heeft het blok goed zou kunnen monteren.

Ik ben echter wel 1 groot minpunt tegengekomen en dat is het extra stukje voor de mosfets. Als ik het mosfet stukje op het blok vast schroef en dan het blok monteer gaat het compleet fout met de montage en wordt de core van de videokaart maar voor de helft geraakt. Als je zo met de kaart zou gaan draaien is de kans groot dat je de videokaart sloopt als je gaat gamen. De oplossing hier voor was de 3 schroeven voor het mosfet blokje niet vast te maken maar het blokje los in het waterblok te schuiven. Op deze manier gaat het blok er helemaal goed op en is het contact met de core en het geheugen van de videokaart perfect. Het zou kunnen dat dit probleem zich niet voordoet met een kaart van een ander merk dan XFX.

De aansluitingen op de videokaart voor de koppelingen zijn G1/4. Hier door kan je bijna alle koppelingen aansluiten die je maar wilt. In mijn geval zijn dit 2 schroefkoppelingen geworden van 8x1,5. Beide koppelingen hebben een 90 graden hoek zodat ik mijn slangen goed door de PC kan laten lopen.

De temps.

Na de montage het blok met videokaart in de PC gedaan en de slangen aangesloten, even water er in en draaien maar.

De idle temp met de videokaart op stock is rond de 40 graden voor de core. Stressed gaat dit omhoog naar ongeveer 46 graden.

Met een overklok van 600MHz naar 700MHz voor de core en het geheugen van 1800MHz naar 2000MHz zijn de temps vrijwel gelijk gebleven. Misschien dat er 1 of 2 graden bij is gekomen maar meestal zijn de temps gelijk aan de standaard snelheden. Dit geeft goed aan dat het voor het blok geen enkel probleem is om de kaart ook op hogere snelheden te koelen. De temps zijn op zich best hoog maar dat komt meer door dat ik nog 4 andere onderdelen van de PC watergekoeld heb. Zou ik alleen de GPU koelen met een grote radiator zouden de temps natuurlijk stukken beter zijn.

Een vergelijking met de stock koeler en het waterblok heb ik niet omdat er gelijk waterkoeling op gegaan is.

Met een verkoopprijs van boven de 80 euro is dit waterblok natuurlijk alles behalve goedkoop. Maar je krijgt er wel een volledig stille videokaart voor terug die erg koel is en waarbij overklokken geen enkel probleem is. Er komt natuurlijk wel meer bij kijken dan alleen een waterblok maar als je al waterkoeling hebt ben je met alleen het waterblok en 2 koppelingen klaar.

Heb jij ook een EK Water Blocks EK-FC88 GT Acetal?

Als iemand vragen of op en aanmerkingen heeft hoor ik het graag :)
Mooi ding, en nette resultaten. Net als de review overigens ;)
Goede review, en leuke watercooling installatie ;)