Specificaties GF GTX 660 Ti (1,019GHz), 2GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI N660Ti PE 2GD5/OC Review

Sw333t 13 november 2012, laatste update op 25 juni 2015, 4.294 views

MSI N660Ti PE 2GD5/OC

Standaard iets overclocked, anti-stof technologie en zeer stil. Jammer genoeg geen backplate (maar dat is iets persoonlijks).

Pluspunten

• Standaard iets overgeclocked
  • Anti stof technology
  • Prijs/Kwaliteit verhouding
  • Zeer stil

Minpunten

• Puur persoonlijk, ik zou graag een backplate willen zien voor het mooie.

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Aangezien ik wilde zien of de interne grafische chip van mijn processor ervoor zorgde dat ik niet verder kon komen met overclocken, had ik de vraag uitstaan bij MSI voor een low-budget kaart. Echter, ik kreeg de MSI GTX660Ti Power Edition OC aangeboden. Daar zeg je natuurlijk geen nee tegen.

De kaart heeft al laten zien dat ik zonder igp de processor nog een klein beetje verder kon overclocken, maar wil jullie natuurlijk ook mede informeren over deze grafische kaart.

De grafische kaart is uitgerust met 2GB GDDR5 geheugen en vuurt mijn LG IPS234V-BN aan. 2GB is dan ook meer dan genoeg voor een enkel scherm.

Net als de GTX670 van MSI is ook deze grafische kaart voorzien van de TwinFrozr IV koeler, welke ook zeer goed presteert.

De Dust Removal Technology is even een apart gezicht (de fans draaien voor 30 seconden de andere kant op), maar is wel een aparte functie. Nadeel ervan is dat ik in die 30 seconden mijn hand niet op mijn muis moet houden, die ligt ernaast namelijk en heb het zijpaneel er nooit opzitten. Flink koud briesje komt er dan vanuit de pc.

Ook de rust waarop de grafische kaart werkt vind ik zeer fijn. Ik hou juist van een zeer stille pc (vandaar dat er ook enkel ssd's in de pc zitten en de voeding semi-passief is). Hieronder een grafiek met de draaisnelheden van de fans, bovenste staafje is ter vergelijking. Dit is namelijk het toerental wanneer ik handmatig de fans op 100% zet (dan maken de fans een takkeherrie):

Zeer netjes dus en alleen al vanwege het geluid (of ontbreken van herriemakende fans) is het voor mij al een aanrader.

De achterkant van de grafische kaart zegt mij verder weinig, niet zo heel spannend in ieder geval. Wel zou een mooie backplate de kaart goed doen, aangezien het in een towermodel (met window) toch wel iets is waar de meesten op kijken. Echter, dit is qua koeling totaal niet nodig en zal er enkel voor zorgen dat de kaart duurder wordt.

Kijken we naar de aansluitingen, dan zien we 1x Dual-link DVI-I, 1x Dual-link DVI-D, 1x HDMI en 1x DisplayPort. Voldoende mogelijkheden in mijn ogen om je monitor(en) op aan te sluiten. Ikzelf heb enkel de HDMI aansluiting in gebruik.

De mogelijkheid om SLI te testen kan ik helaas niet doen, ik heb een ITX moederbord die maar 1 PCI-Express poort heeft. En heb hier natuurlijk maar een enkele grafische kaart liggen.

Enkele benchmarks gedraaid op 3 verschillende instellingen, waaronder:

STOCK
Alles op stocksnelheid,

CPU OC
Processor een beetje overgeclocked (van 3,3 Ghz naar 3,55 Ghz),

CPU+GPU OC
Zoals CPU OC en met een lichte overclock op de grafische kaart (+50 Mhz core / +50Mhz memory).

Al met al dus zeer nette scores. De game die ik momenteel helemaal grijs speel (Prototype 2) heeft jammer genoeg geen benchmark erin zitten en andere games heb ik helaas niet. Maar het speelt heerlijk weg, zonder lag erin.

Wanneer ik Fraps laat draaien bij Prototype 2, dan krijg ik deze readouts:

Frames: 24246 - Time: 457192ms - Avg: 53.032 - Min: 32 - Max: 489

Stroomverbruik heb ik niet kunnen meten, daar ons meetapparaatje niet meer werkt. Wel kan ik aangeven dat de ventilator van mijn voeding niet een keer aangeslagen is en deze volgens de specificaties tot 200 Watt passief kan draaien.

Ik raad deze grafische kaart dan ook echt aan.

Gebruikt in combinatie met MSI Z77IA-E53 moederbord, Intel Core i3 2125, Cooler Master TPC-800 cpu cooler en Kingston KHX1600C9D3X2K2/8GX geheugen onder besturingsysteem Windows 7. De driverversie die ik gebruikt heb is 306.97 WHQL 64-bit.

Heb jij ook een MSI N660Ti PE 2GD5/OC?

Mooie review!
Ik heb er zelf ook 2 in mijn kast zitten alleen worden deze niet zo warm, zelfs de eerste die de warme lucht tegen de tweede blaast niet, zou je de review aan willen vullen met je complete set-up? Ben wel benieuwd wat hier de oorzaak van is!
De temperaturen zijn gemeten tijdens de benchmarks. 74c load is niet veel tegenwoordig in ieder geval ;).

Onderaan de review staat mijn hardware. Tweakers kent mijn moederbord niet, was dus lastig linken.
Bovenaan staat een tabel met daarin ook de idle temp , 30 graden , deze is 7 graden hoger dan bij mij. Zou je ook kunnen aangeven welke kast je hebt?
Is een Silencio 550, gericht dus op stilte en heb er weinig airflow (behuizing staat ook gewoon open, aangezien het toch maar de tijdelijke behuizing is) in zitten. Maar temperaturen kunnen verschillen, dat weet ik. Kan zelfs per batch verschillen (heb jij overigens exact dezelfde versie?).

En met welk programma meet jij de temperatuur? Ik heb gebruik gemaakt van de laatste versie van GPU-z.

[Reactie gewijzigd door Sw333t op 13 november 2012 15:44]

Oke dus met die kast kan dus ook al wat verschil worden gemaakt inderdaad, kan per batch verschillen maar 7 graden zou wel veel zijn. Ik denk dat het een combinatie is van de kast en misschien de batch, zeker als je aangeeft dat hij op de stilte gericht is en airflow bijna niet aanwezig is. Versie kan ik zo snel even niet vinden, zal dit vanavond aanpassen!

Ik meet meestal met Msi Afterburner omdat deze in de display van mijn toetsenbord kan worden gezet. Net even met GPU-z gekeken en deze komen exact overeen met die van Msi Afterburner dus ik ga er even vanuit dat deze ook gelijk zullen zijn in load(ik ben nu op het werk dus zal dit vanavond nog even aanpassen).

[Reactie gewijzigd door ZeroTwo op 13 november 2012 16:22]

Welke behuizing wordt de vervanger? Ben namelijk zelf op zoek naar een behuizing die stilte en airflow combineert!
De behuizing is al een tijdje in huis, maar heeft niets te maken met stilte te maken. Is namelijk een Cooler Master Elite 120 Advanced. Stilte voeg ik toe door het gebruik van passieve koeling en enkel ssd's. En het scheelt natuurlijk dat er geen losse grafische kaart erin zet.

Misschien dat er een 650Ti bij komt kijken, alleen zal die dan extern met een PCI-e riser komen te zitten. Ben niet zo'n veeleisende pc gebruiker ;).
Nette review! Duidelijk geschreven goed met de grafiekjes aan de weer geweest .

Misschien handig om met FRAPS bijvoorbeeld even te meten wat je haalt in de games die je wl speelt?

Verder zijn de cijfertjes top!
Dank je wel voor de reactie, ik zal eens kijken met fraps.

Fraps geeft onderstaande aan:

2012-11-13 15:01:34 - prototype2
Frames: 24246 - Time: 457192ms - Avg: 53.032 - Min: 32 - Max: 489

[Reactie gewijzigd door Sw333t op 13 november 2012 15:12]

Beoordeling weer teruggezet, blijkbaar een bug die alles weghaalt |:( .
Ik heb een overclock van core +55 en memory + 595 behaald :9~ (met msi afterburner natuurlijk O-) ).

[Reactie gewijzigd door GTX660TIGamer op 24 november 2012 16:27]

Mooi werk. Heb je er veel voltage bij moeten zetten?
Niets :) , Ik speel niet echt met voltage zonder dat meerdere mensen het gedaan hebben.
Hier een link waar ik de overclock vandaan gehaald heb: http://www.techpowerup.co..._Ti_Power_Edition/31.html
Zoals je ziet owned hij een GTX 670 en komt ie in de buurt van een GTX 680 O+ .
Kreeg jij er trouwens borderlands 2 bij?

Hier een plaatje van mijn afterburner settings:

[Reactie gewijzigd door GTX660TIGamer op 25 november 2012 09:59]

Nee, ik kreeg Borderlands 2 er niet bij. Was namelijk een review sample van MSI (kaart was dus al gebruikt door anderen).

Overigens, van wat ik zo kan halen uit jouw links en screenshots heb jij een gewone Power Edition versie, terwijl de versie die ik had (hij is al weer terug bij MSI) de Power Edition OC was ;).

Maar zeker een mooie overclock. Aangezien de kaart niet mijn eigendom was, wilde ik ook niet teveel gaan spelen met de settings (kaart moest heel blijven in ieder geval en ben niet echt een gpu overclocker).

[Reactie gewijzigd door Sw333t op 26 november 2012 07:30]

Ik heb wel de OC versie (tenzij ik de verkeerde heb besteld ;) ).
Mooie review, veel tijd ingestoken zie ik!
Heb dezelfde kaart liggen en ben er erg tevreden van.
Dank je voor je compliment. En het is inderdaad een zeer fijne grafische kaart.
Hoe zou deze zich verhouden tot bijvoorbeeld een nieuwe 650 TI Boost?
Zie: http://nl.hardware.info/r...---1920x1080-+-frametimes

Kortom, een standaard 660 Ti maakt al aardig gehakt van een 650 Ti Boost, laat staan dit model wat op wat hogere snelheden draait.