Arctic Accelero S1 Review

Smarron 1 maart 2008, laatste update op 5 maart 2008, 2.906 views

Arctic Accelero S1

Pluspunten

• Koelvermogen
  • Stil

Minpunten

• Er worden geen aparte heatsinks meegeleverd om de mosfets van koeling te voorzien. Aangezien op de meest kaarten dit al wordt gekoeld. Op de Sparkle met heatpipes is dit 1 groot koelblok voor geheugen als mosfets, waardoor ik nu geen koeling heb op de mosfets. Dit is wel een uitzondering op de 8800GT-serie, maar nu heb ik nog aparte koelblokjes (Zalman, zie link in reactie beneden) moeten bestellen, waardoor de koeler voor mij toch weer duurder is geworden dan gewenst. De ThermalRight HR03-GT heeft wel genoeg koelblokjes.

Koelvermogen Score: 5
Ik heb pas een Sparkle GeForce 8800GT 512MB Coolpipe HP3 aangeschaft voor mijn stille PC project. Aangezien de prijs flink gedaald was, gaf ik deze passief gekoelde kaart de voorkeur boven elke andere kaart met een ventilator. Al snel merkte ik dat deze toch behoorlijk warm werd (exact 100 graden na 4 uur CoD4. Een 120mm fan er verticaal tegenaan hielp zeer goed, want de kaart werd stressed nog maar 73 graden. De fan draaide op 5volt om zo geruisloos mogelijk te zijn. Ik wilde echter ook nog wat overclocken en daarvoor vond ik deze temperatuur toch wat te hoog.

Dus om een zo goed mogelijke koeling te hebben, maar niet teveel geld uit te geven en ook stilte als belangrijke eis te hebben, kwam ik op deze Arctic Accelero S1 uit. Ik ontving een revisie 2 exemplaar. Na wat klooien met mijn oude koelblok kreeg ik hem er eindelijk af en toen kon het echte werk beginnen.

Installatie-gemak:
Ik heb de andere reviews gelezen en ik zie toch veel dat het installatiegemak 1 van de minpunten is van dit koelblok. Ik heb hier echter totaal geen problemen mee ondervonden. De gebruiksaanwijzing ziet er overzichtelijk uit (zowel tekst als plaatjes) en ik heb de heatsinks, de koeler en de klemmen eigenlijk vrij eenvoudig weten te bevestigen. Meer was er niet. Niks op aan te merken

Geluidsproductie:
In de basis is de Accelero een passief koelblok, dus zonder ventilator. Geluidsproductie 0dB. Ideaal voor mensen die er alles aan doen om een stille PC te krijgen. Aangezien hij zooo groot is, heb ik er direct maar een SilenX 120mm fan aangehangen en op 5 volt laten draaien. Ik wil er uiteraard ook mee overclocken.

Koelvermogen:
Ik was blij verrast toen ik de PC aanzette na het installeren van de koeling. Deze gaf continu 39 graden aan. Vergeleken met mijn Sparkle koelblok welke idle op 53 graden stond, is dat een afname van 14 graden!

De oude sitiatie is hier te vinden met wat foto's:

Ik heb daar dus al een 120mm fan draaien, welke nu ook op de Accelero is geplaatst.

Direct wilde ik hem aan de tand voelen. Dit heb ik gedaan door de 3DView van ATiTool aan te zetten. De GPU wordt dan 100% belast. Deze heb ik een half uur laten draaien en de temperatuur schommelde continu op 52-53 graden! Als ik dat vergelijk met de oude setup welke 71 graden haalde, is dat een afname van bijna 20 graden!

Compatibiliteit:
De koeler is geschikt voor tal van videokaarten. Het koelblok heeft meerdere gaten zodat deze altijd wel gaat passen. Er zijn meer heatsinks meegeleverd, zodat ook aan het geheugen is gedacht, prima!

Modbaarheid:
Ik heb op een vrij simpele manier een 120mm fan weten te bevestigen. Aangezien het blok zo groot is, met veel gaten, is het makkelijk om nog wat extra fans te bevestigen. Het enige nadeel hierin is, is het kliksysteem wat door het koelblok richting kaart gaat. Die bevestiging is hoger dan het koeblok, waardoor de koeler eigenlijk niet helemaal op het koelblok aansluit.

Prijs:
Ik heb er 15,90 voor betaald. Als ik dat vergelijk met andere videokaart koelers kan ik alleen zeggen dat Arctic een supergoed product op de markt heeft gezet voor een extreem lage prijs. Deze Accelero kan zich prima meten tegen de ThermalRight HR03-GT en deze kost ongeveer 3x zoveel!

Algemene beoordeling:
Bij het openen van de doos merkte ik al op hoe groot het koelblok wel niet was. Samen met behoorlijk wat koelblokjes, brackets en schroefjes zag het verhaal er al compleet uit. Dit klopte ook. Er was namelijk gedacht aan verschillende koelblokken om zoveel mogelijk videokaarten te ondersteunen. Het koelblok is heel licht, maar voelt toch stevig aan. De heatsinks zijn voorzien van plakspul, maar dit heb ik er direct afgehaald, aangezien er nogal wat ervaringen zijn dat dat spul toch niet goed plakt. Thermal Adhesive van Zalman was een goede opplossing. Het koelblok was ook voorzien van wat Thermal Paste, dit heb ik eveneens vervangen voor Zalman Themal Grease. Ik kan vanaf het installeren van het blok tot aan de resultaten in Windows echt ontzettend tevreden zijn.

Prijs/prestatie/kwaliteit, dit past zeker bij de Accelero. Een absolute aanrader!

Heb jij ook een Arctic Accelero S1?

Leuke review, temps komen overeen met wat ik hier heb :)
Ik heb alleen dit op het geheugen en de mosfets:

Heb je niet een paar sinkjes op die mosfets zitten?
Maar goed dat daar een fan zit dan ;)
Hmm, nu je het zegt... Valt me nu pas op!
Daar ga ik morgen nog even aandacht aan besteden.

Toch nog even het oude koelblok bekeken en daar worden inderdaad de mosfets meegenomen in de koelplaat. Op dit moment worden ze dus niet gekoeld! Minpuntje van Arctic, want het enige koelribje wat er nog bijzit, is veel te lang en die zou ik moeten "knippen" wat niet echt gaat lukken. Deze is ook te smal om bijvoorbeeld op het geheugen bevestigd te worden. Dan zie je de geheugenblokjes nog zitten. Dan zouden 3 losse blokjes inderdaad op de mosfets geplakt kunnen worden.

Ik ga deze denk ik bestellen: http://shop.freezinghardw...Pagina=00003&i=4809&c=159
En anders deze: http://shop.freezinghardw...Pagina=00003&i=1730&c=159

Alleen nog even uitzoeken of het wel gaat passen, want er zitten van die grote ronde dingen :P in de weg. Welke zou jij mij aanraden? Thanks voor het opmerken in elk geval!

[Reactie gewijzigd door Smarron op 2 maart 2008 12:20]

Uitstekende review! Ik vind het leuk en interessant om te lezen, de foto's onderaan verduidelijken de review. Het taalgebruik, zowel spelling als grammatica, is goed, wat ik een voorwaarde vind voor het lekker kunnen lezen van een review. Ook gebruik je een duidelijke indeling. Bovendien vind ik het een interessant product en ik ben nu benieuwder naar (semi)passieve koeling. :)
Goede review zeker door deze review heb ik er gelijk 1 besteld vandaag.
Want mijn XFX 8800GT 512DDR3 XXX Alpha dog Edition Draait op volle toeren met die standaard troep fan hehe. ;)

Ik ga er ook een 80cm cooler op zetten en dan is me kast weer lekker stil en wordt me video kaart prima gekoelt, bedankt voor deze review! 8-)

Heb het bij Highflow Rotterdam gekocht kreeg net nog een mailtje van ze dat het morgen verzonden wordt, en dat ik het woensdag in huis heb netjes toch. O+

[Reactie gewijzigd door AquaDragon22 op 3 maart 2008 21:36]

Ik ben ook zeer benieuwd naar je resultaten! Mocht je een 120mm fan hebben zal deze waarschijnlijk met minder geluid evengoed koelen (of met hetzelfde geluid beter koelen) dan een 80mm fan.
resultaat kan je hier zien : http://highflow.nl/forum/showthread.php?t=77
ben zeer tevreden voor nu zit de 80cm cooler erop.. maar als hij herrie gaat maken dan komt er wel een 120cm cooler op nog bedankt voor je review door jou heb ik het gedaan en is het een succes geworden ;)

-Stefan
Ziet er keurig uit, met tie-wraps is het ook net weer wat netter weggewerkt. :) Mooi review en het resultat van 36 graden idle is keurig te noemen. Ik schat dat je kaart dan ook ongeveer 50 graden zal worden tijdens het gamen. Laat dat nog even weten!

Btw, aardig dat je mijn review als referentie hebt gebruikt. Waar tweakers elkaar kunnen helpen, doen we dat. :z En ook super dat je er zelf dus ook tevreden mee bent, net als de rest van de gebruikers.

Ik zag nog wel dat je mosfets niet (meer) gekoeld worden. Was dat met je standaardkoeler ook al niet zo? Ik heb voor de zekerheid dus maar die Zalmanblokjes besteld om ze toch van een heatsinkje te voorzien. Ik twijfel nu een beetje of dat echt wel nodig is, als ze bij jou met je vorige koeler ook al niet gekoeld zouden zijn.
Dankje :) ja 36 graden is zeer netjes!

Ja neem ik ook aan dat ik rond de 50 graden zal hangen.. ik laat het je snel genoeg weten.

Aardig he hehe, ach het is de moeite waard voor een goede review ja toch ;)

uhh nou op de standaard cooler zat wel van die cool dingen maar die zaten nergens op.. die mosfets zaten dus naast die cool plak... ik zal eens voelen of die dingen heet worden.. neem aan van niet ??

ik denk dat het dus niet echt nodig is.. maar ik laat ut je weten,

Groetjes,

Stefan :Y)
Waar baseer je dit op?
De prijs, of de prestatie ?

Prijs is simpel. Bij aanschaf van de Accelero was de ThermalRight 3x zo duur. Ik ga nu even op zoek naar vergelijkingen in koelprestaties.
Sorry ik weet het, heiligschennis blablabla.
Maar toch:

En ja, de hr03-gt en de accelero s1 zijn op het zelfde testsysteem getest.

[Reactie gewijzigd door 666pack op 5 april 2008 13:04]

Ok, ik heb hier een vergelijking:

Nog steeds niet helemaal goed, want ze hebben verschillende fans gebruikt. Dat is dan goed te zien aan de temperatuurverschillen in het voordeel van de HR03-GT, maar als we kijken naar de geluidsproductie weer in het voordeel van de Accelero. Ofwel, als dezelfde fan gebruikt zou worden, zou het verschil veel kleiner zijn. Dan heeft de Accelero een veel betere prijs/prestatieverhouding en is mijn mening nog steeds kloppend.
Goede review! Ik raad alleen niet aan de fan vast te zetten met elastiek.. Dat droogt uit eindelijk uit en gaat langzaam maar zeker los zitten of knapt gewoon.
Vast zetten met zip-ties is het perfecte antwoord er op!