Synology DiskStation DS112 Review

Tophatter 11 november 2012, laatste update op 12 november 2012, 1.775 views

Synology DiskStation DS112

Pluspunten

• Pretitge software
  • Apps
  • Stabiel: draait al weken en nog geen probleem mee gehad

Minpunten

• Koppeling vanaf Dune mediaspeler kost wat Googletijd;
  • Bouwkwaliteit: de behuizing sluit niet helemaal naadloos, geen showstopper maar niet netjes;
  • Prijs: de QNAP TS-112 heeft dezelfde specs en is een stuk goedkoper

Voor deze beoordeling vergelijk ik de Synology DS-112 met de QNAP TS-112, de directe concurrent. De QNAP is een stuk goedkoper, maar toch vind ik de Synology de betere keus. Ik zal uitleggen waarom:

- de software van de Syno vind ik prettiger en overzichtelijker werken dan van de QNAP;
- Synology biedt meer apps dan QNAP;
- ik had hardware problemen met de QNAP (apparaat kon regelmatig niet gevonden worden). De winkel waar ik 'm gekocht had heeft inmiddels het moederbord vervangen, hopelijk vormt dit de oplossing.

Wat ik wel een minpunt vind van de Synology: het maken van koppelingen vanaf m'n Dune mediaspeler. Wat een getob zeg, met NFS koppelingen, mappen waar ik root rechten op moet zetten, enz. Bij de QNAP is een simpele samba koppeling voldoende.

Edit 12-11-2012: ik weet niet waar het fout is gegaan maar er stond een beoordeling van 1 ster toen ik de review opnieuw bekeek. Nu aangepast...

Heb jij ook een Synology DiskStation DS112?

Probeer het eens op onderstaande manier. Mogelijk heb je aan het eerste deel al voldoende.
Het bestand aanpassen is mogelijk niet nodig.

Root rechten uitgeven hoef ik icm met XBMC OpenElec niet te doen.

Dat heb ik dus allemaal gedaan. Het is niet moeilijk, maar je moet wel op de hoogte zijn van alle stappen. Ik vind Samba dan een stuk intuitiever werken (ook al is het in theorie iets trager).